Borstvoeding en roken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jen27, 16 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jen27

Jen27 Niet meer actief

Hallo,

Op 12 augustus is onze dochter Jaylinn geboren, vanaf de geboorte geef ik borstvoeding. Al vanaf week 1 heeft zij heel veel last van darmkrampjes en 2 weken geleden vond ik op internet dat het heel goed mogelijk is dat dit veroorzaakt wordt door nicotine...

Om deze reden (en andere) ben ik naar de verpleegkundige bij onze huisartsenpraktijk geweest om te stoppen met roken. De eerste afspraak hebben we afgesproken dat ik nog maximaal 10 sigaretten per dag zou roken en 1 uur voor iedere voeding niet zou roken. Dit ging best aardig en ik kwam niet verder dan 8 sigaretten per dag.

De volgende afspraak vertelde hij mij dat ik, omdat ik borstvoeding geef, geen gebruik kon maken van nicotinepleisters en dat het enige alternatief "cold turkey" stoppen was... Dit heb ik afgelopen zaterdag geprobeerd, maar dat liep 's avonds al op een fiasco uit. Zondag heb ik wederom zolang mogelijk geprobeert niet te roken, maar ook hier ging het in de avond mis....

Wat mij is opgevallen is dat onze dochter hele dagen aan het huilen was, kan dit met afkicken te maken hebben? Nu rook ik zo'n 5 a 6 sigaretten per dag en rook ik alleen kort na de voeding.

Zojuist heb ik de verpleegkundige gesproken en die geeft aan adt cold turkey echt de enige manier is, ook voor de kleine meid...

Echter op verschillende borstvoedingspagina's (bijv. borstvoeding.com) lees ik dat dit niet verstandig is.

Kunnen jullie mij een gedegen advies geven voor het stoppen met roken op zo'n manier dat mijn meisje er zo min mogelijk last van heeft?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Het beste is inderdaad om te stoppen met roken.
    Het is voor jullie beide het beste.
    Vor de darmpjes van je dochter, maar ook voor je melkproductie.

Het zou heel fijn zijn als je cold turkey kon stoppen, maar je geeft aan dat dat niet lukt.

Dan zou ik proberen om de sigaretten zo snel mogelijk af te bouwen in een tempo dat je wel lukt.

Bijvoorbeeld 1 of 2 sigaretten per dag eraf. Dan zou je in 1 week gestopt kunnen zijn.
    Het is en blijft een kwestie van een mentale strijd die je moet leveren aan wat je lichaam je aangeeft.
    Probeer iets te doen zodra je trek krijgt in een sigaret. Drink een glas water ipv een sigaret roken bijvoorbeeld.

Je kan het zeker! Onthoud gewoon dat dit voor je kindje echt veel beter is en voor jou ook.

Groetjes Saskia

3. Jen27

Jen27 Niet meer actief

Hoi Saskia,

Dat het het beste is om te stoppen dat is duidelijk, de vraag is meer; wat is nu de beste manier?

De een zegt dit, de ander zegt dat... Mijn meisje heeft enorm veel last als ik cold-turkey stop; hele dagen huilen is dan het enige dat ze doet...en dat bevordert niet echt mijn stress-niveau...

Mogen nicotinepleisters nu wel of niet, ook dat is mij niet duidelijk..?

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Als je abrupt stopt, kan je baby inderdaad last krijgen van ontwenningsverschijnselen zoals verstoring van het slaappatroon, irritaties en hoofdpijn.

Je mag nicotine pleisters gebruiken om te stoppen met roken.
    De hoeveelheid nicotine uit de pleister die in de melk terecht komt is een stuk minder dan als je een sigaret rookt.

Door het gebruik van de pleisters gaat het ontwennen een stuk geleidelijker, wat voor jou beter vol te houden is en voor je kindje ook.

Het gaat je vast en zeker lukken.

Groetjes Saskia.

5. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    he

ik ben heel benieuwd hoe het met je gaat en of het lukt met de pleisters! Laat je het even weten aan ons? Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina