Borstvoeding en schisis

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door nelta, 19 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Beste Annemarie,

Sinds kort weten wij dat ons kindje een schisis heeft. Het gaat waarschijnlijk om een complete unilaterale lipspleet. Op de echo zagen de kaak en het gehemelte er vrijwel zeker goed uit, maar van de verpleegkundige van het schisisteam hoorden wij dat een complete lipspleet toch meestal gepaard gaat met afwijkingen in de kaak/gehemelte.

Nu heb ik mn zoontje borstvoeding gegeven en dat is ons beiden goed bevallen en ik hoop dat bij dit kindje ook te doen. Nu hoor ik van de een dat het met alleen een lipspleet meestal wel lukt, omdat ze wel een vacuum kunnen maken, maar van anderen (oa de verpleegkundige van het schisisteam) hoorde ik weer dat het toch erg lastig is en meestal niet lukt, omdat de kleine niet goed kan aanhappen ivm onderbroken lip.

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn en hoe ik dit het beste aan kan pakken na de bevalling.

Alvast bedankt.

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Beste Nelta,

Ik heb zelf helaas maar ervaring met 1 moeder met een kindje met schizis. In welke regio woon je? Hier in de regio hebben we een LK die veel werkt in het WKZ (kinderziekenhuis), zij zal veel meer ervaring hebben. Wellicht een idee om haar te mailen?
    Lactatiekundigen Culemborg, Houten en Utrecht

Verder is er een speciale folder:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Nieuwsberichten - Borstvoeding en schisis

Ik denk dat het fijn is om al in je zwangerschap contact te hebben met een LK die je na je bevalling kan helpen.

Deel Deze Pagina