Tweeling fulltime kolven - productie verhogen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Dandelion87, Mar 6, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dandelion87

Dandelion87 Actief lid

Aug 30, 2014
    185
    7
    18
    Dames, ik heb een vraagje. Mijn tweeling is inmiddels bijna 8 weken oud (6,5 week te vroeg geboren) en al vanaf de eerste dag kolf ik fulltime. Ik heb geprobeerd ze aan te leggen met en zonder tepelhoedje en ze drinken wel maar zodra mijn toeschietreflex stopt krijgen ze er niets meer uit en raken ze gefrustreerd. Als ik dan doorzet ben ik vaak 3 kwartier per kind bezig en dan nog hadden ze niet voldoende waardoor ik een flesje na moest geven.

Ik was toen alleen nog maar aan het voeden, flesje geven, kolven en verschonen en heb daarom besloten om de voedingen fulltime te gaan kolven. Ze drinken 7x per dag zo'n 100/110ml maar ik hou dit qua productie niet bij en daarom ben ik genoodzaakt om 1 a 2 flesje nutrilon pepti bij te geven (want de gewone nutrilon bleken ze niet te kunnen verdragen).

Omdat die Nutrilon Pepti zo onwijs duur is ben ik nog gemotiveerder om mijn productie te verhogen zodat ze weer alleen moedermelk krijgen. Maar het lukt mij maar niet om mijn productie te verhogen. Ik kolf minimaal 8x per dag (ook 's nachts), plan zo nu en dan een clusterkolfdagje/moment in en ik drink meer water op een dag (ik merk dat dat wel iets helpt namelijk).

Ik ben in de veronderstelling dat het moet lukken om mijn productie te verhogen, een vrouwenlichaam is er nou eenmaal voor gemaakt om te voeden, maar ik weet niet meer hoe. Heeft iemand de gouden tip?

Ik kolf met een medela freestyle en mijn toeschietreflex is prima. Ik kolf per kolfbeurt tussen de 90 en de 150ml en dan ben ik zo'n 15 minuten aan het kolven.

2. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

Feb 18, 2014
    837
    303
    63
    Havermout werkt bij mij goed en veel water drinken. Borstvoedingsthee van Weleda, warmte op je borsten voor het kolven. Geen pepermunt of salie nemen want dat remt de productie.

3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,362
    113
    Female
    Ik gebruikte tijdens borstvoedingsdipjes nog wel eens fenegriek capsules. Ik weet alleen niet of dat of geschikt is voor langere tijd want je gaat er wel naar ruiken. Wellicht kun je met je huisarts overleggen of je domperidon kan gebruiken (3xdaags 10 mg)?

4. Laloe

Laloe Lid

May 17, 2015
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Tips die ik kreeg van de lactatiekundige :

Doe eens een sok om je flesje, zodat je geen idee hebt hoeveel je gekolfd hebt en er totaal niet mee bezig zijn. Ik geloofde er niet in, maar werkte echt.

Daarnaast powerkolven: 7 minuten links, 7 min rechts, 5 links, 5 rechts, 3 links, 3 rechts.

Fenegriekthee en vitamine C-bruistablet.

5. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik zou eens een lk vragen mee te denken. Bij de meeste ggd's is er een keer in de week een beschikbaar dmv inloopspreekuur

Wel heel dapper dat je zo doorzet trouwens!! Super knap van je!

6. Dandelion87

Dandelion87 Actief lid

Aug 30, 2014
    185
    7
    18
    Dankjewel voor de tips, ik ga eens kijken wat eventueel kan werken voor mij!

Ik heb al contact met een lactatiedeskundige gehad, zij gaf de domperidon tip ook maar dat spreekt mij niet echt aan, vind het niet heel natuurlijk. Zij gaf aan dat ik verder gewoon echt veel moet kolven, maar met twee kindjes is dat soms echt een uitdaging.

Dankjewel voor je compliment madelein!

7. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Echt heel erg goed van je joh!
    Bij mij helpt warme drank (thee) echt heel erg.
    Het is het proberen waard!

8. Humtum

Humtum Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    1,046
    30
    48
    Noord Brabant
    Als je uitgaat van 8-12 voedingen per dag dan zit je met t kolven aan de onderkant. Dus met een tweeling is dat mogelijk idd wat weinig. Zijn er momenten met meer melk en kun je dan wat clusterkolven? Ik kolfde bijv in de ochtend en rond 20uur veel beter dan in de middag. Dat t extra effectief is bedoel ik? Verder veel drinken en volle producten gebruiken, er moet ook genoeg voeding voor jouw lijf zijn!

Ik snap dat je je ukjes zoveel mogelijk bv wil geven, kei goed van je! Maar 1-2x KV is geen ramp hoor. T moet niet zo zijn dat je alleen maar aan t kolven hebt. Want dat gaat ook tegen staan. Liever af en toe KV en tijd overhouden dan straks bv beu zijn!

En mogelijk kun je ze nu wel gaan aanleggen nu ze wat groter zijn? Kindje stimuleert beter dan kolf! En verder borstcompressie inzetten. Scheelde bij mij soms 30 cc extra

9. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Wat een topprestatie lever je.
    Ik vond voor één baby kolven al een hele opdracht.

Bij mij hielp havermoutpap heel goed. Als je babies niet tegen koemelk kunnen dan zou je het kunnen maken met havermelk, amandelmelk of rijstmelk.
    Eet vooral ook veel en vooral met veel vet. En drink veel. Ik gebruikte veel rooibosthee. Heeft op zich geen invloed op de productie maar ben gewoon geen waterdrinker.
    Dan geen snackbarvet maar veel noten, cashews gingen er bij mij in kilo's door.
    Veel kokosvet en roomboter gebruikte ik ook. Roomboter kan bij KMA een probleem zijn.
    Ook at ik veel gedroogd fruit en zuidvruchten.

En focus niet te veel op je productie want dat gaat frustreren. Probeer het los te laten. Ze krijgen al zo veel goeds van je mee. Kinderen beschadigen niet van kunstvoeding.

Vaker kolven ipv lang achter elkaar werkt ook goed.

Domperidon is een hulpmiddel maar er kunnen gevaarlijke bijwerkingen aan kleven. Vooral als er hartritmestoornissen in je familie voorkomen.
    Het mocht vroeger gewoon los verkocht worden maar vanwege de bewezen gevaren alleen nog op recept.
    Zou voor mij ook een no-go zijn.
    Fenegriek en borstvoedingsthee heb ik geen ervaring mee.

Laatste tip. Misschien kun je de pepti vergoed krijgen dmv een machtiging via de kinderarts als ze KMA blijken te hebben.

Succes er mee. En nogmaals vind het echt knap dat je het zo doet.

10. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Zo super dat je dit voor je hummeltjes doet. Ik ben ook een tweelingmama en ik kolfde alles op de ochtend en avond voeding na ( die deed ik live met hulp man).

Dus ik kan zeker mijn eigen tips met je delen, ik heb het 6 maanden gedaan.

- Huur een ziekenhuiskolf ipv normale. Die zijn oneindig veel krachtiger en daardoor meer resultaat
    - Drinken, drinken, drinken; 2.5 liter per dag minimaal dus zet een kan bij je kolf en overal waar je langs komt in huis op een dag.
    - Goed eten, ik las al iemand met havermout, fruit, extra brood, extra avondmaaltijd. Het is flink stoken.
    - Kolf 's nachts!! Natuurlijk heb je je slaap keihard nodig maar die nacht opbrengsten zijn echt fantastisch. Laat eerder een kolfsessie rond/na het avond eten vallen. Dan ben je moe van de hele dag en geeft het lichaam niet heel veel. Als je in de nacht kolft ( na/tegelijk met de nachtvoeding) zul je eens zien wat dat opbrengt.
    - Sowieso elke 4 uur even kolven, op bovenstaand na dan, dan kun je er iets langer van maken.
    - Bespreek dit met je LK. Heb ik ook gedaan, daarom heb ik deze tips voor je. Ik kolfde zelf op een gegeven moment makkelijk 400cc per voedingsbeurt.

Succes! PS: zijn je twins al thuis?

Share This Page