Bijna geen melk

Discussion in 'Borstvoeding' started by Dretjuh, Dec 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Ik merk dat mijn melk heel erg terugloopt.

Ik kolf 9 van de 10 keer omdat Dani erg ongeduldig is.
    Als hij de borst pakt, dan zuigt hij 2 of 3 keer en laat hij weer de borst los.
    En zelfs na een half uur aan de borst te hebben gezeten op deze manier huilt hij tot hij een flesje krijgt van 120 cc, hij drinkt dus blijkbaar niks aan de borst.

Maar de afgelopen weken gaat het kolven wat minder, zo kreeg ik in de eerste week 140 cc eruit in 10 min.
    Was het vorige week nog maar 100 cc en de laatste dagen 40 - max 60 cc per keer.

Ik kolf om de 2 uur zeker!!
    Ik drink voldoende, rusten zou iets meer mogen maar of het alleen daaraan ligt betwijfel ik ook.

Wat moet ik nu doen

2. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Ik weet niet hoe het komt dat je opeens minder gaat kolven, maar volgens mij is het wel moeilijker om met kolven je productie op peil te houden dan met "live" voeden.
    Wist je dat je kindje meer uit je borst kan krijgen dan je kan kolven? Ik heb wel gehoord dat dit wel tot twee keer meer kan zijn (!?!). Daarnaast is het feit dat je kindje nog een flesje van 120cc leegdrinkt geen indicatie van wat hij al bij jou gedronken zou hebben. Uit een flesje komt de melk gemakkelijker dan uit de borst. Een kindje moet meer moeite doen. Wanneer je kindje dan een flesje krijgt, dan drinkt dat heel gemakkelijk en gaat er zo 120cc in.
    Wil je liever kolven of zou je je kindje toch liever "live" willen voeden? Want wanneer je dit zou willen, wil ik je aanraden om een Lactatiekundige te raadplegen. Zij kan je helpen om je kindje weer "live" aan de borst te laten drinken.
    Veel succes!

Groetjes Mariska

3. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

enne baad het niet dan schaad het niet, borstvoedingsthee of anijs of cassuwnootjes eten. ;)

4. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Brabo in België
    @Ikke20: Als ik live voedt dan hapt hij, zuigt ie 2 keer en laat hij weer los. En dit gewoon de HELE voeding door.
    Na 20-30 min. stop ik ermee en dan wil hij nog gewoon een volledige fles hebben.

Krijg dus de indruk dat hij niks drinkt als ik hem live voed.

Ik eet nog regelmatig beschuit met muisjes (anijs) ik drink zeker 3 liter per dag dus daar ligt het niet aan.

's nachts kolf ik ook 2 tot 3 keer, maar krijg er niet meer dan 40 cc uit (in totaal van 2 borsten)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou er als de donder een lactatiekundige bij gaan halen. Er moet iets zijn waardoor je zoontje niet goed aan de borst wil... en dan moet te verhelpen zijn! (Daarmee niet perse gezegd dat live aan de borst voeden gaat lukken, maar er moet een oplossing voor zijn).
    Waar ik verder nog even aan zit te denken met dat onrustige: Thirza deed dat ook en die bleek last te hebben van het kiss-syndroom. Toen dat verholpen werd door de osteopaat, ging ze veel rustiger drinken!
    Kijk ff op www.kiss-kinderen.nl en als je een osteopaat wilt laten kijken naar je kindje, (ik zou het sowieso doen: die bekijkien gewoon even goed of de werveltjes enzo allemaal wel goed staan), dan kun je een geregistreerde vinden via www.osteopathie.nl

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Welke kolf gebruik je? Ook niet onbelangrijk als je bijna alles kolft. Niet elke kolf is daarvoor geschikt.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    METEEN een lactatiekundige erbij halen.
    Lijkt mij een stevig geval van zuigverwarring!

8. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Brabo in België
    Ik heb de huisarts al gebeld en ga de VK ook inschakelen die zal me wel doorsturen naar een lactatiekundige.

Maar zuigverwarring lijk me niet het geval.
    Ik ben namelijk gaan kolven omdat Dani mijn tepels steeds loslaat en dit niet opschoot.
    Dit deed hij van de één op andere dag zonder ook maar 1 flesje of speentje gehad te hebben.

Ik gebruik een AVENT kolf (handkolf) een elektrische was eerst niet nodig omdat ik met gemak 140cc in 10 min. kolfde.
    Ga volgende week toch een elektrische halen

9. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Goed dat je actie onderneemt! Ik hoop dat er snel verbetering komt. Inderdaad wanneer je kindje iedere keer loslaat dan is het lastig voor je kindje om voldoende melk binnen te krijgen. Veel succes!

Groetjes Mariska

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Eigenlijk heet het geen tepelspeenverwarring maar zuigverwarring. Dus als je kindje duimt of jij je pink aanbied kan je kindje al het drinken aan de borst verleren.

Neem contact op met een lk IBCLC kun je vinden op www.nvlborstvoeding.nl

11. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Als je fulltime kolft zoals je zelf ook al aangeeft dan zou ik zeker electrisch gaan kolven met een dubbelzijdige kolf die ook het toeschietreflex nabootst. Met een handkolf kan dat volgens mij niet. En zonder toeschietreflex is je kolfopbrengst veel lager dan met.

12. appeltje

appeltje Niet meer actief

Er is maar 1 kolf echt geschikt voor fulltime kolven of productieverhogen en dat is de Medela Symphony, te huur bij thuiszorgwinkel en sommige lk's. Ik zou niet afwachten of je vk (of huisarts???) je doorstuurt naar een lactatiekundige, je kan gerust zelf contact opnemen. Dat zou ik maar meteen doen, hoe eerder hoe beter. Tot die tijd even fingerfeeden en je kindje even aan je droge vinger laten zuigen voordat je de melk spuit, uit de borst komt het ook niet direct natuurlijk.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat loslaten duidt al op zuigverwarring, en dat kan snel ontstaan, één duimpje is al genoeg bij sommige kinderen. Met flessen houd je het in stand, met vingervoeding of cupfeeding voorkom je dat het erger wordt.

Ik zou echt met een lactatiekundige overleggen. Dat loslaten kan komen door een te korte tongriem, spruw, of niet goed gecoordineerde reflexen. Maar het moet echt te doen zijn je kind gewoon aan de borst te krijgen hoor!

14. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Brabo in België
    Ik krijg nu sowieso absoluut geen melk, heb hem geprobeerd aan te leggen, maar ik hoor hem niet slikken (hij zuigt wel)

naarmate ik hem nu vaker aanleg blijft hij wel langer zuigen, dus laat hij niet na 3 keer los. Maar hij krijgt nog steeds geen melk binnen...

Wat nu?
    (naast een lactatiekundige, die ga ik sowieso ff inschakelen)

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Aan blijven leggen, op googel even zoeken naar filmpjes waar je kunt zien waar je op moet letten en borstcompressie toepassen (googel: jack newman compression voor filmpjes).

16. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    heb je wel een toeschietreflex?

17. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Brabo in België
    Nee heb geen toeschietreflex meer...

Zo kolfde ik vannacht nog 40cc, nu slechts 20...
    t wordt steeds minder

Verder alles waar je aan moet denken (warmte, borstcompressie etc) pas ik toe

18. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Brabo in België
    even een oerdomme vraag...... maar waar vind ik een lactatiekundige???

19. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Jeej, je zit natuurlijk ook onwijs in de stress omdat alles op is... Dan zou ik ook geen toeschietreflex krijgen...
    Hoop dat de lactatiekundige snel tijd heeft en met nuttige adviezen en oplossingen komt!

Share This Page