Onzeker

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Vrolijkheid, Sep 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Beste Heidi

Vorige week ben ik bevallen van een lief zoontje. Direct na de bevalling werd hij aangelegd en dronk hij direct goed uit beide borsten. Eigenlijk heeft hij dat de hele kraamweek gedaan: om de 3 uur aanleggen en dan zowel links als rechts drinken (zo tussen de 10-25 min verschillend) per borst. Een keer aanhappen en gelijk doordrinken. Alleen tijdens de stuwing was het iets meer strijd met aanhappen omdat mijn borsten zo strak stonden.

Omdat hij alweer bijna op geboortegewicht zit mogen we hem 's nachts laten komen wanneer hij dat wil (en dan maximaal na 5-6 uur) Ook dat gaat prima. Hij komt zo tussen de 4-5 uur dan.

Sinds gisteren (precies een week oud) is het echter heel anders. Hij komt nu veel eerder dan de 3 uur. Nou kan dat natuurlijk al ''regelen'' zijn dus ik leg hem gewoon aan. Ik merk alleen dat hij nu aanhapt en vaak los laat, regelmatig zich verslikt, de hik krijgt, met zijn hoofdje gaat schudden en niet wil aanhappen terwijl hij duidelijk honger heeft of 15 min aan de ene kant en 25 min aan de andere kant heeft gedronken en dan toch na 1,5 a 2 uur alweer honger hebben. Vervolgens hapt hij dan weer een paar voedingen rustig aan en drinkt hij zoals eerder. Vandaag precies hetzelfde. Uiteraard leg ik hem aan hoor! Ook drinkt hij de ene keer heel kort (5 min) en andere keer erg lang. Mijn borsten voelen best leeg vergeleken met de afgelipen dagen. Als laatste heb ik het idee dat hij de hele tijd bij mij wil zijn want anders huilen. Ook slapem doet hij deze twee dagen alleen op mijn borst.

Is het niet wat te vroeg voor regeldagen? Is het erg als hij vaker maar minder per keer drinkt? En wat betekent dat schudden met zijn hoofdje? Doe ik iets fout? Ik wissel van houding (madonna en zijligging) Kortom: misschien ook nog omdat ik nog vol in de hormonen zit en om alles jank maar ik ben nogal onzeker en met vlagen gefrustreerd en vraag me steeds af of ik hem wel genoeg te eten geef.

Hij komt verder goed aan in gewicht (geboren met 3300 gram
    Afgevallen tot 3100 en nu aleer op gewicht) temperatuur , poep en plasluiers zijn ook goed. Aanhappen gaat verder zonder geluid, geen pijn en gekrulde lippen. Ene keer drinkt hij zeer effectief. Als hij wat moe is valt hij na 1 borst in slaap en drinkt hij langzamer.

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ja het is wat zoeken he, die eerste weken. Fijn te horen dat het vanaf het begin zo goed gaat!

Veel kindjes laten dit gedrag zien vanaf een dag of 8-10. Als de kraamzorg de deur dicht trekt zeg maar ;)
    Dit is inderdaad al een vorm van regelen en zoeken naar het eigen ritme. Je zult kunnen zien dat kindjes dan in de ochtend bijvoorbeeld langer slapen en in de middag onrustiger zijn, of juist andersom.
    Clusteren (tussen 18-22 af en aan willen snacken) hoort ook echt bij de eerste 2 maanden. Je doet het hartstikke goed door toe te geven aan zijn behoeften! Houd je kindje dicht bij je. lekker huid op huid en veilig bij mama liggen, drinken, slapen. Zo leren jullie elkaar goed kennen en leert je kindje dat het op mama terug kan en mag vallen.

Geef je altijd 1 borst per voeding? Ik zeg eigenlijk altijd de eerste 4-6 weken bij voorkeur beide borsten omdat je dan goed kunt afstemmen (productie) Vaak zie je dat een kindje inderdaad minder drinkt, stil valt. Je kunt dan afhalen, even wachten en na een paar minuten zie je vaak dat er weer 'beweging' in komt. Dan kun je de andere borst aanbieden.
    Het schudden is op geen goede grip kunnen krijgen (soms is de borst wat gespannen of loopt de melk al en is de borst nat waardoor je kindje over de borst heen glijdt) drogen en evt. tepelhof soepel masseren zodat je kindje daar goed kan aanhappen doet de truc!

Even nog investeren en staks zul je zien dat je het ritme gaat herkennen van je kindje. Van daar uit kunnen jullie samen verder! Blijf je met vragen zitten, neem dan eens contact op met iemand van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties, of vraag een lactatiekundige om mee te kijken en al je vragen door te spreken.
    Borstvoeding.nl | Home
    Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding
    Veel succes en geniet!

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Dag Heidi

Hartelijk dank voor je antwoord. Het is inderdaad soms even zoeken. Het komt niet duidelijk uit mijn tekst naar voren maar ik geef hem altijd twee borsten met pauze ertussen (of even vasthouden en wat wakker maken of verschonen)

Ik merk inderdaad nu ik z'n gedrag wat meer aan het bijhouden ben dat hij bepaalde momenten sochtends en begin avond vaak komt. Overdag laat hij zelf zon 3 uur tussen de voeding. Snachts verschillend.

Is het nog nodig om hem overdag sowieso elke 3 uur wakker te maken? Eigenlijk komt hij altijd zelf rond die tijd maar soms slaapt hij net even een half uur langer door. Ik merk dat voeden dan makkelijker is dan dat ik hem wakker maak. Overigens drinkt hij minimaal 8 voedingen (meestal 8-10)

Groet,

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je mag hem best een half uurtje meer of minder gunnen, wanneer je merkt dat het makkelijker gaat om hem zelf te pakken, ook goed!

Succes verder!

Share This Page