borstvoeding en speen'?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door serlovesang, 20 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik ben anti-speen. Ook mijn kind heeft veel zuigbehoefte, hij pakt daarom vanaf dat hij 9 weken was , zijn duim. Een prima oplossing.
    Ook wordt m.i. de speen als zoethoudertje gebruikt, hop speen erin,kind stil.
    Ik zal er wel een hoop vrouwen mee voor het hoofd stoten,maar dat kan me niet schelen.
    En waarom moet duimen afgeleerd worden? Die van mij zit niet eens een half uur achter elkaar met een duim in zijn mond. Maar ik zie altijd babies urenlang met die siliconentroep in de mond......
    Ik denk dat duimen prima af te leren valt, maar waarom zou je? Voor een goede mond-kaak-spraak ontwikkeling? Ik heb nog nooit 1 volwassenen gehoord die niet goed kon praten door het vroegere duimen... daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

( zo ben het ff kwijt ;) )

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wil je dat vanaf het begin gaan doen? Dan wil ik je dringend aanraden om GEEN kv meteen te geven! De eerste periode is het vele aanleggen en drinken juist ook om een goede basis te leggen voor later. Je kunt met productieproblemen komen te zitten als je vanaf het begin al kv bij gaat geven!

Denk dat je Zeeuwsmeisje bedoelt ;).

Ik denk overigens niet dat de zuigverwarring die de dochter van Zeeuwsmeisje had komt omdat ze later pas de fles kreeg. Over het algemeen hoor je namelijk dat als je later met de fles begint, het kindje juist gaat flesweigeren... Daarom raden ze ook aan om niet te laat te beginnen met oefenen.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heeft weinig met de aanpak te maken. Het ene kind is veel gevoeliger dan het andere kind voor zuigverwarring. Sommige kinderen kunnen vanaf dag 1 op alle mogelijke manieren drinken, andere raken al compleet van slag als ze een keer een speen in de mond krijgen. Hoe een kind gaat reageren kun je niet voorspellen. De grootste risico's hierop loop je juist in de eerste 4-6 weken. Daarna treed het zelden nog op, en krijg je eerder flesweigeren.
    Doorgaans hebben prematuren minder moeite met spenen en de borst dan a terme kinderen, vreemd genoeg.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ja idd bedoelde Zeeuwsmeisje :) (komt door die avater denk ik :D )

tja ik zou niet weten waar het door komt, beide keren heb ik ze bijna direct gecombineerd voeding gegeven zowel borst als via de fles (gekolfd weliswaar, en later fv) en heb er totaal geen problemen mee gehad ook niet met vriendinnen die kinderen hadden en ze ook een speen gaven e.d. dus hoe dat komt? dat is wat mij als reden te binnen schiet wat eventueel zou kunnen....

nee dat zal net als de andere 2 keer gewoon afgekolfd zijn en hopelijk kan ik de kleine dit keer wel "gewoon" bv blijven geven, maar de tijd zal het leren moet nog even wachten wat dat betreft....

tja wat ik al zei, ik weet niet waardoor zoiets komt, ik heb er gelukkig geen last mee gehad met die 2 van mij en andere in mijn omgeving ook niet dus waar dat aan ligt? kan alleen maar iets bedenken wat zou kunnen....

dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, het ene kind is het andere kind niet, net zoals het gaat met de mens, de een is de ander niet....

5. serlovesang

serlovesang Actief lid

5 aug 2006
    130
    0
    0
    he bedankt allemaal voor jullie reacties.. die van mij doet namelijk gewoon al haar vingers in haar mondje als ze zuigbehoefte heeft soms haar duim..en ze drinkt wel gewoon normaal uit een fles..nou we kijken het gewoon even aan kan altijd nog een speen geven of niet natuurlijk :')

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    als je het kan redden met de "duim" zou ik mooi die duim proberen...altijd bij je, raak je nooit kwijt en ook 'snachts als er de behoefte is hoef je je bed niet uit want ook dan is de duim weer daar ;) en ik moet bekennen zie liever een kindje met duim in de mond dan met een fup ;)

was wat dat betreft blij dat de oudste na een half jaar al geen fup meer wilde, die had die zuigbehoefte gelukkig niet meer....de jongste had heel snel haar duim gevonden en die vindt ze nog steeds als ze "moe" is.. ;)

7. Nex

Nex Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Ja je hebt gelijk hoor smoekie dat die vingers altijd in de buurt zijn maar dat zijn ze dus ook nog als ze....18? zijn.
    Mijn zus duimde (in bed) tot ze 20 was en samen ging wonen, een beugel helpt dan ook niet echt.

Het is idd geen gezicht als je een peuter de hele dag met een speen ziet lopen daarom was ik dat ook niet van plan. Een speen is toch makkelijker af te leren als de duim die toch altijd bij de hand is.

8. marsja

marsja Actief lid

26 mrt 2007
    114
    0
    0
    Hier ook een speentje vanaf 3 weken. Klinkt leuk om je kindje maar aan de borst te troosten, maar die van mij kwam ruim 400 gram per week aan, had veel krampjes door teveel voeding en was in een cirkeltje gekomen van pijn, eten, nog meer pijn. Tussen de voedingen krijgt hij een speentje voor de zuigbehoefte en 2 uur na de voeding mag hij weer aan de borst zijn zuigbehoefte stillen. En zelfs de draagdoek geeft vaak niet voldoende troost. En misschien ligt het aan mij, maar met 5,5 kilo vind ik uren in de draagdoek ook wel zwaar worden (en het is zo warm).

Marsja

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fijn, ze kan zichzlef dus redden!

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja daar zal ook wel weer verschil inzitten, ik heb ze meegemaakt die echt de volle bak ellende hadden met het afleren van de speen en dat de kleine met 7 jr nog met zo'n fup in de mond op de bank tv zat te kijken omdat ze het niet konden afleren en de grootste ellende hadden als ze dat ding hadden verstopt....

en idd ik was 16 toen ik "stopte"met duimen deed het op een gegeven moment enkel nog in bed, mocht niet meer op de dag of avond maar wel in bed, nooit geen beugel o.i.d. nodig gehad, en ik ken eerlijk gezegd ook niemand die door het duimen slecht praatte of wat dan ook...

mijn dochter heeft nog steeds haar duim (wordt overmorgen 7) en op de dag doet ze het allang al niet meer maar heb er geen problemen mee dat als ze moe is en in bed ligt ze haar duim in haar mond doet, stopt ze vanzelf wel mee, en wil je een klein kind het afleren, er zijn tegenwoordig van die goedjes die zijn zo smerig en zo standvatig op nagels dat zelfs de hardnekkigste duimzuiger er niet meer aankomt..., ;)

het wel of niet makkelijk afleren van een speen cq duim is denk ik ook afhankelijk van het kind zelf...het ene kun je belonen en dan duimt het niet meer of gooit het de fup weg bij de ander helpt weinig tot niets.. ;)

voor beide is ergens wat te zeggen eigenlijk... ;)

Deel Deze Pagina