Iga Deficientie in combinatie met borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mandyilana, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mandyilana

17 feb 2012
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoon heeft met 18 maanden aangegeven dat het van hem niet meer hoeft, en ik ben nu heel pril zwanger van een volgend kindje.

Echter zit ik wel met een vraag over de borstvoeding waar ik nergens nog antwoord heb gevonden.

We hebben maanden met onze zoon gelopen voor we erachter kwamen dat hij koemelk, kippenei en soja overgevoeligheid had.

Toen hij ongeveer 17 maanden was waren zijn darmen sterk genoeg en hij kan nu alles eten (en ik ook weer).

Ik ben zelf geboren met een Immuunglobuline A en D deficientie, waardoor ik mijn eerste jaar veel ontstekingen kreeg, ik ben er gelukkig overheen gegroeid, en hoef geen medicijnen te slikken.

Tijdens mijn zoektocht over voedselovergevoeligheid voor km, ke en s, kwam ik wat artikelen tegen waarin werd vermeld dat IgA bij de moeder ervoor zorgt dat de eiwitten die in de moedermelk kunnen zitten zodanig gebonden worden dat ze niet door de darmpjes van de kleine heen gaan.

Mijn vraag is eigenlijk, klopt dat, kan het zo zijn dat mijn IGA deficientie de voedesel overgevoeligheid van mijn zoon veroorzaakt heeft, en kan ik dit misschien bij een volgend kindje voorkomen door op dieet te gaan na de bevalling.

Ik zit nogal in dubio omdat ik weet dat het laatste wat je moet doen is gewicht verliezen met borstvoeding, alleen als je geen koemelk kippenei en soja meer mag dan gaat het hard.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

IgA bij de moeder zorgt ervoor dat de eiwitten die in de moedermelk kunnen zitten zodanig gebonden worden dat ze niet door de darmpjes van de kleine heen gaan.
    Wat jij beschrijft ken ik niet, wat ik wel weet dat de darmwand van de moeder 'lek' kan zijn, wat duidt op een niet voldoende goed functionerend immuunsysteem, waardoor grotere eiwitstructuren dan bedoeld, de darmwand van de moeder kunnen passeren, en zo in de mm kunnen komen, daar zie ik wel een verband met jouw IgA deficiëntie

Mijn vraag is eigenlijk, klopt dat, kan het zo zijn dat mijn IGA deficientie de voedesel overgevoeligheid van mijn zoon veroorzaakt heeft, en kan ik dit misschien bij een volgend kindje voorkomen door op dieet te gaan na de bevalling.
    Of het dan zo is dat dit de overgevoeligheid 'veroorzaakt' heeft, daar lijkt het wel op. Of je dat kan voorkomen door op dieet te gaan, is niet bewezen, maar onderzoek wijst wel die richting op. Je zou niet nu al op dieet hoeven, maar de laatste drie maanden van de zwangerschap is voldoende; Je kunt daarbij je darmfunctie ondersteunen en verbeteren door probiotica te nemen, van een goed merk, zoals orthica, want ook daarvan lijkt onderzoek te laten zien dat dit het risico op het ontstaan van overgevoeligheid/allergie bij de baby verlaagt. Na de bevalling dieet en probioticagebruik voortzetten, en dan, via de moedermelk in het tweede helft van het eerste jaar, heel geleidelijk een voor een, km, ke en s introduceren, zodat de baby het leert verteren.

Ingewikkelde vraag met een ingewikkeld antwoord. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Deel Deze Pagina