nachtvoedingen en drama-avonden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door zusje, 26 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zusje

zusje Lid

15 jun 2006
    53
    0
    0
    Hoi!
    Onze dochter is nu 4 weken oud en krijgt volledige borstvoeding. Ze groeit als kool. (nu 3850, geboortegewicht 3100, afgevallen tot 2800).
    Ze is ons 4de kindje, je zou dus denken, ervaring genoeg. Helaas is onze derde na 4 weken overleden en ben ik nu erg onzeker.
    Kan zelf beredeneren dat ze genoeg krijgt, ze groeit immers goed. Poept en plast dusdanig dat het best een goed idee zouzijn aandelen Procter and Gamble te nemen, haha.
    Maargoed, 'savonds, rond etenstijd begint het gedoe met haar. Zoals veel kinders wordt ze humeurig en wil ze "tietje hangen". Dit kunnen we dan volhouden tot een uur of 9, ene borst, andere borst. Ik ga dan met haar naar bed, weer aan de borst en dan in de wieg waarin ze dan goed gaat slapen. (ik duik er dan ook in, totall loss). Rond 1 uur en 4 uur komt ze dan weer, ik voed haar dan liggend in bed. Rond 6 uur moeten we opstaan, dus je begrijpt, erg veel wordt er niet meer geslapen door mij. Maargoed, ik begrijp dat dat heel normaal is, herke het alleen niet van de andere kinderen. De avond baart me zorgen. Ik blijf voeden, klaarblijkelijk is er niet veel meer te eten...
    Aangezien er nog 2 kindjes rondlopen, voel ik me rot omdat ik zoveel bezig ben met de baby, zij komen echt aandacht tekort.
    Wat is er 'savonds aan de hand? Kan ik er iets aan doen? (fles nutrilon? Afgekolfde melk...maar dan moet ik die wel altijd hebben!)
    Zou een goede vollen fles misschien ervoor zorgen dat ze nog maar 1 keer per nacht komt, en misschien in de avond iets meer tevreden is? Wat doet het met mijn produktie, ik heb dan al niet veel, zou ik die dan af moeten kolven 'savonds?
    Hoop dat je met me mee kunt denken,
    Liefs, Fee

2. zusje

zusje Lid

15 jun 2006
    53
    0
    0
    By the way, misschien handig om te weten. Kindje komt overdag elke 2 a 3 uur, soms vaker, ik voed gewoon op verzoek. Het zijn dus echt de avonden. manlief krijgt haar dan ook niet stil. Moet zeggen, dat valt dan zwaar want ondertussen moeten er nog 2 kindjes naar bed, wil je zelf even douchen, naar een ouderavond enz. Ik durf dus ook niet een keertje een lekker wijntje te pakken want ik weet dat er dan nooit 3 uur tussen een voeding kunnen zitten. Hellup!
    Groetjes, fee

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Lekker handenbindertje heb je daar als ik het zo lees!

Het lijkt erop dat ze goed groeit, poept en plast. Ze komt ook voldoende aan, gemiddeld 250 gram, klopt dat?

Wat je beschrijft in de avonden (en dan zo vanaf etenstijd ongeveer) is toch wel redelijk standaard voor kindjes van deze leeftijd. Ze willen dan inderdaad 'tietje hangen' zoals je dat zo mooi beschrijft! Dicht bij mama zijn, nog even aantal slokken nemen, snacken eigenlijk, voor de nacht. Je borsten voelen leger aan, dat kan ook haast niet anders, wanneer je ongeveer ieder uur aanlegt, misschien wel eerder....

Je zou kunnen proberen haar te wisselvoeden, dat wil zeggen dat je haar aanlegt, en wanneer de pauzes naar jou zin te lang duren, leg je haar aan de andere kant aan. dat wisselen kun je vol houden zolang zij het volhoudt: op een gegeven moment zal ze moe zijn en kun je wanneer ze echt diep in slaap valt haar weg leggen.
    Door het wisselvoeden, neemt je kindje mogelijk meer melk tot zich, dan wanneer je haar zelf haar gang laat gaan, ook is het een lekkere boost voor je productie, immers, door iedere keer van borst te wisselen krijgt je lichaam steeds opnieuw het sein dat er voeding moet komen!

je kunt het eens een paar dagen uitproberen? verder geldt: het is standaard gedrag, het gaat over....:-s

succes,
    heidi margit

4. zusje

zusje Lid

15 jun 2006
    53
    0
    0
    Hoi,
    Ik ben aant wisselvoeden geslagen, hoop idd op een betere avondproduktie zodat ze bijvoorbeeld vroeg op de avond nog even kan slapen omdat ze lekker vol zit...Vooralsnog nog niet gelukt.
    Ik las op de site dat het 3 uur duurt voordat 1 alcoholconsumptie uit je bloed is, en dus uit de melk, maar als je op de site van bijvoorbeeld Jellinek kijkt zeggen zei dat het 1.5 uur duurt. Toch verschil tussen uit het bloed en uit de melk? Begrijp trouwens niet zo goed hoe die alcohol weer uit de melk gaat. Ik zou de melk na 3 uur dus gewoon kunnen kolven en ebwaren?
    Zou graag eens een glaasje nemen met mijn man, maar wil liever geen risico nemen. Heb wel een afgekolfd flesje achter de hand, maar kindje wil vaak gewoon tietje hangen, en dan bereik je met die fles niet veel.
    Wat is jouw kennis hierover? En dan nog, stel dat ze een beetje alcohol binnen krijgt, wat doet dat met haar? Slecht slapen, leverschade?
    Ben met heel wat kunst en vliegwerk zwanger geworden va nummer 3, en dronk daarom geen drup. na haar overlijden weer in de molen voor nummer 4, en dus ook geen alcohol. Sta nu dus al jaren droog en dan is het zo heerlijk er weer eens van te genieten, zeker nu er zoveel te vieren valt. Maargoed, alleen als het echt geen kwaad kan.
    Groetjes, Fee

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    tja, je kunt niet blind zeggen dat alcohol zo en zo snel uit je lichaam is verdwenen. het heeft te maken met hoe jouw lichaam daar mee omgaat.

Wat we weten is dat je moedermelk ter plekke wordt omgezet uit je bloed. Alcohol zit in je bloed, dus in de mate waarin alcohol in je bloed zit, in de zelfde mate komt het ongefilterd bij je kindje terecht.

Alcohol is natuurlijk niet de bedoeling voor zuigelingen. Dat weten we natuurlijk allemaal wel: het hele minisysteempje van kindjes is niet berekend om andere voeding dan borstvoeding te verwerken, laat staan alcohol.

Mijn kennis reikt niet zo ver dat ik je kan aanreiken wat alcohol precies met je kindje doet. In ieder geval laat het de lever harder werken dan de bedoeling is. Mogelijk slaapt ze onrustig, of juist te diep? misschien is ze er niet lekker van, onrustig? wie zal het zeggen, dat is vast onderzocht.

Ik zou haast zeggen, wacht even tot ze iets van een ritme laat zien. Of zorg inderdaad voor een flesje gekolfd. en neem dan een half glaasje wijn bij het eten, mogelijk is ze dan nog niet zo ongedurig? En anders inderdaad even wachten nog....dat vieren kan straks ook nog!

(overigens kan ik me voorstellen dat je na een half glaasje al teut wordt, na zolang 'droog' te hebben gestaan, maar dat is zuiver veronderstelling!)

Geen groen licht dus, helaas...

Groetjes Heidi Margit

Deel Deze Pagina