borstvoeding en tandjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door chulla, 3 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chulla

chulla Bekend lid

17 apr 2009
    609
    0
    0
    noord brabant
    Ik geef nu 7 maanden borstvoeding en doe het met alle plezier.
    Ik heb altijd gehoopt ons zoontje min 1 jaar borst voeding te geven.
    Nu komen zijn tandjes door en bijt hij me elke keer dat ik hem voed waardoor het voeden minder leuk word (het doet zo een pijn)
    Nou is mijn vraag is dat iets wat snel voorbij gaat of is er iets aan te doen want zo is het niet te doen merk zelfs dat hij minder drinkt en meet met bijten bezig is.
    Is er iets dat ik kan doen zodat ik toch nog kan blijven voeden?

alvast bedankt voor jullie antwoord

groetjes chulla

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

misschien heb je wat aan deze info van de site van La Leche League. Bij meer vragen, laat maar weten! Mirjam

Tandjes Het doorkomen van tanden heeft geen consequenties voor de borstvoeding. Ook al heeft hij tanden, je kind kan gerust bij je blijven drinken. Soms kunnen je tepels wat gevoelig worden, doordat het speeksel van je kindje tijdelijk verandert tijdens het doorkomen van de tanden.
    Je baby kan last hebben van het doorkomen van de tanden en daardoor anders gaan drinken. Ze kunnen de neiging hebben in alles hun tanden te willen zetten, dus ook in jouw borst. Je kunt je baby dit afleren door hem van de borst te halen en duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is, bijvoorbeeld door 'nee' te zeggen. Daarna kan je gewoon weer aanleggen als je kindje nog wilt drinken. Meestal blijft het bijten beperkt tot enkele keren en is het voor je baby een kwestie van wennen aan het drinken met tanden.
    Als het bijten niet zo snel overgaat, kun je observeren wanneer je baby van plan is te bijten: hij trekt zijn tong terug, zodat zijn tanden vrijkomen. Door je baby op tijd van de borst te halen, kun je bijten voorkomen en hem leren dat bijten ongewenst is. Een baby kan niet bijten en drinken tegelijk. Er is meer kans dat hij bijt als er minder of geen melk uit de borst komt, dus voordat de melk toeschiet (aan het begin van de voeding) of als de borst (bijna) leeg is (aan het eind van de voeding).

Bij sommige grotere baby's heeft bijten een andere oorzaak. Zij worden zwaarder en gaan onwillekeurig aan de borst 'hangen'. Het blijft belangrijk om goed aan te leggen: de tepel moet schuin naar boven richting het verhemelte achter de boventanden langs. Het is niet de bedoeling dat de boventanden in de borst staan. De tong gaat over de ondertanden als je baby drinkt, zolang hij goed aan het drinken is kan hij deze tanden niet in je borst zetten.

3. chulla

chulla Bekend lid

17 apr 2009
    609
    0
    0
    noord brabant
    Bedankt voor je reactie.
    Ik moet zeggen dat ik er veel aan heb en het al stukken beter gaat met voeden,bedankt

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    fijn, goed om te horen!

Mirjam

Deel Deze Pagina