9 maanden en 1 voeding afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door krabbeke, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn zoontje is bijna 9 maanden en krijgt nog volledige borstvoeding. Hiernaast natuurlijk ook vaste voeding zoals fruit, boterham, groente met aardappel/pasta/rijst en soms wat vlees. Sinds vorige week ook een tussendoortje in de vorm van een soepstengel of kinder rijstewafel. We zijn aan het oefenen met een beker en een beetje thee of water. Dit zijn af en toe maar een paar kleine slokjes
    Hij drinkt nog 4 a 5 keer per 24 uur (min. 1 nachtvoeding). Mijn productie is heel stabiel en ik kan makkelijk 6 a 7 uur zonder voeding en problemen doorkomen. Op dit moment krijgt hij rond 12 uur borstvoeding en daarna een boterham. Deze voeding zou ik graag af willen gaan bouwen o.a. ivm werk. Hoe pak ik dat aan? Een paar vraagjes:
    1:Moet ik gewoon in 1 keer stoppen met deze voeding en kijken of mijn borsten dit uithouden? Of voortaan eerst de boterham geven en dan borstvoeding en zo langzamer afbouwen?
    2:Is het nodig dat ik deze voeding vervang door kunstvoeding? Ik zou liever zien dat ik helemaal geen poedermelk hoef te geven en het vervangen door wat yoghurt en water/thee ofzo, kan dit?
    3:Wat te doen bij stuwing, even een beetje afkolven? Of hopen dat het snel minder wordt :)?
    4:Weet je mischien hoeveel kv ik zou moeten gaan geven (als dit nodig is) Hij is geen goede flesdrinker, dus ik denk dat als er kv in de fles zit hij het helemaal niet lekker vind.

Ik hoop dat je me een beetje op weg kunt helpen. Ik vind het erg moeilijk deze stap te zetten en zie er enorm tegen op KV te moeten geven. Voelt zo onnatuurlijk ;) Maar ik ben bang dat het anders alleen maar moeilijker gaat worden haha. Alvast bedankt voor je antwoord

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

super dat je je kindje nog voedt en dat het goed gaat.
    1) ik zou langzaam stoppen met de voeding, jouw idee om eerst brood te geven en dan nog een slokje BV na is een prima manier om af te bouwen. Bij de boterham kun je inderdaad wat water of thee aanbieden.
    2) als hij nog 4 keer per dag aan de borst drinkt lijkt het me niet nodig deze voeding te vervangen door kunstvoeding. Je kunt prima water of thee of inderdaad wat yoghurt geven.
    3) laat je borsten wennen door eerst brood en iets te drinken te geven en dan nog een slokje BV na, als je dit een paar dagen hebt gedaan probeer je eens om helemaal niet meer de borst aan te bieden op dit tijdstip. Je voelt vanzelf of je dit uithoudt tot het volgende voedingsmoment. Lukt dit niet dan kolf je inderdaad, maar dan alleen de spanning eraf.
    4) kv hoeft niet, je kunt water of thee ook in een tuitbeker geven, of hem uit een gewoon bekertje te drinken geven ( slab om en kijkt uit voor maaiende armpjes!).

Succes en bij vragen hoor ik het wel weer.

Mirjam

3. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi mirjam,
    Bedankt voor je reactie. Ik heb nog wel een paar dingen die ik wilde vragen. Hij heeft vandaag voor het eerst een boterham gehad en daarna pas BV. Ook voor het eerst een hele boterham op :) Maar meneer dronk daarna toch nog vrolijk een volledige bv. (is ook veel lekkerder dan die boterham he ;))
    - moet ik er maar vanuit gaan dat hij toch steeds meer brood gaat eten en minder gaat drinken?
    - ik denk dat als hij om 12 uur geen bv krijgt hij hier later op de middag toch om gaat vragen. Moet ik dit hem dan toch geven en proberen steeds verder te schuiven naar 18 u, de tijd dat hij normaal weer zou drinken? of niet geven en een alternatief bieden. Hij gaat dit niet leuk vinden denk ik.
    - Wat moet je doen als hij s'nacht vaker gaat komen (om zijn melkvoorraad aan te vullen) Aan toegeven? Op die manier heeft afbouwen nog weinig zin als hij het op andere tijdstippen gaat inhalen.
    - de volgende voeding die ik er eventueel af wil halen is de late avondvoeding van 22u. Ik neem aan dat ik deze wel moet vervangen door kv? en hoeveel dan, ik wil niet dat hij hier last van krijgt (buikpijn)

Vandaag ook op het cb geweest op controle. Advies gekregen waarvan ik niet goed weet wat ik ermee moet. Ze zeiden dat ik hem bij de bv na de boterham niet te lang moest laten drinken. Op tijd van de borst afhalen. Als hij meer wilt heeft hij pech gehad. Vind ik best zielig, hij krijgt altijd op verzoek en dan moet je hem ineens gaan weigeren. Of is dit wel echt nodig omdat je er anders nooit vanaf komt?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

zo he, een hele boterham al!
    Tja, als hij nog zoveel BV wil, dan is korter voeden niet makkelijk.
    Het hangt er dan ook erg vanaf wat jij wilt. Hoe graag wil je stoppen/afbouwen? Als je dat graag wilt moet je een fles KV gaan geven op zo'n moment.
    Als je hem eerder afkoppelt is het inderdaad beetje zielig en zal hij later in willen halen.
    Ook als je de late voeding van 22u niet meer aan de borst wilt geven zul je die door een fles KV moeten vervangen, geef dan min. 150ml, misschien lust hij wel meer, 200ml mag hij ook hebben. Kijk maar hoevele hij wil op dat moment.

Mirjam

5. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik weer :). Nog een vraagje. Ik lees zulke verschillende verhalen, wanneer mag hij nou gewone koemelk? Ik dacht vanaf 1 jaar maar ik lees ook wel dat het vanaf 10 maanden al kan. In dat geval hoef ik misschien niet eens kv te geven?

Het CB had het over 3 flessen kv op een dag, s' morgens, s' middags en voor het slapen. Tussendoor water of thee. Ik neem aan dat ik de flessen ook wat meer kan verdelen over dag? Dus meer hetgeen wat hij gewend is als met de bv. Best kans dat hij zijn schema gaat veranderen straks en dat dit helemaal niet nodig is natuurlijk ;)

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

bij mijn weten is het advies om vanaf 12 mnd gewone koemelk te geven. Je kunt de flessen verdelen over de dag, wat je zelf fijn vindt.

Mirjam

7. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,
    Dan ga ik hem toch gewoon kv geven. Ik verspreid het dan over de dag en blijf dit gewoon op verzoek geven. Maar eerst maar eens beginnen met afbouwen ;) Ik ga vanaf volgende week de middag voeding vervangen door een fles, eerst met BV uit de vriezer en als hij 10 mnd is met kv. Dan heeft hij toch mooi 10 mnd exclusief bv gehad.

Ik dacht erover om daarna de late avondvoeding te vervangen maar zou je ook twee voedingen achter alkaar kunnen vervangen, dus die van 12 uur en 18 uur? Of is dat niet handig?
    Hoe lang heeft je productie nodig om zich aan te passen? Ongeveer 1 week dacht ik toch? Dus dan kun je na ongeveer 1 week aan de volgende voeding beginnen.
    Nogmaals bedankt voor je antwoorden.

Deel Deze Pagina