Wie weet meer over IVF-PGS?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Trees, 31 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

De titel zegt het al, wie heeft er ervaring met/ of informatie over IVF-PGS?

bij patiënten van wie geen van beide partners drager is van een genetische afwijking, kan een chromosomale analyse van de embryo's worden uitgevoerd. Die analyse wordt preïmplantatie genetische screening (of PGS) genoemd: ze onderzoekt of er geen delingsfouten zijn opgetreden, m.a.w. of het aantal chromosomen in het embryo normaal is. Ook hier kan vóór de terugplaatsing in de baarmoeder een selectie gemaakt worden van normale embryo's.
    De behandeling heeft echter alleen nut als er voldoende embryo's beschikbaar zijn voor analyse, als de patiënte jonger is dan 37 jaar, en om diagnostische redenen. Bij een beperkt aantal beschikbare embryo's verhoogt de techniek je kans op een normaal evoluerende zwangerschap niet.

Bron: www.brusselsivf.be

Het is een behandeling die o.a. kan worden toegepast na herhaalde miskramen of onvruchtbaarheid. In Nederland wordt het niet toegepast (behalve voor onderzoek), omdat het nog niet voldoende bewezen is dat het de kans op een gezonde zwangerschap verhoogd. In belgie en andere landen wordt het wel toegepast omdat ze er klinisch gezien wel goede resultaten mee hebben. In zoverre ik het kan vinden zijn er geen grote onderzoeken naar uitgevoerd. Wel een beperkt aantal kleinschalige onderzoeken die elkaar nogal tegenspreken.
    We hebben al meerdere miskramen gehad en heb er eigenlijk nog weinig vertrouwen in dat het de volgende keer wel goed zou gaan. We hebben in nederland alle mogelijke onderzoeken gehad en de boodschap meegekregen dat we maar net zolang door moeten gaan in de hoop dat er wel eentje blijft zitten. Het voelt nogal machteloos en weet niet in hoeverre ik emotioneel al die klappen nog kan verwerken. Opgeven wil ik het voorlopig nog niet. In ieder geval niet tot ik voor ons gevoel alles heb gedaan en onderzocht wat er mogelijk is. De vraag hier is of iemand hier ervaring mee heeft. Misschien de Belgische forumgebruikers? Ik hoop niet dat ik mensen kwets door het in dit topic te plaatsen, omdat wij wel zwanger kunnen worden. Zwanger blijven is ons probleem. Ik ben bang dat als ik het onder het miskramentopic plaats dat ik helemaal geen reacties krijg en aangezien het ook bij onvruchtbaarheid wordt toegepast dacht ik plaats het hier. Nogmaals sorry als het verkeerd valt. Ik bedoel het niet verkeerd, maar ben vooral wanhopig :( .

2. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Hoi Trees, je weet dat ik je niet aan info kan helpen omdat ik dit niet zelf heb meegemaakt maar wil je nog een keertje heel veel succes wensen. Ik vind het zo bijzonder knap dat jullie je droom achterna blijven gaan! Ik ga duimen dat 2009 ook jullie jaar wordt!

3. Trees

Trees Niet meer actief

dank je cindy! Ik vind het zo fijn voor jullie dat je weer zwanger bent. Ik zal alvast voor je gaan duimen voor een prachtige echo :D

4. Trees

Trees Niet meer actief

Mmmh volgens mij heb ik echt een kansloze vraag gesteld :( Ik was er al bang voor dat niemand er ervaring mee zou hebben.

5. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

8 aug 2007
    1.059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Hai Trees,
    Ik ken wel het PGD verhaal, ik weet niet of dat het zelfde is als PGS?
    Kijk anders even op de topics van Loveable, hope, timmoneke, er zijn er meer, maar ik weet even hun namen niet.

Heel veel succes in 2009!

6. Trees

Trees Niet meer actief

Dank je zoe, maar zover ik het gelezen hebben is dat inderdaad PGD en dat is weer anders dan PGS. Fijn al die afkortingen... In NL wordt het (nog) niet toegepast dus was al bang dat er weinig ervaring mee zou zijn op dit forum, maar wie weet?

Deel Deze Pagina