Borstvoeding en Trots deel 2....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Stand van zaken:

Met onze M inke gaat het heel goed. Een heel tevreden meisje, kan niet anders zeggen. Grote broer J elte drinkt ook nog vrolijk mee, ik denk zo´n 3-4x per dag.
    Ik merk duidelijk ander drinkgedrag tussen die 2. Baby is nu 12 weken en drinkt zo´n 20 minuutjes per keer, zl dronk toendertijd toch al gauw 40 minuten en dan 2 kanten.
    J elte was ook veel meer een clusteraar, zij heeft dat wat minder. Zij sliep met 5 weken al helemaal door, hij met 11 maanden. Aan de andere kant heb ik het idee dat zij mij dus veel minder nodig heeft als hij,maar dat ligt misschien aan de sexe.

Kortom het loopt hier allemaal lekker, grote broer is niet meer jaloers, en de kleine meid groeit goed , alweer boven de 7 kg.

Alleen, het gaat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te hard, ze worden zo snel groot, zo jammer. Maar het blijft genieten.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.378
    36.246
    113
    @mg: ja, maar omdat ik zo weinig meeschreef dacht ik meld me hier even opnieuw haha.

@irene: ja, ik heb hem net ontvangen, ga zo de doos openmaken! goede tip van het slangetje, zal er op letten.

@jingels: ja, het gaat veels te hard he? Vond het bij de eerste niet zo erg, maar nu bij de tweede gaat het wel erg hard!

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @suus: ja inderdaad, bij die eerste kon het me niet hard genoeg gaan, dan ben je elke keer benieuwd naar de volgende *fase*. Soms te weinig genoten ,achteraf terugkijkend. En nu beleef ik het veel bewuster, geniet er meer van.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.378
    36.246
    113
    @jingels: ja, ik snap je helemaal.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

He meiden,

ik hou alles even niet bij hoor ;) Komt denk ik door weer even een paar brakke dagen en brakke nacht:( Thirza heeft een virusje te pakken, (zal wel iets buikgrieperigs bij zitten, aangezien ze bijna niet wil eten. Borst wel...en warme hap gaat er -zij het in een kleinere hoeveelheid dan normaal- ook enthousiast in). Dus nouja... maar weer even terug op gewoon voeden als ze komt 's nachts.
    Hopelijk is ze snel weer beter :)

Maar my, dan merk ik maar weer eens hoe die nachten er eigenlijk inhakken. Voor Thirza's doen heeft ze vannacht namelijk best prima geslapen, (als ik het vergelijk met de afgelopen maanden). Ze is 3 keer wakker geweest, geloof rond 23, rond half 2 en half 4 zo'n beetje). Helemaal niet zoveel dus, en ze was 'pas' om 7 uur wakker vanochtend. Maar pff... na een serie nachten met maar 1 nachtelijk ontwaakmoment... (nouja, de avond moet ik misschien ook maar meetellen, omdat ik dan meestal zelf al een tijdje slaap, dus ik moet er wel altijd 2 keer voor wakker worden).
    Voor vannacht hoop ik maar even nergens op: vanmiddag feestje van m'n oma gehad (wordt komende week 90), en ze heeft onderweg in de auto maar een half uur geslapen en vandaag vrijwel geen vast voedsel gehad, (enige waarvan er een paar hapjes naar binnen ging, was de koemelkvrije marsepeintaart). Ze heeft zich trouwens helemaal ondergekleiderd daarmee :) Kleren zaten helemaal onder, dus hopelijk gaat alles eruit in de was. Ach nouja, ze kan toch bijna over naar maatje 80, dus wat zou het ook... ;)

Nou, ga nu lekker pitten, moest ff tot rust komen na dik 2 uur autorijden en de drukke middag...
    Later!

6. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Had ik gisteravond een heel stuk gepost, is het niet geplaatst!
    ***laptop!!! Grrrrr :x

Maar goed, dan alsnog maar even! :)

Is rijstebloem net zoiets als johannes broodpitmeel? Dat heb ik een paar maandjes geleden gekocht omdat Zoe behoorlijk spuugde. Ik gaf het haar met een lepeltje en heb het twee keer geprobeerd in een fles te doen, was geen succes. Ze ging er niet minder van spugen dus nu staat er een bijna vol pakje in de kast! ;)

@ Hanneke
    Het is toch helemaal niet erg om op schema te voeden? Ik voed ook om de drie uur en probeer dat er wel in te houden. Meestal beginnen we om 9u 's morgens maar dat kan ook een uurtje eerder zijn.
    7/8 voedingen, wauw! En als dat goed voelt voor jou en de kleine dan is het goed, toch!

@ Rozemarijke
    Ben je 's nachts ook lang bezig met Thirza als ze wakker wordt?
    Zoe wordt ook een aantal keer wakker, maar als ik er een speen in doe slaapt ze negen van de 10 keer verder. Die ene keer komt ze bij me drinken. Maar vermoeiend is het wel, het is toch telkens een onderbreking van de nacht! Ik hoop voor je dat je vannacht lekker door kan slapen! Slaap lekker.

Trouwens klein vraagje nog, Zoe krijgt zoals ik al zei voor de 4e voedingen groente met een aardappeltje er doorheen. Groente komt uit potje van 125 mg (ik weet niet zo goed hoe ik de verse moet klaarmaken dus vandaar nu nog even makkelijk). Ze krijgt een half potje, met een aardappeltje. Naar mijn idee genoeg want daarna krijgt ze ook nog de borst. Maar als ik die potjes van 6 maanden zie, echt enome dingen! :$ Geef ik mijn meisje te weinig groente op een dag? Hoeveel geven jullie, of beter, met hoeveel begonnen jullie op 6 maanden?

7. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

lissy> is maar net hoe lang je al begonnen bent.
    Ik zou persoonlijk nog geen aardappels doen. Ze moeten juist de smaak van groente aanleren en dat zijn er best veel.
    Je kan toch lekker verse brocolli koken en pureren? Of gewoon wat nog makkelijker is zelf laten eten? (rapley?) Ken je dat?

MG> Emo he die voedingen eraf halen. Ik zou haar zo graag zelf laten bepalen maar ik kan het echt niet vanwege me rugklachten. Ik moest die knoop doorhakken. Nu 1 week in de middag gekolfde BV en dan vanaf de 13e soja melk erin om het aan te vullen en haar aan de smaak te laten wennen. Dan alleen nog de avond en ochtend. Pff...vind het lastig. Daarbij zie ik wel hoe en wat. Maar elke keer die verantwoording moeten afleggen dat ze nog borstvoeding krijgt. Ze kijken dan gelijk naar je borsten, alsof die op me knieën hangen! GRrrrr

8. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

even een andere vraag:

Hoe is de ontlasting van jullie kindjes?
    Soms is het vast (keutels) maar soms ook een plakkaat.:p
    Hebben jullie kindjes dat ook? Is dat vanwege de bv die er bij zit en dus dat nog steeds week houd?
    Ik twijfel want misschien is het hier vanwege een allergie. Ze vertelde dat ze op aardappels en banaan wat kan reageren en dat ik daar mee op moet passen maar ik gaf laatst pauline pasta en spinazie en daar kwam geen vaste substantie van. Is dat door de spinazie dan doordat zoveel vocht bevat?

9. raspberry

Zolang het geen pindakaasachtige substantie is, is het volgens mij prima. Ik merk hier wel dat als ze in veel BV krijgt, de ontlasting wel weer dunner wordt, maar als ze goed eet, is het iig klei-achtig. Soms een plakkaat, soms keuteltjes.
    Als Thirza hier duidelijk iets binnen heeft gehad wat ze niet moet hebben, dan is haar ontlasting dus direct weer van die pindakaasachtige brei :(

Nou, en dan.... -jongens (meiden), hou je ff aan je stoel vast...-
    Thirza heeft hier vannacht namelijk geslapen van 22-5.45! En na een voeding nog even door tot 8 uur :)
    Zal wel pure uitputting zijn geweest, maar is eigenlijk voor het eerst dat ze na zo'n slechte dag dan de nacht zo goed doet. Eerder was het dan 's nachts ook altijd rampspoed en ellende.
    Ze ligt er nu net weer in, keikapot nog, (en ook nog niet beter).
    Voor mezelf ook wel fijn, want ik ben al vnaf 4 uur wakker. Zul je net zien, slaapt Thirza, slaap ik zelf weer niet :(
    Nouja, er komt een dag dat we gewoon beiden slapen, zullen we maar denken...

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    @ Rozemarijke: wat fijn dat ze nu toch een goede nacht heeft gehad alleen jammer dat je dan zelf weer wakker lag.

Hier is onze meid morgen een half jaar en vanaf morgen ga ik 1 voeding vervangen voor kv en over ong een week nog een voeding. Krijg het niet meer bijeen gekolft en ik ben al helemaal trots dat ik een half jaar heb gehaald. De rest van de voedingen wil ik gewoon zelf blijven doen want stoppen wil ik nog niet.
    Van een kant wel jammer maar voor mezelf weet ik wel dat het het beste is omdat het kolven me zo ontzettend veel energie kost.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jingels/Suus,
    Ik vind het echt heel herkenbaar dat het veel te snel gaat allemaal! Kan het ook soms gewoon haast niet te geloven dat we nog maar 2 maandjes hebben en dat die kleine hier dan alweer 1 jaar is. Pfffff, wil daar ook helemaal nog niet aan denken, haha! De andere twee vind en vond ik overigens ook al snel gaan hoor, maar dit nu, nog veel sneller!

Jingels,
    Fijn dat jullie kleintjes het zo goed doen :D! En wat groeit die meid lekker joh! Hoest met het potje ;)?

Rozemarijke,
    Tja, had me toch beter vast moeten houden...nu een blauwe bips...haha! WAUW, Thirza toch, echt super hoor! En ook echt wel lekker voor mama (en papa)! Das wel een feestje waard, haha! En natuurlijk hopen dat ze het zo voortzet!

SLC,
    Hmm tja hier is de ontlasting van de kleine meid een soort dunne maar toch vaste brei. Eigenlijk vind ik het best op iets als pindakaas lijken, haha :)! Maar dan wel zonder pindastukjes erin. Kan het eigenlijk niet echt beschrijven, hier in ieder geval geen hele dunne waterige spuit poep, maar ook echt geen keuteltjes, en eigenlijk ook niet echt iets van een vaste plakaat (zo een waar de billetjes niet eens vies van zijn eigenlijk, haha, ken ze wel van de oudste twee).

Panda,
    Mooi dat je een half jaar gehaald hebt. Succes met het afbouwen van de voedingen, hoop dat je productie wel aardig op peil blijft en je dus ook zelf wat meer lucht krijgt zegmaar om de rest van de voedingen er nog wel in te houden!

Ireen,
    Fijn dat jullie mannetje weer helemaal opgeknapt is, hoop dat het zo blijft ;)! Klopt helemaal hoor, ik voed ong om de 3 uur. Tijden zijn nu 06.00 - 09.00 - 12.00 en zo verder. Die van 15.00 weg laten zou kunnen idd, maar dan zit ze van 12.00 tot 18.00 zonder iets te krijgen, vind ik zo lang :). Had al zitten kijken voor iets als 08.30 - 13.00 - 18.30 - 20.45 - 23.30 - nachtvoeding. Maarja ook daar zit steeds voor mijn gevoel zo lang tussen de voedingen. Hoewel we dat dus een dag of 2/3 gedaan hebben en goed gegaan is. Ben gewoon ergens bang dat ik dr te kort doe ofzo denk ik...

Lisszy,
    Over de voedingen, kijk even hier boven, anders vind ik het zo dubbel ;)! Wij voeden ook om de 3 uur, beginnen om 06.00 en eindigen om 03.00 ;). Tja volgens mij is rijstebloem wel weer wat anders dan dat johannes brood pitmeel. Rijstebloem word gebruikt om de buik voller te doen voelen. Dat johannesbroodpitmeel word gebruikt om de voeding dikker te maken ivm uitspugen, dat blijft dik in het maagje, rijstebloem word daar weer dunner dacht ik (maar pin me niet vast op dit hoor, dit is wat ik altijd dacht, heb beide nooit gebruikt).

Over de groenten en het aardappeltje, ik zou zeggen, doe eerst lekker alleen de verschillende groenten, daarna kan je lekker iets van aardappel/rijst/pasta toevoegen. Wij zijn met 6.5 mnd begonnen, en Benthe eet nu naast de bv een hapje of 8/9 fruit, een hapje of 10 groenten en sinds een paar dagen 2/3 hapjes brood. Zo ging het bij de andere twee ook ongeveer al weet ik dat gewoon echt niet meer precies allemaal ;)!

Geloof dat ik zo het meeste wel had, anders sorry!

Liefs, Hanneke!

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hallo allemaal,

Lisszy: Nee johannesbroodpitmeel is geen rijstebloem. Ik zou ook beginnen met groente en dan lekker uitbreiden. Wij geven eigenlijk aardappel sinds ie hongerig na zijn groente en we niet genoeg gekolfde melk hebben :D.

Rozemarijke: Wederom applaus voor Thirza. Jammer dat je zelf niet goed slaapt, maar t is ook even wennen zo'n nacht doorslapen he 8)? Whaha misschien moeten we jou op slaaptraining doen!

Hanneke: Ik bedoelde eigenlijk de voeding van drie uur 's nachts. Misschien anders die van 3 uur 's nachts erin houden en dan 's morgens ietsje later voeden, gewoon de rest van de dag om de drie uur, dus dan krijg je 7-10-13-16-19-22-3, heb je 7 voedingen ipv 7/8. Is niet veel minder maar is misschien ook wel verstandig om het rustig aan te doen. Ach ik dacht gewoon even mee, tuurlijk gewoon doen zoals je het zelf goed voelt, dat klopt dan vast. Ik zit hier ook vaak te rommelen (ik voed ook een beetje op schema omdat ik een ventje heb met onduidelijke hongersignalen en ik eerst te pas en te onpas aanlegde en nu dus een beetje in het diepe gesprongen ben met het fulltime kolven) en ik word er best onzeker van, dus ik dacht: Ik doe een suggestie ;).

Suus hoe bevalt je freestyle? Hier gaat het echt prima, gister zelfs meer opbrengst dan de dagen daarvoor, en echt zere borsten, denk dat er andere melkkliertjes aangesproken worden, ben benieuwd hoe het met mijn productie gaat op de langere termijn. Hij maakt wel wat meer herrie dan de symphony maar vind hem qua kolven vergelijkbaar, en vééél beter dan die *%^$&ameda!

Ik ben weer redelijk opgeknapt, ga zo maar eens naar buiten!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kind is 6 maanden! Dan hoef je toch helemaal niet niet te vervangen door kv? Gewoon geleidelijk aan op de natuurlijke manier afbouwen, doordat je kind bijvoeding gaat eten. Je kunt in je afwezigheid meteen al yoghurt laten geven (als je kind geen verhoogde allergiekans heeft) en de groente en dergelijke ook. Geef jij gewoon lekker borst als je bij je kind bent, en kun je op de dagen dat je niet werkt gewoon lekker op verzoek blijven voeden zonder gehannes met flessen en naar ruikende kv (en de bijbehorende nare luiers).

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.378
    36.246
    113
    @ireen: ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, was wel de bedoeling, maar eigenlijk heel het weekend weggeweest en dan drinkt ze bij mij. Ik moet er ook even de tijd voor nemen, anders krijg ik nooit een tsr. Fijn dat hij jou zo goed bevalt, ik ga hem morgen proberen, dan moet ik weer werken. Hij maakt wel meer lawaai hoorde ik dan de ameda, maar hij moet wel beter zijn, wat vind ik dat een onding.

15. raspberry

Goed he, van Thirza? :) Vanmiddag heeft ze 3,5 uur geslapen en als we d'r niet wakker waren gaan maken, had ze nog wel ff gepit. Maar om 5 uur hadden we zoiets van: als we d'r nu niet uithalen, slaapt ze straks van d'r levensdagen niet weer...
    Inmiddels ligt ze weer een minuut of 20 erin, toch best moe. Ze heeft denk ik even een inhaaldagje. Hopelijk werkt dat vannacht ook nog even door ;)

@Poeh: bij 6 mnd BV stel ik me idd ook voor 6 mnd volledige BV :) Datr is in ieder geval wel het algemene advies, dus vandaar dat iedereen denk ik een beetje verbaasd is dat je nu wel afbouwt, terwijl je ook steeds zegt dat je 6 mnd wilt halen... ;)
    Persoonlijk vind ik het ook wel jammer dat je afbouwt, omdat ik de indruk had dat het bij jou allemaal retegoed liep/loopt. Maar goed, er zijn meer redenen om af te bouwen dan alleen dat natuurlijk, dus als dit voor jou fijn is, gewoon doen :)

@all: mijn zusje is zwanger, nu 15 weekjes, en heeft in het verleden een borstverkleinende operatie gehad. Nu zijn er allemaal mensen die al roepen dat BV dan wel lastig zal worden, en vraag ik me dus af of dat echt zo is. Ze is nu namelijk een beetje zo van: Ja, als het zo moeilijk is in mijn situatie, begin ik er maar helemaal niet aan misschien...
    En dat zou ik echt jammer vinden als dit allemaal op foute info berust. Dus ik hoop eigenlijk dat ik haar kan voorzien van de goeie info, zodat ze op basis van goeie info ook een weloverwogen keuze kan maken...
    Had zelf al wel zoiets van: lijkt mij een kwestie van hoeveel melkklieren er nog over zijn: zolang die er voldoende zijn, zou het toch geen probleem moeten zijn? Of ben ik dan mis?
    Verder kampt zij met een syndroom waardoor haar gewrichten hypermobiel zijn en zij verhoogde kans op bekkeninstabiliteit loopt, (want zonder zwangerschapshormonen zit ze al superlos in elkaar). Is het dan juist wel of juist niet handig om borstvoeding te geven, weet iemand dat?

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.378
    36.246
    113
    @rozemarijke; ik weet er niet veel vanaf, maar volgens mij heeft het er mee te maken of de tepel wel of niet helemaal losgehaald is. Als dat wel zo is, dan is de kans idd klein dat ze nog voeding kan geven, maar proberen kan natuurlijk altijd lijkt me.

17. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Hoi meiden,
    zit zo vaak bij het borstvoedingstopic te lezen (en schrijven), en kom altijd langs 'bv en trots'. Nog nooit wat gepost, maar toch de drempel over nu! Wil geen inbreuk maken, maar zie dat er af en toe zich ook nieuwe mama's melden, dus ach, ik ook!!

Geef mijn zoontje alweer bijna 7 maanden borstvoeding, en ben ook best trots eigenlijk! Na een erg moeilijke start, is het toch gelukt (bloed zweet en tranen hoor), en ben echt zooooo blij! De maanden zijn voorbij gevlogen, en nu zitten we dus alweer bijna op zeven maanden! Heb mezelf nooit een bepaalde grens gesteld, zoals tenminste zes maanden. Ik zie het wel!

Ik moet echt nog niet denken aan stoppen, en zoonlief ook niet overigens. Hij weigerde vanaf 8 weken de fles, en dit is ook nooit meer gelukt! De voedingen doe ik dan ook live. Ik loop heen en weer naar het kdv dat naast mijn werk zit. Of papa komt op zijn papadag met zoontje op mijn werk langs. Aan de ene kant lastig dat hij de fles niet wil, aan de andere kant ook maar positief benaderen: tis super voor mijn productie, hihi.

Nu nog een vraag aan jullie: Mijn zoon krijgt tandjes (hoera!!). Er is er sinds een paar dagen 1 door, je ziet het amper overigens. Maar hoe gaat dat straks met evt bijten! Hebben jullie daar ervaring mee? Ben als de dood dat hij straks als een soort pitbull aan mijn tepel hangt.... Zal vast wel meevallen, maar toch... Brrrr moet er niet aan denken!

18. Mamandy2007

7 feb 2010
    14
    0
    0
    huis, tuin en keuken mama
    Luxemburg
    Hier ook alweer 2 jaar en dik 4 maanden, we genieten nog steeds van onze momentjes samen al is het veel minder dan een tijdje terug maar goed, ze heeft ook erg veel te doen buiten de borst maar als ze er zin in heeft zegt ze ook duidelijk, "mama, borsSSTTT" hahaha

Ik hoop dat we er nog een tijd van mogen genieten samen en als ik ook echt zwanger blijk te zijn dan hoop ik dat ze het nog zo lang volhoudt dat deze mama zich ook een tandemmama mag noemen, hihi!!

Ik heb hier een foto van onze grote vriend Stefan en ik samen, die is genomen door Marieke van TOB op de WBW2009.....

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Belangrijkste bezwaar na een borstverkleining is dat de opslagcapaciteit van de borsten sterk is afgenomen. Moeders moeten dan vaak meer voedingen op een dag geven.

Bij borstvoeding heb je met heel andere hormonen te maken als met de hormonen die zorgen voor de verweking van het bekken zodat het kindje makkelijker geboren wordt. Dus dat hoeft geen reden te zijn om niet met bv te beginnen. Bij vrouwen bij wie de hypermobiliteit o.i.v. hun cyclus verandert heeft bv vaak een goede invloed op de toestand van de moeder.

20. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Jeetje wat een beroerde nacht vannacht. Gisteren ons meisje wat nieuwe bijvoeding gegeven en ze had er duidelijk veel krampjes van de hele nacht. Vandaag ff rustig aan met de bijvoeding, morgen toch naar het bureau en dan ff afwachten wat hun ervan vinden of dat we toch ff hetzelfde door moeten geven of eerst ff wat anders.
    Verder is ze vandaag een half jaar. Wat gaat de tijd toch snel.

Deel Deze Pagina