Borstvoeding en Trots deel 2....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Mamandy: thanks :) Vriendin van mij heeft twee kids met KMA en die hebben 18 en 15 maanden BV gehad... (de jongste had het minder heftig en kon vrij vlot over op sojamelk).
    Tja, ik had eerder zoiets van: een jaar BV vind ik wel goed. Maar goed, met de KMA liep het anders en heeft ze het gewoon nodig. Dus heel veel keuze had ik ook niet echt, (ja, afdwingen dat ze pepti zou gaan drinken, maar heb dat spul zelf geproefd en jakkes: wat is dat VIES! Dat ga ik m'n kind dus niet naar binnen duwen als ze het niet vrijwillig wil hebben). Soja ging eerder nog niet, zijn we nu mee bezig in combi met rijstemelk: naar de gastouder krijgt ze flesjes BV-rijstemelk gemengd, (steeds wat minder BV) en na het eten mag ze met mij meehappen met sojatoetje. En ik drink zelf sojamelk, dus daar krijgt ze via de BV ook wat van mee.
    We gaan hier nu echt een beetje richting 3 voedingsmomenten per dag: bij het opstaan 's ochtends, na de middagpap-voor het slapen gaan, en 's avonds na het eten-voor het slapen gaan. Dat vind ik ook wel prima, zou ik ook gedaan hebben zonder de KMA, (maar dan waren we ws wat eerder daaraan toe geweest). Nu ze eindelijk in goeie doen begint te komen, vraagt ze zelf tussendoor ook niet om voedingen.

Maar ik snak wel weer naar een broodje kaas met een lekker koud glas melk (ik vind sojamelk helemaal niet lekker :(). Of een overheerlijke mars of twix. Of de heerlijke toetjes die er allemaal zijn.. ;) Dus als het doorgaat zoals het nu gaat, denk ik dat we idd rond de 18 mnd definitief afgebouwd hebben. Maar dat blijft wel een beetje in de sfeer van: het moet voor Thirza gewoon te doen zijn. Als zij er helemaal van in de stress raakt, en overstappen op rijstemelk als ik zelf aanwezig ben is nog een brug te ver, dan kan het zijn dat ik toch nog wel even doorvoed, (maar dan moet het wel echt stress zijn, een beetje ge-'ja-maar' en gejengel vind ik niet voldoende om voor op dieet te blijven ;)).

Dat filmpje van dat meisje van 8 ken ik idd. Echt te bizar! Had het er een tijd geleden eens over met een vriendin die is opgegroeid op de boerderij, en die vertelde dat koeien hun kalfje op een gegeven moment wegschoppen als het nog om drinken komt. Zo van: nu is het klaar, je mag de wijde wereld in.
    En dat vind ik zelf wel gezond om dat ook te doen. Niet alle kinderen zullen uit zichzelf die stap zetten, en ik vind het niet getuigen van goede zorg voor je kind, als je het dan maar toestaat om aan jouw rokken te blijven hangen... (gaat dan dus wel over dat kind van 8 he? ;)) Als je kind een zetje nodig heeft, moet je dat geven :)

Als Thirza hier geen KMA zou hebben, zou ik ook wel minder op dat afbouwen zitten en dat meer een natuurlijk beloop laten. Denk dat een kind meestal (uitzonderingen zoals dat meisje van 8 daargelaten) toch wel vanzelf een keer zichzelf te groot gaat vinden of andere dingen interessanter dan mama's borst...
    Maarja, ik ga niet tot in het oneindige op dieet :)
    En aangezien ik me voorgenomen heb om bij een volgende zwangerschap uit voorzorg de laatste 2 maanden op dieet te gaan, (zodat de eerste moedermelk zeker weten koemelkvrij is. De drama's die we hier gehad hebben met Thirza wil ik NOOIT meer!), is het ook wel fijn als ik tussendoor nog even een tijdje weer kan genieten van al die lekkere dingen :)

2. Mamandy2007

7 feb 2010
    14
    0
    0
    huis, tuin en keuken mama
    Luxemburg
    Nou gelukkig kan Selina heel goed 'nee' horen en dwingt ze het niet meer af, soms heb ik er ook echt gewoon ff geen zin in en dan accepteert ze het ook, ik heb vanaf 2 tot en met 21 december Ritalin gebruikt vanwege mijn ADD en toen mocht ze het ook niet en dat ging heel erg goed, ze mocht 's morgens voor de eerste inname bij me drinken en verder net dus ik weet dat ze geestelijk ver genoeg is om te stoppen maar van mij hoeft het nog niet zo persé, ze is nog geen 3 jaar oud en ik heb de mogelijkheid dus waarom zou ik stoppen, buurmeisje is nu deze winter al 2 keer ziek geweest en is vaak verkouden en Selina is een keer verkouden geweest dus dat vind ik zo'n groot voordeel, niet dat ik zeg dat buurmeisje niet ziek was geweest met BV maar toch wel aanzienlijk minder omdat ze dan de antistoffen al meekrijgt van haar moeder voor het virusje haar treft.

Maar goed, ik krijg echt hele warme gevoelens als ik verhalen lees zoals die van jou, en dan te bedenken dat -té- veel moeders er niet eens aan beginnen omdat het 'gedoe' zou zijn en ze makkelijk BV zonder 'gedoe' hadden kunnen geven, dat vid ik gewoon zo jammer, dan zouden ze jou en je vriendin eens als voorbeeld moeten nemen, dat is pas 'gedoe', jouw situatie is echt een geval van anti-egoïsme hahaha

3. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

rozemarijke> ik ben nu langzaam me melk produkten ook aan het ophogen. Af en toe een mini mars of twixx. Wat zijn die dingen verd*md lekker. Ze mag misschien bij 1 jaar wat hapjes yoghurt krijgen enzo. En ik denk laat ik haar maar alvast wennen via mij aan melk.
    Merk wel dat ze soms kleine plekken krijgt. Heeel heeel klein. Maar soms wel eens dagen nadat ik wat choco binnen heb gekregen. Of dat nou een reactie is.
    Gaat goed je voedingsmomenten zeg. Hoe krijg jij er sap in?

4. raspberry

@SLC: niet. Dat drinkt ze eigenlijk niet :( Ik ben allang blij dat ze rijstemelk aan het accepteren is, en ze drinkt hier en daar een slokje water uit de tuitbeker, dat is het wel...
    Neem aan dat als de BV verder afgebouwd wordt, ze wel wat anders gaat pakken aan vocht, maar voorlopig krijgt ze nog zoveel, (aan de hand van wat ik afkolf moet dat zeker nog 500-750 cc per etmaal zijn), dat ze ook niet echt veel ander vocht nodig heeft. En in de warme prak en fruithap zit ook vocht natuurlijk...
    Verder hier absoluut niet mogelijk om melk of melkproducten te nuttigen. Ze reageert er DIRECT op, en pas nu we sinds een week of wat echt heel erg zeker weten ook geen sporen van melkbestanddelen binnen krijgen, (ik had taart met fondant gemaakt bijvoorbeeld: blijkt magere melkpoeder in te zitten (in de fondant dus). En pom-barchips zit dus ook melkbestanddelen in :(), wordt het echt rustig hier...
    Voorlopig doen wij dus even helemaal niets!!!!! :)
    (Liever op dieet, dan slapeloze nachten met 6-8 keer eruit).

@Mamandy: haha, ik vind mezelf af en toe stiekem ook wel een voorbeeld van zelfopoffering hoor :D Als ik dan weer een lekker gebakje moet laten gaan enzo. Ach ja, af en toe jezelf een veer in de kont steken, helpt wel om het vol te houden...
    Nouja, dat en het feit dat als ik wel iets met melk erin eet, wat ik hierboven ook al zei, het direct mis is en ik er 's nachts weer tig keer uit kan. Nu we alles echt zeker weten rustig hebben, worden de nachten ook zienderogen beter! (alleen vannacht even niet: kramjes van de kapucijners. Die laten we voorlopig dus ook nog even staan. Thirza dan, ik kan ze gelukkig wel eten :D).

@SLC: idd met deliana geboetseerd :) Zag laatst je profielfoto van Pauline in haar vriendenlijstje. Toen nog niet gerealiseerd dat jij dat was, maar wel doorgeklikt om die superschattige jurk even beter te bekijken :) (Die met de strepen en berenoortjesmuts). Zag ik die foto later hier op ZP en toen viel het kwartje :)
    Waar heb je dat jurkje vandaan trouwens? Zijn ook wel Thirza's kleurtjes... :D

5. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

rozemarijke> uit amerika. Is een GAP jurkje. Bedankt voor het compliment.
    Hahaa klein is de wereld niet. Ik vond het zo raar op ons maart forum haar te zeggen ik ga boetseren en jij ook al.
    Klopt wel wat je zegt als ze minder melk drinken nemen ze ook wat water/ roosvice. Merk het wel. Is nog niet optimaal maar ze doet het wel.
    Vanmiddag dronk ze, ivm ergens anders eten en drukke ochtend, weinig Bv met soja melk. Dus wat deed ik na het middag slaapje, flesje bol met soja melk geven. Dronk ze gewoon helemaal leeg. Ik denk dus dat ze dit best lust alleen die drempel nu over om me middag kolfen op te geven. Zucht...wist niet dat dit best moeilijk kon zijn. Vond het al lastig om de borst echt te weigeren. Nouja dat hoort hier nu bij en gelukkig hebben wij hier een goede fase en zit ze goed in haar vel en accepteerd ze het.

6. Poehbeer

Poehbeer Bekend lid

8 okt 2008
    515
    0
    0
    Hier alles goed. Heb net Sterre op bed gelegd. Doe haar straks wel in bad, want ze was nu te moe. Sliep ook binnen 5 min. Hadden samen even tv gekeken en heb haar laten drinken. Zijn nu sinds gisteravond aan het proberen om haar de laatste voeding ook de fles te geven en dan wat rijstebloem erin zodat ze doorslaapt de nacht, maar afgelopen nacht wilde ze nog niet zo en had om 23 uur gehad en kwam toen om 5 uur. Valt nog mee hoor. Wil ook niet meer kolven op het werk, want kolf nu 60cc en dat is van 2 borsten. Produceer dus haast niks meer en red het ook goed met mijn borsten als ik haar 's morgens de borst heb gegeven. Heb ook het idee dat ze niet meer zo de borst wil en eerder zoiets heeft geef mij de fles maar. Misschien krijgt zij er ook niet zoveel uit meer. Bel straks met het cb voor advies en tips, maar denk dat ik binnenkort klaar ben met bv en heb het dan 5 maanden gegeven. Wilde 6 maanden, maar ik denk dat zowel Sterre als mijn borsten er klaar mee zijn. Ben wel heel blij dat ik het heb kunnen geven tot nu toe.

7. raspberry

@poehbeer: dit was te verwachten, als je met 4 mnd gaat afbouwen naar flessen. Rond de 4 mnd krijgt bijna elke vrouw een dip in de productie en dat is het meest slechte moment om een flesmoment in te lassen! Een keer fles geven ipv borst, betekent dan namelijk dat je borsten het signaal krijgen: hoeft niet meer, en dus minder gaan produceren (op een moment dat ze toch al minder gaan produceren).
    Dus dat je productie nu terugloopt, lijkt mij niet een kwestie van dat je borsten of Sterre niet meer willen, maar dat je op een ongelukkig moment bent gaan afbouwen naar flessen, (als je dat een maand later, dus na de dip, was gaan doen, zou het al heel anders gelopen zijn...)
    Jammer! Maar als ik het zo lees, vind je het zelf wel best? Gelukkig maar dan :)

Het consultatiebureau is trouwens echt de slechtste plek om advies rondom bv te vragen.... :(

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.401
    36.260
    113
    @jingels: nee, gelukkig geen vorm van borstkanker in de familie hoe dan ook.

Wel moeten mijn zusje en ik bij elke onregelmatige bloeding en vreemde buikpijn voor controle, maar ben allang blij dat het voor de zekerheid zo goed in de gaten wordt gehouden.

@poehbeer; lijkt me eerlijk gezegd niet dat het aan je borsten of aan je dochtertje ligt, maar aan jezelf. Maar als jij het verder prima vind is het toch goed zo?

9. Poehbeer

Poehbeer Bekend lid

8 okt 2008
    515
    0
    0
    Weet je toen ik begon met kolven kolfte ik 125 cc per keer (had dan allebei de borsten gehad). Toen ik ging werken haalde ik net 100cc per keer. Ik denk dat ik gewoon nooit zoveel produceerde, al is het denk ik wel dat mijn meisje er meer uit kan krijgen dan dat ik kan kolven. Ja wist niet dat je met 4 mnd een dip krijgt en dat dat het slechtste moment is om te verminderen. Wel raar dat ze dat dan wel met die tijd aanraade bij het CB, maar ja het gaat goed zo en ben blij dat ik het heb kunnen geven en geef nog wel eventjes 's ochtends, want om nu helemaal geen bv meer te geven wil ik haar nog even niet aandoen.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.401
    36.260
    113
    @poehbeer: ik snap je wel hoor, ik kolf ook erg weinig, maar ik kolf gewoon wat vaker. Tja, qua borstvoeding kun je gewoon niet aan op het cb, hebben ze vaker niet dan wel er verstand van. Gewoon nog even lekker doorgaan en je hebt al langer bv gegeven dan vele anderen dus daar mag je trots op zijn.

11. Poehbeer

Poehbeer Bekend lid

8 okt 2008
    515
    0
    0
    Dank je wel Suus

12. raspberry

Da's wel balen dat je altijd zo moeizaam gekolfd hebt...
    Ik moet zeggen: toen ik hier de 4 mnd-dip voorbij was, was het ook pas echt een beetje stabiel, (op ziek-zijn na dan).
    Tja, en Cb's en borstvoeding.... ze snappen er gewoon helemaal niks van. Ik denk dat ze bij de 4 mnd adviseren juist omdat veel vrouwen dan klagen dat ze minder voeding hebben. Maar goed, een tekort aan voeding los je niet op door maar KV bij te gaan geven. Dat zou net zoiets zijn als klagen dat het bad overloopt en dat oplossen door er steeds een emmer water uit te scheppen, (in plaats van gewoon de kraan dicht te draaien, (omgekeerd voorbeeld van wat er aan de hand is met de BV, maar je snapt wat ik bedoel, denk ik...).
    Tuurlijk is je kind tevreden met een flesje KV. Je kind krijgt voldoende voeding door een flesje bij te gaan geven, maar jouw lijf gaat juist daardoor NOG minder produceren.
    Nouja, laten we maar ophouden over CB's en borstvoeding :) Die snappen het vaak gewoon niet, (en heel soms ben je gezegend met een CB dat dat van zichzelf weet en je doorverwijst).
    Maar goed, je hebt er zelf vrede mee, dus dan is het minder erg :)
    (Ik zou er echt enorm de balen van hebben!!!) ;)

13. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Tja dat CB inderdaad, die hebben volgens mij aandelen bij nutricia...
    Moet ik zeggen dat bij ons op het CB een wijkverpleegkundige zit die ook LK IBCLC is, en ik ben altijd erg blij als ik haar tref :D
    Vrienden van ons hebben net een kleintje van 4 weken met enorme krampjes, en ja hoor wat adviseert het CB; BV afbouwen en omneo geven... :x Oja en ze hoefde niet alle voedingen te vervangen (?!?!). Alsof dat niet vanzelf gebeurt op deze manier...

Suus: (al weer even geleden je vraag). Wij zouden heel heel graag 3 kindjes krijgen, maar het is de vraag of het gaat lukken. Hoewel ik supervruchtbaar blijk, heb ik al twee keer een miskraam gehad voordat Jens bij ons kwam. Ik lees hier weleens meiden met meer miskramen dus als ik het zo bekijk valt het nog mee, maar ik moet zeggen dat ik het behoorlijk heavy en moeilijk vond om zo'n minimensje te verliezen en ik zou daar niet oneindig mee doorgaan (denk ik). Ach, en misschien vind ik twee ook wel genoeg. Voorlopig heb ik mijn handen vol en ga ik eerst zorgen dat het allemaal lekker loopt met ons ventje en onze nieuwe praktijk.

Wij zijn bij de osteopaat geweest en die vond Jens duidelijk vooruitgegaan. Alleen de obstipatie blijft dus hij heeft daar weer wat mee gedaan (wat precies weet ik eigenlijk niet :)) en vandaag hadden we zowaar een vieze luier, helemaal uit zichzelf!!! Hopelijk zet dat door.

Verder van het CB een verwijzing voor de diëtist gekregen omdat ze toch een KMA willen uitsluiten. Ik moet dus op dieet en er werd me al verteld dat dat een zware dobber is voor vegetariërs. Omdat kunstvoeding geen optie is ga ik er denk ik toch maar voor, maar om heel eerlijk te zijn twijfel ik wel een beetje (shame on me!) omdat we een drukke tijd ingaan en ik dus wel een beetje op krachten wil blijven/komen. Goed gevarieerd eten dus...

14. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wat raar van de cb's zeg. Je hoort het inderdaad wel vaker! Dat ze na een maand of 5 aanraden om af te bouwen omdat er dan een soort groeidip is. Terwijl dat juist normaal is voor bv baby's.
    Zo las ik laatst ook een 'onderzoek' welke als conclusie had dat borstgevoedde baby's langzamer groeien dan flesgevoedde baby's. Terwijl ik juist in mijn omgeving het andersom zie.
    Mijn jochie zit bovenin de curve!
    Ik vertelde dit bij mijn laatste bezoek aan het cb, en de verpleegkundige zei ook dat ze het juist andersom zien. Dus dat bv kindjes sneller groeien. Over mijn zoontje zei ze 'het is een lekkere vette borstvoedingsbaby', haha. Heb het maar als een groot compliment opgevat!

15. raspberry

Thirza groeide hier ook als kool, de eerste maanden. Gewicht netjes op de gemiddelde lijn me, lengte bovenin: ze groeide een cm per week die eerste tijd! (We zaten dus ook in no-time in mt 62: bij 6 weken al!)

Hier ook weer van een kennis gehoord: zijn dochter kreeg eerste kindje. CB zegt: niet vaker voeden dan om de 3 uur, (gelijk bij eerste bezoek van de wvk thuis dus he?). Borstvoeding dus mislukt, jankend kind dat nu met de fles wel tevreden is. Haar conclusie: stom CB, die hebben me eigenlijk niet anders geadviseerd dan: Laat je kind maar honger lijden...
    Kan ik me zo kwaad om maken, dat soort cb's!

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ja, eigenlijk zou er ook een iso norm voor CB´s moeten komen. En als daar al sprake van is, mogen ze de norm wel eens aanpassen. Het is af en toe echt om te huilen. Want als nieuwe mama, moet je er vanuit kunnen gaan dat je een goed advies krijgt bij een CB, huisarts of apotheek.

17. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    zo jammer dat de borstvoeding mislukt door foute adviezen! Mijn zus (is een stuk ouder dan ik), mocht haar zoontje (is inmiddels 11) maar om de 4 uur voeden! Omdat hij bij de geboorte al 10 pond was.... Hij heeft dan ook de eerste maanden heeel veel gehuild. Van de honger bleek later. Bij de volgende kindjes heeft mijn zus gewoon op verzoek gevoed, en veel tevredener baby's. Ze voelt zich nog steeds wel eens schuldig hierover.

18. raspberry

Dat verzin je toch niet he? Echt zo achterlijk, dat soort adviezen!

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.401
    36.260
    113
    @rozemarijke: ja dat zeiden ze hier ook hoor. Dochtertje was ook 10 pond en daarom moest ik met 5 weken maar gaan afbouwen naar 5 voedingen, dat moest ze wel kunnen hebben omdat ze al zo groot was.. Ja ammehoela zeg! Heb daar ook wel even wat van gezegd.

20. raspberry

Terwijl ik juist veel moest voeden, want afvallen was erger bij zo'n zwaar kindje... (4330 gram en na 2 dagen 350 gram afgevallen).

Deel Deze Pagina