Ja, had het gezien Is de hoeveelheid waarin ik soja nuttig ook problematisch dan, (400-500 cc max per dag, meestal wat minder)? Gaat dan om 1-2 bekers sojamelk bij ontbijt en evt de lunch, een klein sojatoetje na het avondeten en evt sojaroom door het avondeten heen, (overschotel altijd, soms bij pasta, dat soort dingen).
O, en dan nog even jullie advies meiden... Gisteren is Thirza bij de gastouder geweest, en had om half 5 gedronken en om half 8 eerst een paar druifjes en toen nog even bij mij gedronken. Wilde geen pap. Maar om 8 uur naar de gastouder gebracht, waar ze gelijk aan de boterhammen ging: heeft daar in 10 minuten tijd 3 boterhammen verorberd. Rest van de dag heeft ze daar een bakje cherrytomaatjes gegeten (stuk of 8), een beker sojamelk (200 cc), een paar bekers water en limonade, warme hap (250 gr aardappels en broccoli) en een sojatoetje van 100 cc. Thuis gaat eten elke keer met strijd gepaard. Ze wil -zeker de laatste tijd- bijna niets spontaan eten. De dingen die ze wel spontaan eet, daarvan spuugt ze een deel ook gewoon weer uit. Ik ben de laatste weken, als reactie op dat niets willen eten, meer gaan doorzetten en die strijd maar aangegaan: als ik dat niet doe, eet ze namelijk (bijna) niets aan vast voedsel en hangt ze de hele dag bij mij aan de borst. Op die manier krijg ik er dan inmiddels tussen de middag 1 boterham in, (dan eet ze de rest van de ochtend enkel een keertje een paar losse stukjes fruit), en 's avonds eens max 150 gram warme hap, (en daar doen we dan erg lang over: boterham duurt bijna 3 kwartier, waarvan de tweede helft wel zonder gedoe, maar ze eet dus errug langzaam). Ik krijg er dan echt met geen mogelijkheid meer iets anders in, maar ze wil daarna dan nog wel de borst, (ze krijgt nu als ontbijt BV, na het middageten en na het avondeten. Plus elke keer dat ze 's nachts wakker is). Ik weet niet zo goed of het invloed heeft op haar slaapgedrag: vannacht is ze maar 1 keer wakker geweest, maar dat doet ze ook wel na een dag thuis. En soms ook niet, maar ze is ook na een dag gastouder en veel eten dus wel vaker wakker 's nachts. Dus soms denk ik: Ja, ze moet gewoon meer eten en dan gaat ze 's nachts wel beter slapen, en soms denk ik: het maakt geen bal uit... Maar goed, ik loop nu dus wel een beetje van: wat moet ik hier nou mee? Hoe krijg ik 'r nou gewoon aan het eten? Want bij de gastouder is het dus geen enkel punt en vraagt ze zelf om eten en gaat het probleemloos naar binnen... Wat denken jullie? Hoe los ik dit op, iemand tips?
De gastouder geeft haar geen borstvoeding. Dus als ze daar wel eet (bunkert zou ik haast zeggen!), is de conclusie snel getrokken: ze weet dat jij niet pusht en toch wel de borst geeft. Wat je daar mee doet, is het jouwe!
Ja, daar bunkert ze idd echt, want in dat hele lijstje ben ik nog vergeten dat er daar ook nog een bakje fruit naar binnen gaat... Deels denk ik dus dat haar mindere eten hier ook wel is omdat ze even minder nodig heeft na zo'n dag, maar goed, jij denkt dus ook dat ze vast voedsel laat staan om lekker de borst te kunnen krijgen... Dat idee had ik zelf ook al wel. Ik wil ook heel graag Thirza van de BV af hebben, juist omdat ik zo het idee heb dat het geen lekker extraatje is, maar dat ze er heel erg aan blijft hangen. Aan de andere kant zie ik heel erg op tegen allerlei drama's als ik zou gaan zeggen: Nee, je krijgt niet meer. (Speelt mijn vermoeidheid natuurlijk altijd nog een rol in, ik ben niet het type dat het verder moeilijk vind om grenzen te stellen. Met haar driftbuien heb ik geen enkele moeite bijvoorbeeld). Hoe zouden jullie dat doen? Gewoon cold-turkey zeggen dat ze enkel nog 's ochtends (voor een tijdje nog) mag ontbijten met BV, en verder niet meer? Of eerst de middagvoeding eraf halen en als dat goed gaat ook 's avonds stoppen?
Overigens push ik dus wel he, de laatste weken. Met de middagboterham heeft dat tot resultaat gehad dat ze van een paar hapje naar een hele boterham is gegaan, maar het lijkt erop dat ze sindsdien 's avonds juist minder is gaan eten... En de reden dat ik daar wat over twijfel, heeft ook alles te maken met dat het pedagogische advies juist altijd is dat je met eten niet moet dwingen enzo...
ha Rozemarijke, Als je echt wilt afbouwen zou ik alleen nog een ochtend en avondborst geven, en overdag en 's nachts niet. Ik heb echter nogal makkelijk praten, want Jens krijgt de borst uit de fles natuurlijk en dat is toch echt een heel ander verhaal qua moederwarmte/borst/troost/etc. Ik denk echt dat ze (onbewust) wakker wordt voor borst, en overdag niet eet omdat ze (wellicht onbewust) de borst wil (wel vooropgesteld dat ze daar altijd goede redenen voor gehad heeft, maar op een gegeven moment zou ik haar wel proberen uit dat patroon te halen). Om haar toch niet het gevoel te geven dat je haar afwijst op je huid zou ik haar 's morgens en 's avonds wel aan de borst laten tot ze zich zonder de borst overdag wat comfortabeler voelt. Maar ja, ik ken Thirza natuurlijk niet echt, en dit is dus alleen wat nu het eerst in mij opkomt, en daar moet je je natuurlijk wel goed bij voelen. Ik denk echt dat duidelijkheid wel erg belangrijk is, ze weet dat ze bij de gastouder geen borst krijgt, dat is haar heel helder, en dan eet ze dus wel. Misschien haar dan toch thuis ook die duidelijkheid dan geven. Overigens bedoel ik hiermee niet te zeggen dat ze te vaak de borst heeft gekregen als ze zich niet goed voelt hoor, dat vind ik juist erg goed, maar als ik het zo hoor zijn jullie in een volgende stap beland, en zou ik daar dan misschien toch een ander beleidje op zetten, als je zelf graag van de borstvoeding af wilt. Maar eerlijk gezegd lijkt het me lastig om haar de borst te weigeren voor jou, lijkt me dat je hart breekt, kan me goed voorstellen Op zich is er natuurlijk niets mis met nachtelijke voedingen en voedingen overdag, maar volgens mij vind je het wel tijd dat ze wat meer anderzins gaat eten, en als je dat wilt, zou ik daar wel helder in zijn naar haar toe. Pfff ik kom er niet uit, zit niet in een schrijfmodus. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het misschien tijd is dat ze zich veilig leert te voelen zonder de borst, als jij dit niet langer trekt.
Ik zou ook geen eten dwingen hoor, daar krijg je volgens mij alleen maar ellende van. Eet ze niet, dan eet ze niet (mijn mening hoor, nogmaals).
Ik denk dat je niet hoeft te pushen als je haar alleen nog een ochtend- en avondvoedi en eventueel een nachtvoeding aanbiedt, omdat ze dan vanzelf honger krijgt. Of trek moet ik eigenlijk zeggen, want kindjes hebben genoeg reserve en als ze wel honger krijgen is dat gevoel heel basaal en zal ze vanzelf gaan eten. Ik denk dat zij te klein is voor het besef dat ze borstvoeding af kan dwingen. Mijn zoontje is zeker nog te jong om zich dat te beseffen. Die had gister weer zo'n dag dat hij niet wou eten en drinken (ander drinken dan mm), die had dus droge luiers. Hij had om 20.45 nog bij mij gedronken en had toen om 00.30 uur weer vreselijke dorst, begrijpelijk! Ik weet niet of Thirza die leeftijd heeft dat je haar eea kan uitleggen? Dat je zegt dat ze vanavond pas weer borst krijgt en dat ze nu ander lekker drinken uit het bekertje mag (niet moet), zoiets? Ik hou ook in mijn achterhoofd dat je zwanger wil worden en al moe bent en dat het daarom wellicht wel prettig is dat Thirza zich zal gaan beseffen dat ze niet de hele dag bij mama aan de borst kan hangen. Ik denk dus dat je het andere eten niet hoeft te pushen en toch geen borst hoeft te geven tig keer per dag.
Verdorie, zit ik een heel verhaal te typen, heb ik per ongeluk blijkbaar een snelkoppeling te pakken waarmee de pagina afgesloten werd. Zucht.... Nou, nog maar ff opnieuw dan. @Ireen: ik snap je wel hoor! 't Is idd zo dat we in een volgende fase aanbeland zijn. Eerder had ze de BV echt nodig, omdat door alle problemen normaal eten gewoon niet voldoende ging. Dat kan ze nu echt wel zelf, dus daar wil ik ook naar toe. Ik moet zeggen dat een gewenste zwangerschap daar wel wat in mee speelt, maar dat voor mij het belangrijkste argument toch is dat ik Thirza gewoon zich verder wil laten ontwikkelen en haar niet onnodig wil pamperen. Ik ben er voor haar als ze me nodig heeft, maar als ze iets zelf kan, mag ze dat dus ook gewoon leren. Wat wel even het lastige is: we zitten dus nog steeds op nachtvoedingen. Soms 1, soms 2. Daarbij komt dat als ik haar niet dwing om wat te eten, ze dus nauwelijks vast voedsel tot zich neemt overdag, en dat dus 's nachts gaat inhalen. Dus ik zie zelf nog even niet zo goed hoe dat nou moet. Overdag grenzen stellen en zeggen: "Je ziet maar wat je eet, het zal mij m'n r**t roesten", dat kan ik wel. Maar dan 's nachts... als ik haar dan gewoon BV aanbied, ben ik heel bang dat die circel van niet-eten overdag in stand blijft. Om nog maar niet te spreken van ons energieniveau: we hebben echt onze slaap nodig, we kunnen het ook gewoon niet hebben dat ze 's nachts in gaat halen. En 's nachts de BV weigeren, daar zie ik ook erg tegenop, omdat dat echt drama zal worden met -naar ik verwacht- echt uren wakker en huilen dan. En dat trek ik qua energie echt niet. Dus als jullie daar nog heldere dingen over kunnen roepen...? Ik probeer Thirza trouwens idd wel uit te leggen hoe en wat. Heb net ook aangegeven dat ze niet meer te drinken kreeg en gewoon op bed ging. Dat lukt dan wel, maar dan moet ik dus wel bij haar bedje blijven staan. Nouja, dat vind ik dan als tussenfase wel even best, dat bouwen we dan wel weer af als het eten beter gaat en ze gewend is aan een nieuw ritme, (dat zou toch max 2 weken mogen duren, en ik neig eigenlijk eerder naar een week als wen-periode: dat is lang genoeg voor een kind van deze leeftijd om door te hebben: OK, we doen het nu zo. Toch?). Ik heb wel de indruk dat het helpt als ik uitleg hoe en wat, dus dat hou ik er wel in. Maar of ze alles snapt, of dat gewoon even rustig tegen d'r praten een rustgevende invloed op d'r heeft, dat weet ik niet. Nouja, roep nog eens wat verstandigs meiden... MIsschien kom ik er dan uit
Ik weet niet wat wijsheid is. Wel weet ik dat ik vannacht ook 1 of 2x aan de beurt ben, want meneer eet voor de 2e opvolgende dag niks. Ik ga me geen zorgen maken en het komt zoals het komt. Vermoeiend is het wel ja; maar ik heb me allang geschikt in mijn lot. Normaal had hij al opgehad: cruesli met rozijnen en noten en verse banaan en volle yoghurt een bakje fruit een volkorencracker een beker thee 1,5 volkorenboterham met margarine, appelstroop en amandelpasta een plakje kaas een appel een beker water En vandaag? 1 hap cruesli en 1 stukje ananas. Mijn zoontje gaat trouwens niet naar een oppas waar hij zich vol kan bunkeren. Vanavond maak ik wel iets lekkers waarvan ik zeker weet dat hij het lust. Hij is de afgelopen weken enorm gegroeid, het wordt een lange lijs. Misschien staat hij nu even stil en heeft hij het niet nodig? Vrijdag naar de huisarts terug, vooralsnog maak ik me geen zorgen.
Nee, daar kan ik ook geen antwoord op bedenken. Zou kunnen dat ze na twee slapeloze nachten (ik zou niet laten huilen, maar bij je nemen zonder borst (als je zonder borst wilt) denkt: 'Hee, ik heb vannacht niet gegeten, ik ga vandaag maar eten', in plaats van dat ze 'snachts denkt: 'Hee ik heb overdag niet gegeten, ik ga 's nachts eten' (in hoeverre ze dat 'denkt' natuurlijk, dat doet ze natuurlijk niet maar jullie snappen me hopelijk) en dat je dan het patroon doorbreekt. Je hebt dan wel een paar slechte nachten weer, maar misschien is dit een investering. Anderzijds kan het ook heel anders uitpakken en inderdaad niet lukken. Maar ik denk dat als Thirza overdag zonder borst kan als mama weg is, ze 's nachts ook zonder borst moet kunnen als mama er wel is, maar dat het even wennen zal zijn. Overigens geven wij bij tijd en wijle ook een nachtvoeding, maar het is hier geen gewoonte. Soms hebben ze even wat nodig. Hier is de laatste voeding echt een gewoonte (om 22 uur) maar het gaat nu zo goed dat we die er maar even inhouden denk wel dat hij zonder kan, maar dat gaat ook een drama worden hoor, dus snap wel dat je er niet op zit te wachten.
Ik zit ook nog op minimaal 1 nachtvoeding per nacht. Nu is mijn zoontje nog 'maar' net 1, maar ik zie er ook erg tegenop om dat straks af te gaan bouwen. Geen idee hoe ik dat moet doen. Laten 'piepen' is geen optie, want hij piept niet, maar gilt en krijst als ik hem laat liggen. Het kan natuurlijk zijn dat hij op een gegeven moment vanzelf doorslaapt.. Daar hoop ik voorlopig maar op. Overdag eet hij op zich wel goed. Niet bijster veel, maar wel 2x per dag (bijna) een hele boterham zonder korstjes, fruit en (soms heel weinig) warm eten. Sowieso heeft hij nu een heerlijke periode waarin hij sowieso niet wil slapen, behalve als hij de borst krijgt, dus ook 's middags Handig, maar niet heus.
Nee, vooral omdat we zelf niet bijster veel reserves hebben, qua energie. Dat is echt het grote probleem, want gisternacht heb ik bijvoorbeeld door zelf wakker te liggen en een vroege-vogel-actie van Thirza er achteraan, maar 2 uurtjes slaap gehad in 2 etappes, en dan ben ik echt kotsmisselijk van vermoeidheid Ik heb de afgelopen tijd al wel eens geprobeerd wat er gebeurde als ik haar de borst niet gaf 's nachts, maar dat is dus brullen en overstuur Ze heeft volgens mij ook echt wel honger 's nachts, (de laatste keer dat ze bij de gastouder heeft geslapen, heeft ze voor het naar bed gaan nog wat gedronken om 21.00 en toen op bed, waarna ze om 5 uur wakker wetd van de honger en daar dus wel 2 boterhammen ging zitten eten om daarna nog even verder te slapen. Een hele nacht zonder eten, lijkt ze dus ook nog niet te trekken, (tja, dat heeft ze natuurlijk haar hele leven ook nog niet gedaan en in hoeverre mag je dan van een kind verwachten dat het het van de ene op de andere dag wel zou gaan doen, zeker als het dan overdag ook slecht gegeten heeft). Maar jullie weten dus ook niet een oplossing waarbij we wel onze slaap krijgen en toch het niet-eten van overdag kunnen doorbreken? Pff, op dit soort momenten kan ik het CB en de HA wel verwensen he, dat ze ons niet gewoon doorgestuurd hebben, toen bij 9 mnd bleek dat er echt een hele serie problemen waren.... Als we het eerder op regel hadden gehad, zouden we dit soort ellende al veel minder hebben. Pff, ze is trouwens nu ook na anderhalf uur slapen wakker... die heeft dus honger, want anders slaapt ze 3 uur. AARRRGGGHHHH, mag ik ff gillen? Ben zelf nog supergaar van gisternacht en wil eigenlijk alleen maar slapen! (Maar niet op bed gekropen, omdat ik bang ben dat ik anders vannacht weer wakker lig...)
Gillen mag hoor, doe maar! Ik snap het, ze is wakker van de honger, maar lieverd, als jij elke nacht om 3 uur eet wordt je op een gegeven moment ook om 3 uur wakker van de honger. Heeft ze nu gegeten toen ze uit bed kwam? En wil ze dan geen beker soja voor het slapen ofzo? Lastig hoor, ik zou ook niet willen laten hongeren 's nachts, maar ja, hoe doorbreek je het anders?
Ja, 't is ook deels gewenning, maar ik had gehoopt dat ze -door overdag gewoon normaal te gaan eten- dan 's nachts er gewoon uit zou groeien zeg maar. Maar goed, misschien ben ik met m'n moeie hoofd te pessimistisch geweest: ze heeft net om half 5 een bakje aardappels en bloemkool op, (en goed gegeten, zomaar zelf), en ik ga ervan uit dat ze zometeen wel weer genoeg honger heeft om met ons nog wat mee te happen. Misschien moet ik 'r tussen de middag ook gewoon warm laten eten. Eet ze veel meer van... Voor het slapen gaan wil ze niets meer idd, behalve bij mij drinken. Ze heeft dan d'r avondeten en toetje op en dan nog genoeg honger om bij mij te drinken, (heel soms wil ze bij mij dan weinig of niet drinken: dan zit ze dus echt vol). Maar om iets anders te eten, daar zit ze dan net weer te vol voor... Nouja, we gaan eerst maar eens kijken hoe het vannacht gaat en als ze d'r brood niet wil, dan ga ik d'r maar aardappels en groente geven, hahaha. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daarin ook geen goeie genen door heb gegeven: ik heb tot mijn tweede geleefd op pap en bruine bonen... (en mijn moeder had zoiets van: je doet maar. Maarja, ik sliep vanaf 6 weken door...)
Ik vind je helemaal niet pessimistisch hoor, ik zou het ook niet meer weten. Vind het ook een lastige kwestie, want je wilt tuurlijk voorzien in de behoeften van je kind, maar misschien is de indirecte behoefte wel belangrijker dan de directe behoefte, en misschien is Thirza ook wel meer gebaat bij (semi)doorslapen en een (semi)doorslapende mama. Of misschien kan ze echt nog niet zonder borst 's nachts en overdag en .... nou ja daar komen we niet achter zolang je het niet probeert, maar ja das ook wel een behoorlijke stap. Jens is ook nog een stuk jonger dus ik heb ook wel makkelijk praten, misschien denk ik er over een half jaar wel heel anders over.
Ik schaam me diep, ik probeer namelijk te lezen, maar er is zoveel geschreven, ik neem het vandaag echt totaal niet in me op. Rozemarijke, ik heb dus alleen jouw eerste bericht van vandaag gelezen, en die snapte ik (de rest lijkt voor mij even chinees, weet ook niet goed wat ik hier kom doen, maar wilde even kijken) namelijk een beetje. Maar ik zou idd gewoon echt proberen 'streng' te zijn en haar alleen smorgens, savonds en snachts de borst te geven. Ten eerste omdat jij zelf toch eigenlijk een beetje - helemaal af wil bouwen. Ten tweede omdat het er dus idd wel erg op lijkt dat jullie dametje gewoon zelf prima door heeft dat ze borst mag als ze maar niet van het andere eten eet. En dat lijkt me zeker in het begin moeilijk, om niet aan toe te geven, althans dat lijkt mij dan he. Maar vooruit, volgens mij is de kans dan redelijk groot dat ze net zoals ze bij de gastouder doet, beter/goed gaat eten. Dwingen met eten, dat zou ik nooit doen. Leander is er merk ik nu, iets meer in. Maar meer van nog 3 hapjes dan ben je klaar bij de oudste twee met het avond eten, verder ook niet. Ik zou meteen zeggen klaar is klaar. Maar dat is meer gezien mijn eigen ervaring/gevoelens. Ik begrijp hem ook wel en vandaar dat ik dat beetje dwingen toe laat. Maar meer moet het voor mij echt niet worden. Hoop dat ik niet iets zeg dat al 100x lang gekomen is, maar vooruit, hoop dat je tot een besluit komt wat voor jezelf goed voelt en waarin jullie je kunnen vinden. Liefs, Hanneke!
Owja trouwens he, ik heb nog eens proberen te lezen en zie dat bovenstaande al 100 keer is verteld. Toen wij (ja idd lekker ego) Ruben van de nachtvoeding af wilde hebben, zijn wij gaan minderen in hoeveelheid. Maar oke, dat was makkelijk, hij kreeg snachts een flesje en daar deden we gewoon telkens minder in. En vervolgens kreeg hij een flesje water. Nouja en na weer een weekje of wat is dat flesje water weer een flesje met wat melk geworden (haha, tja mama he "die vond het toch wel weer 'zielig'). Zou Thirza daarin trappen? Of nouja in trappen is mss wat vaag maar het is natuurlijk gewoon voor de gek houden vind ik. Dat je haar bijv gewoon zelf van de borst af haalt en het dan maar genoeg moet zijn? Of zal ze dan juist gewoon weer vaker komen? Ow wat lastig zeg, zeker zo voor een kindje van een ander. Drinkt ze uit een bekertje/flesje? Dan misschien een flesje/bekertje met water ipv borst? Maarja ik weet dus echt niet of jij je daarin kan vinden en of Thirza daar mee accoord gaat .
Heb trouwens ergens in me wel heel erg het gevoel super kind en borstvoeding onvriendelijke antwoorden te zitten geven hier...