Haha Hanneke, dat gevoel had ik ook over mezelf, dat ik totaal tegenstrijdige antwoorden geef aan de borstvoedingsprincipes. *bloos* Wat goed en fijn dat Benthe nog bij je drinkt trouwens!
Precies Ireen, precies wat ik bedoelde. Ergens gaat het ook gewoon zo tegen je gevoel in (had ik ook toen ik die nachtvoeding van Ruben beu was hoor, haha, maar deed het toch want wilde er echt vanaf, of nouja gewoon af en toe, niet sttandaard elke nacht). En dankje, vind het ook echt erg fijn dat ik deze twee voedingen nog aan haar kan en mag geven. Is niet helemaal meer borstvoeding geven, maar toch voelt het alsof ik haar nog echt lekker zelf drinken geef .
is toch ook zo (zelf drinken geven)? Er zijn heel veel kindjes van jonger dan 16 maanden die 2 of minder voedingen krijgen hoor, om maar niet te spreken van kindjes die helemaal niet bij mama drinken, mag je echt trots op zijn!
Meiden, thanks, dat meedenken van jullie heeft me echt geholpen! Ik ben er wel uit: overdag ga ik aanbieden wat ze zelf lekker vindt en gemakkelijk eet, (aan verantwoord en gezond eten dan dus he?). Geen brood, dan is groente ook prima. Als ze maar gaat eten. Het stomme met dat dwingen is trouwens dat de eerste 5 happen ofzo echt heel moeizaam gaan, (van de week duurde het 10 minuten voor ik de eerste hap bij 'r naar binnen kreeg), maar daarna gaat ze gewoon eten. Ze eet dan heel langzaam en zoals vanmiddag ook weer: laat haar eten rustig een hele tijd in d'r mondje hangen. Ze had hier d'r laatste hap genomen vanmiddag en toen was het blijkbaar genoeg, dus prima, ze kon weer gaan spelen en echt 10 minuten later zat die hap nog steeds in d'r mond. OP een gegeven moment gaat ze dan wel kauwen en doorslikken, maar dat kan dus ff duren. Tijdens het eten van haar boterham moet ik dat dus ook voortdurend aanmoedigen: Thirza, mondje leeg? En dan kauwt ze weer even, en dan moet ik weer even roepen, enz. Maar goed, ook voor m'n eigen lijfsbehoud heb ik verder bedacht dat we het in stappen gaan doen. Eerst maar eens die middagvoeding eraf. Als dat goed gaat en ik 's avonds ook geen stuwing meer heb, gaan we eens kijken of we ofwel 's avonds eraf kunnen halen, ofwel 's nachts minderen/eraf. @borstvoedingsonvriendelijk: tja, dat gevoel geeft het mij ook wel, normaal gesproken/de meeste kindjes bouwen vanzelf wel eens af natuurlijk. Nou, als ik Thirza haar gang laat gaan, dan bouwt ze alleen maar op momenteel. Dat ken ik trouwens niet zo van 'r, tot nog toe was het steeds zo dat in goede periodes ze zelf minder kwam vragen en beter at. Naar bed gaan is ook weer even moeizaam op dit moment, manlief is vanavond anderhalf uur met 'r bezig geweest voor ze sliep. Mag niet bij d'r weg, terwijl dat tot dit weekend geen enkel probleem was... Dus of er nou toch echt wat dwars zit...? Ik zou alleen niet zo goed weten wat. Op het feit na dat ze dit weekend via mij melk binnen heeft gekregen, (ik dacht dat een hapje van een taartvulling proeven (botercreme met bokkepootjes) wel kon. Zo'n klein hapje, (theelepeltje), dacht ik, dat zal toch geen probleem vormen?). Dat was zaterdag en zondag had ze weer wat eczeem, buikkrampjes had ze ook weer last van. Dus of het nu gewoon nog wat dooremmert daarvan...? Ik heb m'n lesje iig wel weer even geleerd. Zelfs niet de kleinste beetjes melk(bestanddelen) nuttigen, want het kan dus gewoon niet Heb ook de kinderarts gebeld, want we hadden volgende maand een provocatie staan. Nou, laat maar even zitten: we weten voorlopig wel weer even genoeg... Maar goed, maar eens even zien hoe het verder gaat lopen...
Rozemarijke, Succes en sterkte met je keuze! Ben benieuwd hoe het zal gaan! Tjonge zeg dat een zo een hapje toch weer reactie lijkt te geven... Ireen, Dankje. En idd er zijn genoeg kids die met bijna 17 maanden echt geen 2 voedingen (laat staan borstvoedingen ) op een dag krijgen. Maar vooruit, ze krijgt dus ook nog kunstvoeding erbij, daarom voelt het voor mij dus net niet. Maar je hebt eigenlijk wel gelijk ! Overigens voelt dat ene flesje borstvoeding dat ze dus regelmatig krijgt savonds ipv live voeding ook als zelf drinken geven wist even niet goed hoe ik het moest verwoorden, maar bedoel dus mijn melk geven. Net als jij nog altijd zo goed doet!! Wat ik me nu ineens bedenk, ik geef Benthe nu al langer borstvoeding dan Malou en Ruben hebben gehad! Maakt me ergens trots en blij maar aan de andere kant voelt het oneerlijk. Achja je kan niet alles bij elk kindje gelijk doen toch dat zal ik maar denken. Voorlopig wil ik namelijk nog even niet stoppen. Hoe gaat het met Jensje en mama en papa? Pfff ik moet eigenlijk echt naar bed, maar heb zo gewoon geen zin...!!!
Ha die Hanneke, wat fijn dat je er weer even bent! Vind ik gewoon gezellig. Ik denk wel dat het anders is om een fles af te bouwen dan een borst, dat is toch meer dan drinken alleen.
Ahh, das fijn! Dat het gezellig is als ik langs kom. Vind het alleen niet zo fijn om in andere topics te zitten dan hier op het moment, haha. Even een uitleg ivm evt meelezers, dat ligt totaal niet aan de mensen (nouja sommige dan ), maar gewoon dat ik op andere plaatsen topictitels tegenkom waar ik op dit moment niet goed tegen kan. Net probeer ik te stemmen op een baby vd maand verkiezing in een ander topic op het forum hier en zelfs dat lukt me niet ivm andere kids daar op de fofo's.... Ach geeft niet verder, wat een geklets over niks ook weer, spam gewoon dit hier vol. Ik denk idd zeker dat een borst afbouwen anders is dan een fles afbouwen. Zeker ook nog in een situatie als Rozemarijke/Thirza. Hier was het heel anders, ze kregen immers al flesjes enzo, ook het helemaal stoppen met de borst geen problemen mee gehad, maar ik werd (en word) dan ook bijna niet 'gebruikt' als troost. Is gewoon heel anders. Daarom ook zomaar gewoon tip en uitleg over hoe wij het gedaan hebben. Is aan Rm zelf natuurlijk of ze denkt dat dat iets voor haar is, dat ze daar wat aan heeft. Ik geloof namelijk ook niet dat ik Benthe op dit moment snachts af kan schepen met water of een laagje van 40cc kv hahaha. Das gewoon per kind heel anders denk ik. Maar ik heb dus ook weleens van iemand gehoord die water was gaan geven snachts ipv borst en dat het kindje toen maar besloot dat dat de moeite niet was om wakker voor te worden. Maar wie zegt dat het aan dat water/geen bv lag? Misschien was het met bv ook wel na een paar dagen gedaan met het snachts wakker worden. Allemaal van die heerlijke hersenspinsels waar je toch nooit het antwoord op zal weten....
@rm: en als je het nou eens omdraait? Ik bedoel als je nou eens beredeneert waarom ze juist wel BV wil en geen ander eten. Waarschijnlijk herkent ze de BV als *veilig* eten* D.w.z. daar ze daar geen hinder van ondervindt. Dat doen we zelf als volwassenen namelijk ook, iets wat je fijn vindt en goed bevalt , hou je erin. Dat is met Thirza d´r mamamelk niet anders. En natuurlijk is dat hetgene wat ze gewend is,maar juist door het proberen van andere dingen, en haar reactie daarop valt ze weer terug op wat haar goed bevalt en waar haar lichaam geen *signalen= krampen, pijnscheuten* afgeeft. Zoals jij het beschrijft is Thirza erg gevoelig voor bepaalde voedingsstoffen en met haar allergie(ën), is het m.i. gewoon verstandiger die nachtvoeding erin te houden, hoe vermoeiend ook. Het kan best zijn dat die nachtvoeding van de één op de andere dag over is, als ze haarzelf lichamelijk beter voelt en het idee heeft, dat ze buiten de nachtvoeding kan. En misschien zit ze momenteel wel in de dromenfase, en dan is een slokje mamamelk voor haar juist extra nodig. Even een ideetje van mijn kant @hanneke: wat fijn dat je Bente nog zo lang kan voelen, doet jouwzelf ook goed, zo te lezen. Goed van je dat je ermee doorgaat. En neem niet teveel last op je schouders, af en toe moet je dingen van je af laten glijden Zo, mijn dochter haalt even de speelgoedkist van haar broer leeg, en als iets niet lukt, dan gaat ze meteen heel hard gillen wat een meid.
Nog even over dat dwingen: dat zijn hier geen drama's waarin ik boos op d'r wordt, enkel situaties waarin ik heel rustig doch stug volhoud Voordat jullie denken dat het hier huilpartijen enzo zijn... @Jingels: ja, dat is ook allemaal waar, denk ik. Daarom heb ik het ook zo lang nog volgehouden, en misschien moet ik 'r nog ietsje rek geven, omdat het van het weekend dus weer mis ging. Stomme is wel dat ze van het weekend natuurlijk van de mm krampen kreeg... hoezo veilig voedsel? ff niet dit weekend Maar goed, ze heeft dan -dat is het afgelopen jaar wel duidelijk geweest/geworden- wel extra die veiligheid van bij mij drinken nodig. Die nachtvoedingen hoef ik er op zich niet perse af, ik was alleen bang dat als ik het overdag zou beperken in een poging om haar meer 'normaal' eten te laten eten, ze 's nachts extra zou komen inhalen. 1-2 keer per nacht voeden trek ik momenteel wel goed, maar vaker zou niet moeten zijn. Maar... vannacht ging goed. Gisteravond was het in slaap komen drama, mijn man mocht niet bij d'r weglopen, want dan was het meteen brullen om mij. Heeft anderhalf uur geduurd voor ze in slaap viel. Maar daarna is ze slechts 2 keer wakker geweest, rond 1 uur en om kwart voor 5 en die laatste keer heb ik 'r wonderwel nog terug kunnen leggen en heeft ze, ondanks onze gedouche vanaf 6.15, nog geslapen tot 7 uur. Dus als dit zo blijft, dan mag ze van mij nog wel eventjes soelaas om zelf af te gaan bouwen met die nachtvoedingen... (alhoewel ik wel vind dat ze met d'r tweede toch echt zonder moet kunnen hoor. Dat is echt wel een uiterste grens ofzo, voor mijzelf). @Hanneke: gewoon gezellig komen kletsen hier hoor, verder dan gewoon lekker niets doen, als dat niet lukt! Water zou Thirza 's nachts idd ook niet pikken. Heb wel eens sojamelk geprobeerd, maar dat was al geen succes, laat staan iets anders wat enkel maagvulling is zonder energie...
RM, ik vind het al knap dat je het zo lang vol hebt gehouden. Hier zijn we met 14 maanden de melkbar 's nachts gaan dichtgooien (met succes en slechts 2x dramamomenten). Met 15 maanden sliep ze vrijwel altijd door. Tot sinds kort dus (nachtmerries). T is op het moment ook drama en ik vermoed dat we bij hem al eerder de melkbar gaan dichtgooien. Maar goed, hij moet eerst eens gaan snappen dat ie groenten en fruit moet éten ipv kneden en op de grond smijten
Ah gos, hij is nog maar 6,5 maand! Komt vanzelf hoor! Lekker laten aftasten, dat vaste voedsel! Hier spraken wij tot 8 maanden van "proeverijtjes", die paar happen. Ik was ook om 1 en 5 uur aan de beurt vannacht. Om 1 uur was het zeker weten een nachtmerrie, hij gilde zo hard dat mijn man en ik tegelijk uit bed sprongen en met de hoofden tegen elkaar knalden. Vannacht best lang wakker geweest, maar het wonder geschiedde: voor het eerst sinds tijden om 08.45 wakker, da's lekker en even wat anders dan tussen 5 en 6! Mijn man was dus laat voor zijn werk, maar er stond toch 300 km. file.
Ja, ik heb vandaag in de 200 km die ik voor m'n werk rondgecrosst heb, wel 5 of 6 ongelukken gezien... My, dat hielp niet bepaald mee in het oplossen van de files ook, (voor zover ik die ongelukken kon bekijken, was het enkel blikschade, dan durf ik wel te zeuren over de files die daaruit ontstaan ). Maar 't was echt niet mooi met al die regen vandaag.... bij tijden max 80 gereden omdat ik anders geen klap meer zag van de enorme hoosbuien... @ZG: hihi, ik heb nogal een beeldende fantasie, dus ik zie jouw en ZG-man al knallen... Wel sneu voor jullie ventje, dat gedroom. Heeft Thirza volgens mij bij tijden ook wel last van, (dan is het idd eht vanuit het niks brullen..)
ZG, ach gos? Voor ons toch zeker . En ik had het over eerder dan 15 maanden, is toch anders om overdag een vaatdoek te zijn als er een peuterpuber rondloopt . M at met 7 maanden al eigenlijk supergoed, maar dat is ook een wonder wat fijne motoriek betreft, die zat broccoli uit elkaar te plukken en vervolgens al die kleine fliebertjes in dr mond te doen met duim en wijsvinger (met ruim 6 maanden!). Dr broertje is niet zo verfijnd ... een echte vent dus . En hier ook wel eens een nachtelijke botsing gehad van de schrik ...
ach daar ben ik ook weer eens! rm, lastig he? Ik denk dat het misschien niet eens om de voeding gaat s nachts maar om de mamahonger... heel vertederend, maar kan ook vervelend worden op den duur. Misschien inderdaad zoals Jingels al zei, nog even wat rek geven totdat alles misschien ook wat rustiger is en dan toch maar volhouden het niet te geven... Mijn oudste kleefde ook enorm aan me, maar goed hij heeft 10 maanden bv gehad dus dat is een stuk korter als bij jou. Die wilde ook wanneer er weer iets aan de hand was (tanden e.d.) altijd slokjes hebben s nachts, anders kon hij gewoon niet getroost worden. Tot op een gegeven moment hij de tuitbeker leuker vond dan mama en toen was het gedaan, ineens uit het niets..?? Jingels, haha echt een dramaqueen dus als het ff tegenzit!! Hanneke, van mij mag het ego hoor!! En super dat Benthe nog mm krijgt! Daar mag je trots op zijn! Salapio, hihi een echte vent dus! Ach hij zal het vast doorhebben dat hij groente en fruit moet eten ipv kneden,smijten voordat ie 18 is toch? zg, 1 en 5 uur dat was minder, maar dan vervolgens nog even kunnen blijven liggen tot 8.45 is wel errug lekker! nachtmerries, ja de oudste heeft dat regelmatig!! L slaapt lekker door en T wordt s nachts wakker, helemaal overstuur, niet te bereiken... een slokje water doet gelukkig wonderen. Ons meisje is momenteel qua inslapen nogal wisselend, de ene dag is ze meteen vertrokken en de andere dag heeft ze er moeite mee om in te slapen, honger is het niet. De tie*t wil ze niet.. gelukkig het speentje wel, maar dan loop je de hele avond heen en weer omdat het speentje er weer uit is Vrijdagavond kon ze het helemaal niet vatten en heeft lekker bij mij in bed geslapen. Manlief had nachtdienst dus vond het eigenlijk ook nog best wel gezellig. Na een brede smile en wat geklets is ze poeslief in slaap gevallen en s ochtends heb ik haar maar wakker gemaakt voor de voeding. Ik had verwacht dat ze wel wakker zou worden s nachts omdat ik zo dichtbij was, maar ze hoeft gewoon geen voeding meer s nachts... wat een luxe! Ze krijgt wat meer prikkels mee overdag dus nu gaat ze ook eerder naar bed omdat ze gewoon doodop is. Maar slaapt lekker het klokje rond. Daardoor heb ik s ochtends echt knallende borsten. Nu red ik het wel (gewoon geen zin in kolven) maar als ik aan het werk ben dus echt niet. Zat te denken (als ze dan nog steeds doorslaapt) om dan voordat ik aan het werk ga de andere kant te kolven dan kunnen ze die op het kdv om 9 uur geven en dat ik dan om 12 uur live ga voeden. Dus dan wordt het 6 uur borst, 7 uur alles leegkolven en dan pas weer 12 uur. Zou mijn productie dat halen denken jullie?? Wie heeft er ervaring mee?
Hallo allemaal! Even kort hoor. Hanneke, gisteravond lag ik al in bed, sorry! Inderdaad, gewoon heel goed dat je haar zelf voedt, ook al is het niet al haar melkvoedingen. Is toch fijn dat als je thuis bent ze gewoon mag drinken net als altijd . En met ons goed hoor dank je! Blijven moe, maar verder alles okee! Ow, ik weet het verder even niet meer... Ben nogal gaar, heb vannacht misschien 2 uurtjes geslapen. Arme Jens, ik had pesto binnengekregen in een hapje dat speciaal voor mij gemaakt was... Zit kaas in. Kind heeft de hele nacht liggen draaien van de buikpijn. Ik kon niet slapen. Verder had hij ook honger, want om half vier heeft hij een boterham gegeten (na een voeding om 22, 1 en 3 uur (?!!?!) toen was de melk op). Dus wat het nou precies is, ik weet niet. Misschien een sprongetje. Maar goed, hij dus behoorlijk moe en ik ook Morgen hebben we een bruiloft, nou ik weet het wel, ik neem mijn eigen eten mee!
He, wat sneu! (Tegelijk moet ik zeggen dat ik het wel even een fijne bevestiging vind, want ik kreeg hier al recaties van mensen die riepen: 1 hapje botercreme en dan al weer drama bij Thirza? Maar bij jullie dus ook.... dus ik was niet gek ). Maar pff, wat is het dan oppassen he? Ik check ook alles na wat anderen voor me maken Of neem anders zelf mee idd. Hier ook slechte nacht: van 2-4 gewoon klaarwakker. Heb 'r uiteindelijk een zetpil gegeven, want ze had gisteren bij de gastouder smerig veel gepoept (en de laatste daar nog getuige van: stinken!!!! en smerige drab!!!!) en om half 8 hier thuis gewoon nog een keer! Op een zetpil sliep ze dus in eerste instantie van 20-24 en daarna was ze dus om 2 uur weer wakker, dus ik dacht: je hebt ergens last van... inmiddels slaapt ze nog steeds, (moet 'r straks maar wakker gaan maken dus nog, want we moeten op controle bij de KNO. Zul je net weer zien.... op dat soort momenten gaat ze altijd lang slapen 's ochtends
Nou gisteravond kolf uitgekookt, ik dacht ga morgen niet weer met een pijnlijke borst lopen omdat mevr doorslaapt... dat was natuurlijk vragen om problemen... wordt ze wakker om 2 uur met mega mega honger.. nou ja, 2 borsten gedronken en toen lekker verder getukt tot 7 uur, maar toch... hopelijk was t eenmalig, begon er net lekker aan te wennen, hihi