Borstvoeding en Trots deel 2....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mooi :D
    Heb je vandaag toevallig een verjaardag ;)? Zoja, dan krijg je lekkere taart :D

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Gut wat een luxeproblemen heb jij appelsientje :D

Ik mocht er vannacht ook om de 2 uur uit... vind je het vreemd dat ze al ver boven de 9 kilo weegt ;)

3. raspberry

My, dat woog Thirza met een jaar nog niet eens!
    (Maar goed, die stopte met 9 mnd ook praktisch zo'n beetje met groeien, even).

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    MIjn meisje was met 7 maanden ook 10 kg :D
    Vorige week woog ze 11,6 kg op het CB.( 9 maanden 1 week).
    J elte was met 9 maanden 10 kg.

5. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    He dames...
    Ben hier wel in het juiste topic om m'n vraagje te stellen :)

De bevalling komt dichterbij en ik wil zeker en vast BV geven, hopen dat het lukt!
    Nu ben ik wel een beetje aan het lezen en info aan het opslaan, maar toch lijkt het me leuker/makkelijker/meer duidelijk als ik van jullie een paar "ultieme tips" kan krijgen? :) Of is dat onbegonnen werk?
    Vroeg me bijvoorbeeld ook al een tijdje af waarom een BVkindje geen speen krijgt in het begin etc...

Verder maak ik me ook wel een beetje zorgen over m'n situatie, er is een heuse babyboom in onze vriendenkring en familie van m'n vriend, maar ik ben heus de énige die Bv wil geven...
    Voel me een beetje alleen en krijg eigenlijk geen positieve reacties.
    Eerder van; "oh, jij zal nog afzien, voeden op verzoek is moordend", "je zal màànden niet meer buiten kunnen", "je zal wel snel overstappen op KV, geloof me!" etc etc.
    Vind het eigenlijk vervelend dat mensen zo reageren...

6. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Hanneke, gezellig!!

RM, ja mijn oma wordt 89 vandaag dus vanmiddag lekker taartje eten. Ze heeft sinds 2 jaar een laptop en heeft een computercursus gedaan, dus ik krijg vaak een mailtje van haar. Zo grappig op die leeftijd!!

Evenstar, ja erg he? Schaam me rot als ik het met jullie vergelijk, maar dat doorslapen is wel errug lekker moet ik zeggen. Bij mijn zoontje was het tot 1,5 jaar ook 2 keer raak s nachts hoor! Dus wat dat betreft mijn portie ook wel gehad;) En die 9 kilo, tjeeee. Mijn zoontje van 2,5 weegt nog geen eens 12 kilo!! Nou ja beter iets teveel dan te weinig bij die kleintjes, want anders zijn ze na een paar dagen ziek meteen veeeel te mager.

Jingels heeft ook slagroom begrijp ik!

The Lady, laat je niets wijsmaken hoor! Want het is prachtig. Oke in het begin is het even doorzetten, het gaat vrijwel bijna nooit vanzelf. Maar als je het echt graag wilt dan lukt het ook wel! Maar als je een paar weken verder bent dan is het zo ontzettend makkelijk! Voeden op verzoek kan ook op jou verzoek zijn, dus je zit niet aan vaste tijden of aantal voedingen vast. Jou kindje bepaalt hoeveel hij nodig heeft en jou borsten passen zich daarop aan. Het is altijd de juiste temperatuur en je kindje hoeft nooit te wachten totdat het warm is. Je hebt het altijd bij je. Het is super makkelijk als het eenmaal goed loopt. Ik zou echt niet anders willen! Geen gehannes met flesjes uitkoken en flesvoeding meenemen. En het je krijgt het gratis en voor niets!
    Dat je niet weg kan is onzin, want je kan gewoon kolven en iemand anders een flesje laten geven. Of je weg wil is een ander verhaal;)Misschien dat er bij je in de buurt nog een bv-cursus gegeven wordt (moet wel op snelle termijn zie ik...) dat zou ik je zeker aanraden! Ik vind het jammer dat er zo weinig in de babyboom bv willen geven, maar wie weet denken ze er na de bevalling heel anders over;)

7. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Owja en het opruimen van de kolf heeft geholpen ze heeft afgelopen nacht van 18.30 (ze was veeeeel te moe, teveel prikkels) tot 5 geslapen!

8. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    @appelsientje, ja precies de voordelen die jij allemaal opnoemt, daar doe ik het voor. + ik vind het helemaal geen lekker idee om melk te maken met een poedertje...
    Nouja, die meiden waarover ik het heb, ze zijn allemaal al bevallen en hebben ondertussen kindjes van 1 jaar, ze zijn er dus nooit aan begonnen.
    Maar vind het ergens rot van ze, dat ze me 'n slecht gevoel geven over iets wat supergoed is voor m'n kind. Ik heb nooit commentaar gegeven op hun KVflesjes...

9. raspberry

:$:$:$
    Hahaha, Thirza weegt nu, bij 20 maanden dus, ergens tussen de 10 en de 11. Zl wel rond de 10,5 hangen. Moet zeggen dat ik het ook niet erg vind, dat ze niet zo zwaar is, want ik vind het nu al best een gewicht om te sjouwen ;)

@TheLady: jeetje, de enige te midden van zo'n babyboom! Ik heb de luxe dat juist alle moeders om me heen BV geven. Enkel mijn zusje is gelijk met de fles begonnen, maar die heeft een borstverkleining gehad en liep teveel kans op mislukken van de BV en/of borstontsteking, en zou bovendien geen begeleiding krijgen van kraamzorg als ze desondanks toch BV wilde gaan proberen, (enkel als ze fulltime zou gaan kolven, want ze wilden dan perse weten hoeveel haar kindje dan aan de borst dronk ;)).
    Maar goed, mijn ervaring: de eerste periode was het even doorzetten en niet altijd even leuk. Ik heb moeten voeden met tepelhoedje omdat Thirza de borst niet vacuum kreeg, en dat heeft tot een week of 6-8 geduurd. Dat was een heel gedoe en daarom ben ik die periode idd weinig erop uit geweest, (wel een paar keer gedaan hoor). Zonder dat zou ik dat veel eerder gedaan hebben, omdat je idd gewoon overal kunt voeden, als je kindje erom komt.
    Na die periode, toen ze gewoon normaal de borst ging pakken, heb ik het geven van BV nooit meer als lastig ervaren.
    We zitten hier -voornamelijk door een rijtje gezondheidsproblemen bij Thirza- nog steeds met nachtvoedingen en ook overdag (we gaan net van 3 keer overdag naar 2 keer: ontbijt en na het avondeten). Maar dat heeft niets met de BV te maken en zou zonder BV ws juist allemaal veel intensiever en moeilijker zijn geweest.
    En voordeel is wel dat als ze op andere plekken niets wil eten (als je uit eten bent bijvoorbeeld), ik nooit zit met een kind dat helemaal chagrijnig wordt van de honger en dus niet te genieten is en niet wil luisteren enz, wat ik bij veel kids van haar leeftijd dus wel zie gebeuren. Ik heb altijd de BV nog en dat wil ze altijd wel ;)

Verder is het idd goedkoop, je zit niet te hannesen met allerlei zooi die je mee moet nemen. Ik hoef ook niet eerst op zoek naar een plek waar ik het flesje warm kan maken, als ik de stad in ga (ging, tegenwoordig hoeft ze dan natuurlijk echt niet meer te drinken ;)).
    Als je KV geeft, zit je altijd wel met dat soort dingen: of warm water mee moeten nemen in een thermosfles, en alle andere zooi, of een plek moeten zoeken waar je dat op kunt warmen. En al die tijd moet je kind maar wachten en loop je het risico dat je daar loopt met een huilend kind, (heel stresserig wat mij betreft).

Nouja, en om dan nog maar niet te spreken over de troost en veiligheid die je hiermee biedt (en dat is echt wat anders dan een flesje geven hoor, ook al beweren een boel die-hard-KV-moeders da dat niet zo is. Beetje lastig om daar een oordeel over te vellen als je nooit BV hebt gegeven... Waarmee ik overigens beslist geen oordeel vel over KV of KV-moeders).

Verder zou ik je wel aanraden om nog een cursus te gaan doen! Ik heb erg spijt gehad dat het daar bij mij niet meer van gekomen is toen, (zat met BI, dus kwam de deur niet zo goed meer uit). Je zit dan toch met wat meer zelfvertrouwen als het niet 1-2-3 vanzelf gaat die eerste dagen. Ik had eea gelezen, maar voelde me echt zo ontzettend onwetend toen Thirza dus niet gewoon simpelweg lekker ging drinken...!

@taart: hihi, ik bedoelde eigenlijk Hanneke: heb een taart gemaakt voor iemand die zij kent ;)
    Maar leuke dag dan appelsientje! Bijzondere leeftijd! Heb ook een oma die zo oud is (90), maar die is niet meer zo hip hoor!

10. raspberry

By the way, vergeet ik helemaal te zeggen dat Thirza hier vanmiddag zo'n beetje niets gegeten heeft, (ze wilde geen brood en ik dacht dus idd van; OK, laat ik maar stoppen met dat gedwing, ze moet het maar echt helemaal zelf gaan doen). En dus ook geen BV.
    Ze had duidelijk wel honger, heeft van papa z'n boterham een stuk schouderham afgesnoept en dat was het. Ook aardbeitjes wilde ze niet, enkel bij mij drinken. Dat was dus drama toen ik 'r vervolgens op bed legde, dus een tijd wang-tegen-wang gestaan tot ze sliep (eerder wilde ze me niet loslaten, ze had me ook aardig in de houdgreep ;)). Maar goed, ik dacht: prima, ik bied je deze veiligheid wel even, als je dat nodig hebt om te leren dat het overdag ook zonder borst kan...
    (Is een logische redenering toch?)

11. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    @rozemarijk, bedankt voor je duidelijke bericht! Ja, ik ben echt de enige... lijkt wel totaal "un-cool" om hier BV te geven :D haha.
    Wel fijn dat het na de eerste doorzet-weken heel makkelijk en aangenaam wordt... zo weet ik ook dat ik ff moet doorbijten in het begin.
    En die cursus, jaaah... had ik eerder moeten weten, jammer. Zie het nu namelijk ook niet echt zitten om nog zoiets te ondernemen, moet al elke week naar gyn én kiné... is vermoeiend allemaal.
    Ga eens kijken of ik online niet iets vind ivm BV-cursus via filmpies ofzo :)

12. raspberry

Ja, ik heb toen van de lactatiekundige een site gekregen: www.breastfeedingmadesimple.com Staat een korte animatie op, hoe dat moet met het aanhappen van je kindje :) Is handiger dan een stilstaand plaatje in een boek...
    Verder zou ik dan gewoon het nummer van een lactatiekundige alvast opzoeken, (de andere meiden weten wel waar je die kunt vinden), zodat -als het allemaal niet vanzelf gaat en de hulp van de kraamhulp ook niet voldoende is- je iig snel hulp in kunt schakelen :)

Oja, mocht het dus niet zomaar lukken, ga dan iig geen flesje geven, maar voed dan door fingerfeeding (met een spuitje met hele lange tuit eraan) of met een cupje. Dan kun je namelijk je kindje wel voeden, zonder dat het geven van BV in gevaar komt, (tepel-speenverwarring).

13. raspberry

En youtube stikt ook van de filmpjes trouwens.
    En via www.borstvoeding.com kun je ook van alles vinden, bijvoorbeeld ook hoe je kunt zien of je kindje echt drinkt (lange halen met het kinnetje) of enkel sabbelt (korte rukjes).
    Succes iig!

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jingels,
    Ahh, echt een lekkere meid dus :p! Dankje, ik vind het idd fijn dat ik haar nog die 2 keer kan (laten) voeden. Las trouwens in een wat ouder stukkie dat de bijvoeding erg goed gaat, super :D! Knappe meid hoor! En hoe gaat het nu met de onlasting en haar oortjes enzo? En met jullie grote vent alles goed?

Rozemarijke,
    Het eten is dus eigenlijk met zachte dwang? Daar heb ik zoveel probmenen niet mee, althans als het zo is zoals ik me voor stel. En dan nog al had ik wel problemen met jouw aanpak, had het nog totaal niet erg geweest. Het is en blijft jullie kleine meid en jullie keuze.

Water dan dus idd echt geen optie, het is echt gewoon reuzehonger die ze heeft (combi van mamahonger en buikjeshonger is reuzehonger :p). Lastig lastig lastig, ik weet het niet, maar misschien dat gewoon even erover hebben voor je al fijn was.

Haha, goh wat goed, dat jij dat weet joh, maar idd we hadden een verjaardag! Met een heeeeeel erg mooie taart idd, vond hem echt heel erg mooi! Ik heb hem alleen niet op :D! Sorry. Volgens Leander was ie wel lekker overigens, lekker zoet. Malou en Ruben hebben hem niet op, die hebben een stukje vlaai op. Benthe die heeft niks op, die was te druk met huilen :p (zie laatste stukje onderaan) en proberen in mij/leander te kruipen.

Salapio,
    Haha, oeps ik dacht ook even dat je nu de melkbar al dicht wou gooien en dacht ook even das wel vroeg hoor, haha. Maar dat was even verkeerd begrepen dus, sorry.

Zogelukkig,
    Bij jou nog altijd een mannetje dat snachts regelmatig wakker word, maar nachtmerries is ook wel heel erg naar zeg! (Sorry moest wel even stiekem lachen om jullie hoofden tegen elkaar knallen :p). Maar dat je van de week tot kwart voor 9 kon slapen dat was dan wel weer lekker idd zeg.

Appelsientje,
    Hmm dat speenje verhaal, dat lijkt me echt zo mega irritant aan die dingen, maarja voor je kindje doe je het he ;)! (toch ben ik blij dat ze ze hier nooit nodig hebben gehad). Maar nu al geen voeding meer snachts, wat een snelle meid zeg, zo lang slapen al! Maar idd mama zit met de 'narigheid'...Met kolven en werk en de tijden die jij noemt, heb ik geen ervaring. Maar ergens vind ik die 5/6 uur toch wel erg lang, zeker in combi met geen nachtvoeding. Het is dan savonds om 19.00, smorgens om 06.00/07.00, smidddags om 12.00 en dan vervolgens tussen 12.00 en savonds 19.00 misschien nog 2 a 3 voedingen? Hmm ik weet het niet, maar voor mijn gevoel is het erg veel om 2x zo lang tussen de voedingen te hebben. Sorry. Verder nog gefeliciteerd met de verjaardag van je oma! Lekker bij de tijd nog :p met de laptop en cursus :D. Kijk maar uit dalijk leest ze mee hier op het forum, whahaha!

Ireen,
    Moe, moe, moe dus, maar dat is met zulke nachten ook niet gek natuurlijk! Maar 2 uur geslapen :$, tjonge. En ach jee zeg die arme Jens, die had natuurlijk super buikpijn. Fijn dat ie lekker melk heeft kunnen drinken, misschien hielp dat wat voor zijn buikpijn? En toen zelfs nog een boterham. Is het allemaal goed gegaan op de bruiloft? En idd groot gelijk hoor dat je je eigen eten mee neemt, zoiets wil je toch altijd voorkomen lijkt me, maarja het is misschien niet zo leuk ook voor jezelf, goh ik maak het weer lekker ingewikkeld.

Evenstar,
    Renske had dus bedacht dat ze wel zin had in een regelnachtje? Of is het vaker zo vaak? Tjonge kan me voorstellen dat je daar toch ook wel gaar van word! En hahaha, dat ze boven de 9 kilo is is niet vreemd, ze krijgt super lekkere heerlijke mamamelk die speciaal voor haar is, daar doet ze het super op! Hoe gaat de bijvoeding?

TheLady,
    Laat ze maar kletsen hoor die anderen, wat een onzin zeg dat wat ze zeggen tegen jou! Ik geloof dat er in het topic hier al heel wat aan uitleg is gegeven en geloof niet dat ik er nog iets aan toe te voegen heb. Weet even niet of iemand het al genoemd heeft, maar kunstvoeding hoeft ook zeker niet op rolletjes te lopen. Flessen waar het kind niet uit wil drinken, te groot gat in de speen, te klein gat in de speen, erge buikpijn door het soort/merk kunstvoeding dus telkens maar weer andere gebruiken, kindje dat 'te weinig' drinkt volgens de aangegeven hoeveelheid, kindje dat meer dan 1 liter kunstvoeding wil maar dat ook niet mag omdat 1 liter de max is per 24 uur, kunstvoeding ie ineens 'op' is in de winkel en je dus nog 3 winkels langs kan, altijd en overal een berg spullen (poeder/warm water/koudwater/flessen) mee moeten nemen om te kunnen voeden, snachts wakker worden maar geen voeding mogen omdat er dan te weinig kv over blijft die overdag gegeven mag worden. Nee ook aan kunstvoeding zitten een hoop negatieve dingen hoor en is lang niet altijd zo rooskleurig als sommige het doen lijken. Net als met borstvoeding. Overal zitten gewoon negatieve en positieve dingen aan, ligt maar net hoe je ze bekijkt.

Hier gister dus een verjaardag gehad, man wat was dat een drama zeg! Pffff! Sowieso was het voor mijzelf een behoorlijke stap. Maar verder werd ik ook compleet gestoord van Benthe geloof ik, de hele tijd maar huilen huilen en huilen, gewoon om helemaal niks vind ik. Niks wilde ze, niks was goed, alleen bij mij of Leander liggen, dan was ze een beetje rustig. Ze wilde wel borst, maar die kreeg ze gewoon niet van mij, het was middag, we waren op een verjaardag, ze kon sap en kunstvoeding krijgen maar dat wilde ze niet, dus tja dan ook geen borst hoor, dat was pas weer voor savonds. Misschien was ze moe (terwijl ze net nog had geslapen), misschien waren het de 'vreemde' mensen, ik weet het niet en snap er niks van heeft ze echt nog nooit gedaan, zo (veel) gehuild. Weet wel dat ik het daarna echt compleet gehad had, knallende koppijn. In de auto heeft ze het huilen ook nog de hele weg (ong 20) minuten volgehouden. Thuis gekomen, borst gegeven, in bad geweest, nog een flesje kunstvoeding van papa gehad (idd mama's melk alleen is voor het slapen nog niet altijd genoeg :(), om 19.25 in slaap gevallen en we hebben haar niet meer gehoord voor vanmorgen 05.00.

Achja wat een geklaag ook weer, maarja even klagen is ook wel fijn :p! Haha! En tja jullie verklaren me misschien voor gek, de borst blijven weigeren terwijl dat misschien de oplossing was, maar oke, ze moet toch maar even leren dat het gewoon niet (meer) altijd kan, sorry.

En nu zijn ze lekker met papa mee om bij een tante langs te gaan, ben benieuwd hoe het gedrag daar is...en ik ben ondertussen dus lekker hier aan het kijken en lezen en antwoorden.

Fijne dag iedereen.

Liefs, Hanneke.

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    thelady: ik vind het juist *uncool* om niet eens BV te overwegen, als ej er geen geldige reden voor hebt.
    Ik vind dat ieder kind recht op BV heeft. Je onthoud je kind de meest essentiele dingen die zo belangrijk zijn bij de start van een nieuw leven. Voeding, troost, slaap, veiligheid allemaal dingen die je je kind biedt, en waar KV in de verste verte nog niet aan kan tippen.
    Het is zo makkelijk. Als je goed voorbereidt bent en je ingelezen hebt.ROzemarijke heeft je goede websites gegeven, daarnaast kan je ook een cursus volgen in je lokale ziekenhuis, en vraag aan je kraamburo om een bv/certificaat. Zorg voor een tel.nr. van een lk, indien er problemen ontstaan.
    Ohja...volg vooral je eigen gevoel en kijk goed naar je kind, heel belangrijk.

Hanneke> tandje no.5 is door en ontlasting 1/2x p.week met lactulose en pruimen.... dus ja.
    Misschien had Bente gewoon een off/day ... heeft die van mij ook wel eens :)

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Haai haai,

@ de enige zijn met bv... ik ken het wel. Ik was met 3 meiden tegelijk uitgerekend (ongeveer) op werk, ben de enige die bv geeft, 1 heeft het niet overwogen :$ en de ander had een ziek kind en moest kolven en het kind kon daarna niet meer aan de borst (niet aangeleerd omdat hij meteen gekolfde melk kreeg. Kijk ook es in je omgeving of er een borstvoedingscafe is! Hier in Groningen heb je het ook sinds kort, voor mij een beetje mosterd na de maaltijd, maar wie weet dat ik toch een keertje ga!

@ gewicht, tja, Renske is een reus, die drinkt heerlijk en eet ook goed. We hebben uiteindelijk niet voor Rapley gekozen omdat we met de bijvoeding echt hoopten dat ze 's nachts wat lekkerder zou slapen. Het gaat zo langzaam als je het baby-led doet, en ze smikkelt wat af van het lepeltje, ik kan daar geen probleem mee hebben :D

Het lijkt over de hele linie nu beter te gaan. Ze lust alles (soms eerst een bedenkelijk gezichtje), ook vooral groentje met een beetje aardappel gaat goed. En ze heeft twee tanden, dat zat denk ik ook dwars.

Vannacht een unicum, 21.45 gevoed, kwam pas om 2 uur weer, toen nog even wakker om 3 uur, kon met even aaien in bed af, om 5 uur een slokje, om 6 uur een voeding en toen tot een uur of 8 geslapen, en toen weer met zijn allen tot 10 uur UITGESLAPEN!!!

Het klinkt minder goed dan het is, het was heerlijk :)

Oh ik hoor ze huilen...

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi!

Lange tijd dat ik iets van me heb laten horen, gewoon geen puf hoor, sorry! Heb wel alles meegelezen, blijft leuk :). Ik heb soms wel moeite met het lezen over dat borstvoeding meer is dan alleen voeding, dat is het ook, alleen hier niet meer.... ik kan er goed mee omgaan, totdat ik hier dus lees en soms als ik een baby'tje aan de borst/fles zie. Maar goed, misschien ook wel onbewust een reden dat ik hier minder schrijf. Ook als ik lees dat je met borstvoeding niet hoef te hannesen met van alles meenemen enzo, dat is hier natuurlijk ook niet zo, het is alleen maar extra wat we moeten meenemen. Wat we meenemen als we op stap gaan:
    Voedingspomp en grote spuit voor als de pomp het opeens niet doet
    spuitjes
    flesje voeding (tegenwoordig niet meer in koeltas als het om 1 voeding gaat)
    1 flesje met water om de sonde door te spoelen
    1 flesje om de pomp na de voeding door te spoelen
    thermosflesje met heet water
    afsluitbare spaghettibus (jaja :)) om het warme water en het flesje in te doen.
    Als we langer weggaan neem ik mijn kolf nog mee. Echt zo omslachtig allemaal, met kunstvoeding zou het al een stukje makkelijker zijn. Maar goed, dat wil ik gewoon echt niet. Ik ga voor 18 mei 2011, dan hebben Eva en Lisa precies even lang borstvoeding gehad :). Maar het is even afwachten, wie weet vertikt Lisa het net als Eva om bv uit een beker te drinken en dan stopt het dus als de sonde eruit is. En hopelijk is dat ergens rond maart 2011.

Gelukkig gaat het verder helemaal prima :), kolven gaat nog super, ik vind er echt geen bal aan en het is soms een belemmering (al zijn mijn borsten vrij flexibel :D, ik heb eigenlijk nooit stuwing, ik kolf 's nacht zo'n 8-10 uur niet en overdag kan ik er dan ook wel eens 7 uur ofzo tussen laten, als het zo uitkomt). Maar goed, ik heb het er voor over. Lisa heeft aan 6x 160ml niet meer genoeg, dus we gaan opbouwen naar 6x 165ml, dan zitten we op 990ml en aangezien ik niet verwacht dat de bijvoeding erg vlot gaat verlopen, is de kans groot dat ze straks nog meer nodig heeft en we over een liter gaan. Nog een reden om dus borstvoeding te blijven geven, kan ze onbeperkt krijgen :). En het is gewoon de allerbeste voeding die er is. Maar goed, meer is het voor ons op dit moment dus niet, helaas. Als Lisa overstuur is door iets, ligt ze het liefste in haar bed, kan haar bij me houden wat ik wil, ze wil dan gewoon lekker alleen liggen. Dus dat mis ik wel. Verder groeit ze echt geweldig, nu met ruim 5 maanden over de 8,5 kilo en zo'n 67 cm. Ze heeft op dit moment een broekje aan die Eva met ruim 1 jaar nog aan had ;). Is wel iets te lang nog, maar haar taille is breder dan die van Eva op dit moment, dus ze heeft qua broeken meestal echt al maat 74 nodig.
    We zijn nu trouwens op vakantie, maar we merken dat Lisa toch aardig wat rust nodig heeft, dus zwemmen met z'n allen zie ik niet zitten, ik denk niet dat ik Lisa daar een plezier mee doe. Dus we gaan om en om met Eva zwemmen, vandaag is het mijn beurt op bij Lisa in het huisje te blijven, ze ligt nu naast me met de babygym te spelen en te kijken hoe ik aan het typen ben :). Gisteravond was er een soort kinderdisco, wij met z'n allen ernaartoe, Lisa vond het helemaal niets, die herrie (terwijl ze toch wel wat gewend is), barstte heel zielig opeens in huilen uit, papa is met haar naar huis gegaan en Lisa is de anderhalf uur daarna nog van slag geweest en sliep pas rond 21 uur (normaal rond 19:30). Heel zielig, maar goed, ik wilde het even proberen. Doen we dus niet meer ;). Eva vond het geweldig, dus volgende keer mag papa met Eva daar naartoe.

Sorry, beetje ego allemaal :). Hoop dat ik binnenkort meer puf heb om mee te schrijven.

Ireen, mag ik eventje nog gebruik maken van jouw expertise en ervaring ? ;) We zitten er aan te denken om de duoderm bij het plakken weg te laten, alles laat zo snel los doordat de duoderm snel los laat, doordat Lisa erg zit te wrijven en de duoderm toch wat op de huid ligt. En als we vervolgens alles los willen halen, blijft de fixomull ontzettend vastplakken aan de duoderm, waardoor ik erg hard moet trekken en dat vindt Lisa natuurlijk niet leuk. Misschien dus alleen maar fixomull gebruiken en dan eventueel om haar huid te sparen om de 3 weken de sonde naar het andere neusgat doen? De sonde zit er nu 6 weken in en wordt binnenkort vervangen, ondanks de duoderm is haar huid eronder vuurrood. Ze lijkt er gelukkig geen last van te hebben. Ik zal blij zijn als de sonde naar het andere neusgat gaat, kan haar wang een beetje opknappen.

18. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Hanneke, Vervelend als kindjes zo overstuur zijn. Ik zit er dan oo niet lekker en je wordt er zelf ook moe van. Ze heeft dus wel lekker geslapen vannacht, das dan wel weer fijn. Je zal dan ook nog maar eens een dramanacht er achter aan hebben zeg!
    Ik voed nu ergens tussen 6 en 7.30-9-12-15-18 en dan ergens tussen 19 en 20 nog voor het slapen gaan, mevr is behoorlijk van de klok (weet niet wat me overkomt! Bij de oudste noooooit gehad)
    Ook geef ik dus nog steeds 1 borst per voeding, behalve de laatste dan wil ze nog wel eens 2 hebben.
    Dus borst nr 2 heeft s ochtends zowieso 3 uur langer, van 18.39/20 tot 9 dus. Das heel lang, en dan komt borst nummer 2 pas weer om 15 uur. Maar t leek me wel lekker, omdat ik toch voordat ik naar het werk ga moet kolven, omdat ik met een harde knalti*et me echt niet kan concentreren. Zal van de week eens kijken of ik het even kan oefenen. Wat dat betreft zijn mijn borsten wel gewend aan lange tijden tussen de voedingen. Regeldagen merk ik dus niet aan het aantal voedingen, maar dat ze ineens een tweede borst wil..

Nu (nog niet aan het werk)
    tussen 6-7.30 borst 1
    9 borst 2
    12 borst 1
    15 borst 2
    18 borst 1
    tussen 19 en 20 borst 2 + soms 1

straks over 4 weken als ik aan het werk ga
    6 borst 1
    7 borsten leegkolven
    9 flesje van afgekolfde melk 7 uur, niet kolven verder.
    12 borst 2 live voeden
    15 borst 1 live voeden
    18 borst 2
    19-20 borst 1 + 2

hmm.. zou het kunnen? Zou ik zoiets kunnen overleggen met iets van een lactatiekundige of bij borstvoedings.com? Heb liever niet dat mijn productie achteruit gaat, want dan is het weer zo'n gedoe

19. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    He dames,

even uit m'n luie zetel, bedankt voor jullie reacties, ik ga nu ff de websites checken :)

liefs!

20. raspberry

@Snoopy: kan me voorstellen dat dat soort dingen wel moeilijk zijn, als je zelf graag BV had willen geven live, en dat dus niet lukt. Zeker als dat, zoals bij jullie, met zoveel extra moeite gepaard gaat...
    Maar top hoe je het doet hoor! Echt bewondering voor hoe je ermee omgaat!

@Hanneke: he, pff, dan zit je zelf al niet lekker en dan is je kindje ook nog zo van slag :( Tja, soms hebben ook zij een off-day, zoals Jingels al zegt... en mijn ervaring is dat dat vaak is op dagen dat je zelf ook al niet zo lekker zit. Bij die kleintjes zou een verklaring kunnen zijn dat ze jouw stemming overnemen, maar ik merk het hier met de kids van mijn man ook, en die zijn zo'n beetje 10 en 8, dus daar gaat die verklaring toch niet op. Wet van Murphy dan denk ik maar ;) Alles wat fout gaat, komt altijd tegelijk. Ofzo ;)

@all: pfff, ff klagen hoor! Eten gaat hier echt niet lekker. Gisteren wilde ze 's middags niks hebben en vandaag ook al niet. Gisteren dus huilend slapen, dat ging dan net wel wat beter: ik naast d'r bed met een boek erbij, (tja, dan voelt het iig minder als intensieve-Thirza-tijd, en tenminste ook nog een beetje als ontspanning-voor-mezelf-tijd). En tegen gisteren na anderhalf uur wakker, slaapt ze nu een uur en drie kwartier, dus die zal nog wel een klein half uurtje iig liggen slapen.
    Maar blegh, moet ik dat nou maar gewoon zo laten? Gisteren en vandaag iig niets afgedwongen, ze moet het toch maar echt zelf gaan doen, anders blijven we tot in eeuwigheid aan het dwingen. Maar dat betekent dus dat ze de hele dag door het volgende slechts eet/drinkt:
    7.00 BV
    12.30 bekertje limonade
    17.00 warm eten (ook niet veel, zal eens 100 gram zijn ofzo)
    18.30/19.00 BV

En dan, zoals de afgelopen twee nachten, twee nachtvoedingen, (rond 23/00 en rond 4/5).
    Daar kan een kind toch niet op leven?
    Tussendoor bieden we dus wel van alles aan. Brood, pap, fruit, warm eten (aardappels en groente). Wil ze allemaal niet :(
    Hoe lang duurt dat gemiddeld genomen, dat een kind die strijd opgeeft en gewoon gaat eten? Kan ik me er een beetje op instellen....

Deel Deze Pagina