Borstvoeding en Trots deel 2....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hallo allemaal!

Appelsientje; jeeeej wat een nachten! Geniet ervan! En gefeliciteerd met je hippe oma!

Rozemarijke: Ja zeker herkenbaar he? Zo raar, wat zit er nou aan kaas in een inieminiebeetje pesto? En wat komt daarvan nou nog in mijn melk…. Maar goed onze kindjes hebben daar dus duidelijk last van. Overigens is het hier ook ten dele een sprongetje hoor (de buikpijn natuurlijk niet), hij slaapt gewoon wat langzamer in en is vaker en eerder wakker dan voorheen. Verder is ie niet huilerig ofzo als ie in zijn bedje is, dus ik vind het eigenlijk prima en laat hem lekker keuvelen tot hij slaapt. Tenzij er dus iets mis is gegaan met eten, dan huilt hij wel en heeft hij buikpijn, vieze slijmerige zure luiers en heel veel onrust in het lijf. Overigens hier niet zo snel eczeem, laatst alleen een keer na de chocola (die ik had gegeten en weer uitgekotst toen ik erachter kwam). Hoe is het nu met Thirza haar eten en geen middagborst?

Edit: Ik lees net je nieuwe post, eten wil dus niet. Ze kan daar echt prima op leven een tijdje, maar het zou mij ook niet lekker zitten. Ideetje: Kun je zelf met haar broodjes bakken? Broodjes smeren misschien, dat ze het zelf mag doen? Of dat je een bakje appelstroop oid neerzet en dat ze zelf mag dippen? Of versieren, dat je leuke dingen in huis haalt die ze erop kan doen? Ik bedenk maar wat hoor… Of naar de supermarkt dat ze wat mag uitkiezen misschien? Dat ze meer zelf de regie heeft over wat ze wil eten? Of samen pannenkoekjes bakken (ze hebben bij de Xenos van die vormpjes die je in de pan kunt leggen daarvoor)? Of misschien gewoon niets meer aanbieden en wachten tot ze zelf aangeeft dat ze wel wat zou lusten?

Hai theLady! Herkenbaar hoor, hier ook geen medeborstvoeders en alles zelf uit moeten zoeken, nergens om advies kunnen vragen etc. Ben blij dat ik hier terecht kan. Laat je niets wijsmaken door iedereen die niet langer dan een half jaar heeft gevoed of dat langer dan tien jaar geleden heeft gedaan, en kom gewoon hier kletsen en brainstormen bij problemen. Of bij geen problemen natuurlijk :D. Verder zijn alle tips wel gegeven. Gewoon lekker gaan doen, het is soms vermoeiend, maar hardstikke leuk en mooi!

Evenstar: Renske groeit lekker zeg! Nou ja, dan weet je iig waarvoor je wakker wordt ;) En nu toch lekker uitgeslapen, fijn hoor! J

Hanneke: Ach jullie kleine meisje helemaal overstuur! Gek he, soms hebben ze dat gewoon, maar dat is voor haar dus helemaal niet gewoon als ik het begrijp.
    Inderdaad is mijn eigen eten meenemen niet altijd leuk voor mezelf, maar wel beter zo hoor. Liever op dieet dan terug naar de oude situatie, en vind het gewoon echt heel fijn dat ik zeker weet dat ik niets verkeerds eet, want dat betekent slecht slapen en we hebben nog steeds geen reserves :D

Snoopy: Ja meid, ik snap wel een beetje wat je bedoelt, met lastig om te lezen dat borst meer is dan eten alleen enzo. Hoewel Jens hier nog altijd wel troost haalt uit zijn flesje en het toch weer anders is dan bij jullie. Maar doet vooral steeds zeer omdat ik het idee heb dat ik (en jij dus ook) juist heel veel moeite moet doen om moedermelk te kunnen geven en dan dat cruciale punt (borst=troost) juist ontbreekt. Nou ja beetje lastig uit te leggen maar je snapt me wel. Ik troost me altijd met de gedachte dat je door fulltime te kolven enorm gefocust bent op wat goed is voor je kind (sowieso met moedermelk geven, borst, fles of sonde) en omdat je er extra moeite voor moet doen en je er offers voor brengt dat dat bijdraagt aan de band. Ofzoiets. Nou ja beetje vaag nog steeds, maar wie het snapt, snapt het, en anders maar niet ;)
    En zoveel dingen meeslepen als je weggaat is ook herkenbaar. Nu valt het hier wel mee, want ik neem mijn kolf niet meer altijd mee (alleen als ik langer dan 4 uur wegga, mijn productie trekt dat niet) maar wel inderdaad flesje, gekolfde melk, koeltas, warm water, iets om het flesje in op te warmen, en soms nog kolf, flesjes, schelpen en koud water om die mee uit te spoelen. Jullie dan ook nog een sondevoedingspomp + set, pffff. Makkelijk is het zo inderdaad niet, maar goed is het wel hoor, dat doen wij toch maar even mooi voor onze kindjes!

De fixomull op de huid. Meer mensen doen het, ik ben er geen fan van, maar bij sommige kindjes werkt het (of althans, dat zeggen de ouders, dus dat zal dan wel ;)). Je zou ook nog kunnen proberen om hem een dagje over haar neusbrug te plakken om de wang te laten luchten. Dat kun je niet te lang doen wegens risico op drukplekken dieper in de neus/keelholte, maar een dagje kan wel. Er bestaat lijmverwijderaar speciaal voor pleisters, van hetzelfde merk als fixomull. Dan haal je de pleister er heel makkelijk af en het is naar het schijnt huidvriendelijk. Weet niet of het ook geschikt is voor in het gezicht, moet je even nalezen. Misschien dat je dat kunt gebruiken als je geen duoderm meer gebruikt?
    Het kan zijn dat haar huid zo rood is omdat het warm wordt onder de duoderm, dan verbrand het als het ware een beetje. Of komt het puur van het aftrekken? Duw je hem wel opzij met een nat gaasje, dus niet trekken, maar eraf duwen langs de randjes?

Hier gaat het wel okee. Slapen gaat weer wat minder. Jens is duidelijk in een fase/sprong/wat dan ook en krijgt zijn vierde hoektand en kies (waarom komen die dingen niet gewoon allemaal tegelijk?). Maar goed hij is gewoon heel lief en blij met inslapen (tijdens het slapen wordt hij wel huilend wakker en moeten we er wel heen). Ach, gaat wel weer over, zo erg als het was is het bij lange na niet.
    Kolven gaat wel prima, nog steeds drie keer. Met twee keer red ik het echt niet, dan stort alles in de volgende dag. Nu nog steeds genoeg, maar wel kielekiele en geven af en toe voor de troost/onrust rijstmelk bij de 350 ml die ik nog kolf.
    Jens kan dansen! Zo leuk, echte pasjes en rondjes en zwaaien met de armpjes en schudden met de billen!
    Verder zijn we heel erg druk, elke dag hebben we wel iets en ik heb een beetje het idee dat ik nergens echt aan toe kom, maar dat zit denk ik tussen mijn oren. Ik was ook nog eens overtijd (terwijl ik wel gewoon op tijd mijn eisprong had) maar was niet zwanger (wat voor nu helemaal prima is, dat dat niet zo is dus) :D Maar goed, ik ben zó blij dat ik maar 1,5 dag werk in de week :D:D:D zou niet weten hoe ik dat moest doen, respect voor degenen die dat kunnen hoor!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, al die dingen zijn idd wel door mijn hoofd geschoten, die creatieve oplossingen. Maar heb ze ook weer afgeserveerd: dan zit ik straks met een kind dat alleen wil eten wat het zelf uitkiest enzo. Leek me ook niet zo'n goed idee.
    Dus rationeel snap ik dat het (waarschijnlijk) het beste is om het maar even zo te laten en af te wachten. Dan moet er namelijk toch een moment komen waarop de dame besluit dat gewoon eten thuis ook maar de beste optie is... ;) Maar pffff, dat vreet wel energie zeg! :(
    Want ja: bij de gastouder kan het wel, dus 't is geen kwestie van niet lusten ofzo, (alhoewel ik wel bedacht heb dat ik onze gastouder ga vragen haar even te filmen op de eetmomenten, zodat ik een indruk kan krijgen van hoe ze het daar doet).

Ze slaapt nu wel al sinds half 2, dus ik heb net maar bedacht dat ze nu iig aan het leren is om te slapen als ze honger heeft. Dat zou 's nachts toch ook effect moeten gaan geven, zou je denken, :D
    *lacht als een boer met kiespijn*

Leuk he, dat dansen? Thirza doet dat hier ook. Errug schattig!
    Van de week wees ze naar de gitaren van mijn man en zei: Tissa papa mooooiiiii en begon toen te dansen. "Ja schat, papa kan hele mooie muziek maken waarop je lekker kunt dansen." ;)
    Ze begint wat dat betreft wel ontzettend lekker te kletsen, hele verhalen heeft ze. We snappen ze nog niet altijd even goed, maar jeetje, allerlei bekende klanken krijgen de laatste weken ineens herkenbare vormen :D Wat ons de indruk geeft dat ze al een hele tijd goed praat, maar het nu pas voor elkaar krijgt dat ook te doen op een manier die voor anderen verstaanbaar is...
    Toch wel erg leuk hoor, dat geklets :D

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik snap je pedagogische visie, maar de mijne is zo:
    BV = altijd hetzelfde (altijd melk dan), veilig, mama altijd lief, Thirza mag altijd drinken tot ze klaar is, is áltijd lekker en áltijd veilig. Ook doet ze dat al vanaf haar geboorte. BV is goed voor de ontwikkeling, maar lijkt haar 'zelf-gaan-eten-NAAST-bv-ontwikkeling' nu toch een beetje te vertragen.

Andere dingen eten thuis is toch altijd minder veilig en vertrouwd (wat Jingels al zei), is niet (zo dicht) bij mama, is elke keer anders (pap, brood, groente, fruit).
    Ik denk dat het er nu vooral om gaat om thuis ander eten dan bv veilig, leuk en vertrouwd te maken, haar te leren zich op dat vlak te ontwikkelen. En kindjes ontwikkelen zich sneller op vlakken die ze leuk vinden dan op vlakken die ze niet leuk vinden. Dus dan aan jou de schone taak om het leuk te maken.
    Als je dat de ene keer met het avondeten doet, de andere keer met het ontbijt en weer een andere keer met de lunch, en dat beperkt tot 1 keer per dag, dan zal het op een gegeven moment, als ze weer eet, niet opvallen dat die momenten steeds minder vaak voorkomen.
    Ik lustte vroeger alleen kaas als dat dunne plakjes waren in stukjes van 1 bij 1 cm gesneden. Sloeg ook nergens op. Toch mocht ik het van mijn moeder, en nu een echte kaasfan, gewoon omdat ik de ruimte kreeg om het vertrouwen te krijgen dat kaas lekker was.

O, ik ben weer heerlijk omslachtig :D

Maar die van jou klinkt ook logisch hoor, tis maar hoe je het bekijkt :)

4. raspberry

Nee, die van jou klinkt ook wel heel logisch :)
    We gaan maar eens even wat creatieve ideeen bedenken ;)

5. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Is ook wel leuk, zal jij denk ik zeker leuk vinden met je taartenbakkerij ;) Iig is ze dan op een positieve manier met eten bezig, misschien werkt het wel.
    Fijn dat je er iets in ziet, als ik het dan eenmaal heb gepost heb ik grote angst dat het hele forum me voor gek verklaart :D:D

6. raspberry

Los van dat je logische dingen schrijft, ben je dat natuurlijk ook ;) hihihi :D
    Nee, geintje hoor.

Hier is mijn man nu Thirza op bed aan het brengen: voor het eerst in haar peuterbedje, die we vanmiddag na haar slaapje in elkaar hebben gezet. Toen we d'r ledikantje uit haar slaapkamer haalden, keek ze heel verschrikt en zette het op een brullen, snapte er niets van. Maar toen we vervolgens het nieuwe bedje er neer zetten, was dat wel erg interessant en moest die al uitgebreid uitgeprobeerd worden.
    Zal me benieuwen. Ik heb iig de mogelijkheid nu om haar op haar eigen kamertje te voeden. Hoef ik niet met 'r aan de sjouw als ze klaar is met drinken :)

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @rm: en als ze nou mag meehelpen met klaarmaken van het eten? Een kindermesje en een boterham en dan spelenderwijs wat eten?
    Helpen met aardappeltjes schillen in d´r eigen pannetje en dan op laten eten.

Ik ben het met je eens dat wat zij eet, erg weinig is.
    Als het nou weken gaat duren zou ik een kinderdieetist inschakelen, die hebben vaak goede foefjes.

8. raspberry

Ja, wat zou het max aan tijd mogen nemen, dat ze wat beter gaat eten? Ga iig d'r gewicht wel in de gaten houden...
    Warm eten gaat op zich wel goed, dat wil ze iig eten en doet ze ook gewoon zelf, (ik voer af en toe een lepeltje er tussendoor, om het tempo er wat in te houden, maar dat doet ze dus op zich prima. Enkel nog niet zoveel dus...)

Heb bedacht dat ik vandaag iig maar eens even wentelteefjes ga maken :) Samen met 'r dus. Eens zien of ze dat wel wil...

Vannacht ging trouwens goed in d'r peuterbedje! (Zonder hekje trouwens, en ze is er niet uit gevallen :)).
    Naar bed brengen was ff spannend en nieuw, maar rond 9 uur viel ze in slaap. Om 23.15 even wakker en op haar bedje gevoed, (echt ideaal: ze viel heerlijk in slaap en ik kon zo bij d'r weglopen), en toen was het pas weer 5.15! Na even een voeding heeft ze weer doorgeslapen tot 6.45, maar het was dus al even heel lang geleden weer dat ze 6 uur achter elkaar geslapen heeft!
    Eten is dus iig niet de enige/belangrijkste factor in het hele verhaal....

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Niet willen eten kan onwijs lang duren. Mijn schoonzus heeft er twee die superslecht eten, vooral de oudste. M eet eigenlijk altijd wel goed over de dag gezien, dus ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee.

Ik zou van eten een feestje maken: altijd samen eten en duidelijk genieten, eventueel met een boekje erbij of poppetjes (eten is namelijk ook gewoon saai, zeker als je een kind hebt dat actief is ingesteld), maak er een verhaal van (M is gek van Kleine Ezel, dus alle karakters passeren de zo nodig de revu en die glijen zo van de glijbaan in haar mond). Tegenwoordig zegt ze bijna altijd dat ze niet wil eten, als wij dan haar bord wegzetten en zeggen ok dan niet of aanstalten maken het zelf dan maar op te eten dan wil ze op eens wel :D.

Ik denk persoonlijk dat nachtvoedingen op een gegeven moment (en dat moment is niet vast, maar afhankelijk van je kindje) niet of nauwelijks meer een voedingsfunctie hebben, maar wel troost bieden en angst wegnemen. Maar ik geloof ook dat tiet niet de enige manier is om te troosten (tenzij dat de enige manier is waarmee getroost wordt). Maar goed. Dat is mijn ervaring en ik denk dat het met dit soort dingen (slecht eten/slapen) zo kind en ouder afhankelijk is wat er aan de hand is en hoe je ermee om zou moeten gaan, dat ook adviseren lastig is.

Ik weet wel dat bij M een beetje dwang wél helpt (anders eet ze alleen maar pasta of rijst of patatjes en niet of nauwelijks groente ... ook iets nieuws, ze was altijd groente en bonenfan).

De voornaamste tips die mijn schoonzus kreeg van de dietiste waren: geen tussendoortjes geven (ook geen 'gezonde' koeken ed) en zelf laten aangeven wanneer ze willen eten: dus zelf honger laten aanvoelen.

Veel succes, lijkt me vreselijk moeilijk ...

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gisteren heeft T voor het eerst met smaak zitten eten. Broodkorst lust hij altijd wel. Ik heb echt broodkinderen geloof ik. Maar gisteren heeft ie behoorlijk gegeten van een stuk perzik en savonds heel enthousiast van bloemkool. Joeghee!

Ook T blieft geen lepel, net zn zus. Dus hier wel van de rapley :)

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Beetje raar hoor, dat je in een borstvoedingstopic niet meer mag zeggen dat borstvoeding meer is dan drinken alleen. Borstvoeding is wat het zegt: je kind voeden aan de borst en dat is gewoon heel iets anders dan moedermelk op een andere wijze geven. En daar kan ik ook niks aan doen en vind het jammer dat je dat in een bv-topic niet meer zou mogen zeggen.

Ik doe dat met alle respect wel, want ik ben namelijk dolgelukkig dat ik mijn zoon die het bij tijd en wijle om verschillende redenen erg moeilijk heeft nog troost en veiligheid en geborgenheid kan geven aan de borst! Vooralsnog iedere nacht 1 of 2x. We hebben echt wel geprobeerd als onze vent zo overstuur is om hem door papa te laten troosten, maar die heeft geen borsten, dus dat werkt niet. Dat is dan misschien weer een voordeel voor de mannen van vrouwen die wel moedermelk hebben, maar niet de borst geven.

Hier een druk weekend achter de rug; klein feestje tgv de "her"oprichting van mijn eigen zaakje. Het is retedruk, maar het voelt supergoed.

Verder heb ik straks een consult met een dietist voor zoonlief. Ben benieuwd. Heb een eetdagboek bij gehouden en zie toch wat patronen. Nieuw is ook de eczeem op z'n wangen.

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hee, volgens mij zijn wij/ben ik verkeerd begrepen :)
    Er mag wat mij betreft ab-so-luut WEL gezegd worden dat bv meer is dan drinken alleen. Dat is ook simpelweg de waarheid. Wat ik zei is dat het soms gewoon een pietsje zeer doet om te lezen, omdat het hier niet (meer) zo is. Volgens mij bedoelde snoopy dat ook.
    Of ging dit over iets anders?

Anyway, ik zou willen dat ik hem aan de borst kon troosten, en ben heel blij dat de meesten van ons die mogelijkheid hebben voor hun kind(eren).

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En ik bedoelde alleen maar te zeggen dat borst alleen maar troost is als het als zodanig wordt gebruikt. En dat als je geen borstvoeding geeft (of niet aan de borst) er wel degelijk troost gegeven kan worden :D.

M was echt een troostborstdrinker. T veel minder. Die vindt het soms zelfs irritant als ik met dat ding kom aanzetten :)

14. raspberry

Dat had ik van Ireen en Snoopy dus ook zo begrepen: dat het gewoon soms pijn doet als je dat dan leest. Niet dat ze vonden dat het niet gezegd zou mogen worden ;)

Bij Thirza is dat dus wisselend: BV is zowel troost als honger en als ze verzadigd is, dan duwt ze m'n borst ook weg. Klaar is ze dan en dan hoeft ie dus niet meer in zicht te zijn.
    Afgelopen nacht merk ik dan ook gewoon dat ze zeer zeker wel honger heeft: ze viel om 5.15 echt aan op m'n borst: honger!!!! Ze trekt gewoon echt nog geen nacht door zonder eten, (tja, dat snap ik wel, met die hoeveelheden van haar overdag...).
    Maar andere momenten is het echt troost en blijft ze sabbelen als het aan haar ligt.
    Wisselt dus gewoon nogal. In het laatste geval koppel ik wel af als ze rustig is. Ze mag leren dat gewoon bij mama zijn of bij papa zijn, voldoende troost is ;)

@Salapio: nou, dat doe ik dan toch iig goed ;) Ze krijgt idd geen tussendoortjes en ik wacht tot ze zelf aangeeft te willen eten, (trekt dan aan mijn kleren of -komt minder voor als ik in de buurt ben- sabbelt heel hard op haar vingers).
    Vanmiddag wentelteefjes gegeten en ze heeft zowaar helemaal uit zichzelf een paar stukjes zitten eten en wilde ook wat slokjes sojamelk daarna nog. En vanochtend tussendoor heeft ze ook nog wat water gedronken. Da's iig alweer meer dan ze de afgelopen dagen heeft gedaan...

@ZG: wat deed je ook alweer, met je eigen zaakje?
    Hmm, dus toch wel meerdere dingen waarvan je denkt dat ZL er allergisch voor is?

15. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ah Thirza wat gegeten, fijn!

En Tobe ook, hoe gaan de nachten nu, mag je al wat meer slapen van je kroost?

Zogelukkig: Kwam er helemaal niets uit de faeceskweek? Hoop dat jullie er snel achter komen, het is zo vervelend om te moeten blijven gissen als je kind pijn/ongemak heeft.

16. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Fijn dat Thirza wat van de wentelteefjes heeft gegeten! En als ze echt honger heeft dan is het juist prettig dat ze die optie nog heeft.

Ireen, de nachten zijn hier nog altijd niet zo leuk :D. T is er ieder uur/iedere 2 uur tot een uur of 2 (mazzel) of 3. Soms daarna nog een keer, soms slaapt ie door tot 7u. M is nu flink verkouden + hoesten en die heeft afgelopen nacht ook flink liggen spoken. Jan is uiteindelijk op een matje naast haar gaan liggen dus die heeft niet geslapen. Ik vanaf een uur of 2 wel, tot half 7 :D

T heeft het eten door! Hij heeft vandaag van perzik gegeten, met veel smaak. Wat brood ook jummie. Mn schoonmoeder was even oppassen zodat ik naar de HA kon zonder kids en die heeft T ook nog wat peer en mandarijn gegeven (heb wel gezegd dat die mandarijn volgende keer maar even niet moet, hoewel ... als hij nu niet reageert kan het dan wel?). Bloemkool vond ie even leuk, maar toen was hij het zat. Hij toont in ieder geval meer interesse. Ik heb ook het idee dat hij wat beter drinkt bij mij. Hopelijk gaat dat op een gegeven moment ook zn weerslag hebben op de nachten :D

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ireen en ik hebben nooit gezegd dat je dat niet meer mag zeggen, dat maak je er helemaal zelf van. Het is alleen voor mij soms moeilijk om te lezen. Maar goed, toen ik Lisa nog wel aan de borst had bood het ook geen troost, omdat ze alleen maar pijn had. Maar ik had op betere tijden, aan de borst, gehoopt. Gelukkig heeft Lisa eigenlijk nooit troost nodig, sinds ze de sonde heeft heeft ze alle nachten doorgeslapen (en daarvoor sliep ze meestal ook door). Ik ben erg blij dat ze het zo goed doet. Maar goed, ik heb Eva ook aan de borst gehad en bij haar liep het wel helemaal zoals het 'moet', dat steekt gewoon wel eens. En als ik dus lees over andere kindjes aan de borst. Maar dat betekent niet dat iemand daar niet meer over mag schrijven, het is toch juist heerlijk als je je kindje die troost wél kan geven, als het dat nodig heeft. Ik ben maar wat blij dat Lisa het zonder de borst zo goed doet en het eigenlijk ook niet nodig heeft, want die troost kan ik haar dus helaas ook niet geven.

En borstvoeding is in mijn ogen: voeding die uit de borst komt, oftewel, ik geef nog steeds borstvoeding. Ik zou het raar vinden als ik moest zeggen: ik geef moedermelk. Nee, ik geef 'gewoon' borstvoeding. En dan zou ik hier ook niet meer mogen schrijven: borstvoeding en trots. Ik heb soms wel het gevoel dat ik hier niet meer helemaal thuis hoor, mede door wat er soms geschreven wordt, maar daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Het loopt hier heel anders dan gebruikelijk, maar ik geef nog steeds borstvoeding en daar ben ik trots op! :)

Lisa had net de sonde er bijna uitgetrokken, ik voel dan echt de wanhoop opkomen dat als ze 'm er wél uit had getrokken, ik haar helemaal niet had kunnen voeden. We hadden dan moeten wachten op het kinderwijkteam (dat is nu wel goed geregeld op vakantie gelukkig :)), maar daar wil je helemaal niet op wachten als je kindje honger heeft. En ik wil gewoon graag alles zelf doen, of in ieder geval de mogelijkheid hebben. Dus ik weet het nu zeker, ik ga het zelf leren. Volgende week krijgt ze een nieuwe sonde, dus dan gaan we daarmee aan de slag. Ik denk dat er echt een last van me af zal vallen als ik het zelf kan, aangezien ik nu erg veel stress ervaar door de angst dat de sonde er opeens uit kan liggen.

Ireen, de duoderm duwen we er altijd af met een nat doekje, maar het is hoe dan ook erg rood. Vandaag bloedde het ook een klein beetje (1 heel klein puntje), maar ze had 'm er ook zelf afgetrokken dit keer. Dus het wordt ook echt tijd dat de sonde in het andere neusgat komt. Het nadeel van de duoderm vind ik dat het erg op de huid ligt en als Lisa gaat wrijven, de randen snel omkrullen en dan moet je het toch weer oplappen met fixomull. Dus misschien is alleen fixomull dan handiger. Gaan we denk ik maar eens proberen volgende week als de nieuwe sonde erin zit, kunnen we kijken hoe haar huid erop reageert.
    Over de neusbrug plakken voor 1 dag vind ik een beetje eng, we zijn nu redelijk ervaren met hoe we kunnen plakken zodat Lisa de sonde er niet uit trekt, dus iets anders durf ik niet zo goed aan (zeker niet nu op vakantie).

18. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ja, misschien even naar de apotheek bellen of ze de leukplast remover kunnen bestellen? Dan kun je de fixomull zo van de huid rapen als hij vervangen moet en er geen duoderm op zit. Hoop dat het beter gaat zonder duoderm.
    Hebben jullie wel de duoderm extra thin?
    En anders toch de stomaverpleegkundige bellen (wil ik ook wel voor je doen, ik ken wel iemand) die hebben vast goede tips!
    Grappig, ik vind ook dat ik borstvoeding geef, zo voelt het voor mij, ook al gaat het via een flesje, het komt uit mijn borst (en uit mijn hart!)!

19. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik wil me hier eigenlijk niet in mengen - maar toch even kort hoe ik erover denk: omdat het hier van een leien dakje gaat, vind ik bv eigenlijk vanzelfsprekend. Ik ben trots op hoe goed mijn meisje in haar velletje steekt, maar dat is 'trots op haar'. Niet trots op mij. Ik vind het makkelijk - ik zou me eerlijk gezegd geen raad weten zonder borst :) (vooral 's nachts en als ze hangerig is).

Ik heb bijzonder veel respect voor Snoopy en Ireen, juist omdat het niet mogelijk is om de kindjes nog aan de borst te hebben. Ik zou dat ontzettend missen, en ik kan me ook goed voorstellen dat dat gemis steekt, ook los van discussies op ZP of in dit topic.

20. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Het is vloeibare liefde, en dat voelt je kindje ook. Het is en blijft afgestemd op jouw kindje.

Deel Deze Pagina