blijf het trouwens bijzonder vinden dat sommige kleintjes wel een klokje in zich hebben en om de 3 uur willen drinken. En ik had er eentje die dacht ammehoela. Ik bepaal wel zelf. Hahahaha
Hoi dame's, Een vraagje: Nu mijn dochter 's morgens de borst krijgt en de rest van de voedingen uit de fles zit ik ermee wat ik mijn dochter moet geven als ze toch 's nachts wakker word omdat ze honger heeft. Moet ik haar zolang ik 's ochtends de borst nog geef, 's nachts ook de borst aanbieden of dan wat kunstvoeding maken? Heb ook gehoord dat mensen hun baby 's nachts dan wat warm water gaven ipv echt een voeding, zodat ze toch wat binnen krijgen in het buikje. Ik weet jullie zijn het misschien niet met me eens dat ik het zo doe bij onze dochter, maar het gaat goed en voel me er goed bij en zij ook, maar het enige wat ik me dus afvraag wat betreft de nacht. Poeh
Dag dames, Mijn vrouw "zogelukkig" heeft mij gevraagd hier wat te posten. Zij is zondag met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en is erg ziek en heeft veel pijn. Na veel onderzoeken is duidelijk wat er met haar is en zij wordt maandag geopereerd. Ze vroeg specifiek of ik wat wou schrijven over de borstvoeding. Zij wil hier perse mee door gaan, de artsen verklaren haar voor gek, want het kost haar veel energie, maar het geeft haar ook veel voldoening. Omdat ze veel pijn heeft, ligt ze aan een morfinepomp. Dat kan in principe met borstvoeding, maar ze zorgt wel dat ze er min. een paar uur tussen laat. Dus als het wat beter gaat, gaat na veel soebatten de pomp uit en kom ik onze zoon brengen om live te drinken, daar genieten ze beiden erg van. Ik mag komen wanneer ik wil, behalve tussen 23.00 en 07.00. Ze heeft een hekel aan kolven, maar kolft 's ochtends en voor het slapen gaan. Deze voedingen gooit ze weg. Dat vindt ze moeilijk, maar het is beter zo. De opbrengst was eerst laag, nu kolft ze 's ochtends min. 225cc en 's avonds min. 150cc. Ik geef onze zoon de rest van de dag flesjes Biobim opvolgmelk, wat gelukkig geen probleem is. Wel mist hij zijn moeder erg en zoekt bij mij naar de borst als we samen douchen. De operatie zal plaatsvinden onder algehele narcose. Ze zal daarna nog wel veel pijn hebben en weten niet of aanleggen zal gaan. Ze wil wel blijven kolven, omdat ze zeker tot 1 jaar alle melkvoedingen borstvoeding wil laten zijn. Ze vraagt zich af wanneer ze weer mag voeden na volledige narcose. Ze is dat vergeten te vragen aan de anesthesioloog. Jullie zijn de kenners, dus misschien wet een van jullie dames het. Ik heb het druk, maar zal proberen nog eens langs te wippen. Jullie krijgen de hartelijke groeten.
Heel veel beterschap voor Zogelukkig. Fijn dat het voeden naar omstandigheden nog zo goed gaat. Voeden mag zodra je wakker bent na een volledige narcose. http://www.ouders.nl/lacta/bv0132.htm
Wat lief dat jij hier dan wil posten uit naam van haar. Wens haar maar heel veel beterschap en sterkte.
@manvanzogelukkig: doe haar de groeten en wens haar sterkte en beterschap! En ook voor jouzelf natuurlijk veel sterkte de komende dagen... Wat betreft je vraag, ik zou het niet weten, maar neem aan dat agapi weet waar ze het over heeft @Poehbeer: ik neem aan dat je zelf kunt weten wat je 's nachts geeft, voor je kleintje zal het niet veel uitmaken, alhoewel je met opvolgmelk natuurlijk niet de maximale hoeveelheid overheen mag en bij BV maakt dat niet uit. Ik zou zelf voor BV kiezen, omdat dat een kwestie is van aanleggen en klaar Geen gedoe met water warm maken, poeder erbij, enz... Water aanbieden zou ik niet doen: als het geen honger is, moet ze aan een speentje ook voldoende hebben, en als het wel honger is, is het volgens mij gewoon heel gezond om gewoon te voeden. Ze is nog maar 5 mnd, dus lekker voeden als ze honger heeft hoor! Verder is het niet een kwestie van dat ik het 'niet met je eens ben' ofzo... Ik zou een andere keuze gemaakt hebben dan jij gedaan hebt, maar dat heb ik met zoveel mensen... Maar vanuit je posts hebben veel hier denk ik de indruk gekregen dat de keuzes die je maakte wat betreft overstappen op KV werden gemaakt onder druk van het CB, (ook omdat je steeds riep BV te willen geven tot de 6 mnd, waar de meesten van begrepen dat het dan om volledige BV tot 6 mnd ging). En daarom denk ik dat je zoveel reactie kreeg over het overstappen op KV... Maar als jij je hier OK bij voelt, dan is dat jouw keuze en dus prima
Dank je wel voor je reactie en zal haar of de speen geven 's nachts als ze geen honger heeft of als ze wel honger heeft de borst, want idd. als ik erover heen ga met de kv dan krijgt ze teveel en dat is ook weer niet goed en word ze straks te zwaar en het lijkt misschien niet zo, maar dit is toch mijn eigen keus met een beetje advies van het cb.
Dan is het ook prima toch? We waren alleen een beetje bezorgd dat het CB je dit aangepraat had, (want dat gebeurt nogal eens en je zou de eerste niet zijn bij wie de BV mislukt, vanwege de geweldige adviezen die het CB geeft... Nouja: je hebt zelf ook al wel gemerkt dat de BV nu veel sneller terugloopt dan jij gepland had, dus dat heb je zelf ook wel gemerkt ).
@Rozemarijke: Ja ik ben helaas ervaringsdeskundige na een spoedkeizersnede onder volledige narcose. Maar ik heb voor de duidelijkheid even een linkje toegevoegd voor Zogelukkig en man. Dergelijke info is ook te vinden op borstvoeding.com.
Hey meiden, Ik zal vanaf vandaag minder posten. Ligt niet aan jullie, maar ga wat meer tijd hier in huis aanbrengen en aan mijn lieve man. Dochter lief krijgt al meer dan genoeg aandacht hahaha. Het zit nm. zo ik ben nogal vermoeid. De gebroken nachten en ookal is het maar 1x op een nacht gaat me opbreken en ben vermoeid en daardoor sneller chagerijnig en kattig en op mijn teentjes getrapt. Krijg ook irritatie met man lief, van de week wel een goed gesprek gehad daarover en hij is ook soms moe, maar kan zich er wat makkelijker over heenzetten. Ik dus niet en word echt een kreng. Ook is het is zo dat ik niet echt goed op mijn lijn let. Elke keer denk ik nu begin ik eraan, maar doordat ik niet lekker in mijn vel zit ga ik snel eten pakken als ik alleen ben en sporten dat is ook al weken geleden. Ga dan liever snel het huishouden doen en dan lekker achter internet, dan dat ik goed het huishouden doe en meer aan beweging doe en meer let wat ik eet. Ik wil er verandering in aanbrengen en kan wel zeggen nu begin ik, maar heb vanavond een visite bezoekje bij de buren en het weekend komt eraan.... Ik weet allemaal excusses, maar ik ken mezelf. Toch wil ik er vanaf nu op gaan letten en alvast mijn best doen en vanaf maandag helemaal. Wil ook weer gaan sporten zodat ik weer wat fijner in mijn vel kom zitten en minder snel achter internet kruipen. Neem mezelf voor 1x per dag en doe dat dan 's middags als ik even een boterham eet en geef mezelf dan max een half uurtje rust. Het ouderschap is echt geweldig en hebben een geweldige dochter die ik alles wil geven, maar vergeet dan vaak mijn man en kan niet meer aardig doen ook niet tegen de honden. Gelukkig op het werk kan ik het nog wel doen, aardig dan bedoel ik, maar zogauw ik thuis ben slaat de vermoeidheid weer toe en bam dan breekt de bom. Ik denk als ik meer tijd aan die dingen ga geven die belangrijk zijn ipv met mijn dikke kont op de bank te internetten dat ik dan veel fijner in mijn vel ga zitten. Wens jullie succes met alles en kom zo nu en dan wel even langs en bedankt voor alle adviezen.
rozemarijke haar man> wens haar heel veel beterschapjes en zegt dat ze een topper is!!!! Wat knap dat ze wil blijven voeden. Ik kan geen tips verder geven want ik heb geen ervaring namelijk. Is voor jullie zoon niet makkelijk mama te missen maar juist dat je hem lekker kan brengen om live te drinken is top!! Zo verleert hij het niet. Poehbeer> sorry met wat verdriet lees ik je tekst. Hoe heerlijk was het om gewoon te borst te geven. Ik weet dat het je eigen keus is maar ik twijfel over je gevoel. Denk dat je nu weer jezelf in een nieuw paket hebt gegooid en dus ook weer was begonnen met werken. Ja dat kost energie extra energie die je misschien niet had als je bv gaf. Ik had ook tussen het begin van me werk en 5 1/2 maand moeite met bv en of ik het wel goed deed. Het enige wat ik wist dat ze melk moest. Ik moest mezelf opgeven en ja dat heb ik gedaan. (vond het heel moeilijk) Misschien moet je ook langzaam weer ongesteld worden dat kan je kriebeligheid ook zijn die je momenteel voelt en daarbij zal nu opeens heel snel je hormoonhuishouding terug komen. Juist omdat ik in een depressie hing ben ik blijven voeden om dus niet in dat zwarte gat te vallen. sporten is bij mij al zo lang geleden. Door de vermoeidheid lukte me dat niet en werkende mama zijn is niet makkelijk met sport. Ik ben vandaag gestopt met de middag kolven. Nu zijn we over op bv in de ochtend en avond. Tussen de middag soja melk. En sap doe ik ook uit de fles want die tuit..zucht...werkt niet echt super. Niet zoveel als ik zou willen wat er als extra vocht in zou gaan namelijk. Kleine meisjes worden groot en deze mama hoopt dat nog maar 2 x voeden snel weer lekkerder zal gaan voelen met me rugklachten. Zo een makkelijke houding is het niet voor mij.
ff vraagje tussendoor: ik warm de melk op door het in een bakje met gekookt water te zetten.. dat kan toch wel?
@missflower: nee, gekookt water zou ik niet doen, veel te warm en dan warmt het te snel op. Beter is dan warm kraanwater.
af en toe draaien met de fles zodat alles mengt (niet schudden) En zeker er rekening mee houden dat het 15 min duurt.
Uhm tja sorry, nog altijd niet bijgelezen, gaat ook zo snel allemaal hier! Zogelukkig, Voor jou heel erg veel beterschap en sterkte! Man van zogelukkig, wat super dat je hier even een berichtje geplaatst hebt! Ook voor jou en jullie zoontje sterkte! Fles opwarmen in water, Niet doen in gekookt water, dit is veel te heet, er verbranden op die manier goede stoffen in je melk, plus dat je veel meer kans hebt op 'hotspots'. Wij doen het gewoon in een bakje warm water waar onze hand gewoon in kan, wel warm dus maar niet heet. Flesje opwarmen duurt hier ong 8-10 minuten. Sterkte, Knuffel, Beterschap, Das voor degene die het nodig hebben ! Verder kom ik even melden dat ik een paar daagjes weg ben, hoop daarna weer helemaal puf te hebben om uitgebreid bij te lezen en lekker te reageren. Maar we (Leander en ik, kindjes blijven bij opa/oma) gaan een weekendje weg. Lekker gewoon even samen, even Leander en Hanneke zijn, even wat minder papa en mama zijn. Aan de ene kant erge zin in, aan de andere kant helemaal niet omdat de kleintjes niet mee gaan. Tot volgende keer weer ! Liefs, Hanneke!
Hey meiden.... Van een oude fiets moet je het leren.... Ik warmde de fles ook op in een bakje kokend water, toen mn dochter nog geen 100cc dronk. Tegenwoordig doe ik het in de magnetron op vermogen 600 watt, om de 10 sec mengen totdat het op temp is. Ze drinkt namelijk flessen van 220cc, dat kan je toch onmogelijk in een lauw-warm badje gaan opwarmen Helemaal als het uit de vriezer komt... Anders duurd het veel te lang! Dan ligt mijn dochter al te brullen Dit is toch niet verkeerd, of wel?
@zogelukkig: sterkte meid, en doe rustig aan! @mamamirthe: ik gaf mijn zoon ook een maand lang 220 ml op die leeftijd,maar ben dat langzaam terug gaan brengen naar 180, en daar op gebleven. En zoonlief was toen al een flinke jongen van 8 kg. Ook al drinkt ze het weg, misschien is 220 toch wat teveel voor 1 voeding,en treedt er gewenning op. Hier overigens gewoon warm kraanwater, werkt prima.
@Jingels: Geef ik haar dan teveel? Met de borst kan ik dus niets controleren. Ze krijgt 4 voedingen per week uit de vriezer, en de oppas moet dan echt 200-220cc klaarmaken anders is mevrouw niet tevreden. Neem dan aan dat ze dat ook uit mn borsten drinkt, want ze kan er wel 4-5 uren op doen! ('S nachts slaapt ze zelfs 10 uren door!) Mijn dochter is 6,5 kilo en bijna 70cm....dus ook dat valt wel mee.