@Ireen: je moet je vooral niet gaan verdedigen hoor! In de eerste plaats is het jullie keuze, en in de tweede plaats werkt het psychologisch ook zo dat als jij je gaat staan verdedigen, zij alleen maar meer ertegen gaan ageren. Gewoon lekker kort houden en meer reageren in de trand van: o, heb je er problemen mee dan? Ja? Goh, jammer voor je... @OvN/verloskundige: ik begrijp uit het verhaal dat het gaat om de eerste nacht, waarin je dus echt nog niet perse om de 3 uur hoeft te gaan voeden. Een kind kan nog ff teren op de voeding die het vanuit de placenta mee heeft gekregen en hoeft niet stante pede in een ritme voor het drinken. Als het zichzelf meldt, is dat helemaal prima verder natuurlijk, maar hier meldde Thirza zich echt niet hoor! Zijn we op advies van de kraamhulp de dame om de 3 uur wakker gaan maken, omdat ze ook nog eens zo afviel. Tja, maar ze was wel dik 8,5 pond en 2 weken te laat en behoorlijk kogeltjerond, (de navelstreng was ook megadik: manlief heeft echt ertegen moeten knippen om 'm door te krijgen). Er mocht dus best wat vanaf, ze kon wel wat lijden.... En wat betreft het op gang komen van de BV: die komt echt wel op gang. Als je de stuwingsperiode voorbij bent, en je hebt dan nog steeds nooit aangelegd, dan heb je een probleem ja, maar verder? Hier werd er dus best wel wat paniekerig over gedaan en met alle info die ik daarna heb verzameld enzo, heb ik besloten om het bij de volgende veel meer op z'n beloop te laten. En wat betreft het tepelverhaal; mijn tepels waren dus zo kapot als wat. Thirza hapte helemaal niet goed aan, en ging dus liggen sabbelen, (ik denk dus mede omdat ze nog geen echte honger had). Kloven tot en met dus. My goodness, en dan dus om de 3 uur voeden.... Dat was idd echt geen grapje en iets meer rust was wat dat betreft ook fijn geweest!
@Hanneke: herkenbaar, dat je dan zo kunt zitten janken om alles. Maar goed dat je het doet, kan alles ff eruit en eindelijk z'n plekje krijgen
Helleuw! Voor het eerst weer alleen; manlief weer aan het werk. Zoonlief optillen doet nog best akelig zeer, maar ja; heb geen keus! Goed; over dat artikel in de Ouders van Nu. Heb het niet gelezen, maar hier een mannetje dat de eerste twee dagen veel te moe was om te drinken. Hij heeft wel na 20 minuten zelf de borst gepakt, maar daar bleef het bij. Hij was zo moe van de zware bevalling en de vroeggeboorte, dat hij helemaal geen puf had om te drinken. Omdat ik nog geen stuwing had (ks) kreeg hij na 24 uur wel kunstvoeding, want hij viel goed af. Na 3 dagen had ik colostrum dat we afkolfden en gaven dmv fingerfeeden. Pas na een week had ik hem aan de borst en legde ik hem om de twee uur aan op advies van de kraamhulp. Ik had ook zere tepels hoor ondanks dat ik goed aanlegde. Denk dat de meeste tepels gewoon moeten wennen aan het zogen en zoonlief dronk hier 25 min. per borst om de twee uur, dan wil dat wel. Bv verdedigen; ach Ireen, het is maar je schoonfamilie. Mijn eigen moeder begrijpt niet eens dat ik al zo lang en soms nog zo vaak voed... Ik vind dat ook best frustrerend. Hanneke: als mijn ventje geen zin heeft in ander eten en de borst wil, dan krijgt hij die! Ik voed nu na de operatie ook even weer wat vaker. Hij eet 's middags als een dijker maar 's avonds als hij moe is, wil hij gewoon aan de borst, ik vind het prima; het is nog steeds bijvoeding hoor en hij groeit goed. Hij heeft het ook echt gemist het lekker drinken bij mama! Sinds een paar dagen valt hij steeds in slaap aan de borst en blijft dan om de paar seconden klokken. Heeft hij eigenlijk nooit gedaan! Best aandoenlijk zo'n grote knul die dan toch eigenlijk nog zo'n schattig klein baby'tje is! Ga zo even de samenvatting dames 1500 m. kijken. We hebben weer goud: top!
Hier ook zere tepels ondanks goed aanhappen! Die eerste dagen heeft het ook geen zin om ze aan te leggen als ze niet willen drinken inderdaad. Ik kreeg dat hier ook niet goed voor elkaar. Zogelukkig: Probeer toch rustig aan te doen. Vooral goed opletten met uit bed komen... over je zij op het randje, rechtop zitten, schouders boven je knieën en vanuit je middenvoet gaan staan(sorry hoor ben verpleegkundige, kan het niet laten). Wat ubercute dat ie aan je borst slaapt! Wij hadden dat altijd 's avonds laat, echt zo heerlijk! Ja idd maar mijn schoonfamilie. Mijn moeder snapt het ook niet, maar gaat er niet tegenin en vindt dat ik moet doen waar ik me goed bij voel, al kan ze het af en toe niet laten haar mening te geven... Ik moet me idd niet verdedigen, maar dat bedenk ik altijd pas achteraf.
En hier ook pijnlijke tepels. Bij Mirre met kloven, bij Tobe alleen een dreigende kloof. Maar idd, Mirre moest ik wakker maken voor de voeding, wilde niet drinken en ging sabbelen (moest 20 min aan iedere borst). Tobe was na 2x drinken misselijk en heeft toen idd een behoorlijke tijd niet gedronken. Om 16u was zn misselijkheid weg en kwam hij om de 2e stipt . Mn productie heeft er niet onder geleden, mn tepels ook niet en (belangrijker) Tobe al helemaal niet! Is sinds gisteren boven zn geboortegewicht en dronk vandaag tijdens een voeding 90ml! Joehoeoeoeoeoeo! Ireen, irritant dat je schoonfamilie zo zit te zaniken. Mijn vader wil nog wel eens (vaak) beginnen over flesjes geven etc. Maar die snapt er gewoon geen fluit van en ik weet wie het zegt . Mn schoonfamilie is al wat gewend van mn schoonzus (die wel de volle laag heeft gekregen trouwens). En verder heb ik er poep aan . Vrienden snappen het trouwens wel beter hoor ... voor zover die zich interesseren voor kinderdingen
Ireen wat vervelend idd dat je schoonfamilie er zo raar over denkt! Ik snap dat soort mensen ook echt niet. Dat je je moet gaan verdedingen is toch niet normaal meer... Hier doet iedereen er wel gelukkig normaal over, maar iedereen is wel benieuwd wanneer ik er mee ga stoppen... Hij is al 7 maanden! Ik heb al gezegt dat ik het wil doen tot hij een jaar is en dan zien we wel weer verder.
Ook maar weer eens een berichtje posten hier. Lees over het verdedigen van de bv bij Ireen. Herken ik ook wel hoor. Vooral nu ik 'al' zeven maanden bv geef. Mensen vinden het de eerste tijd geweldig goed, maar heb nu soms de indruk dat mensen het wel genoeg vinden. Het is hier in Nederland toch niet zo gebruikelijk om je kindje nog borstvoedingen te geven na zes maanden. Las op bv.com geloof ik, dat in Noorwegen de mama's echt veel langer bv geven dan hier, een veel hoger percentage ook. Moet wel zeggen dat ik mijn zoontje nu wel wat minder gemakkelijk in het openbaar voedt dan toen hij nog klein was (nu alweer bijna 10 kg). Hij is ook snel afgeleid, en laat dan los om om zich heen te kijken. Hoe doen jullie dat als je ergens wat drinkt ofzo? Nog handige tips?
Ireen, Geeft niet, heb ook geen zin verder nu om jullie met mijn verhaal van toen te vermoeien ! Maar ze heeft na de bevalling nog ruim 4 weken in het ziekenhuis gelegen doordat de bevalling niet helemaal verliep zoals je wenst ! Getver zeg, bah, dat je je zo moet verdedigen waarom je 'nog' borstvoeding geeft. En waar halen ze de brutaliteit vandaan om te vragen waar je die kolf vandaan hebt, en hoe duur die was! Tjonge zeg! Nou, gelukkig weer jij waarom je het doet en natuurlijk heb je een super fijne kolf waar je echt wel van mag 'genieten'! Laat ze het maar bekijken hoor, gewoon doen wat jij weet dat het beste is!!! Zogelukkig, Ik weet natuurlijk dat het nog altijd bijvoeding is en de borstvoeding de hoofdvoeding. Maar ik ben van mening dat de borstvoeding me niet tegen moet gaan staan en ik het met een fijn gevoel moet doen. En juist door mijn gevoelens, weet ik dat dit het moment is om een klein stapje achteruit te doen. Ze heeft nog minstens 6 voedingen op een dag, komt dus niks te kort, eet daarbij groenten, rijst/pasta, fruit en brood. Ook krijgt ze nog gewoon een nachtvoeding. Ze komt dus echt niks te kort. En als ik heel eerlijk ben, dan weet ik dus gewoon als ik nu niet wat minder ga voeden, ik over een maand helemaal stop. Rozemarijke, Idd gewoon alles in ieder geval op een rijtje en proberen een plekje te geven. En vooral ook gewoon rust. Op het moment geef ik weer mijzelf overal de schuld van, van wat er toen is gebeurd, en dat ik de dingen anders aan had moeten pakken. En zo nog maar even verder...! Even lastig dus, maar moet toch een keer gebeuren. Op een gegeven moment komt alles toch weer langs als het nog niet op het goede plekje terecht is gekomen! Zo hier laat ik het weer bij voor vandaag meiden, sorry! Vandaag hier trouwens alle drie de kids gevaccineerd, allemaal super gegaan gelukkig. En zijn vanavond naar de bioscoop geweest, eindelijk haha, vorige keer was het in het honderd gelopen toen we zouden gaan. Maar nu helemaal ingehaald! Erg fijn even echt samen weg ! Liefs, Hanneke!
Femke, ik ging vaak een beetje achteraf zitten. En heb ook wel bij een vriend van me gevoed die 'naast' het terras woont . En anders was het gewoon pech ... dan maar niet aan de tiet . Hanna, leuk naar de bios . En gelukkig hebben de kids de prikjes weer doorstaan. En ik snap wel dat je wil minderen in je voedingen! Toen Mirre 10 maanden was zat ik volgens mij op nog maar 1 overdagvoeding (wel ochtend, avond en nacht) en dat heb ik ook vrij snel afgebouwd ... Hier alles zeer prima. Tobe weegt nu 3620 gram en dronk net 100 ml uit de borst. Kijk zo is het leuk om te wegen .
Salapio, Precies, zo is het echt leuk om te wegen! Wat drinkt hij goed zeg! En al lekker boven zijn geboortegewicht las ik in je vorige post! Super! Lekker zo doorgaan! Hmm naar 1 voeding, nee dat doen we toch maar niet, haha! Maar iets minder dan 8 mocht van mij ondertussen wel ! Dankje, was idd erg leuk! Kids lijken totaal geen last te hebben van de vaccinatie, super dus, hopen dat het zo blijft! Femke, Sorry, ik heb eigenlijk geen tips voor je. Ja een rustig plekje op zoeken, maar het gaat juist over plaatsen waar het drukker is ! Haha! Geen idee dus, tja of misschien iets van een doek om hem heenvouwen, zodat hij alleen zicht heeft op mama en de borst? Al het andere een beetje afschermen? Liefs!
Geeft niks hoor, hoewel ik er in eerste instantie nog niet naar gekeken had, pas later viel me dus op dat ik deze Hanna was ! Daarom dus ook gewoon geantwoord !
@Femke: Heb geen tips voor je omtrent voeden in het openbaar, ben daar geen held in en bovendien heb ik een zeer prikkelbaar kindje dat echt in alle rust gevoed moet worden, anders is het drama, nog steeds. Wat ik wel deed als ik in de stad was, is even in een pashokje gaan zitten. Ik kom bij een kledingwinkel met van die megapashokken en dan ging ik met wagen en al in zo'n pashok waar je ook met rolstoel in kan. Vaak kreeg ik er nog een kopje thee bij ook! Maar heb ook bij de V&D gevoed. En vaak in de auto, wij hebben een royale bak, dus dat ging en gaat nog steeds prima. Maar ik vond het wel erg fijn dat ik er op gegeven moment wat langer tussen kon laten hoor, want als ventje honger kreeg, dan zette hij echt ene keel op. Heb lange tijd om de paar uur gevoed, nou, dan ben je net onderweg. De opmerkingen die ik heb gehad van: ach, zielig, geef dat kind toch een fles, terwijl hij net 3 kwartier lang gedronken had... Vrouwen voeden in Nederland zo kort, omdat er veel werken en het bar slecht gesteld is met het zwangerschapsverlof en kolfrecht. In Noorwegen hebben vrouwen ongeveer een jaar verlof. Ik werk niet, maar zou een half jaar verlof na je bevalling en 2 jaar kolfrecht veel beter vinden. @Hanneke: ja, het moet je niet tegen gaan staan natuurlijk! Hier heeft ventje vaak geen zin meer in de middagvoeding, zo'n uurtje na het middageten (hamsteren!!!), voordat hij gaat slapen. Dan is het loslaten, giebelen, spelen met de borst, af en toe happen. Als ik helemaal opgeknapt ben, gaat die voeding er denk ik ook uit. Hij is bijna 10 maanden en ik denk erover om een bekertje koemelk te gaan geven of anders gewoon thee, ben daar nog niet over uit. Voor het slapen gaan 's avonds, 's nachts en 's ochtends drinkt hij super. Drinkt Benthe 8x lang of zijn dat meer slokjes?
Zogelukkig, Als eerst moet ik sorry zeggen tegen jou! Mijn berichje gister was niet heel erg netjes geloof ik. Maar oke, sorry dus! Benthe drinkt alle keren lang haha, slokjes doet ze niet aan, nee ze ligt als ze drinkt ong 15 min aan de ene borst en ong 10 minuten aan de andere borst. Als ik kolf kolf ik elke borst ong 10 minuten en heb dan rond de 200cc/250cc. En tja ik weet gewoon van de vorige keer wat ik ga doen als het voeden echt een moet gaat worden, en dat wil ik niet nog eens . Hoe gaat het inmiddels met jou? Weer een beetje aan het opknappen? Of toch nog wel moeizaam zegmaar? Jouw ventje is dus een beetje aan het spelen aan/met de borst, das natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling. Hoeveel borstvoedingen krijgt hij nog? Als dat er eigenlijk nog genoeg zijn, zou ik zelf eerder voor een slokje water/thee oid kiezen dan voor een bekertje koemelk. Liefs!
Geen sorry zeggen mallie! Hij krijgt nu nog 5 voedingen per dag. Voor de nacht na het avondeten, in de nacht, 's ochtends heel vroeg en dan aan het eind van de ochtend nog een keer en dan 's middags een uurtje na de lunch, maar dat is dus de enige voeding die niet lekker gaat. Ik denk ook omdat hij dan gewoon goed vol zit van het middageten (1,5 boterham, 2 stuks fruit). Ja, toch maar thee doen he? Gaat nu echt met rasse sprongen beter hoor! Ventje uit bedje en box en van de trap aftillen doet echt nog wel goed zeer, het is toch ruim 11 kilo op die zere buik houden, maar het is niet anders; eventjes nog door de zure appel heenbijten!
Mwah, je gaat dan met die voeding in de middag eraf naar 4 voedingen, ik denk dat het dan wel met iets van thee moet kunnen. Hoewel hij dan wel vanaf de late ochtend bv wel tot na het avond eten zonder zit. Iets van vocht tussendoor zou ik dan wel echt belangrijk vinden. En met een boterham + fruit zit ie vast al een heel stuk vol! Eet trouwens wel meer dan Benthe, die eet ong 8/9 hapjes fruit ! Haha! Hoop dat je buik en jij dus snel weer opknappen en geen moeite meer hebben jullie uk te dragen ! Succes! Sterkte!
@Femke: ik had altijd een sjaal bij me; dubbele functie: gevrijwaard van gestaar naar m'n borsten en Thirza wat minder snel afgeleid Maar mijn ervaring is ook wel dat als ze echt goed honger had, ze toch wel dronk uiteindelijk... @Zogelukkig: tja, het kan wel af met wat thee zolang je nog voedt, maar ik zou geloof ik gewoon bij het eten een bekertje melk gaan geven dan, want zo blijft het natuurlijk ook als de borstvoeding er op een gegeven moment helemaal af is... @verlof enzo: ik zou ook wel voor 6 mnd na de bevalling zijn. Kan je kind die periode iig volledig borstvoeding krijgen, (dat wil de regering toch zo graag?), en het kolfrecht zou ook wel wat uitgebreider mogen idd.... Iig tot het jaar, omdat het advies is om tot die tijd geen koemelk te geven. Dan heb je tenminste volledig de gelegenheid om echt vanaf de borst op vast voedsel over te gaan. En my goodness, ik heb echt mazzel dat ik mijn werktijden zelf indeel, anders had ik echt een probleem gehad met onze -vanwege haar KMA- boobaholic! (Ik vind trouwens dat allergie een reden zou moeten zijn om nog wat extra kolfrecht ofzo te krijgen: ik heb heel lang echt geen andere keuze gehad, omdat soja ook niet ging en ze de pepti niet lustte. Gelukkig gaat een mengsel van BV en rijstemelk tegenwoordig bij de gastouder wel goed...) Dametje is hier trouwens wat ziek geloof ik. Wil niet eten, beetje aan de dunne en zo jengelig als ze lang is. Van het weekend was het al mis na wat paprikachips, (ze was er niet bij weg te slaan, dus we gaven het maar op om 'r er bij weg te houden. Stom, want toen lag ze dus de hele nacht te krampen van de buikpijn ). Dus ben hier weer een beetje op en dat merk ik eind van de dag ook aan m'n productie
Goedemiddag! Allebei de kids op bed dus heb nu tijd om even bij te lezen en te reageren. @Ireen: verdedigen van de bv: tja, het schijnt toch "raar" te zijn als je na pak m beet 6 maanden nog bv geeft, heb het bij Jasmijn ook wel gemerkt. Gewoon niets van aantrekken.. Maar ik begrijp het goed dat jij alles kolft? Daar heb ik nu echt respect voor! Super. @eerste nacht: hier moest ik om de 3 uur voeden in het zkh aangezien ze zo licht was, maar is goed gegaan met de tepels. Mirthe wou ook niet elke voeding wat drinken.. toen we thuis waren ook meteen op verzoek gaan voeden en dat werkt veel beter. Maar om haar meteen 8 uur te laten slapen, nee, daar had ik mij ook niet goed bij gevoeld. Mede door mijn ervaring met de oudste, die wou de eerste uren niet drinken (misselijk omdat ze in het vruchtwater had gepoept) en bij haar kwam het sowieso al veel langzamer op gang ivm de keizersnee. Nu liep het allemaal veel voorspoediger. Zogelukkig, begrijp dat je geopereerd bent: beterschap! @Femke: voeden in het openbaar deed ik idd met een sjaal om haar heen, zo zag niemand wat ik aan het doen was én Jasmijn werd minder afgeleid. En ik had veel van die speciale bv-shirtjes (te krijgen bij bijv. H&M), dan valt het ook minder op. En ook handig: bij de Prénatal hebben ze speciale bv/verschoningsruimtes waar vaak een comfortabele stoel staat. Heb hier ook wel eens gevoed tijdens het winkelen. Salapio, super dat Tobe het zo goed doet. En kolf jij dat je precies weet wat hij drinkt of heb je zelf een weegschaal? 6 mnd na de bevalling verlof vind ik ook een goed plan. En kolfrecht tot 1 jaar. Je hebt dan wat meer zelf de keuze wat je doet. Maar nog belangrijker denk ik: volledige vergoeding van de lactatiekundige. Rozemarijke, beterschap voor je meisje. Hanneke, hoop dat het afbouwen goed gaat. Hier alles prima, Mirthe drinkt goed en is heel tevreden. Ligt nu lekker te slapen tot de volgende voeding. Donderdagochtend komt het CB, ben benieuwd of ze haar gaan wegen.. anders ga ik denk ik nog even naar het weeguurtje donderdagmiddag.
Oja, over 'hoeveel kost zo'n kolf nou'. Ongeveer net zoveel als 10-15 weken flesvoeding. Koopje dus...