Borstvoeding en Trots deel 2....

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jan 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Ireen; ik neem aan dat je voor zoonlief dus meer nodig hebt dan die 700 cc? Ik zou zo geen tips voor je hebben, enkel dat ik denk dat hij het met die 700 cc in principe wel zou kunnen doen...
    Hoe groot zijn de flessen die hij naar de opvang meekrijgt? Ik ben die toen namelijk gaan verkleinen en dat liep prima! (Ik hield het toen met kolven ook niet meer bij. Helaas kon ik een paar weken later terug naar volledige BV op advies van de dietist toen, toen we Thirza's KMA ontdekten. Da's wel een enorme boost voor m'n BV geweest, maar of ik daar nou zo blij mee ben.... ;))

@voedingsadviezen in de smak: tomaat aanbevelen als een van de dingen waarmee je zou kunnen starten?????? Onze dietist gaf ons het dringende advies om o.a. tomaat, maar dus ook sinaasappel (citrusvruchten in het algemeen trouwens) NIET te geven als eerste, want dat zijn heel bekende allergenen!!!!
    Wordt die smak toevallig zwaar gesponsord door het een of ander? Ik ben zelf wel helemaal klaar met alles wat gesponsord is enzo... Gaat hier gelijk de papierbak in, wat een waardeloos spul allemaal.... gaat enkel nog om zoveel mogelijk te verkopen van allerlei troep...
    Al die stomme pyjamapapjes enzo ook: wat een enorm slechte gewoonte dat je kind iets moet hebben met vanillesmaak of biscuit... Daar krijg je wel van die verwende kids van die overal straks op roepen: Lust ik niet! :( Zijn dan veel te veel dat zoete suikersmaakje gewend :(

@Jingels; o, aha, dacht al :) Maar groot gelijk hoor... Ik word zelf ook helemaal niet goed van steeds die adviezen: ze hoeft nu echt de borst niet meer. Ja dat hoeft ze wel, want ons meiske is vaak ziek en heeft vaak pijn. En nee, we hebben hier geen last van gewenning, want als ze lekker in d'r vel zit, dan vraagt ze veel minder om de BV en slaapt ze stukken beter, (nog niet door, maar een kind dat nog niet langer dan twee weken achter elkaar ooit in haar leven geen pijn heeft gehad, kun je ook moeilijk van verwachten dat ze de tijd heeft gehad om daarnaartoe te werken, of wel?)
    Nouja, iig: ik ben echt helemaal klaar met al die zogenaamde professionals die -ZONDER OOIT EEN GRONDIGE MEDISCHE CHECK TE DOEN- maar zeggen dat het een pedagogische kwestie is van grenzen stellen aan je kind. Die mogen echt allemaal lekker mijn rug op :D (en je moet voor de lol de andere moeders in ons slapeloze-baby-clubje daar eens over horen :))

2. raspberry

O, trouwens... over Unilever gesproken: iemand dat filmpje gisteravond in De wereld draait door gezien (bij De TV draait door)? Iemand van Unilever die een praatje houdt over dat wij mensen in andere landen moeten leren ijs eten, deodorant gebruiken, en meer van dat soort ongein....
    Ja, dat soort randidioten geven VAST goeie adviezen over babyvoeding! :D

3. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

Oct 10, 2007
    6,442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Hey meiden,

Hier nog even een berichtje van mij.

Geef nog steeds bv maar niet zo heel veel meer. Eigenlijk alleen 's avonds nog en 's nachts.

Ze eet nu wel beter haar andere eten en dat doet haar goed. Helaas is ze sinds afgelopen maandag ziek :( En is het eten even een ramp. Maar dat komt hopelijk snel weer goed.

Hoe gaat het met jullie?

4. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

Oct 10, 2007
    6,442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Mijn meissie is ook bijna 1 jaar. Gaaf hé!

Ik heb sinds een paar weken de ochtendvoeding eraf gegooid. Ze krijgt 's ochtends pap. Ze dronk 's ochtends maar een paar slokken en gaat toch niet meer terug naar bed.

Moet wel zeggen dat ze nogal wat moeite heeft met overdag andere melk drinken. Het enige wat ze lekker vind is koetjes melk.

5. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

Oct 10, 2007
    6,442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Oeps foutje kreeg een berichtje en kwam op een totaal andere pagina terecht :(

6. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @ rozemarijke: ja idd alles voor het geld. Vooral veel reclame maken, voor veel gratis spullen weggeven, en maar zieltjes winnen. En het erge is dat zuid-amerika maar ook Afrika, Azie nog een gebied is waar ze voet aan de grond kunnen krijgen. Ik heb dat stukje gisteren ook gezien in DWDD. Die man had de Dollartekens in z´n ogen staan.

Of zoals een jaar of anderhalf terug met die aardbeving in China, het zou me niets verbazen als de KV fabrikanten er als de kippen bijwaren om daar poedermelk naar toe te brengen teneinde de kinderen daar aan te krijgen natuurlijk.. weg BV.

7. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

thanx!
    Ze heeft ook moeite met ander drinken al laat ik nu de hele dag een tuitbeker diksap staan en bied ik dit maar af en toe aan.
    Denk dat ze met moeite 100 cc ander vocht van drinken binnen krijgt.
    Ongelofelijk he dat we het al zo lang hebben volgehouden. Ben ook nog steeds trots op de 2x.
    Scheelt dat je weet dat die ochtend eraf kan omdat ze weinig slokken drinkt. Hier dus beide keren nog gewoon lekker veel. Durf het eigenlijk ook niet zo om de ochtend eraf te halen.
    Ik vraag me alleen af tot hoelang kan ze dit volhouden?

8. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Rozemarijke: Die 700 ml is net genoeg, maar ik zou graag zien dat ik mijn productie op kan krikken en dat lukt niet. Het loopt terug (vorige maand nog standaard 800 ml) en ik ben bang dat het straks opeens hard terugloopt, vandaar. Bovendien geven we sinds een week weer een nachtvoeding (komt ie om, denk inderdaad door tandjes/sprongetje/groeispurtje) en hebben we steeds net genoeg, plus ik weer wat vermoeider dus helpt ook niet echt.
    Bij negen maanden opeens weer terug op volledige BV lijkt me een intensief karweitje, of ging dat wel?
    Hij gaat niet naar opvang, alleen op woensdag een dagje naar mijn moeder. Hij drinkt flesjes van 150 ml na elke maaltijd, voor het slapen gaan en 1x in de late middag. ik ben de voeding van de namiddag aan het afbouwen maar dat wil nog niet echt. Hij heeft ook last van zijn mondje en drinkt ook de pijn weg en wil hem dat niet ontnemen.

Smak: Wordt niet zwaar gesponsord maar staat wel vol met advertenties. Uitgave van het voedingscentrum, dat zegt eigenlijk wel genoeg :D

Wij zijn het weekend weg geweest ter ere van mijn vaders 55-jarige verjaardag en dat ging erg goed. Ik was erg bang voor een overprikkelde Jens maar dat viel uiteindelijk toch echt mee! 's Nachts wel steeds wakker maar vond het wel logisch dat ie af en toe checkte of alles nog okee was...

9. raspberry

@Ireen: ja, lastige periode om af te bouwen dan... Als ik dat geweten had, had je de voorraad koemelkrijke BV destijds van me mogen hebben, in plaats van dat ik grote hoeveelheden in de gootsteen heb laten ontdooien en weglopen toen ;)
    Tja, genoeg drinken, toch zorgen dat je je rust pakt, (ff vrij nemen van werk, of misschien wil je baas het wel onder zorgverlof laten vallen? Of even de max aan je kolfverlof nog pakken?)
    Wat hier met de tandjes trouwens wel goed hielp steeds, was om voor een voeding aan even met dentinox te smeren. Dan had ze minder pijn en at en dronk daardoor beter. Nog niet optimaal natuurlijk, maar dan had ze iig minder BV nodig...

Bij 9 mnd terug naar volledige BV was echt afzien. Ook voor Thirza trouwens, want die pikte eind van de dag mij de sperciebonen van mijn bord. Ik heb toen maar bedacht dat ze gewoon volledige BV kreeg, plus wat sperciebonen eind van de dag. Toen dat een paar dagen goed ging 's ochtends een appelmoesje erbij en zo dus heel rustig aan alles opnieuw weer opgebouwd... Heb dat gered door heel veel te drinken en op werkdagen me helemaal lens te kolven :(

Hier is het wat wisselend momenteel. Overdag gaat qua drinken wel goed: 3 voedingen en that's it, ('s ochtends, 's middags voor slapen en 's avonds voor slapen). Wat daarna nog komt, wisselt sterk. De avonden gaan nu meestentijds ook goed, de ene keer pakt ze nog een late avondvoeding, (meestal later dan 11 uur), de andere keer loopt de eerste voeding toch pas tegen 1 uur. Vannacht was weer slecht met 2 keer wakker en om 5 uur helemaal klaar met slapen, gisternacht is ze maar twee keer wakker geweest voor een voeding en sliep ze (voor het eerst in anderhalve week geloof ik weer) door tot wel kwart voor 7!
    Wat dat nou is, weet ik niet precies. Heb de indruk dat ze wat op en neer gaat qua grieperigheid (buikgriepje), maar ze loopt sinds het weekend ook steeds grotere einden los, klautert ineens de trap op, de bank en ons bed op en af (dat laatste is wel fijn, hoeven eigenlijk niet meer bang te zijn dat ze van de bank af valt) en ze brabbelt ineens veel ingewikkelder klanken. Dus of we nu ook nog wat de naweeen van een sprongetje hebben?
    Oja, eten gaat ook veel beter sinds het weekend: ze wil nu pertinent doen wat wij doen, (met alles eigenlijk, dus ook met eten), dus ze eet ineens weer brood hier thuis, en met warm eten wil ze vooral hebben wat wij op ons bord hebben liggen. Toen ze vanavond opgeschept kreeg van mij bord, wilde ze dat ook perse zelf met een vorkje gaan prikken, (zoals wij immers ook doen), dus ze heeft heerlijk zitten bikken van de aardappels, bloemkool en koolvis :)
    Nadeel is wel dat ze op deze manier nog niet helemaal binnen krijgt wat ze qua maagvulling zou kunnen hebben, dus in slaap komen gaat wat lastiger de laatste dagen. Nouja, maar even doorheen. Het eten met haar vorkje gaat iig behoorlijk goed al, dus dat is wel weer erg schattig :) En als de vork niet mee wil werken, heeft ze haar handjes ook nog, maar de vork is toch wel helemaal het einde, :D

10. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Haha wat grappig dat eigen willetje! Zou echt goed kunnen dat het een sprongetje is inderdaad.

Lief dat ik je melk zou mogen hebben als je die nog had! Alleen drink ik zelf ook geen melk meer vanwege Jens zijn mogelijke allergie. Denk niet dat ie dat heeft overigens en ga binnenkort maar weer beginnen en kijken hoe het dan gaat, of toch naar die diëtiste.
    Mijn man en ik zijn zelfstandig ondernemer en starten in april een eigen praktijk. Minder of niet gaan werken kan dus eigenlijk niet. Ik ben wel gewoon altijd thuis, ga pas vanaf april in de praktijk werken en werk nu thuis aan de opstart, dus kan m'n eigen tijd indelen. Ik voel me ook niet zo moe dat ik niet kan werken ofzo, ik merk het eigenlijk alleen aan mijn productie, maar dat kan ook aan iets anders liggen.
    Dentinox smeren we inderdaad zo af en toe, heb alleen niet het idee dat het echt helpt? Hij eet best heel goed voor zijn leeftijd overigens, maar heb het idee dat het een behoeftig jongetje is. Niet zo raar ook, man en ik eten samen een heel brood per dag (en allebei slank) dus hebben gewoon een snelle stofwisseling, niet zo raar dat Jens ook veel eet denk ik.
    Het mannetje is wakker dus ik ga hem even opvissen!

11. raspberry

Hmm, dat werkt dan ook niet echt mee. Thirza eet niet zo heel erg veel, die heeft eerder mijn stofwisseling wat dat betreft... traag dus.
    Maar is waar ook datg Jens ook op dieet was. Maar je hebt dus niet het idee dat het hem daar in zit?
    Sjonge, eigen praktijk... ik ben echt blij dat ik destijds heb gedacht: zolang ik nog in opstartfase van m'n gezin zit, wil ik gewoon even veilig in loondienst zijn :) Komt nu erg fijn uit, want ik weet niet hoe we het hadden moeten redden als ik met een eigen praktijk dus ziek thuis was komen te zitten...
    Ik wil hier dus ook ooit nog een eigen praktijk starten, maar dan dus als we vinden dat ons gezin compleet is en alle kids op school zitten. Kan ik tijdens schooluren praktijk draaien en verder gewoon thuis zijn voor de kids. Lijkt me wel ideaal :)

Als dentinox niet helpt, zou je ook kunnen kijken of gengigel werkt. Hebben we hier ook en is erg fijn, (sowieso qua aanbrengen fijner, omdat het dus een gel is, die je gewoon op de pijnlijke plek kunt smeren. Vind dentinox altijd zo'n gedoe... wattenstokje werkt hier helemaal niet, dus dan doe ik dat maar met m'n vingers, maar dan vraag je je ook af hoeveel daarvan dan echt op de pijnlijke plek komt, :(

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Ja ik heb dus ook niet het idee dat die dentinox daar komt waar het moet zijn. Jens vindt het ook nog eens heel erg lekker :)D) dus die smakt een eind weg als ik het aanbreng, plus dat ie op m'n vingers bijt :)D). Dan die gengigel maar eens halen.
    Nachten zijn wel weer erg onrustig dus eigenlijk hoop ik stiekem dat dat door de tandjes komt, want dan gaat het weer over...

Eigen praktijk: Tja... Het ligt hier ietsje anders. Ikzelf ben verpleegkundige van beroep en werkte op een afdeling met alleen maar kankerpatiënten (leukemie, hodgkin, non-hodgkin en dat soort zooi). Bijna iedereen ging dood. Ik moest een opleiding gaan volgen en ik móest 2,5 dag blijven werken. Ik moest dan elke maand een week naar school. Alles bij elkaar genomen vond ik dat icm een baby psychisch en lichamelijk te zwaar en heb ik vlak na de geboorte van Jens ontslag genomen. Wel jammer want ik ben pas ruim een jaar afgestudeerd. Ik heb een heftige periode achter de rug met een burn-out, een longembolie, hartklachten etc en ik zag de bui al hangen met een babietje, een baan, een opleiding (en een man met adhd).
    Manlief werkte onder een VAR WUO voor een opdrachtgever als fysiotherapeut/orthopedisch manuele therapeut/dry needlist en was op die manier dus ook niet verzekerd van een vast inkomen, maar draaide daar wel zelfstandig de praktijk. Omdat we maatregelen moesten treffen om een inkomen veilig te stellen hebben we voor hem van alles afgesloten. Toen deed deze kans zich voor en hebben we besloten om tevens zakenpartners te worden. In die fysiotherapie is het niet echt een enorm risico om een praktijk op te starten, dat scheelt ook. Indien ik uit zou vallen kunnen we voor de administratie en boekhouding iemand in dienst nemen (er gaat zowiezo met personeel gewerkt worden aangezien we de beschikking hebben over 4 behandelkamers).
    Anyway, het was hier niet de keus tussen loondienst of zelfstandig ondernemerschap, maar meer tussen: Voor iemand werken, een hele praktijk in je up draaien en 65% vangen of voor jezelf werken, een hele praktijk in je up draaien en 100% vangen. Met min of meer dezelfde risico's.
    Ik kan me enorm goed voorstellen dat je de keuze hebt gemaakt om later je eigen praktijk te beginnen. Het is ook echt niet iets wat je zomaar even doet en als mijn vent in loondienst was geweest dan hadden wij dat ook nog even zo gelaten.

Beetje offtopic maar okee..

13. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    En oja, nee ik heb niet het idee dat het hem daar in zit (koemelkallergie). Al twijfel ik want ik heb ongeveer 5 weken geen melk gedronken (wel kaas en alles, werd door de osteopaat geadviseerd even te kijken of het beter ging als ik geen melk dronk en wel zuivel met bacteriën en culturen enzo). Nu heb ik eergister pannenkoeken gegeten en gister slagroom en Jens is vandaag heel erg aan het mopperen en heeft last van zijn buik... Lastig he, kan ook toeval zijn natuurlijk.

14. raspberry

Hmm, misschien toch eens volledig koemelkvrij? Of dat wat meer gaan doen als hij de BV echt alleen nog als bijvoeding krijgt?
    Maar is het anders niet een idee om een voedingsdagboekje bij te gaan houden, dan kun je op een gegeven moment zien of veel melk eten ook echt samenhangt met meer klachten bij Jens...

Sjonge, dus ook al een man met ADHD? Hier ook zo'n vent ;)
    En met jouw verhaal, ja, dan snap ik helemaal dat je ontslag genomen hebt en voor jezelf begint :) Fysiotherapie is dan ook idd niet erg risicovol, daar krijg je altijd wel clienten voor natuurlijk...
    Ik heb overigens om o.a. die reden een jaar of 3-4 geleden een andere baan gezocht. Werkte op een psychiatrische afdeling voor verstandelijk gehandicapten met ernstige psychiatrische en gedragsstoornissen, (dus zeer regelmatig agressie-incidenten) en daar wilde ik niet zwanger rondlopen, laat staan bepaalde risico's lopen terwijl ik een kind thuis zou hebben zitten. Om nog maar niet te zwijgen idd van de psychische druk. En onder de huidige omstandigheden ben ik erg blij dat ik daar niet meer werk, want daar was ik echt al veel eerder uitgevallen...

15. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Jups misschien toch koemelkvrij inderdaad! Had van het CB een verwijzing gekregen, maar dit is een verwijzing naar de HA, die me dan weer naar de diëtist moet verwijzen. HA vindt echter diëtist niet nodig, omdat zij vindt dat Jens KMEA heeft, waar ik absoluut niet zeker van ben (zijn toch allemaal redelijk vage klachten mijns inziens). Dus ga het CB maar laten bellen met de huisarts, en anders via een kennis van mij een goede verwijzing krijgen, die is internist...

Man ADHD, tja, t is óf ADD, of ADHD of PDDnos, ze zijn er nog niet helemaal achter. Is allemaal in gang gekomen na de geboorte van Jens en nu met de praktijkopstart... Moeilijk dus. Daar ook dus? Tja ik weet er eerlijk gezegd nog weinig van, alleen dat het niet altijd makkelijk is.

Logisch dat je van baan veranderd bent... ikzelf ben als de dood voor agressieve mensen, had het daar nog geen 3 dagen uitgehouden, haha! Had het ook wel eens hoor op de werkvloer, maar vond het echt heel eng en vermeed het eigenlijk een beetje. Heb toen ik zwanger was een behoorlijke trap in mijn lies gehad van een patiënt, en was toen echt zo geschrokken. 10 cm naar rechts en ik had hem in mijn buik gehad. Ik zou dus in jouw geval ook niet zwanger daar zijn gaan rondhobbelen... Ben je nu weer aan het werk of ben je nog thuis ivm de vermoeidheid?

16. raspberry

Ik zit nog steeds grotendeels thuis. Ben nu 6 uur per week weer aan het werk en vandaag weer bij de arbo-arts geweest, die sinds ik voor de tweede keer in korte tijd uitviel en ik hem duidelijk kon maken dat ik heel graag wilde werken, maar dat het gewoon niet ging, erg begripvol is en mij eigenlijk grotendeels mijn reintegratietraject uit laat stippelen :) Erg fijn, want weer beginnen met 4 uur administratief werk viel me een maand geleden nog smerig tegen :(

Tja, agressie op de werkvloer... ik werd er niet echt warm of koud van over het algemeen. Mijn boodschap was altijd: van hard schreeuwen of dreigen ga ik alleen maar harder nee zeggen :D En als ze dan aanhielden: He, joh, spreek ik ineens russisch ofzo? Voet bij stuk houden en vooral rustig blijven, waren altijd wel de sleutels :D
    Af en toe hadden we wel eens situaties waarvan ik wel echt bibberknieen kreeg hoor. Ooit eenmaal dat een client een collega die een andere client in bedwang hield op de grond, te lijf ging met de brandblusser en zijn hoofd op een haar na miste. Als dat raak was geweest, hadden we een paar dagen later een begrafenis gehad. Dat waren dus toch echt geen leuke dingen.

En 't was ook standaard dat je daar vanaf dat je je zwangerschap bekend maakte, van de werkvloer af ging. Maar goed, dan kon je dus tot aan je verlof enveloppen dicht zitten plakken op het secretariaat enzo :( Ook niet echt waar je dan op zit te wachten...
    Dus ik ben blij met mijn huidige baan waar ik ongevaarlijk kan hulpverlenen :)

Hmm, lastig dat het nog niet duidelijk is of je man dan AD(H)D of PDD-nos heeft... Ik mag hopen dat het een van de eerste twee is, want bij PDD-NOS komt er een heel stuk mee van belangrijke emotionele zaken gewoon echt niet kunnen :( Trekt nogal een scheve wissel op je relatie dan. Nouja, AD(H)D ook, daar niet van, maar wel anders.

Nou, hopen dat het met de verwijzing allemaal goed komt. Vreemd dat de huisarts dat niet wil doen, want hier was het juist reden om samen met de dietist naar ons menu te gaan kijken enzo...

17. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

Apr 19, 2008
    3,996
    1,582
    113
    Hallo....
    Ik kom hier zomaar even binnen vallen. Excuus!
    Maar zat met een vraagje. Mijn zoontje slaapt al ruim 2 weken door van 19.00-07.00uur. Nu hoorde ik van een collega van mijn moeder dat dit niet mag. Dat kindjes tot minstens 5 maanden voor de nacht nog een voeding moeten. Dit heb ik geprobeerd. Ik maakte hem dan om 23.00 uur wakker. Ten eerste krijg ik hem haast niet wakker en ten tweede doet hij dan 2 slokjes en slaapt dan weer. Hij slaapt overdag bijna niet. Hoogstens een uurtje per keer. En dat zijn misschien 3 momenten van de dag. Hij komt om de 2 á 2,5 uur voor een voeding en zit zo rond de 5 á 6 voedingen op een dag. Wat vinden jullie?

18. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Lautje, Nils is al ruim 7 kilo ... dus lijkt me geen probleem. Weet niet meer precies wat de grens is, maar die is niet alleen in leeftijd maar ook in gewicht. Bovendien kun je je kindje niet dwingen op te drinken ;) ... ik zou er lekker van genieten :D

Hier gaat het prima. Tobe drinkt en groeit geweldig. Overdag wel wat onrustiger. Hij lijkt wel last te hebben van TSR die nogal heftig is. Heeft veel de hik en veel oprispingen (zelden spugen). Van te voren met de hand een beetje kolven helpt eigenlijk niet ... Iemand verder nog tips?

Gisterenavond sliep Tobe rond 20u en werd pas om half 2 weer wakker :D. Dus 6 uur! Dat is officieel doorslapen toch ;), daarna weer rond 5u en 8u ... heerlijk :)

19. raspberry

@Lautjuh; de officiele richtlijn is dat een kind per pond luchaamsgewicht 's nachts een uur achter elkaar mag doorslapen. Jouw kindje zou dus al bijna 15 uur achter elkaar mogen slapen, hahaha ;)
    Lekker laten slapen dus, van wakker maken bereik je ws alleen maar dat je hem uit z'n diepe slaap haalt en dat hij het doorslapen juist afleert... :(
    Hij doet het prima, groeit goed aan de gewichten te zien, dus lekker laten gaan zo!

@Salapio: ik kolfde af tot het er niet meer uitspoot en dan pas voeden. Dat hielp wel. En halverwege even verschonen en boeren en dan pas verder voeden. Hielp ook erg goed :)
    Tegen de krampjes en het niet kunnen boeren hier, heb ik een tijdje infacol gegeven, dat was net het laatste beetje dat ze hier nodig had om niet zo'n vreselijke last van krampjes te hebben...

20. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Boeren tussendoor doe ik ook ... onvoorstelbaar welke geluiden er dan uit zo'n klein hummeltje komen :D. Tussendoor verschonen leidt meestal tot de hik en spugen dus dat doen we alleen bij spuitluiers ... Maar toch echt afkolven ... zorgt dat niet juist voor het in stand houden van die harde tsr? En is het een kwestie van wennen of blijft dit een 'probleem'?

Share This Page