Borstvoeding en Trots deel 2....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

@Ireen: ik eet zelf ook geen tussendoortjes op een appel en thee na dan. En ik eet zelf ook een rijstwafel; lekker hoor! Hier geen gesuikerde koek en sap! Ik weet niet wie je dat commentaar gaf, maar het is onzin. Slecht voor de tanden ook; heel de dag eten.
    Ik zit 's ochtends ook dik een half uur aan tafel en 's middags bijna een uur; heerlijk!;)

Wat moet je nou met die auto? Da's toch niet best!:$

@Jingels: knap kind heb je!:)
    Hier komt zoon niet vaak na 6 uur, na 9 uur ga ik lekken en na 10 uur sta ik op knappen...;)

2. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Zogelukkig: Met tusendoortjes bedoel ik ook niet per se koek en sap enzo (integendeel, zowiezo geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om diksap, roosvicee, ontbijtkoek oid te geven), maar meer een hapje tussendoor, wat hier dan zou zijn in de vorm van rijstewafel/gezonde soepstengel etc.
    Ikzelf eet trouwens wel eens snoep enzo maar ben van mening dat zo'n kleintje echt niets mist zonder suiker.

De auto is weer gemaakt. Leeggepompt (weg 50 euro diesel) en opnieuw getankt, aangeduwd en hij doet het weer. Zijn vriendjes met de garage dus was zo gepiept gelukkig.
    Wat ik zó goed vond, manlief stond opeens stil met de auto midden op de weg, eerste wat hij deed was Jens eruit en op de stoep :D.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jingels,
    Eigenlijk snap ik je wel idd dat je het geweldig vind dat ze namaak niet accepteerd :D! Maar ben stiekem toch heel blij dat wij deze problemen niet kennen, haha!

Ireen,
    Ow tjonge, das wel heel erg! Nou gelukkig doet de auto het weer zeg! Fijn idd dat ie de kleine eerst even 'veilig' heeft 'weggezet'. Hier een keer gehad dat ik euro 98 ofzo getankt had terwijl het 95 moest zijn, maar gelukkig bleef de auto het doen :p!

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hoi, hier ben ik ook weer... Nee, geen bv meer hier, maar even een opmerking. Ik zag de sticky bovenaan dit forum en heb even het filmpje bekeken. Ben ik een erge pietlut als ik zeg dat ik Lotte gemaild heb over het gebruik van het woord lactatieDESkundige? :D De dame in kwestie is namelijk IBCLC gecertificeerd en dat is toch iets heel anders? Ik dacht namelijk dat de eerste alleen eigen ervaringen heeft en de tweede een opleiding. Is nogal een verschil in mijn ogen...

Of heb ik het mis? (ik hoop het niet, anders sta ik gigantisch voor paal!) Ik heb namelijk gevraagd of ze het aan willen passen... :) :D

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Het klopt helemaal!

Een lactatiekundige dat is iemand die een opleiding heeft gevold en idd IBCLC gecertificeerd is en heeft neem ik aan dus ook echt verstand van borstvoeding ;) (enkele hororverhalen uitgesloten :p).
    Een lactatiedeskundige, dat is iedereen die denkt verstand te hebben van borstvoeding ;), dus bijv jij en ik :p!
    Tenminste, zo is het mij toen ooit op het forum hier uitgelegd :)!

Zo twijfel ik ook wat die voedinsdeskundige nou eigenlijk is, is dat iemand met een opleiding? Of is het gewoon maar iemand die er wat van weet. Heb daar namelijk ook weleens een vaag advies langs zien komen :)!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb het zelf overigens nog niet bekeken :D! Zit nu ondertussen over mijn lijk te kijken :)!

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb al een mail terug gehad en het is ook al aangepast.. :D

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Helemaal super :D!

Programma kijken is overigens gewijzigd in pb's beantwoorden ;)! Dat moet ook af en toe :)!

Maar jullie dus helemaal afgebouwd inmiddels? Laatste keer gaf je nog een voeding toch? En zouden jullie op vakantie gaan? Of zit ik echt helemaal van alles door elkaar te halen :) :) :)?

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    had ik dat alles hier nog niet gemeld? Ik moet me schamen! :)

We zijn idd gestopt en op vakantie geweest... In die volgorde ook... ;)

Ik moest in de week voor onze vakantie, (Het weekend van de carnaval) donderdag/vrijdag werken en maandag/dinsdag. 4 ochtenden om 5.30 op en dan moeten kolven is killing voor mijn productie. Is altijd al zo geweest, maar normaal maakte dat niet uit, omdat ik daarna tijd genoeg had om het weer op te krikken.

Maar nu gingen we op vakantie, lang rijden, ik wist niet wat Jitte zou doen onderweg en aangezien ze in die 4 dagen elke ochtend een flesje van 180cc met rijstebloem gretig leegdronk (ik had al een vermoeden dan de productie niet meer zo geweldig was nadat ik gestopt was met de voeding van 11.00) heb ik besloten om voor die anderhalve week geen moeite meer te doen.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet moeilijk vond, hoor! Jitte heeft er daarentegen geen moeite mee gehad, ze taalde zelfs niet naar de borst. Het rare is dat ze dat nu wel weer lijkt te doen, ze zit elke dag wel een keer in mijn kleren te happen, ter hoogte van mijn borsten... Ergens knaagt het wel een beetje, maar niet genoeg om nou weer te gaan relacteren... ;) Ze doet het prima op de flesjes, ze is vrolijk, lacht altijd, dus wat wil ik nog meer... :D

Jullie allemaal heel veel succes met voeden, ik ga dit draadje verlaten. Wel met weemoed, hoor! *zwaai*

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb eigenlijk geen idee of je dat gemeld hebt! Haha! Kan ook best dat ik het helemaal gemist heb, ik krijg ook echt niet alles mee hoor :D!

Maar klinkt goed toch? Fijn dat het allemaal rustig en makkelijk is verlopen. Dat de kleine het op flesjes ook super doet! En ze toch al die tijd heeft mogen genieten van jou melk! Super! Ow en natuurlijk nog een fijne vakantie gehad ook, das ook erg fijn :D! Die kan je maar binnen hebben :D!

Jullie genieten van elkaar als gezinnetje en komen je vast nog wel tegen hier ergens rond zwervend :D!

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.359
    113
    @ireen: wat goed van je man dat hij als eerste jullie zoontje eruit haalde.

@bleusky: zal wel een dubbel gevoel zijn dat je dochtertje zo begint te happen, maar ze doet het hartstikke goed zo te lezen. Fijn dat het voor jullie allebei zo goed is.

Hier een half jaar volledig borstvoeding!!! Jippie, eerste half jaar gehaald. Nu ook langzamerhand maar gaan beginnen met bijvoeding, ik ben er nog niet echt aan toe, maar Elise volgens mij wel haha.

Trouwens met 6 maanden regeldagen? Moest er vannacht elke 1,5 uur uit, grr. Ben beetje gesloopt nu. Geprobeerd of ze niet bij ons wilde slapen, maar net als de oudste lukt dat niet. Dat eindigt met een hoop gekeet, maar geen slaap. Zodra ik haar in haar eigen bedje terugleg krijg ik een glimlach en valt ze zo in slaap.

12. zogelukkig

Ben een beetje sad.

Gister naar mijn bekkenfysio geweest. 't Gaat niet goed...
    Na de operatie heb ik ineens weer zo'n last van mijn bekken en symfyse, klachten waren al twee maanden helemaal weg. Zij wijt het aan het feit dat zoonlief toch wel een zware beer is die ik weet ik hoe vaak per dag optil (gisteren ben ik bij 80x gestopt met tellen...). Bedje staat al op de laagste stand, box ook en hij kruipt als een dolle en ook waar hij niet gaan mag. Ik heb ook 0 buikspieren overgehouden na de keizersnee, dus ik til helemaal verkeerd vanuit mijn bekken. Ook heb ik giga last van mijn rug (reuma en twee versleten wervels in de onderrug). Mijn fysio is een topmens en zij vroeg zich echt af of het niet beter was om te stoppen met de bv...
    Dat doet pijn, weet je! Ik denk er zelf ook weleens aan, maar dan denk ik ook: wat scheelt dat dan? Ik kan toch nog wel 4x per dag bv geven? Ik moet eerlijk gezegd ook gaan afvallen, want die extra kilo's op de heupen zijn niet bevordelijk voor m'n bekken en m'n rug. Maar ik ga niet lijnen zolang ik nog bv geef.
    Juist de laatste tijd heeft ventje de bv zo nodig! Hij komt er echt voor en valt er voor het slapen gaan op in slaap. Voed ik dan niet, is hij ontroostbaar. Hoe moet ik dan in godesnaam afbouwen? Ik heb altijd gezegd dat ik hoop dat het natuurlijk zal gaan; dat hij goed eet en straks met 1 jaar ook een bekertje koemelk kan krijgen en dan de bv een beetje vergeet, maar hij en ook ik genieten er nog zo van!
    Wat moet ik nou?
    Mijn man steunt me in alles, maar zegt soms weleens voorzichtig: "meid, denk je ook wel aan jezelf?"

Ga ff fietsen.

13. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Zogelukkig: :( Snap dat je daar niet blij van wordt...
    Maar heeft zij er verstand van? Want volgens mij heeft borstvoeding een gunstig effect op instabiliteit, misschien even goed googlen?

Oh, manlief (fysiotherapeut en orthopedisch manueel therapeut) heeft wat opgezocht voor je:
    Uit: Bekkeninstabiliteit, diagnostiek en therapie. Dr. Jan Mens, editie voor professionals:
    Sommige patiënten krijgen (ten onrechte) het advies om te stoppen met het geven van borstvoeding. De hormonen zouden het herstel van de bekkenklachten in de weg staan. Uit eigen onderzoek is gebleken dat bij vrouwen met bekkenpijn die stoppen met het geven van borstvoeding, dit geen duidelijke verandering teweegbrengt in het verloop van bekkenklachten. Doordat veel vrouwen niet menstrueren in de tijd dat ze borstvoeding geven kan daarmee wel de cyclische toename van klachten worden voorkómen. De patiënt moet niet schrikken als enkele weken na het stoppen met de borstvoeding de klachten tijdelijk toenemen rond de eerste menstruatie.
    Een ander aspect van het geven van borstvoeding is dat het veel energie kan kosten. Vooral nachtelijke voedingen kunnen een vrouw met uitputtingsverschijnselen zoveel energie kosten dat daardoor het herstel wordt bemoeilijkt. Ook is het gebruik van pijnstillende medicijnen beperkt mogelijk zolang de vrouw borstvoeding geeft.
    Niet vergeten mag worden dat een vrouw met veel bekkenklachten na de bevalling behoefte heeft om iets leuks met haar kind te doen. Het kind verschonen en wassen lukt soms niet. Wandelen achter de kinderwagen gaat niet. Soms is het geven van borstvoeding het enige wat overblijft. Er moet in zo'n situatie wel veel tegenoverstaan om de vrouw te adviseren met borstvoeding te stoppen.
    Mogelijk heb je hier wat aan!

Overigens: Hier ook bekkenklachten, vooral ook inderdaad bij mijn schaambeen en diep in mijn bil. Heb het geluk zo'n handige man te hebben (al is ie eigenlijk mijn man nog niet haha). Omdat hij orthopedisch manueel therapeut is, doet hij meer dan mobiliseren en oefenen. Hij zet mijn bekken steeds recht, en dan heb ik geen pijn meer. Weet niet in hoeverre jouw bekkenfysio jou 'kraakt'? Mogelijk heb je er baat bij om naast je fysio iemand te bezoeken die je goed recht kan zetten. Sinds ik recht sta heb ik minder last van mijn schaambeen (en het gevoel dat er zo nog een kind uit kan rollen), maar wel meer last van de spiertjes in mijn liezen, omdat die ruim 6 maanden in de verkeerde houding gestaan hebben (toen ontdekten we pas dat alles aan mij scheef was :D). Meestal is een bekkenfysio hier niet voor opgeleid, hoewel het bezoeken van een bekkenfysio wel weer heel goed is voor het juiste trainingsschema.

Wellicht kun je de nachtvoeding/vroege ochtendvoeding proberen te schuiven/af te bouwen? Zodat je zelf wat meer aan je rust komt? Of staat je dat ook tegen?

14. zogelukkig

Dank je Ireen! Bekkenfysio kraakt niet, praat met me (ook soms nodig) en doet wat oefeningen met me. En mijn manueel wil mijn bekken niet kraken met al die uitgerekte banden, dat risico wil hij niet nemen.
    Ik heb dus zowel last van mijn symfyse, dus pijn bij het schaambeen als van mijn SI-gewrichten, maar de linker was al verrot ver voordat ik zwanger raakte.
    "Probleem" is ook dat ik alles zelf doe (en ook wil doen); heb geen poets, geen oppas (familie woont allemaal erg ver weg), zoon gaat niet naar een kdv of gastouder.
    Wil ik daarbij ook nog een halve kinderboerderij hebben en houden. Maar soms is de trommel met "flink zijn" even leeg...

Wandelen gaat trouwens heel goed.
    Was van de week wel ongesteld en dat ben ik altijd heel hevig. Heb er eigenlijk helemaal niet bij nagedacht dat dat de klachten tijdelijk kon verergeren? Ik bedoel: banden rekken uit tijdens de zwangerschap door het hormoon hcg, dat maak ik nu niet meer aan.

Ik zie gewoon niet in hoe het over moet gaan; ventje wordt alleen maar zwaarder, het kost me nu al de meest vreselijke moeite om hem in zijn fietszitje te wurmen.

Ik heb nu gewoon even teveel pijn en dan zie je het allemaal niet zo helder.:(

15. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

hoera een jaar!
    Ik heb het gehaald en daarbij het besluit toch genomen te stoppen.
    Ik kan het gaan opkrikken maar ik merk dat 2x op een dag te weinig is. Ze wordt in de nacht wakker om te drinken om het zelf stabiel te houden. Nee ik stop.
    Is mooi geweest ik heb haar zoveel ellende al bespaard met de borstvoeding. Ze zal waarschijnlijk niet in alle hevigheid allergies zijn voor melk en ei. Ze heeft de mooiste start gehad die ik maar kon wensen. Ik ben trots op mezelf en haar!
    Na dit feestweekend gaat eerst de avond eraf en daarna de ochtend.

hanneke> ik merkte dat Pauline na de voeding in de ochtend graag wat wilde eten. Ze eet een halve boterham op. Ook hangt ze heel lang aan me borst om lekker te sabbelen maar drinken komt er niet meer dan. Het is mooi geweest.
    Bedankt voor je advies en luisterend oor over de ochtendvoeding. Ik stond er zo achter maar 2x op een dag is echt te weinig merk ik nu.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

@SLC: gefeliciteerd! Met twee heuglijke feiten! :)

@Zogelukkig: he wat naar allemaal!
    Als ik je verhaal zo lees, zie ik niet waarom stoppen met borstvoeding verbetering zou gaan geven... Sterker nog: wee niet of je cyclus alweer op gang is, maar die zou je er nog een tijdje mee uit kunnen stellen...
    Ik ben zelf met 2-3 mnd naar de osteopaat gegaan omdat mijn bekkenklachten niet genoeg opknapten, (ook niet zo gek natuurlijk met een zware huilbaby). Dat heeft voor mij veel goeds gedaan, maar toen mijn cyclus weer op gang kwam, heb ik dus weer even opnieuw last gehad...

Ik zou de oplossing eerder zoeken in een poets zoeken, en bekijken hoe je meer rust kunt krijgen.
    Hebben jullie verder een fietszitje voorop of achterop? Achterop is nogal veel gemakkelijker! Zowel met erin doen als met fietsen zelf. Wij hebben die van bobike en daar zet je ze zo in!

Hier een beetje gekke dag: Thirza sliep net maar een uurtje, maar loopt sinds vandaag eigenlijk voor het eerst stelselmatig los! Ik heb het de hele tijd geroepen, dat ze wel wilde, maar tegengehouden werd doordat ze niet goed in d'r vel zat, maar dat blijkt dan maar weer eens....
    Maar ikke is trots :)

17. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Zogelukkig: Tja, dat klinkt allemaal niet bevorderend. Ik vraag me echt af of -naast het feit dat bv geven in de nacht wel uitputtend kan zijn- de borstvoeding de boosdoener is. Eigenlijk is het net zoveel werk (of eigenlijk meer) om je kind een fles te geven. Ik sta hier vaak met een krijsend kind van negen kilo op een arm een flesje te maken, terwijl ik hem normaal gewoon aan de borst zou slingeren. Als hij 's nachts honger heeft, gaat een van ons een flesje maken. De ander houdt het dan niet uit om te liggen luisteren naar een duidelijk overstuur mannetje en gaat dan ons kind troosten. Dus, of je daar nou echt rust uit haalt?
    Wat Rozemarijke zegt: Toch ergens je rust vandaan halen. Dat was ook een beetje wat ik bedoelde met het verpotten van die plantjes laatst... Het komt nog bovenop de zorg voor je huis en je kind, en daar mag je na een buik-OK al best moeite mee hebben. Ik ben geloof ik veel jonger dan jij en moet misschien mijn snotneus niet in jouw zaken steken, maar ik begreep dat ze je wel gewaarschuwd hadden dat je nog helemaal niet hersteld bent van je zwangerschap en bevalling, en dat het toen toch tot je doorgedrongen was dat je teveel hooi op je vork had genomen. Lijkt me dat je daar dan niet gewoon mee door kan gaan, want dan herstel je natuurlijk niet...
    Ik dacht dat ik had gelezen dat jullie toch besloten hadden opvang voor je zoontje te regelen voor 1 dag per week?
    Dat 'kraken', sja, t is maar waar je voor kiest. Een bekken dat scheef staat is ook niet bevorderlijk voor uitgerekte banden. Er zijn hele veilige manieren om een bekken recht te zetten, met een scheef bekken kun je niet gericht trainen met resultaat en belast je jezelf steeds uit balans.
    Waar woon je, kun je niet naar het Spine&Joint centrum doorverwezen worden? Of naar Cecile Röst, zij heeft al die boeken over bekkenklachten bij moeders geschreven en is een soort van half gepromoveerd op dat gebied.

Nou goed, ik kan hier nog een heel verhaal schrijven, gedicteerd door manlief, maar dat doe ik maar niet. Mocht je meer info willen en wellicht een second opinion, dan roep je maar.

Edit: bovenstaande is allemaal aardig bedoeld!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    #558 Hanneke, 14 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
    Zogelukkig,
    Hele dikke knuffel! Sterkte meid! En dat potje 'flink zijn' dat af en toe op raakt, hebben we hier ook last van. Verder is denk ik alles al wel zo een beetje gezegd, dus ga ik niet in herhaling vallen.

SLC,
    Sorry een dagje te laat, maar alsnog GEFELICITEERD met de verjaardag van de kleine meid en me het jaar borstvoeding. Overigens ben je aan mij geen verantwoording schuldig hoor over het stoppen met de borstvoeding ;)! Succes met het afbouwen verder!

Hier met de kids eigenlijk alles rustig zn gangetje en met papa en mama ook. Hebben alleen een soort van meningsverschilletje ;), ik heb voor donderdag een afspraak staan in het ziekenhuis voor een onderzoek (darmen) en ik wil eigenlijk niet gaan en hij vind dat ik wel moet gaan, dus vooruit dat kost een hoop energie...!

Ow en morgen willen we weer gaan proberen wat minder vaak te laten drinken :). Ben benieuwd hoor.

Liefs, Hanneke!

19. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Oh, ik vergat het:

SLC: Inderdaad van harte met de verjaardag van jullie borstvoeding en kleine meid! Mooie start van haar leventje, zo'n heel jaar borstvoeding!

Rozemarijke: Leuk, zo'n loslopende peuter!

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wat zeg jij daar nu ;)??? Leest snel terug!
    Whoeps, helemaal overheen gelezen!
    Helemaal super van die kleine Thirza!
    Rozemarijke, idd lekker trots zijn!

Deel Deze Pagina