Hallo! Roosjuh en Wendysunny: Welkom! Ik ben Ireen, 25, mama van Jens (bijna tien maanden). Jens drinkt sinds hij 5,5 maand is niet meer aan de borst vanwege bijten/weigeren en krijgt dus gekolfde mamamelk. Verder eet ie bijvoeding a la Rapley, en af en toe ook wel wat met een lepeltje. Wij zijn ook met 5,5 maand gestart omdat Jens het ook niet meer redde op de bv (ik had melk zat hoor maar hij kwam echt zó vaak, zijn hele leven al om de 2 of 2,5 uur tot hij goed bijvoeding at, maar vlak daarvoor nog veel vaker dus). Verder ben ik nog niet getrouwd, maar praat over mijn vriend alsof ie mijn man is (zo voelt het ook) omdat ik het maar knullig vind om hem 'vriend' te noemen, dat klinkt in mijn oren zo inwisselbaar 8). Wij hebben net een eigen praktijk fysiotherapie geopend, en verder weet ik zo even niets te vertellen. Salapio: Herkenbaar, Jens had dat ook (om 5 uur kramperig en nuilerig wakker). Het hielp om hem in een doek te wikkelen (armpjes) en bij me op de borst te leggen met mijn pink in zijn mondje. Is na 4 maanden overgegaan, denk echt dat het krampjes zijn geweest. Ik had bij de eerste nachtvoeding heel veel melk, en volgens mij werd ie daar om 5 uur dan kramperig van wakker. Rozemarijke: Koorts aan het zakken dus, mooi! Get zeg, het zit je ook niet mee, hopelijk ben je gauw weer beter. Ik hoop dat de zomer voor jullie beter verloopt dan de winter qua gezondheid, dat de zon maar veel goeds mag doen! Hanneke: Toch applaus voor jou hoor! Het is natuurlijk niet zo dat omdat ik kolf, jouw voedingen niet knap meer zijn. Geweldig trouwens dat je gewoon 100 ml uit een borst haalt, lekkere productie! Ik haalde ooit eens 250 ml uit een borst, Jens was toen 5 maanden, maar dat was wel de max en nu komt dat zowiezo nooit meer voor! Zogelukkig: Welke dag is dat knulletje van je jarig volgende week? Hier bezig dagje, huis gepoetst, gewassen, gedroogd, gestreken, gevouwen en zo verder, het lot van ons moeders! Jensje zit te spetteren met manlief in zijn badje en heeft heel goed gegeten en echt goed gespeeld vandaag. Trouwens zogelukkig: Aardappel was bij jullie toch ook uit de gratie? Hier ook maar nu eet ie ze weer (nieuwe oogst, de kieskeur).
ik zal mij even voorstellen hier ik ben wendy, mama van 2 kids. dave 8,5 mnd bv gehad. toen wilde ik nog wel... maar ik had geen melk meer.. hoevaak ik ook aanlegde... ik viel toen ook hard af... nam niks met melk erin ivm kma nu pas mama van jolene.... een mooi meisje ik geef haar bv. over een paar weken beginnen met een flesje erbij.. elke week een x dacht ik zo. ik moet in augustus pas weer werken. helaas heeft de kleine meid nu spruw... heb er wel iets voor gekregen... een spuitje met heel zoet spul (ben de naam ff kwijt) maar de spruw is nioet weg.. en ik gebruik het bijna ene week.... tjee... wat nu te doen. en over voeden met een ander kindje erbij... ik blijf tegen hem kletsen, we lezen weleens een boekje, maken een puzzel oid... en om de dag zet ik de tv aan tijdens een voeding.... best lekker... haha
Overigens, zogelukkig: Domperidon is inderdaad een middel waarvan het de bedoeling is dat het de maag snel leegt. Het wordt gegeven bij misselijkheid, reflux, chemotherapie etc. De bijwerking ervan is dat het prolactine verhoogt.
Bloemphuh, Welkom hier! Ik ben Hanneke (24 jaar), heb samen met mijn vriend Leander 3 kinderen. Malou en Ruben van 2.5 jaar en Benthe van 1 jaar. De tweeling heeft tot 16 maanden borstvoeding gehad, maar hebben in verloop van tijd vaak gewisseld tussen alleen bv en bv aangevuld met kv, zeker de laatste maanden. Jongste krijgt nu een jaar borstvoeding, en gezien ik een 'luie' mama ben heeft zij het afgelopen jaar geregeld een keertje kunstvoeding gekregen. Bijvoeding zijn we mee begonnen rond de 6.5 maanden, maar hier geen rapley , wij doen lekker ons eigen ding wat neerkomt op grof gesneden stukken en soms een ongsneden stukje in de hand. Soms vind ik het weleens wat op rapley lijken, maar daar heb je allemaal regeltjes vind ik en dat willen wij niet, dus doen lekker zoals wij en de kids het fijn vinden ! Hopelijk gaat de bijvoeding bij jullie ook helemaal goed komen ! En alweer 6 maanden aan de borst, super! Salapio, Hmm wel lastig lijkt me hoor dat ie dus snachts niet echt lekker wil drinken, maar snap wel dat je hem (mede) daardoor ook niet zo snel terug legt in zn bedje ! Krampjes, tja moet ie er dan niet vaker last van hebben behalve alleen zo vroeg in de ochtend/laat in de nacht? Sorry weet het niet, succes in ieder geval! Kan ie zn duimpje zelf ook al vinden? Of dat nog niet ? Ah Mirre vind het dus echt een heel bijzonder iets, super ! Lekker toch dat ze er zo blij mee is. Hier smullen ze er ook altijd nog van als ze het krijgen, maar in het begin vonden ze het een beetje bijzonder, tegenwoordig eigenlijk niet meer (stelletje ondankbare kids whaha). Rozemarijke, Zo te lezen lijk je dus toch wel iets op te knappen met behulp van de kuur, en toch nogmaals beterschap. Maar wel vervelend dat Thirza er dus toch op lijkt te reageren. Nu weer afwachten dus of je misschien iets anders kan krijgen. Met Ruben komt het idd vast wel weer goed, en ik vind dus idd dat dit ook gewoon mag, en misschien heb ik het wel verkeerd en heeft het een andere oorzaak, maar idd praten doen we wel en uitleggen (al vind ik het soms lastiger juist omdat ze ouder worden , heb toch steeds meer het idee dat ik het meer in hun taal uit moet leggen...). Geen idee of het iets met het gezichtsvermogen te maken heeft, maar ik herken het wel, hier hebben ze dat ook een tijdje gehad (niet dat gaan kruipen, maar wel perse een hand moeten hebben, of er gewoon echt niet zelf overheen willen), is vanzelf weer over gegaan, wij vonden het (in het begin) wel grappig eigenlijk ! Wendysunny, Welkom hier ! En nog gefeliciteerd met de geboorte van de kleine meid! Fijn dat het voeden redelijk snel klaar is, niet zo heel erg fijn dat je zoontje wat rottigheid uit wil gaan halen wanneer jij bezig bent. Hier mogen ze nog weleens even televisie kijken wanneer ik alleen ben en wil voeden, of ze komen met de pop die ook moet drinken bij me zitten, of ze krijgen iets 'nieuws' om mee te spelen, en een enkele keer een bak met water in de keuken en dan spatteren maar (geeft wel wat rommel, maar ook een hoop plezier, en dweil erover en het is weer opgeruimd). Spruw geen ervaring mee en weet er ook vrijwel niks van, weet wel dat je in ieder geval de luiers enzo flink heet moet wassen en naast je kindje ook jezelf moet behandelen omdat je anders elkaar weer blijft besmetten en het nooit weg gaat. Maar het fijne weet ik er niet van, heb me er ook nooit echt in verdiept, hoop dus dat iemand het je kan vertellen! Ireen, Whaha de kieskeurige, of zou het gewoon een fase geweest zijn ? Haha! Nouja lekker laten eten als ie het nu wel wil. Applaus voor iedereen hier dan maar? Iedereen doet het gewoon super hier volgens mij en het mooie vind ik iedereen doet het goed op haar/hun eigen manier en volgens eigen inzicht. Hier idd niks te klagen kwa productie, daarom zeg ik ook dat ze echt veel meer drinkt aan de borst dan uit een fles, anders kan ik nooit zoveel kolven. Overigens als ik nu kolf dan stop ik bij de 100/130cc in totaal (al luister ik soms niet naar onze eigen regel, haha). Vind het trouwens ook wel leuk jouw 'voorstelronde' te lezen , ik dacht werkelijk waar echt waar dat jij altijd al gekolfd had (oei, lekker oplettend ben ik he ). En jij dus een drukke dag gehad vandaag met al die dingen die 'moeten' en als maar terug blijven komen! Haha, ik noem Leander eigenlijk nooit mijn man altijd mijn vriend, want dat is ie nu eenmaal hahaha. Maar vond jou 'klinkt zo inwisselbaar' toch wel heel grappig klinken, al voelt dit voor mij helemaal niet zo ! Vanuit hier weinig te melden! Jeukende tepels is trouwens helemaal over volgens mij (klopt het even af *klop klop*). Geen idee wat er geholpen heeft van wat ik gedaan heb, of dat het vanzelf is gegaan, maar het is weg en vind het wel best ! Liefs, Hanneke!
Ohw... kom ik over als een regeltjes-trut? Buuhuu! Ik wou al gaan "Rapley-en" of stukken eten geven voordat ik ook maar iets over die methode had gehoord. Ik ben voor natuurlijk eten en voeden en dus tegen kolf, fles, speen, voeren, prut en prak. (Tenzij dat noodzakelijk is, zoals bij Ireen). Ik kook gewoon groente, aardappel, rijst en pasta en leg dat voor mijn zoontje neer evenals brood en fruit en hij pakt het op, stopt het in zijn mond, kijkt blij en groeit goed. Dus ben ik een tevreden mama! Nu leg ik macaroni met saus ook zo voor hem neer, hij is een kei in het met de handen eten en kan het al bijna zelf met zijn lepel.
Whaha! Nee joh! Weet je toch best ?! Wat ik bedoel, volgens mij als je echt de rapley methode wil doen, moet je de regeltjes van een boek aanhouden, mag je bijv nooit gewoon een grof gesneden stukje geven want het moet veel grover zijn. Maar heb me er verder niet in verdiept hoor. Weet niet hoe wij dat helemaal in moeten passen in onze 'kookstijl', dus niet iets wat echt helemaal bij ons past/zou passen. Voor mij en leander is dat dus niks, wij willen ons eigen ding doen, met een beetje van dit en een beetje van dat. En niet 1 ding volgen. Snap je? Of praat ik nou chinees ?
Whahaa! Mijn zoontje hield op gegeven moment ook niet van die hele grote brokken en dus werd het hier al gauw kleiner. Toen hij tanden kreeg wou hij niet meer afhappen en dus leggen we kleinere stukjes neer die helemaal in zijn mond kunnen. Ik geef de bijvoeding ook op mijn eigen gevoel. Kind is nergens allergisch voor en dus heb ik alles eerder dan aangeraden geintroduceerd. Scherpe kruiden dan weer wat later omdat zoonlief net als mama gevoelige darmen heeft en dan wakker wordt enzo, erg vervelend. Nu eet hij een beetje ui en knoflook mee. Maar met pittig doen we rustig aan.
Haha, nouja dan vind ik dus ookal geef jij dus geen prut ook niet dat je rapley doet . Ow wat erg dit. En misschien zie ik wel gewoon spoken die er niet zijn met mijn regeltjes die ik eraan zie hangen, maar vooruit, ik zei ook dat ik het vind, betekend niet dat het zo is haha! Maar aan de andere kant, ik denk dat iedereen het wel gewoon doet op de manier die voor hun zelf en ook vooral voor de kindjes goed is. Tenminste ik kan me niet voorstellen dat iemand zich vast blijft houden aan de rapley methode terwijl het kindje daar dus absoluut niks mee kan. En kan me ook niet voorstellen dat iemand zich vast blijft houden aan het hapslikweg principe terwijl dat absoluut niets voor het kindje is. Denk dat je dan al snel zelf wat gaat aanpassen, tenminste, wij hebben (ja haha heel erg, heb het ook nog nooit gezegd) Benthe een week of 2 na het beginnen met bijvoeding ook een paar keer heel fijn geprakte groenten gegeven omdat wij het idee hadden dat ze met de grove stukken niet overweg kon, maar die prut vond ze al helemaal niks en daarna leek ze die grote stukken ineens veel beter 'baas' te kunnen. Hier overigens ook geen allergieen en kids schijnen overal gewoon tegen te kunnen, dat maakt het voor ons ook gewoon gemakkelijk ! haha!
Jajaja; ik doe ook helemaal geen Rapley, haha! Rapley is een Engelse mevrouw die een manier heeft bedacht die inhoudt dat je je baby de regie geeft over zijn eten: baby-led-weaning, dat is eigenlijk de methode *proest* dat doe ik dus weer wel!!! Grote stukken, kleinere stukken, het principe is niet voeren iig, maar zelf laten pakken. Ik ga de honden laten plassen Hanneke, ik word te melig anders!
Whaha, gelukkig ben ik niet de enige die er dus om moet lachen! Misschien kan je ook meteen een plasje doen als je met de honden loopt ? Voor mij is rapley dus echt iets idd waarin je precies de regeltjes moet volgen die die mevrouw gesteld heeft. Terwijl als je zelf gewoon lekker grote stukken geeft ik vind dat je het gewoon lekker op je eigen manier doet, wat lijkt op dat rapley ding ! Maar kleine stukken? Dat mag toch juist niet als je rapley doet? Alles moet dan toch 'groot' zijn? Tenminste, als ik alle groenten in blokken hak en roerbak in een pan, vind ik het al niet meer 'rapley verantwoord', haha! Maar dat is het misschien wel dan? Want ze pakken het wel met de vingers (of prikken het op de vork). Zie je totaal niet ingelezen in het rapley ding ! Whaha tja voeren dat deden wij de eerste tijd wel, met een vork een grof stuk in het mondje laten gaan, maar na een tijdje snapte ze zelf wat de bedoeling was en doen ze het zelf. Overigens nooit meer dan 3 hapjes gevoerd haha! Ow en yoghurt weigert ruben nog weleens zelf te doen, dan voer ik hem ook, vind ie geweldig ! Haha! Zie je wij doen totaal niks wat rapley verantwoord is !
help.... ons meisje drinkt toch niet zo goed als ik dacht was vorige week 4280 en nu 4110 ze heeft spruw ik voed op verzoek ze drinkt steeds kort.... voor de spruw deed ze dat ook.. maar nu laat ze steeds los o jee wat moet ik doen?
Zou inderdaad heel goed kunnen komen door de enorme hoeveelheid die hij rond middernacht drinkt. Bij mij wordt Tobe helaas vaak onrustig: wil die wel aan de borst maar niet aan de borst ... en mijn pink vindt ie vies, gaat niets boven zn eigen duimpje Vannacht ging het beter: om 4u soort van gedronken en om 6u wakker. Geen honger, maar gewoon wakker. Rond half 8 weer gedronken en lekker gaan slapen
Zo deden wij het eigenlijk ook ... geen idee of het precies volgens de regels is, maar Mirre weigerde van een lepel te eten. Dus idd alleen maar stukjes eten. Dus misschien heeft Mirre helemaal geen bijvoeding a la Rapley gehad. Wel een beetje a la Kleintjes want dat boek heb ik hier liggen MAN/VRIEND, ben wel getrouwd maar vind 'man' nog steeds gek klinken ... is voor 'oude' mensen zeg maar . Dat wij inmiddels door velen gecategoriseerd zullen worden als oud (vooral door jou toch Hanneke ) doet niet af aan dat gevoel. Soms zie ik studentenmeisjes in de stad van een jaar of 20 en daar voel ik dan meer binding mee dan mijn leeftijdsgenoten ... een gevoel dat waarschijnlijk zeer onwederzijds is. Zeker als ik met de bakfiets met 2 kids langsfiets: de burgertroela van 30 (en mn lief is 43... dus dat is wel echt oud )
Ik hoor wel eens goede verhalen over gentiaan violet, zie verder: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding En dat weinige aankomen is nog geen ramp hoor. Ze is in ieder geval niet afgevallen ... zal waarschijnlijk te maken hebben met spruw. dus ik zou dat gentiaan violet uitproberen ... Succes!
Hellup! Je moet niet alles onthouden ! Want ik heb toen idd heel lang geleden eens geschreven dat Leander nu echt oud werd (vlak na zijn verjaardag geloof ik ooit) en dat ik toch ook wel oud werd, haha, en toen gingen jullie hier idd allemaal leeftijden noemen. Maar nee, ik vind jullie niet oud hoor, voor mij voelen die cijfertjes gewoon oud zo af en toe (dus niet over een ander, maar over onze eigen leeftijden)! Laatst (nouja half jaar geleden ofzo misschien) was er nog een topic over hoe oud de bv mama's zijn/waren, dat vond ik nog eens leuk. Zo grappig dat je bij sommige gewoon helemaal een verkeerd idee hebt ! Tenminste de leeftijd van zogelukkig had ik toen echt niet verwacht bijvoorbeeld (en das positief als je het mij vraagt )! Dat verhaal van de burgertroela vind ik overigens wel grappig ! Hahaha! En de bijvoeding, ach als ze het maar krijgen zoals het voor hun en voor papa/mama fijn is, en of het nu een naam heeft of niet, maakt niet uit denk ik ! Fijn dat vannacht toch goed gegaan is, hopelijk blijft dit zo gaan natuurlijk, maar das afwachten. En misschien dan dus toch wat krampen omdat ie savonds zo veel drinkt, lastig dat ze niet kunnen praten op zulke momenten ! Wendysunny, Ik zou idd eerst eens goed zorgen dat er aan de spruw gewerkt word. Door de spruw kunnen kindjes vaak niet goed drinken, en niet goed kunnen drinken, wanneer je niet goed kan drinken kan je natuurlijk ook niet aankomen (over dat wat Salapio zegt ook weleens goede verhalen gelezen, misschien het proberen waard?). Verder ook voor jou, weet je zeker dat er geen weegfouten gemaakt zijn? Nu dus smorgens vroeg gewogen en niet veel gedronken, en vorige keer misschien later op de dag en juist wel veel gedronken. Of toen nog niet gepoept en nu juist heel veel, en datzelfde voor het plassen ! Succes in ieder geval meid! Hier zijn Malou en Ruben gister avond beide gaan spugen, vannacht ook 3x een bed verschoond, en nu lijkt er niks aan de hand en zijn ze buiten aan het spelen. Waarschijnlijk dezelfde vage 'ziekte' als de kleine man van jingels laatst had? Nouja maar afwachten verder. En hier nog een 'groot' besluit genomen, de voeding van 23.30 blijft gewoon voor altijd kv tot die voeding weg gaat. Er word dus niet meer gekolfd om om die tijd te geven en ook niet meer live gevoed. Gewoon beter zo... Liefs, Hanneke!
Beterschap voor M en R. En goed besluit! En ja ... soms heb ik een geheugen als een olifant en soms vergeet ik alles ... (zo smste ik gisteren ene vriend dat ik niet naar zn optreden zou komen, maar dat is dus vanavond )
Haha, dat was me wat toen ! Weet niet eens meer wanneer het precies was, maar dat was het ! Haha! En dankje, maar ze lijken al beter te zijn. Hebben vanmorgen zelfs een boterham gegeten (hebben ze in 2.5 jaar nog nooit gedaan smorgens) en zijn met papa buiten aan het spelen. Mama vind het te koud, waar blijft die zon? Hmm jij dus een 'blunder' met je sms voor het optreden! Ga je vanavond wel of gaat dat ook niet? Hopelijk gaat het optreden goed in ieder geval ! Klinkt leuk! Ow en gelukkig ben ik dus niet de enige die 'het' 'nog' 'gewoon' vriend noemt ! Hoewel ik zie me al in het bejaardenhuis zitten en dat ik dan vraag waar mijn vriend toch is, whahaha, tegen die tijd zal ik het misschien dan toch man zijn gaan noemen, want dan nog vriend vind ik op dit moment wel erg raar klinken. Wie weet wat het dan weer is !
Stefan Kleintjes heeft gewoon de wijze van Mrs Gill Rapley vertaald naar het Nederlands hoor! Rapley stelt alleen die eigen regie en ja, dat gaat bij 6 maanden wel beter met grote stukken. Simpelweg omdat die fijne motoriek nog niet zo goed is. Toen zoon hier met 8 maanden twee voortanden kreeg, was het gedaan met uit een hele aardappel bijten en van een broccolistronk, dus sneed ik het kleiner. Nee, niet fijn, want meneertje propt graag grote stukken in zijn mond, maar wel zo groot dat het in 1 hap paste. En toen kwam ook die fijne motoriek; dat alles tussen duim en wijsvinger beet kunnen pakken. En ik maak ook samengestelde maaltijden en mik allerlei groenten samen in de wok. Maar ik voer het niet, hij mag het zelf naar binnen werken. Enne, ben jij al zo'n ouwe taart joh? Wat zei je nou? 30??? Jeee!!! Deze muts stamt nog uit de sixties hoor; piece man, hahaha! Je bent zo oud als je je voelt. Ik wordt nooit ouder geschat dan begin 30 en ben nog rimpelvrij, joehoe (boeien!)! Nee, ik vind het lekker zo: al veel meegemaakt (3 studies gedaan, mooie carriere gehad, veel gereisd); 20 jaar lang mooie dingen gezien met mijn man. En kinderen houden je jong he, hihi! Ik hoef niet zo veel meer en kan mijn aandacht volledig op mijn gezinnetje richten; heerlijk!
Haha, nou dan zag/zie ik dus idd spoken bij die regeltjes. Als die dingen dus gewoon 'mogen' ! Ik dacht echt dat dat dan gewoon niet mocht ! En super toch dat je heerlijk al die dingen hebt gedaan, nog voor jullie dat kleine ventje kregen! Heerlijk ! Hier ook genoeg gedaan maar nog lang niet zoveel hoor! Ik denk overigens zeker dat kinderen je jong houden. Zo ken ik iemand, ik dacht echt dat ze eind 20/begin 30 zou zijn, jongste is nu net 2 jaar en wat blijkt, haar oudste is nog ouder (nouja 1.5 jaar maar hoor) dan ik ben! Ik dacht echt even wat vertel je me nu, had dat echt waar echt niet gedacht!