Borstvoeding en Trots deel 2....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als drinken naast borst is rijstmelk OK hoor!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Snap ik. Ik kolfde die twee dagen met de kerst maar 500 - 750cc. Maar nu ik weer live voed en niks kan meten, voel ik me veel rustiger. Mijn mannetje zit bovenin de curve, die komt niks tekort.

3. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ireen> ze is hier wel op getest. Ze kan tegen geitenmelk en soja. Dan zou ik anders lekker rijstemelk doen.

zogelukkig> veel beter idee die wintersport! Ik doe wel aan apres ski ok?? (zonder drank)

Ik denk dat ze hier zo'n 400 ml per dag aan bv nog binnen krijgt.
    Ze krijgen met fruit en groente ook vocht binnen.

Vandaag voor het eerst de overstap gemaakt naar gekolfde bv als ze de boterham heeft gekregen. Vond ze geen succes. Maar 60 cc op dat terwijl ik 160 had staan. Ze had toch al een nee fase vandaag. Daarnet bij oma (ik moest weg) flesje voor het slapen weigerde ze ook al. Maarja ik moet nu wel even doorzetten. (blijkbaar wil ze als ik er ben geen fles en bij papa en kdv wel. Niet gek trouwens maar ik wil echt afbouwen. Dan bij 11 mnd, 13-2 soja melk proberen)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

@rijstemelk versus geitenmelk: geitenmelk lijkt qua eiwitstructuur heel erg op koemelk, vertelden zowel de dietist als de kinderarts. Meestal reageren kids die op koemelk reageren dus ook op geitenmelk...
    Rijstemelk is gewoon safe :) (wel een beetje jammer dat er zo weinig vet inzit en geen vitamine B, maar OK. Weet iemand dat trouwens, of je vetten nodig hebt om vitamine B op te kunnen nemen? Ik zit hier namelijk weer eens met een vitamine B tekort, denk ik, want krijg echt overal blauwe plekken van: al van leunen tegen de rand van het bad enzo... zit echt helemaal onder op dit moment :().

5. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Vitamine B12 is inderdaad in vet oplosbaar. Geloof ook dat het daarom door vegetariers slecht wordt opgenomen maar weet niet helemaal meer precies hoe dat zat.

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Vit.B is een waterige vitamine, d.w.z. hij is oplosbaar in water.
    A,D,E en K zijn de in-vet-oplosbare vitamines.

Je hebt niet zomaar een vitamine tekort, je kan dit opvangen door iedere dag een multivitamine te nemen en door peulvruchten, noten en weinig alcohol te gebruiken.

Als je een vitB12 tekort hebt moet je ook altijd goed laten kijken naar B11 ( foliumzuur), zij complementeren elkaar.
    Je kan het heel simpel laten testen bij de HA.

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nee toch? Echt? Dan ben ik verkeerd en heb ik verkeerd ge"informeerd, sorry...

Edit: Ja ik lees het! Heb ook altijd gedacht dat het zo was, sorry dus...

8. raspberry

@Ireen en Jingels: bedankt!
    Ja, ik moet hoognodig weer even een pot multivitamines aanschaffen. Denk dat ik die Jingels noemde maar eens even ga aanschaffen...

9. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Rozemarijke, ik krijg ook heel snel blauwe plekken, ziet er niet uit soms. Heb ik dan ook een vitaminetekort? Wist heel niet dat dat met elkaar te maken had eigelijk. Ik slik wel elke dag trouw vitamines.

10. Sweetlakecity

ortica slik ik ook :)
    Zijn echt heeel goed.
    Ik heb daarbij ook mag/ calcium omdat ik natuurlijk geen koemelk drink. Even wat extra per dag is toch wel handig.

11. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

hey meiden,
    wat een snert weer he?
    die multivitamine, waar kun je die kopen? en waarom is ie echt goed?
    ik slikte die van davitamon, mamafit. ze zijn nu op, dus ik moet weer nieuwe hebben.
    en weten jullie of je ook vit. D druppels van een ander merk dan davitamon hebt? als er nog een halve cm in het potje zit duurt het al een uur voordat ik er 10 druppels uit heb;)
    Ik las iets over buikgriep, heb dat laatst ook gehad, mijn vriend ook.
    we hebben de kleine gelukkig niet aangestoken! wel vond ik het zwaar om te voeden, kleine tegen mijn buik. een keer voelde ik het ondertussen omhoog komen!
    mijn productie was wel wat minder en daardoor nog vaker voeden;)
    en tsr kwam laat.

12. zogelukkig

Het verschil tussen organische en synthetische (multi)vitamines is dat de eerste van zuivere niet chemische grondstoffen is gemaakt. Er doen verhalen de rondte dat je synthetische vitamines eerder uit zou plassen, maar dat is nooit bewezen.

Het snel krijgen van blauwe plekken kan een gevolg zijn van te weinig vitamine C. Het is geen verschijnsel bij een tekort aan vitamine B12.

Ik snap de verwarring wel met het in vet of in water oplosbaar zijn van vitamine B12. Veganisten die helemaal geen dierlijke producten eten als melk, kaas, ei, vlees en vis hebben vaak een vitamine B12 tekort. Het zit alleen in die producten. Als je die gewoon eet en geen opnamestoornis, krijg je niet zo gauw een tekort. 't Is wel bekend dat moeders die borstvoeding geven en die een verwaarloosde B12-deficientie hebben verminderd vitamine B12 uit voedsel opnemen. Ook bij Coeliakie of de ziekte van Crohn kan een tekort aan vitamine B12 ontstaan.
    En als je veel maagzuurremmers of alcohol gebruikt is de opname ook verstoord.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb jij toevallig voor mij een tip welk merk multivitamine 'goed' is? Heb tijdens de eerste zwangerschap en erna van die gravitamon (heette dat zo?) geslikt, maar ben daar een tijdje voor de tweede zwangerschap mee gestopt en in de zwangerschap 'mocht' ik er geen meer nemen. Maar oke, nu dus weer advies gekregen wel weer iets van een vitamine ding te gaan slikken. Dus mocht je of iemand hier een 'goede' weten, hou ik me aanbevolen ;)!

14. raspberry

Hmm, dan denk ik dat ik gewoon beide tekort kom, want ik eet momenteel natuurlijk geen melk en kaas. Wel sojamelk, maar dat vind ik niet lekker, dus praktijk is toch wel een beetje dat ik maar 1 beker per dag drink :(
    Maar vanuit jouw verhaal vind ik het helemaal raar dat er dan aan de rijstemelk geen vitamine B is toegevoegd.... Dat spul is volgens mij toch in de eerste plaats te koop voor veganisten...

Vn de blauwe plekken: dat zegt mijn moeder dus altijd, dat dat door vitamine B tekort komt. En heb in het verleden wel gehad dat dat minder werd bij extra vitamine B slikken.
    Nouja, ga maar eens een goeie multivitamine halen :)

15. zogelukkig

Solgar Vitamins: Prenatal Nutrients

Solgar heeft ook een goed vitamine B-complex, dat je veilig kan nemen als je bv geeft:

Solgar Vitamins: Vitamin B-complex "50"

16. Sweetlakecity

of Ortica dus: Prena fem

;)

rozemarijke> zou maar als ik jou was wat extra slikken dan. Ik neem wel 2x op een dag soja. Toetje en in de ochtend crusli met die verschrikkelijk saaie melk. Soms nog wel eens een chocomelk beker van soja. (jam jam)

17. zogelukkig

Een zus is veganist en die drinkt sojamelk, omdat daar veel meer bouwstoffen inzitten. Rijstmelk wordt volgens mij weer meer gebruikt door mensen met een soja-allergie.

Dit is een mooie site over vitamientjes:
    Alles over Vitaminen

18. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

slikken jullie allemaal organische multi's dan?
    en wat gebruiken jullie voor je kindje? (vitamine d)
    heb nu alweer een verkoudheid te pakken.
    bah, ik hoop niet dat ik de kleine aansteek. ik geef hem ook veel te veel kusjes, dat gaat vanzelf! stom he.
    lijkt me echt lastig joh, dat je geen melkproducten mag.
    ik mag het wel, maar lust geen melk. wel drink ik vifit en chocomel;)

19. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik slik de Puur Mama van VSM, Madelon.
    En zoonlief krijgt de vit. D van Davitamon.

Zogelukkig, misschien te weinig vit. C dus, hmm... zal maar ff wat meer sinaasappeltjes eten dan :D

20. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    zogelukkig: Wat weet jij veel van de vitamientjes, heeft je oorspronkelijke beroep daar iets mee te maken?
    Persoonlijk slik ik trouwens niet echt iets, wat vitamine D en af en toe een B12 van Orthica als ik een tijdje weinig peulvruchten en zo heb gegeten.

Ik ga zo naar de natuurvoedingswinkel. Nu kom ik daar elke week wel een keertje ivm mijn vegetarische dieet, maar ik word er altijd best
    zenuwachtig omdat ik daar als -toch redelijk alledaags en redelijk hippe- moeder loop tussen mensen die alles van verantwoord eten weten en ik voel me dan nogal onwetend.

Wat kan ik nu voor Jens het beste halen? Die rijstemelk zowiezo, en verder nog iets verantwoords wat ik hem lekker kan geven? Ik merk dat hij 's middags best iets vastigs zou kunnen eten maar weet niet zo goed wat te geven. Wil liever niet nu al 2 boterhammen per dag geven, dan liever iets anders, maar wat dan? Hij krijgt al 2x fruit, 1x boterham en warm eten...

Iemand een idee?

Deel Deze Pagina