Borstvoeding en trots deel 3

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door raspberry, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, ff een fotootje trouwens nog ;) Met d'r pasgekregen kadootjes. (Let niet op de troep, wij zijn enorm aan het reorganiseren boven... nieuwe bedden voor de kids van mijn man enzo, dus een hoop zooi even bij ons op de kamer).

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Dinges, wow goed zeg 6 maanden! Voelde hier ook als de 1e mijlpijl!
    Ik ben benieuwd wanneer ze me gaan bellen. Ik werk op rooster en stond maar 8 dagen ingeroosterd, normaal 9 zodat ik een uitloopdag heb. Maar als ze nu niet bellen, kan ik geen volledige zorg meer doen. Is me ook wel eens gebeurd dat ze me dan helemaal niet bellen.. ook wel lekker, heb ik heeeel lang vrij hihi.
    Denk dat het bij D. dan ook wel even duurt.
    Sterkte met de drukte!!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Rozemarijke en Rozemarijkeman,
    Gefeliciteerd met de tweede verjaardag van jullie kleine meid en natuurlijk met de 2 jaar borstvoeding!

Liefs, Hanneke!

4. raspberry

@Hanneke: thanks :)

@all: Vanochtend bij het CB geweest met Thirza en ze is dus afgevallen. Eind oktober bij de kinderarts woog ze nog 11 kilo, nu 10,7 en dat betekent dat ze in een half jaar tijd maar 100 gram gegroeid is :(
    Pff, ga me toch wel zorgen maken nu :( Ze is ook hangerig en jengelig vandaag weer, duidelijk niet lekker in haar vel...
    Is het gek dat ik me afvraag of ze mogelijk toch een glutenallergie heeft? Pff, ik hoop zo dat dat het niet is, want volgens mij is dat geen grappige combi, gluten en koemelk :(
    Hopen maar dat het een simpele darmparasiet ofzo is, waar eenvoudig wat aan te doen is. Volgende week pas het eerste deel van de uitslag, dus 't is allemaal nog even afwachten...

5. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik ben nog steeds in mijn gaar-modus en ga dus even niet op iedereen reageren :D

Rozemarijke: Zou t niet komen omdat ze pas van de nachtvoedingen af is en haar systeem nog even moet wennen eraan enzo?
    Als ik jou was ging ik weer naar de bioresonantietherapeut, voor de zekerheid.

Ik heb mezelf vrij gegeven van werk vandaag en Jens gewoon thuisgehouden ipv zijn oma-dag. Even wat regelmaat en rust in de tent. Jens is een draak momenteel, maar vind dat niet zo raar met al die veranderingen en heb nog geen pedagogisch beleid :D, volgende week maar eens kijken hoe het dan gaat :)

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O wat een goed besluit van mij om thuis te blijven en Jens thuis te houden; Die ligt sinds 13:00 uur op bed en slaapt nog als een roos (net wezen kijken :D). Mama's weten wat kleine jongetjes nodig hebben :)
    Enige nadeel is dat ik nog boodschappen moet doen met hem...

7. raspberry

Haha, nou, hij slaapt vanavond toch niet op tijd, dus na het eten kan ook altijd nog, (tenzij je juist daarvoor boodschappen moet doen?)
    Dat afvallen: ze eet wel veel, is al een paar weken aan de diarree en valt dus af. Dat zou toch niet mogen? CB-arts zei dat het daarmee iig geen peuterdiarree was. Maar verder was het wat haar betreft toch eerst maar even die ontlastingcontrole afwachten. Evt wat vetter eten, zou kunnen helpen om de ontlasting vaster te krijgen. Nouja, dat dus maar sowieso gedaan en de gekookte aardappels nog even lekker vet opgebakken. Maar daar eet ze dus nauwelijks van :(

8. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Oh, wat zielig... mn meisje is ziek! 39.8 en heeel zielig. Drinkt gelukkig wel.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Rozemarijke,
    Sterkte! Zit jullie niet echt mee! Dat afvallen, ik weet het ook niet meid, sorry. Mn oog valt nu pas op jullie mooie meisje!

Geke,
    Heel veel beterschap! Gelukkig drinkt jullie meisje nog wel! Hopelijk blijft dat zo en knapt ze snel op.

Ireen,
    Het was dus idd een super plan van je hem lekker thuis te houden, inmiddels zal ie wel wakker zijn, haha. Succes met de boodschapjes nog!

Hier ook een ziek miepje, dus die is ook lekker thuis gebleven vandaag en mama dus ook. Morgen maar weer verder kijken.

Liefs Hanneke.

10. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hanneke, beterschap voor je meisje!

Geke: Beterschap voor R! Ze is nog wel klein voor zulke hoge koorts of niet? Bij twijfel naar de HAP he?!

Rozemarijke: Nee is natuurlijk niet de bedoeling dat ze afvalt en/of lange tijd niet aankomt. Zal vast iets in de darmpjes zitten. Maar ik bedoelde meer dat jullie in korte tijd veel melkvoedingen hebben afgebouwd en ik denk dat dat wel zijn weerslag heeft op haar groei en/of spijsvertering. Gooi daar een virus/parasiet bovenop en je valt af. Ik hoop inderdaad niet dat ze allergisch is voor gluten, dat lijkt me een nog groter drama dan kma. Sowieso is een combinatie van allergiën in verschillende groepen voedingsstoffen niet echt eenvoudig kan ik je vertellen ;). Maar laten we eerst de kweken afwachten en hopen dat ze een relatief onschuldig iets heeft rondkruipen.

Jens lag er kwart voor acht alweer in hoor! Is bekaf. Hangt ook de hele dag als een katje aan me, ga morgen de draagdoek maar weer eens proberen :)

11. raspberry

Och, nou, is ie lekker aan het inhalen nu dus :)

Aha, zo bedoelde je. OK... is idd nog maar een maand geleden dat ze standaard 's nachts nog 2 voedingen kreeg (en soms idd meer). Maar dat alleen zou idd niet voor afvallen mogen zorgen.
    Ik kom wel tegen dat te weinig vet ook diarree kan veroorzaken, en aangezien ze niet echt meer is gaan eten, zat ik te denken: kan het zijn dat ze nu ze die nachtvoedingen mist, te weinig vet krijgt, wat ze dan eerder via de BV wel kreeg?
    Ik hoop idd ook heeeeeel hard op iets onschuldigs, want heb altijd geroepen dat k erg blij was dat het 'maar' KMA was. Gluten is zo ontzettend verstrekkend! Dus we duimen maar dat het onschuldig is :)

Vanavond wilde ze trouwens steeds nog weer drinken, had niet genoeg aan wat er kwam. Een keer gedaan, daarna gezegd dat het op was, (en dat wist ze zelf natuurlijk ook wel). Daar nam ze wel genoegen mee, maar had dus nog wel honger, dus toen heeft ze uiteindelijk, vlak voor ze ging slapen, nog een half bordje pap gegeten. Weer een nieuwe stap :) Geeft moed voor het afbouwen straks ;)

O, en ik heb vandaag hello-kitty-muffinvormpjes binnengekregen. Echt superschattig, ga ik (onder andere dan) maken voor zaterdag :) Kan me er al helemaal op verheugen :D

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ken je iemand met een makro-pas? Want daar zag ik allemaal gekleurd marsepein en meer taartenzooi!

Ja, maar ik snap dat je andere ontlasting krijgt als je minder vet eet, maar echte spuitpoep lijkt me daar niet van komen. Trouwens is de margarine zonder koemelk ook heel mager, ik smeer hier eerst olijfolie en dan margarine (halverine dus eigenlijk, noodgedwongen) op zijn en mijn brood. Je kunt ook over haar aardappelen wat olijfolie doen, je hoeft ze niet per se te bakken. En avocado is ook vet, en ei werd mij ook geadviseerd regelmatig (3x pw) te geven, vanwege het gebrek aan moedermelk hier.

13. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Poeh, Rozemarijke, das wel vervelend weer zeg! Duim met je mee om snel duidelijkheid en niet te erg.
    Klinkt wel leuk die hello kitty vormpjes! Ik zag een hele leuke taart in de kookshop vd intratuin. Leek me ook nog wel te doen om te maken. Ik zal morgen een foto posten.

Nou Ireen, lekker dat jullie even thuis bijkomen! Logisch ook hè?!

Hanneke, ook beterschap daar!

Dinges: Hoi! Gefeliciteerd met de 6 maanden!

Koorts hier iets gezakt, 38.3 net. Ze is wel helder en drinkt dus valt misschien mee. Ik hou haar in de gaten.

14. raspberry

@Geke: o, ben benieuwd!

@Hanneke: beterschap voor jullie ook!

@Ireen: ja, zat al te denken om te kijken of ik koemelkvrije margarine kan krijgen...En denk dat ik de aardappeltjes liever even nabak, dan dat ik er olijfolie zo op knikker :D

Hier net bij de bekkenfysio geweest weer. Pfff, pijnlijk, dat rechtzetten :( Maar goed, met de goede oefeningen enzo, hopen we de zwangerschap tot het eind fatsoenlijk door te komen, dus 't is voor een goed doel :)

Thirza is helemaal zielig vandaag, was ook brullen toen ik 'r wegbracht naar de gastouder :( Bah, niet fijn dan, om 'r weg te brengen... Gisteravond gaf ze pijn aan. Ik vragen of ze gepoept had. Ja, poep, zei ze. Nou, niet in d'r luier. Verschoond, buikje wat gemasseerd en weer beneden begon ze enorm te scheten. Was blijkbaar ook pijnlijk, want huilen :( Kwartier later scheet ze d'r broek weer vol, al lurkend bij mij, (uur daarna vroeg ik me af waarom het toch nog steeds zo naar poep rook. Had ze m'n vest erbij onder gescheten :( Nouja, beter dan dat de bank weer een lading meekreeg :D).
    Vanochtend heeft ze wat van mijn brood zitten eten en toen ik 'r bij de gastouder dus afzette, had ze weer buikkramp. Nou gaat de buikgriep wel rond, dus misschien dat dat er nu even bovenop komt, maar pff... echt zo zielig! :(

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi,

@Rozemarijke: wat ellendig zeg Thirza al zo lang aan de diarree. Ja, dan val je uiteindelijk wel af! Toen ik door mijn darmproblemen nog vaak diarree had, werd ik daar altijd zo akelig van! Zo lamlendig, zo moe.
    Mag je het niet stoppen van de huisarts/cb-arts/kinderarts (sorry, weet even niet meer waar jullie onlangs allemaal geweest zijn). Je hebt van VSM Okugest.
    Wel vreemd dat ze van weken lang verstopping naar diarree is gegaan.
    Kan best komen doordat ze in relatief korte tijd van onbeperkt drinken van vette moedermelk naar 2x per dag is gegaan. Wat geef je haar daarvoor in de plaats te drinken? Vruchtensap, vooral appelsap, laxeert als een dolle.

Er zijn meerdere merken 100% km-vrije margarine. Margarine is margarine, ook als het 100% plantaardig is; margarine moet uit tenminste 80% vet bestaan. Halvarine uit de helft. Geen halvarine geven hoor, dat is gewoon water en heeft een kind niks aan. Maar wat gaf je tot nu toe dan op brood? Ik denk dus dat het wel peuterdiarree is, anders zou het advies ook niet zijn om meer vet te geven. Borstvoeding is vet en het menu van een dreumes/peuter hoort wel uit 40% vet te bestaan. Margarine, vette vis, avocado, pinda's, olieen, zelfgemaakte mayo (Thirza mag toch ei?) etc. Ook bij km-vrij kan je daar wel aankomen, met alleen een scheutje olijfolie extra kom je daar niet aan.

Ik moest laatst een week wachten op de uitslag van de 3 faeceskweken. Was hier ook niks terwijl er toch sprake was van diarree. Ging ook vanzelf weer weg. Wij en de huisarts denken toch dat het van iets is geweest waar hij niet tegen kon. Maar kom daar dan maar eens achter he bij een kind dat zoveel verschillende dingen eet.

Ik heb een achterneefje met Coeliakie en bij hem kwam het uit de bloedtest. Maar soms laat het zich niet zien middels bloedonderzoek en moet er een belastend darmonderzoek plaatsvinden. Bij Coeliakie is veelal sprake van bloedarmoede, je kan dat laten onderzoeken natuurlijk. Je moest het bloedonderzoek op kma en andere allergieen toch binnenkort eens herhalen?

Succes ermee.

16. raspberry

Ja, moest allemaal toch nog eens herhaald worden, dus dan gelijk maar daar naar kijken...
    Verder leek het de CB-arts dus geen peuterdiarree, want daar zouden ze niet van af vallen, (weet niet of dat klopt hoor, dat was wat zij zei). Aangezien ze niet allerlei vruchtensappen voor de BV in de plek krijgt, lijkt me ook niet dat ze door teveel laxerends zo aan de diarree is. Het is ook niet helemaal samengegaan met stoppen met nachtvoedingen, maar ze krijgt nu natuurlijk wel de helft minder voedingen en de hoeveelheid loopt terug. Maar ervoor in de plek krijgt ze max 1 keer per dag vruchtensap, verder water, limonade en sojamelk. Daar zou het dus toch niet van mogen komen, of wel?

Tot nu toe kreeg ze gewoon halvarine op brood, gewoon omdat we dat in huis hebben altijd. Toch maar margarine doen in het vervolg, voor mijn eigen lijn hoef ik dat ook niet te laten ;)
    Maar verder krijgt ze naar de gastouder altijd 2 boterhammen met pindakaas tegen, en daar is ze ook dol op. Thuis eet ze nog steeds geen brood. Hier en daar een klein stukje wat ze dan van mij pikt, that's it :(

Over stoppen heb ik niet gevraagd, hebben CB-arts en HA ook niet genoemd. Maar kan eens even bellen en kijken wat handig is.

En idd: als het van iets is waar ze niet tegen kan, kom daar dan nog maar eens achter... Het lijkt wel wat samen te zijn gegaan met meer granen eten, (pap, brood, evergreen eet ze nu ook regelmatig). Dus zat te denken om eens glutenvrije pap te nemen en te kijken of dat verbetering geeft. Of is dat te ver gezocht?
    Wat betreft bloedonderzoek enzo bij coeliakie: of dat nou positief test of negatief bij toch voldoende verdenking in beide gevallen wordt er toch die darmbiopt gedaan, heb ik begrepen. Tja, zit er niet op te wachten, maar altijd nog beter dat, dan dat we d'r door laten lopen en het toch coeliakie is.

Verder: ze mijdt zelf vetten een beetje. Nu heb ik zelf ook nooit zo goed tegen vet gekund, (toen we hier in huis aan het klussen waren en we elk weekend een keer snackbar-voer aten, kreeg ik er echt buikpijn van :(). Mayo bied ik wel aan bij de aardappeltjes, maar dat wil ze niet. Steekt ze het bij mij in de mond, maar zelf eten: ho maar :( Avocado wil ze niet, nootjes zijn te hard, die spuugt ze uit na een tijdje. Vis is ze wel gek op, dus ze eet doorgaans eens per week witte vis en eens per week eens zalm. Ik ben dan niet te zuinig met de vloeibare margarine, dus dan krijgt ze wel een goeie portie vet binnen volgens mij.

Nouja, maar eens zien of er iets uit die test komt. Hopen maar, want dan is het hopelijk ook gemakkelijk te behandelen...

17. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nou, 40% vet in zijn eten komt Jens ook niet aan. Nu komt hij ook niet aan moet ik zeggen, maar groeit wel in de lengte.

Ik vind het moeilijk om aan een koemelkvrije plantaardige margarine te komen. In de natuurwinkel in Leiden hebben ze die niet, in de supermarkt alleen halvarine met 35-40% vet. De soorten met meer vet zijn met koemelk (danwel aroma, danwel eiwitten of melkvetten). Waar halen jullie dat dan? Ik kan bij de natuurwinkel in Hoofddorp nog kijken.

Peuterdiarree is toch niet langdurige echte leeglooppoep neem ik aan? Dan zouden alle peuters toch mager zijn?

En avocado door het eten dan, of op brood?

18. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    of avocado geprakt met banaan? dat smaakt heel anders (naar banaan namelijk) Ik gaf dat Jo vaak als baby, vond ie heel lekker.

Dit is die taart Rozemarijke. Wat zou jij daar nou binnenin doen? soort cake met room en jam ofzo? Ik was niet van plan hem zo hoog te maken maar vond al die bloemetjes wel erg schattig. Als Robin 1 wordt ;)

Hier weer beter, koorts was vanmorgen weer weg. Nu slapen beide kindjes nog. was zelf ook nog even een tukkie gaan doen. lekker, voel me weer wat fitter. Vanmorgen gesprek gehad op school voor Jo! Jee wat een nieuwe fase, arme kleine mannetje ;)

19. raspberry

Da's wel een hele mooie idd! Zo groot zou ik hem ook niet maken: hier kun je een compleet bruiloftsfeest mee houden, schat dat er uit deze taart minimaal wel 100 stukjes gaan, (zijn maar kleine stukjes, omdat het zo machtig is).
    Dit soort taarten maak je het beste van een boterloze cake: anders wordt het veel te machtig. Je hebt mixen voor biscuit, (zo noem je die cake), waarmee je heel gemakkelijk heerlijk luchtige cake kunt maken. Die kun je bij allerlei taartenshops krijgen. En op de website van www.deleukstetaarten.nl kun je ooko een basisrecept vinden van ei, bloem en suiker, (die is alleen wel wat droger).
    Qua vulling kun je echt zoveel.... slagroom uiteraard, met fruit of jam of bokkepootjes/oreo's/bastognekoeken erdoorheen gestampt, (1 van de drie dus, niet allemaal tegelijk ;)).
    Banketbakkersroom met jam of fruit.
    Verschillende van de luchtige monatoetjes kun je erin gooien, (de aardbei-of citroenkwarktaarttoetjes, maar ook de appeltaartpudding of de stroopwafelversie bijvoorbeeld).
    Chocolademousse, caramel, nouja: noem maar op :)

Ik maak zelf regelmatig lemoncurd, en voor de niet-koemelkvrijen meng ik dat dan met wat botercreme. Of dus met het citroenkwarktaarttoetje, en daar een laagje lemoncurd onder: heerlijk fris!
    Dat zoetzure is erg lekker in combi met het mierzoete van marsepein of fondant :)

Als iemand nog tips heeft hoe je avocado lekker kunt maken... graag, dan kan ik eens kijken of Thirza het wil eten. Door warm eten vist ze het eruit, met banaan kan ik eens proberen, (maar geprakt spul wil ze ook niet echt eten :(). Dus ik hou me aanbevolen voor andere tips :)
    Ze heeft vanavond trouwens weer een bord pap op, want nog honger na de borst.
    Nog steeds krampjes en weer enorme spuitpoep :( Echt zo sneu! Maar goed, toen dat er eenmaal uit was, had ze blijkbaar wee wat ruimte. Heel bord pap opgegaan.
    Dat maak ik trouwens wel van rijstemelk, (van sojamelk eet ze geen pap, smaakt ook heel anders, wee-iger. Vind het zelf ook niet lekker en met de rijstemelk wel). Zou het werken als ik daar gewoon wat vloeibare margarine bij in knal?

En vanmiddag nog even gezocht naar melkloze margarine, maar in de supermarkt iig niet gevonden. Alles wat melkloos was, was 38% vet. Of ik zou natuurlijk gewoon een pakje plantaardige boter kunnen nemen, en dat op brood smeren. (@Ireen: AH heeft plantaardige margarine van eigen merk, van die pakjes van 250 gram. Gebruik ik altijd om botercreme mee te maken, om m'n taarten mee af te kunnen smeren :))

Nou, ga ff druk aan de taart nu: toy story 3 taart voor de kids van m'n man en een HelloKitty met gitaar voor Thirza :)

20. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Mja dat weet ik (van de margarine), heeft wajang ook, maar ik bedoelde eigenlijk iets voor op brood...

Avocado als pastasaus? Gepureerd dus? :D

Deel Deze Pagina