Dank je Geke, die indruk heb ik ook ja, hij probeert mij zeker uit. Hij doet het bij mijn moeder ook, maar minder. En bij mijn schoonmoeder laatst heeft hij laten zien dat hij hééél goed kan luisteren Ik weet ook wel dat het moet, maar vind het wel moeilijk, want ik weet ook dat het de afgelopen tijd voor hem ook hectisch is geweest. Hij is gewoon heel boos en baldadig. En beterschap, was even vergeten dat je ziek was, sorry!
@Ireen: dan zeker rustig aan! Die oefeningen zijn idd pijnlijk. Nouja, vooral als zij met me aan de slag is: ze is nu stap voor stap bezig mijn linkerkant voldoende soepel te krijgen en zo ver te krijgen dat ie gewoon kan draaien enzo zoals die zou moeten doen. Au! Maar merk wel enorme verbetering dus, dus tanden op elkaar en ff uitzitten maar... Over grenzen stellen: ik zet Thirza niet op de gang, (ofwel wordt ze vreselijk overstuur, ofwel gaat ze daar lekker spelen met schoenen, de trap op klimmen of weet ik wat), maar ben wel heel duidelijk in wat wel en niet mag. Nu is Thirza redelijk gezeggelijk, moet ik zeggen, maar hier en daar kan ze ook aardige driftbuien hebben. Die negeer ik gewoon. Ik haal haar weg of ik haal weg wat ze niet mag, en dan raast ze maar even uit. Besteed ik dan even geen aandacht aan en dan is het ook zo over eigenlijk. Gaat ze dor met wat niet mag, dan pak ik haar dus echt beet en herhaal duidelijk dat ik dat niet wil hebben. Kan ze soms even een traan om laten of even driftbuien, maar juist door zo'n driftbui is de aandacht alweer helemaal weg van wat ze aan het doen was. Dus dat helpt zichzelf altijd wel hier @werk vinden: mijn man heeft een prima CV en heeft vanochtend een gesprek gehad (op z'n werk dus, met manager en P&O). Een cursus uitonderhandeld die het nog wat gemakkelijker zou maken om een andere baan te vinden, (software ontwikkelaar is ie nu). Maar beter nog: heeft iemand gesproken die bij hun eea doet, maar ook een bemiddelingsbedrijfje heeft en die vond idd ook dat hij gemakkelijk ergens anders aan de slag zou kunnen, beter betaald dan nu en had zo al wel 2 vacatures voor 'm, eentje in DB en eentje in Eindhoven. Nou, dat geeft wel moed. Die heeft nog wat tips ook gegeven en manlief zou er minimaal 1 maandsalaris uit mogen onderhandelen als hij snel iets anders vindt (en daarmee dus zijn baas uit de brand helpt). Dus nou... voorlopig ziet het er hoopvol uit @Geke: jouw man heeft geen allergieen ofzo? Want daar zou het ook van kunnen komen? Voedingsdagboek zou dan wel wat licht op de zaak moeten kunnen geven...
@Ireen: ondertussen al weer meer gepost, dus nog even reactie Ik heb bij Thirza ook wel even door moeten gaan pakken. Had de neiging om als ze erg overstuur ging doen, er toch een beetje omheen te gaan bewegen, (heb een beetje allergie voor huilen opgelopen, door alle drama's hier). Maar dat was ik ook vrij snel zat, (past ook helemaal niet bij mij), en ben toen gewoon maar consequent gaan doen weer en dat helpt dus prima. Soms denk je, als ze dan een brulpartij inzetten, dat die de rest van de dag gaat duren, zo heftig doen ze, en dan is het na 2 minuten over. Gaat dus nergens over En wat Geke ook zegt: juist die grenzen en consequent zijn, daar vragen ze om en functioneren ze goed bij. Gaat alles veel soepeler en heb je veel meer gelegenheid om je kind te laten merken dat je 'm leuk vindt dan wanneer het de hele dag door elke keer gejengel is
O, en vergeet ik helemaal te vertellen hoe ze verwend is zaterdag Nou, ze heeft dus van de ene opa en oma het speeltuintje van little people gekregen en van de andere opa en oma hello-kitty duplo. Verder een tuniekje, hello-kitty-klei, prinsessenviltstiften, een houten poezenpuzzel, nog een doos kitty-duplo (manege). En dan heeft ze nog een kadootje tegoed, omdat broer en schoonzus de kadootjes thuis hadden laten liggen Er kan hier dus weer volop gespeeld worden
Kletsmajoren! Oooooh, zogelukkig is nu echt ziek... Het begon gisteravond laat al met verhoging en vanochtend voelde ik me echt beroerd. Ik ben dus al een week verkouden, maar alleen snuiten en keelpijn. Nu zit ik helemaal dicht en oren en hoofd doen zo'n pijn! Als klap op de vuurpijl heb ik nu ook een ontstoken oog. Dus ik ook die zalf van zoonlief gebruikt en dan zie je gewoon de eerste 5 minuten helemaal wazig! Zoonlief is een bikkel; geeft geen krimp! Hij had wel een onrustige nacht (honger, dat heb je he als je niet wilt eten 's avonds) en kwam om 00.30 (ik sliep net een half uur, was even moeilijk) en om 5 uur. Verder hoest manlief nog steeds als een ouwe ezel; het is echt erg. Wij hebben maar een klein bankje, daar past manlief niet op, haha! Ik heb vanochtend nog wel 1,5 uur geslapen, maar heb echt een hoofd vol met watten. Vrijdag naar de kno-arts, die afspraak stond al lang, kan hij meteen de boel weer even leegzuigen. @Rozemarijke: probiotica is geen stopmiddel. Het zorgt voor een betere darmwerking, maar moet eerst wel even beklijven; je hebt natuurlijk niet van de een op andere dag een betere darmflora. Je kan er beter niet steeds mee beginnen en weer mee stoppen enz. Ik vind het raar dat een kind van 2 geen brood wil eten. Ze kan het dus wel! Ik vind pap echt niks; kinderen hebben niet voor niets een gebit om mee te kauwen. Jij bepaalt toch wat ze eet? Als je haar alleen brood geeft, gaat ze dat echt wel eten hoor; bij de gastouder krijgt ze toch ook geen pap? Als ik haar menu bekijk zie ik dat ze te weinig vet en te weinig vezels krijgt. Beide heel belangrijk in het menu van een peuter. Irritant dat je man op de wip zit! Hopelijk vindt hij in deze tijd gauw een andere baan. Kindje op komst, verbouwing; ik zou er doodnerveus van worden, maar volgens mij zijn jullie best nuchter, haha! @Geke: de flesje met vloeibare probiotica zijn niet maagsapresistent en blijven niet aan de darmwand plakken. Ze worden voordat ze de darmen bereiken al aangetast door het maagzuur. Sommigen bevatten niet eens probiotica maar prebiotica. Je moet echt een goede probiotica nemen met minimaal 500 miljoen bacterieen uit verschillende stammen. Ik neem de Multibillion Dophilus van Solgar. Al jaren. En sindsdien geen darmklachten meer, die toch echt ernstig waren te noemen. Voor meer info zie de site van Solgar. @Ireen: ons ventje is ook weleens stout, maar niet bozig, met zijn speelgoed bijv. dat is dan wel irritant als hij met duplo op de tv of de ramen ramt... Ik berg dan het bewuste speeltje op en zeg dat het niet mag en maak er verder geen drama van. Ik ga dan gewoon wat anders doen. Hij weet het ook en komt dan bijv. in de keuken naar me toe en doet dan "ohoh" met zijn handje voor zijn mond en gaat me dan knuffelen met twee armpjes om me heen. Dan is het goed hoor. Ik heb nog steeds een box staan en als het me echt te dol is, dan gaat hij daarin, gewoon lief en rustig. Dat ziet hij overigens niet als straf, maar hij komt er wel even in tot rust en gaat dan lief spelen. Soms merk ik dat hij daar echt behoefte aan heeft; even niet teveel prikkels; zijn eigen rustige plekje. Op de gang zetten doe ik niet, dat vind ik net iets te ver gaan, weet niet of een kind van nog geen 1,5 dat wel snapt ook. Wat nu net een tijdje over is, is dat hij me uit de tent wou lokken om aandacht (tijdens de laatste sprong waar Jens nu in zit) en ging dan de koelkast opentrekken, aan de wasmachine zitten of op alle knopjes van de stereo rammen, dat was erg vermoeiend. Nu laat hij dat allemaal met rust. Ga weer even wat doen, doeg!
O, Zogelukkig beterschap dan maar! Jammer dat je zoon nog steeds niet eet 's avonds... Is het dwarsigheid of heeft ie gewoon geen trek? Tja, ik denk dat wij een pittig ventje hebben als ik het zo hoor. We zijn hier heel duidelijk in wat wel en niet mag, en af en toe hebben we ook een dol en baldadig half uurtje waarin we gek doen met zijn tweeen of drieen en dan gaan stoeien enzo, even 'los'. Maar inderdaad, hij draait bijvoorbeeld ook aan de knoppen van het gasfornuis en dat mag van mij echt niet, en dat weet hij, maar ik kan boos worden wat ik wil, hij blijft het doen . En als ik speelgoed afpak (of zijn broodkorst die hij in zijn glas water gooit, eruithaalt, eringooit, en tegen de muur aan smijt) dan is het huis te klein. Ik schenk daar ook geen aandacht aan, maar hij blijft doorgaan (tot wel een half uur soms). Ik begreep van mijn moeder dat ik precies zo was 8). Ik denk ook echt een sprongetje. Maar hij is altijd wel een beetje zo en we moeten daar wel paal en perk aan stellen. Ik vind op de gang dus ook écht niet leuk (en ook wel ver gaan ja) maar ik maak echt geen indruk als ik hem streng toespreek, bozig wegzet oid. Box paste niet in ons oude huis, en hij vond het vanaf 8 maanden vreselijk en krijste alles bij elkaar, dus die is weg. Had een tijdje een stoeltje waar ik hem op zette, maar daar klimt hij nu zo vanaf. En in de kinderstoel als hij stout is wil ik niet, want die is om gezellig in te eten. Met de gang maak ik indruk, maar vind dat dus ook helemaal niet leuk. Hij snapt het echter dondersgoed, want zit eerst aan de knopjes, en wijst dan naar de gang . Nu eerst maar met hem naar buiten, even hollen, dollen en eendjes voeren
@ZG; he bah! Beterschap! Jij denkt dus toch te weinig vezels? Maar hoe kan dat, met twee flinke borden pap en echt veel groente doorgaans? Ze eet daarvan veeeeel meer dan bijvoorbeeld mijn neefje, (die weigert alle groenten, is 6 dagen ouder dan Thirza). En waar zou ze in vredesnaam nog meer vezels uit moeten halen? Te weinig vet was idd al wel logisch, daar doen we nu wat aan @werk: mijn man is niet zo nuchter, die is wel snel uit z'n lood met dit soort dingen. Ik niet, ik zie wel vaak de mogelijkheden, (de jongeren die ik begeleid vinden me regelmatig ook irritant lang optimistisch ). Ach en als het wel mis zou lopen, dan bouwen we een schuld op. Komt ook wel weer een oplossing voor, denk ik dan. Niet leuk, maar niet het einde van de wereld. Merk dat ik daarin toch veel aan m'n geloof heb, op dit gebied kan ik altijd wel erop vertrouwen dat God voor ons zal zorgen (op andere gebieden vind ik dat wel eens moeilijker) Hmm, Thirza trekt... later!
Mijn zoontje is ook heel druk hoor en op zo'n dag dat we niet naar buiten gaan omdat ik me echt niet lekker voel (manlief komt om 17.30 uur thuis) dan duren de middagen best lang. Half uurtje samen op de grond spelen, half uurtje box, half uurtje tv/dvd en dan?? Nu heb ik hem even op zijn eigen kamer te spelen gezet (ik zit nu om de hoek) en dat vind hij ook wel heel leuk gelukkig. Straks gana we samen eten koken, dan mag hij in zij eigen pannen roeren en in de weg staan, haha! Maar ik heb net al alles voorbereid. Het avondeten, ja, dat is erg jammer dat hij dat niet wil! Het moeilijke is dat hij rond 4 uur echt wel trek heeft en dan krijgt hij nog een appel en/of rijstwafel met een beker thee. Ik wil hem dat niet onthouden, want wij eten niet vaak voor 18.30 uur (vandaag zal het 18.00 uur worden). Hij zit wel rauwe paprika en tomaat en komkommer te bietsen in de keuken, maar als ik dat op tafel zet, moet hij het niet. Al het warme eten ook niet. En als we dan aan het afruimen zijn en mijn man doet bijv. de overgebleven rijst in een bakje, dan staat hij daar naar die pan te wijzen en als je die dan neerzet, vreet hij hem leeg als kwam hij uit Sudan ofzo... Dus wil hij niet aan tafel? Kan hij niet zolang stilzitten? Vaak praten mijn man en ik dan ook even de dag door en volgens mij vindt hij dat irritant, dat hij dan geen aandacht krijgt. We weten het niet, maar hij ziet er goed uit, plast en poept goed, heeft al een tijdje geen last van zijn darmen en is vrolijk, dus zien we het nog maar even aan.
Je hebt gelijk dat pap op basis van volkorengranen ook veel vezels bevat. Maar niet alle groente en fruit bevat veel vezels. Bonen en peulvruchten en gedroogde zuidvruchten wel heel veel! Bovendien is het goed om te kauwen; de enzymen uit het speeksel zijn goed voor de vertering. En gebruik altijd volkorenpasta en zilvervliesrijst enzo. Geef maar die evergreen tussendoor maar mag ook een rijstwafel of volkorencracker of volkorenbeschuit zijn. En ik zou aangelengd vers troebel appelsap geven ipv limonade, daar krijgen kinderen geen diarree van (1x per dag max). Limonade dat is puur suiker en dat is ook niet zo best voor de darmen.
Hoe zit het met broccoli, spercieboontjes, bloemkool, wortels, erwten? Dat zijn de groenten waar ze echt gek op is namelijk... Bruine bonen hoeft ze niet, spruitjes ook niet, rode kool en bieten ook niet. Limonade krijgt ze ook maar weinig van idd, vanwege de suiker. Sowieso maar dunnetjes aangelengd hoor. Ook al omdat in alle sojaproducten suiker zit, dus ze krijgt al redelijk wat binnen. Volkoren crackers kan ik wel eens zien, of ze die wel op wil knagen. Volkoren pasta doen we idd al. Rijst niet, nog niet geprobeerd. En ga ik maar eens van die zuidvruchten halen en in kleine stukje snijden. Ze is erg gek op de doosjes appel en aardbei van dse hema, dus als ik het zelf snij, zal het er ook wel in gaan
En dat dan vooral in die doosjes stoppen ook! O Zogelukkig, je vroeg nog of ik in nieuw-vennep kon wennen. Tja, dat moet ik nog bezien, maar het lijkt heel okee. Aardige buren, kindjes in de buurt, winkels op loop en fietsafstand. Alleen alles is dicht op zondag en het is rustig op straat, dat voelt heel raar. Maar daar zullen we vast aan wennen. Ik vind het huis wel gehorig (in huis, niet de buren ofzo) maar het is ook heel groot en boven nog niet aangekleed (alleen rolgordijnen en ons kleine bedje, slaapkamerkast is nog niet binnen en gordijnen moet ik nog op maat maken, en dan is een slaapkamer van 30 vierkante meter heel groot en hol), dus misschien valt dat uiteindelijk mee. Het is wel heerlijk om mijn ouders in de buurt te hebben en kindvriendelijk en autoluw te wonen. En sowieso om een stoep voor je deur te hebben en geen trappen hoeven op te sjouwen met boodschappen, kind en wandelwagen . Ja dat is herkenbaar, dat de middagen lang duren als je niet naar buiten gaat. Nu is onze dag wel goed verdeeld (jens slaapt meestal van 13-15 ofzo), maar ik vond het ook lang duren altijd, Roel kwam in Leiden ook pas 18:30 thuis, en zeker als je dan niet lekker bent en/of je kind jengelig is dan zijn dat lange dagen inderdaad... Ik weet dan ook niet goed meer wat ik met hem moet doen. Alleen spelen lukt hier al een tijd niet en tv vindt hij niets aan, ja dan houdt het op een gegeven moment wel op. Soms doe ik hem vast in bad ofzo en mag hij lekker lang erin spelen, maar met zijn huid gaat dat nu ook niet. Ach ja, komt vanzelf wel, dat ze uren met de duplo gaan bouwen Rozemarijke: Wij hebben de ongezoete sojamelk van alpro, daar zit minder dan 0,1 gram suiker per 100 ml in! Ik vind suiker niets voor een kind eigenlijk, maar mijn omgeving vindt dat onzin (mijn ouders uitgezonderd). Hier wel eens een paar kruidnootjes of een stukje cake als er een feestje is of opa en oma bijv. op visite zijn. Houdt ze ook van thee? Vetten krijgt Jens ook te weinig hoor, maar is ook best lastig met een kind met kma om die genoeg te geven, als ze in fases zitten waarin ze niet veel lusten. Ik bak af en toe een pannenkoek (je kunt trouwens ook avocado/spinazie door het beslag doen) als ontbijt/lunch, maar ben verder ook niet zo heel creatief met hoe ik hem aan genoeg vetten moet laten komen, en Stefan gaf ook aan dat dat best lastig is.
Ja, die vetten zijn echt lastig... Ongezoete sojamelk: zelf kan ik daar wel aan wennen, maar Thirza vindt het echt vies, dus dat wordt ´m niet... Nouja, als dat het enige is, die sojaproducten, valt het wel mee. Verder snoept ze weinig, dus dat loopt dan ook wel los. Maar ze snoept dus ook weinig deels vanwege de gezoete soja...
Mar als je nou brood leert eten heeft dat tevens als voordeel dat je die kunt besmeren met margarine en pindakaas wat Thirza lekker vindt. En jij eet toch wel vlees Rozemarijke? Zitten ook vetjes in.
Ja, dat brood eten.... tot nog toe hoop ik nog steeds dat ze het een keer uit zichzelf gaat doen. En heb nog even niet de energie om het aan te pakken op de manier van dan slaap je maar niet, als je honger hebt. Eerst de BV maar eens helemaal eraf, want tegelijk borstvoeding afbouwen en brood leren eten, dat wordt ´m niet geloof ik.... (En ik ben zelf wel weer zo´n voorbeeld van een kind dat op een gegeven moment het wel helemaal uit zichzelf ging doen. Mijn moeder bood dingen ook gewoon niet meer aan, en toen begon ik het van haar bord af te pikken. Dus ik heb nog stille hoop ).
Snap eigenlijk nog steeds niet waarom je BV verder wil afbouwen, als zo overduidelijk is dat je meisje het nog nodig heeft. Maar dat kan aan mij liggen.
Hoi ! Ik open dit topic n.a.v. de titel, gaat het inmiddels heel ergens anders over Volgens mij is het een soort topic waar de meeste elkaar vaak spreken, op de hoogte houden, etc? Ik klets graag mee!
Onze gemeenschappelijke deler is dat we allemaal trots zijn op het feit dat we bv geven. Klets gezellig mee, welkom! Jij geeft dus al 5 maanden bv?
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Wil en mijn zoontje Manuel is nu 5 maanden. Hij krijgt volledige bv op verzoek en groeit als kool! Hij wordt vaak ouder geschat omdat ie zo groot is. Gelukkig hebben we een fijn CB die daar niet over zeurt We hadden een wat moeizame start met de bv. Lactatiekundige erbij gehad. Manuel kwam te weinig aan. En nu het loopt, loopt het als een trein en groeit meneer heul goed. De nachtvoedingen waren altijd prima te doen (2 a 3 x) maar sinds de laatst inenting is het weer prut. Heel typisch maar de vorige keren bij na de inenting was ie ook even van slag. Toen was dat binnen een paar dagen weer herteld, maar dit keer duurt het al 2,5 week. Veel troostborsten 's nachts en 2 x echt honger en dan beide borsten drinken. Nog heel eventjes en ik moet weer aan het werk (onderwijs) en moet dan om half 7 de deur uit. Hopelijk is Manuel dan weer terug op zijn gebruikelijk 2-3 keer per nacht. En qua topictitel: ja ik ben ook trots dat ik bv geef. Dat het allemaal is gelukt en dat hij er zo goed op groeit! Als ik er dan een keertje doorheen zit omdat de nacht zo slecht was, zeggen mensen altijd: ooh maar je geeft ook nog stééds bv. Zo suf! Nou, dat is mijn introotje
Goed zo; lekker trots zijn hoor en je niks aantrekken van wat onbenullen zeggen! Misschien komt je kindje als je begint met bijvoeden wat minder vaak 's nachts. Het kan ook een sprongetje zijn dat hij nu even wat vaker komt omdat hij lekker aan mama wil plakken.
Hai Wieweet, welkom! En inderdaad, lekker laten kletsen! Zogelukkig; ik had nog niet gereageerd op je geen avondeten-verhaal. Tja, valt ook weinig over te zeggen, maar het is wel vervelend dat hij het niet wil (al vind ik het wel grappig om te lezen dat hij na het tafel-moment de pan leegvreet ). Voor een fase duurt het ook wel lang, maar ja je kunt het er niet inproppen, en hij is nog te klein natuurlijk om afspraken te maken. Wel fijn dat zijn darmpjes goed gedijen. En frappant dat hij zo snel over zijn allergie-achtige dingen heen is (citrus enzo). Rozemarijke: Oh, Thirza was dus lekker verwend! Ik vind al dat kinderspeelgoed zo leuk! Wij hebben ons voor sint ingehouden, slechts kleurpotloodjes, een autootje en kleertjes. En ik ben nog aan het marktplaatsen voor de little people boerderij . Ik had gister een heel verhaal over soja getikt, maar die post is spoorloos. Komt erop neer dat ik soja sowieso echt niet lekker vind en de gezoete al helemaal niet. Ik drink het ook niet, eet af en toe warme pap van soja gemengd met rijstmelk, dat geeft wel even een vol gevoel. Ik heb trouwens even opgelet; Jens had gistermiddag een beetje pap op (wilde geen brood, was te moe) en die heeft dan ook wel dunnere poep, met losse vezeltjes ipv de zacht-vaste substantie die normaal in zijn luiertje zit. Dus misschien is het bij jullie gekomen sinds ze 's morgens ook pap krijgt omdat de bv minder is? Ik dacht nog: En als je nou eens zelf broodjes met haar gaat bakken? zou ze dat niet leuk vinden, en dan zo langzaamaan wennen aan brood eten samen? Maar goed, ik dacht maar even mee hoor Wij hebben aardig geslapen. Roel heeft nog steeds die enorm vervelende kriebelhoest en ging weer op de bank liggen (die heel belabberd zit maar heerlijk ligt gelukkig), en ik heb daardoor de hele nacht (12-7) heel diep geslapen, temeer omdat Jens doorsliep en Roel mijn bekken geneedled had en daar nogal wat endorfines bij vrijkomen. Hoop maar dat het snel overgaat, dat hoesten, want hijzelf is hartstikke moe. Ik kolfde vanmorgen zomaar 90 ml uit twee borsten, wat een nachtje slaap al niet kan doen. Frappant: Jens slaapt in dit huis veel beter... Ligt er elders in het land ook sneeuw?