Borstvoeding en trots deel 3

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door raspberry, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zal nog even vertellen wat de dietiste voor goede adviezen had. Ik doe netjes mijn verhaal; vertel dat zoonlief amper eet, veel pijn heeft, ook 's nachts en dan krijsend wakker wordt en vaak alleen getroost kan worden aan de borst.

Het eerste wat uit haar mond kwam dat ik maar moest laten huilen.:$ Daar moet je bij mij dus niet mee aankomen! Als mijn zoontje krijst, dan horen mijn stokdove bejaarde buren die 500 mtr verderop wonen het! Ik vroeg me af waar ze dat briljante idee vandaan had en toen zei ze dat ze dat aan alle clienten adviseerde, want dan kreeg het kind vanzelf honger en zou dan beter gaan eten. Borstvoeding had trouwens geen voedingswaarde meer bij 21 maanden, de toon was gezet. Heb haar haar verhaal laten doen en vermaakte me ondertussen kostelijk want zoonlief zat onder de tafel alle kabels uit de computer te trekken (doet ie anders nooit!:D).

Maar nu de briljante ideeen om zoonlief van de juiste voedingsstoffen te gaan voorzien:

door de yoghurt (die hij niet eet) moest vloeibare margarine:$
    tussendoor moest ik hem zoveel mogelijk vleeswaren toestoppen:x
    brood moest dik besmeerd worden met smeerkaas EN boter
    ipv thee moest ik diksap geven
    en ipv pap (dat ik niet geef) moest ik havermout geven

Smeerkaas, vleeswaar en pap geef ik niet. Had netjes verteld wat hij normaal gesproken wel eet en dat ik nooit voer en gevoerd heb. Nou, daar kon volgens haar weleens het probleem liggen; ik moest de consistentie gaan veranderen en ja hoor; daar kwam ie dan: ik moest potjes gaan proberen want daar zaten alle benodigde voedingsstoffen in! Ik was helemaal klaar met het juffie, dat begrijpen jullie!

Ik vind het best schrijnend dat dietisten zulke kromme voedingsadviezen geven.

2. Alita

Alita Niet meer actief

rz sterkte hoor verder en fijn dat het allemaal wel goed was gegaan

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ohw, :( zogelukkig, wat een tut hola. Kun je niet naar Kleintjes?

Rozemarijke sterkte!

4. zogelukkig

Workin' on it!:D

Hoe is 't met jou en Jens? Heb je het idee dat hij rustiger is nu, slaapt hij goed?

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

@ZG: o, ik sla echt steil achterover! Maar hier op 't forum lees ik wel vaker adviezen van dietisten, waarvan ik denk: ik moet me maar gaan registreren als dietist, weet er meer van dan een hoop 'geschoolde' lui.... (met mijn lekenkennis!).
    Maar goed, belachelijk allemaal. Ga je een klacht indienen? Dit kn toch niet serieus bedoeld zijn en toch niet de bedoeling dat ze dit overal gaat adviseren? Ik bedoel: die olvaritpotjes heeft Thirza ook wel veel gehad, maar in bijna allemaal zit bijvoorbeeld appelsap toegevoegd. 't Was dat het hier gewoon niet ging om alles zelf te maken, dat ik daar de energie niet voor had, en dat ik zeer kritisch was op welke potjes ze wel en niet kreeg. Maar om nou te zeggen dat DAT het eten is dat ze bij voorkeur moeten krijgen?????
    Wordt ze toevallig niet gesponsord door olvarit of nutricia ofzo?

En heeft zoonlief de computer nog goed laten crahsen? :D

6. zogelukkig

Gheghe; jep! Oeps, schermpje zwart! En ik vond het niet eens erg, erg he?:)

Ik was echt boos vanwege de oliedomme opmerkingen die ze over de borstvoeding maakte.:x Het was een jong grietje en geen moeder (heb ik gevraagd, ik wil dan weten of ze zelf bv had gegeven of geeft). Ik vroeg of ze in haar opleiding wel onderricht had gekregen in bv. Niet veel, maar volgens haar was "gewone" melk wel rijker aan bouwstoffen bij 21 maanden. Ik had geen zin om het te gaan zitten uitleggen, had er even de puf niet voor, maar eigenlijk had ik het wel moeten doen!

7. raspberry

Haha, ik zou ook zooooo trots geweest zijn als Thirza dat gedaa had! laat maar lekker gaan, verdiende loon :D :D

Hmm, en die voedingswaarde enzo... tja.
    Ik heb hier wel gemerkt, vooral natuurlijk nu zo tijdens het afbouwen, dat de BV na die anderhalf jaar bepaald niet de plek van vast voedsel inneemt, (ja, in noodgevallen, zoals nu bij jullie en Thirza afgelopen zomervakantie).
    Thirza is hier namelijk niet meer vast voedsel gaan eten in het hele afbouwproces. Hoe minderr BV, hoe meer ze ging drinken.

Dat is natuurlijk nog wel iets heeeeeeel anders dan dat er geen bouwstoffen in zouden zitten! Die twee dingen verwart de jongedame dan misschien wat met elkaar...

Trouwens, als je de logica's op elkaar loslaat: die koeien geven al veel langer dan 21 maanden hun melk.... Dus dat zou dan ook geen bouwstoffen meer moeten bevatten toch? :D :D

8. zogelukkig

Nou, dat is precies wat mijn man zei: "je hebt dat toch wel gezegd of niet?"

Tuurlijk is het wenselijk dat een kind van bijna 2 meer eet dan moedermelk alleen, daar geen twijfel over, maar dan nog liever moedermelk ipv koemelk, zij zei echt dat in "gewone" melk meer voedingsstoffen zaten. Alsof mijn melk waterige zooi is ofzo, grrrr!:x

9. raspberry

Ja, hier riepen mensen ook wel veel: Krijgt ze nu NOG STEEDS borstvoeding? eh, ja... wat voor beeld heb je daarbij dan?
    Ja, maar ze krijgt toch wel andere dingen ook?
    Eh ja... duh.....

De melk die ik van de week afgekolfd heb, heb ik nog eens goed kunnen bekijken, omdat Thirza 'm niet wilde drinken lauw uit het bekertje, (afgekoeld trouwens ook niet, maar goed). Maar dat was toch echt lekker vet hoor! En ik heb niet eens heel erg leeg zitten kolven ofzo. Wel redelijk leeg, maar de laatste beetjes vette achtermelk zaten niet in dat bekertje.
    Dus geen bouwstoffen: m'n neus!

10. fafje

fafje Niet meer actief

zogelukkig, nou wat een verhaal zeg...belachelijk...met andere woorden adviseert zij dus potjes omdat jij hem volgens haar dus niet voldoende voedingstoffen aanbied in zijn normale eten...(vind het ronduit een belediging)

11. zogelukkig

Ja, dat was het ook wel hoor! Helemaal omdat ik erg bezig ben met gezonde voeding en toch echt wel weet wat een kind ongeveer binnen zou moeten krijgen. Zo heeft ze het bijv. alleen over vetten en snelle suikers/koolhydraten (diksap) gehad en helemaal niet over eiwitten en trage koolhydraten zoals in volkorenproducten zitten. In vlees zit weliswaar eiwit, maar ik zei dat ik vleeswaar veel te zout vond, maar zij zei dat een kind dat flauw is omdat het bijna niks eet wel extra zou mogen, nou ja!

Kijk; als hij nou een potje zou willen, dan zou ik hem dat nog geven ook en dat heb ik ook geprobeerd laatst. Punt is dat hij helemaal niet eet; heb ook sojavla gekocht en tartex (=vegapate) voor op brood en ik heb een tosti gemaakt en gebakken aardappelen, niks, hij moet niks!

12. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ach ja... wat stelt een dietisten opleiding nou helemaal voor. dat is heel wat anders dan hoe jullie (RM en ZG) al jarenlang bezig zijn met voedsel toch?
    Dit slaat natuurlijk nergens op. ik zou er wel een klacht over indienen maar of het zin heeft? Hoop dat het lukt met SK. Las dat hij nogal druk was? Maar wellicht kan hij verwijzen naar andere goede? Die zijn er natuurlijk wel.

wel grappige opmerking over die koeien en voedingsstoffen, ga ik onthouden. vast nog wel eens nodig ;)

nou, hier gisteren in een dip (niet bv-wise). mijn moeder heeft griep dus kwam (weer!) niet. echt jammer.

13. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    He Geke wijffie toch! Kan me voorstellen dat je daar verdrietig van wordt!

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Oja By the way zogelukkig, eet jouw zoontje altijd aan tafel, of staat er ook vaak iets voor het grijpen op de salontafel (ik bedoel eigenlijk eet hij wel als jij niet kijkt?).

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Oh ECHT :x:x:x:x

Hoe KOMEN mensen hier toch bij? Gestoord toch?

Dit is dus precies waarom een van mijn stellingen in mijn proefschrift over bv gaat. En dat moet voedingsdeskundige zijn? :$:$:$

16. zogelukkig

Nou, we eten wel altijd samen, dat is de insteek. Maar hij wil niet altijd meer aan tafel, dat hoeft voor mij ook niet. Laatst was hij aan het mieren met z' n boterham en ik ging naar de keuken om alvast fruit te halen en ineens propt hij heel die boterham naar binnen, zo van: dan mag ik uit m'n stoel, gaan we wat anders doen? Het eea zal best wat met aandacht of frustratie te maken hebben. Ik probeer er heel nuchter mee om te gaan, maar ik ben een gevoelsmens en ik wil onderhand wel graag dat hij een happie eet. Niet met dwang en ik zeg ook niks negatiefs en stel geen beloftes in het vooruitzicht, ik doe gewoon normaal. Althans dat probeer ik, want een kind van 21 maanden dat al 3 maanden niet eet is natuurlijk niet normaal.

17. zogelukkig

Dit mens was echt voedingsonkundig!:x

Maar wat tof joh, dat je de bv aanhaalt in je proefschrift, is dat ook je vakgebied of is het meer hypothetisch?

18. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Evenstar, mogen we je stelling weten? Of in pb? Ik Heb er destijds ook over gedacht er een stelling over te maken maar toen de bv over was voelde het weer anders. Heb hem vervangen door een stelling over het 'glazen plafond'.

Zg, misschien eens proberen wat Ireen zegt? Bakjes met eten laten staan gedurende de dag.(stukjes brood, groente, fruit).

19. zogelukkig

Nee, ik laat geen eten staan, als daar namelijk geen trek in is, wordt er mee gegooid of de honden eten het op, dat wil ik niet hebben. Ik ben eigenlijk heel de dag wel bezig om er wat in te krijgen; fruit, komkommer, rijstwafel, rozijntjes, blokje jonge kaas, maar het zijn echt hapjes die er in gaan.

20. raspberry

En als je daar nou juist eens mee stopt? En het echt houdt op de 3 maaltijdmomenten? Thirza eet hier namelijk ook baggerslecht als ze steeds kleine hapjes eet. Als ik het houd op 3 maaltijdmomenten, (met meestal 's middags na haar slaapje wel even een klein tussendoortje) eet ze wel goed... Onze dame moet echt honger hebben om te eten, en dat verpest ik echt als ik haar tussendoor steeds iets geef.
    Snap het wel hoor, zij hebben wij het ook gedaan een tijdje, maar op een gegeven moment kwa ik er dus achter dat het houden van die 3 maaltijdmomenten beter werkte en haar dan dus idd helemal zelf laten bepalen wat/hoeveel ze at van wat er aangeboden werd.

Deel Deze Pagina