@zogelukkig: maar 1800 is toch prima. Veel afvallen nee, maar het gaat erom dat je je lekker in je vel voelt zitten. Bovendien geef je heel duidelijk aan dat je weet waar het inzit, en hoe je dat dus eventueel zou moeten aanpakken als je dat zou willen.
@ Zogelukkig: Jeetje, wat een pijnlijke en enge ervaring zeg! @ Ireen: Hopelijk is je mannetje snel weer de oude. @ Duchess: Ik geef nog elke dag vitamine D bij. Ik ga dat artikel wat jij noemt wel even opzoeken. @ Jingels: Wat knap dat het afvallen zo goed gaat! Ik zat laatst iets onder het gewicht voor de zwangerschap. Nu doet de weegschaal het al even niet meer en ik heb geen zin om er een nieuw batterijtje in te doen, want ik weet zeker dat ik weer iets ben aangekomen. @ Linnie1985: Gezellig, ik ben ook nieuw hier. @ kolven: Ontzettend knap dat jullie door hebben gezet met kolven! Ik heb alleen op het begin gekolfd toen ik een borstontsteking had, laatst kloven had en toen ik 2 dagen moest meten hoeveel ze binnenkreeg. Wat een werk! Nu kolf ik 2 dagen op mijn werk en s ochtends om genoeg bij elkaar te schrapen voor de 2 kinderdagverblijfdagen. Ik vind het een heel gedoe. Het duurt mij ook veel te lang. Net als fafje zou ik de volgende keer graag een dubbelzijdige electrische kolf willen. Nu heb ik een avent (electrische) kolf, die ik eigenlijk alleen als handkolf gebruik, omdat ik het idee heb dat dat sneller gaat. Ook ben ik heel benieuwd naar de ervaringen met de nieuwe difrax kolf. @ geke: Wat heerlijk dat jullie even weg zijn geweest. @ verdedigen: Soms moet ik uitleggen waarom ik borstvoeding geef, dat doe ik graag hoor. Maar best raar eigenlijk dat flesvoeding soms de norm lijkt te zijn. Vooral als het even tegen zit, wordt ik niet begrepen dat ik door wil gaan. Maar ik krijg ook regelmatig complimenten. Vooral van mensen die zelf borstvoeding hebben gegeven. Wat ik wel bij mezelf merk, is dat mijn kleine meid nu groter wordt en ik het toch weer iets lastiger begin te vinden om in het zicht te voeden. Dat is denk ik, omdat het er minder schattig uit ziet ofzo? Hoe ervaren jullie dat? @ Red: Wow 24,5 kg, goed zeg! Ik probeer het een beetje bij te houden allemaal, maar ik moet nog een beetje inkomen.
Moonchild, ik heb de medela freestyle en ik ben er super tevreden over. Toen de bv eenmaal goed liep heb ik ervoor gekozen om gelijk deze aan te schaffen. Hij is duur, maar het gebruikersgemak was me ook wat waard. Ik hoef nooit langer dan 10 minuten te kolven, dus dat scheelt echt een hoop tijd. Over dat verdedigen he.. Ik heb het idee dat het bij heel veel mensen onwetendheid is. Ze hebben gewoon geen idee wat bv inhoudt. Als ik dochter bijv. 2 keer vrij snel achter elkaar aanleg dan krijg ik vaak de opmerking: "heeft ze alweer honger?? Dat kan toch niet." Maar dat bv meer is dan alleen maar de honger stillen dat weten mensen niet. Nou zat ik te denken om een leuk beknopt stukje te schrijven over bv geven en dat aan m'n (schoon)ouders te geven. Zodat ze er misschien iets meer begrip voor kunnen tonen. Zou dat raar zijn om te doen?
@ Linn: Dat lijkt mij heerlijk, niet meer dan 10 minuten kolven. Op mijn werk ben ik zo 35 minuten bezig per keer. 's ochtends voordat ik naar mijn werk ga als ik vroege dienst heb duurt het eigenlijk nog langer, dan kan ik soms zo een half uur per borst zitten, maar dat doe ik maar niet. Voor de volgende ga ik toch maar eens rondkijken voor een dubbelzijdige kolf. Hebben je schoonouders geen begrip voor het geven van borstvoeding? Een stukje informatie is misschien wel handig ja. Mijn moeder heeft zelf nooit borstvoeding gegeven. Ze vindt het wel mooi om te zien, maar lijkt het niet altijd te begrijpen. Meestal veeg ik haar "flesjes geven is gemakkelijker" zo van tafel met een aantal voordelen van borstvoeding. @ All: Ik heb het idee dat mijn dochtertje borstverslaafd begint te raken. Ze krijgt nu meestal 6, soms 5 voedingen per dag. Meestal zo om de 3 uur. Sinds 2 weken lijkt ze zich moeilijker te kunnen vermaken als ik in de buurt ben. Ze begint dan druk te spartelen, te mopperen, te happen en staart de borsten zo uit mijn shirt. Als ik uit beeld ben of mijn vriend is met haar aan het spelen is er niets aan de hand. Ze rolt vrolijk het huis door en is druk bezig haar speelgoed te onderzoeken. Zodra ik in beeld kom begint het vaak weer. Op de creche herkennen ze dat gedrag niet, dus het is echt alleen bij mij. Ik wordt er soms wat onzeker van. Ik wil op verzoek voeden, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om alsmaar met haar aan de borst te zitten. Zou ze misschien bezig zijn met regelen? Herkent iemand dit?
ja, hier was het hetzelfde rond die tijd! Hier is dat vanzelf weer over gegaan met een maand of 7. Als we buitend e deur waren kon ze prima met een voeding of 6 maar zaten we thuis, dan zaten we soms wel op 10 tot 12 voedingen whaha. ik vond het prima. Kreeg wel commentaar, zelfs van andere BV mama's. ze vonden het niet normaal etc. maar het is toch echt vanzelf weer over gegaan. mijn moeder heeft 4 kinderen gevoed en zij vind het dus top dat ik zolang voed al. mijn broer heeft zelfs 2,5 jaar borstvoeding gehad en ik hoop haar achter na te gaan. van mijn familie dus geen commentaar, ze vinden het juist super goed en mijn moeder heeft me in het begin ook heel veel geholpen. ook schoonmoeder vind het top, maar ik merk dat zij onwetender zijn en zij vraagt dus regelmatig aan me of ik nog wel genoeg voeding heb, en als we daar zijn (ze wonen in het buitenland0 kan ze zelfs aan mijn borst gaan voelen of ik wel melk heb. mijn schoonzus heeft een dochtertje van bijna 3 die nog borstvoeding krijgt, maar naar haar zeggen komt er geen melk meer uit (ze voelen niet meer vol) ik weet dat dat normaal is en er echt nog wel melk uit komt maar haar productie gestabiliseerd is. zij zegt dat ze al bijna 1,5 jaar leeg zuigt. haha.
ohja mijn shift toets is kapot dus mijn excuses voor de kleine letters ipv hoofdletters en sommige leestekens die het niet doen.
herkenbaar, vooral mijn oudste had van die regeldagen.... leek wel of ik de hele dag kind aan de borst had. het is dan wel even doorbijten. We hebben soms ook wel onbegrip gehad, onze oudste sliep heel slecht en de baby natuurlijk ook, het buro zei denk aan jezelf en ga dan over op de fles. Ik zei ik heb er voor gekozen en ik zet door. Het is iets wat ik ze mee kan geven voor de rest van hun leven. Met Sander was de start ook moeilijk, maar heb ik het ook 9 maand gedaan. Ik kan niet dat ik Jasper dit niet meegeef. Mijn moeder heeft nooit echt gesnapt waarom ik het zo graag wilde. met sander heb ik 6 weken lang gekolft voordat ik aan de borst ging, ze vond heel knap maar heeft meerdere keren gezegd geef toch gewoon de fles. Ik heb toen gezegd dat ze me met zulke opmerkingen niet helpt. Nu zegt ze niks meer..... gelukkig. en tja fam van mijn man geven niet of weinig borstvoeding en daarvan krijg ik wel commentaar. Tja bijt maar op mijn lippen, want dan denk ik... ik zeg toch ook niet oooooooooo geef je nu al de fles????? waarom mag er wel met borstvoeding gezegd worden, wattttt geef je nog borstvoeding..... en met een blik van die is gek.
Fijn dat jullie het herkennen. Ik ga er vandaag maar eens helemaal in mee, kijken wat ze dan doet. Over 2 weken gaan we beginnen met groentehapje. Ik ben benieuwd of het dan geleidelijk aan wat beter gaat, want ze lijkt me zo ontevreden terwijl ze zo'n vrolijke meid is. Haha duchess, dat je schoonmoeder gaat voelen of je nog genoeg melk hebt. @brenda: gaat het nu beter met slapen? Hier verschilt het per nacht. De laatste 2 nachten ging het goed en wordt ze rond 5uur/ half 6 wakker voor de 1e voeding om daarna weer even verder te slapen. Ik heb nu sinds 3 weken geen nachtvoedingen meer (behalve op crechedagen, want tot half 7 redt ze niet) en is ze gelukkig tevreden als mijn vriend haar een speentje geeft. Als ik haar een speentje geef wil ze gelijk drinken, arme vriend. Daarvoor werd ze zo'n 5x per nacht wakker en gaf ik 2 of 3 nachtvoedingen.
jasper is ziek en al weken verkouden, misschien dat het er ook mee te maken heeft, vannacht is hij keer of 5 geweest ... de regel die we nu hanteren, kom hij voor voeding, doen eerst speen erin. Dan geef ik de borst, kom hij nog voor een voeding dan krijg hij een fles. even vraagje, ik had gekolfd op het werk, heeft in de koeltast gestaan, ik neem het mee naar huis in een koeltas met koelelement. Vergeet de melk eruit te halen en zie het smorgens pas. Is het dan nog goed?
@Brenda: ligt er denk ik aan hoe koud het gestaan heeft...? @Moonchild: hier meldde Thirza zich rond die tijd overdag elke anderhalf uur en 's nachts elke 2 uur. Ben toen bij gaan voeden alvast, (bij 5,5 maand dus), en toen was het heel snel over. Ze greep me ook echt de lepel uit handen, wilde heel graag de groente en fruithapjes eten toen
@ brenda: dat is wel een goede regeling van die 2e voeding. Die nachtvoedingen vond ik echt slopend. Hopelijk scheelt het als Jasper weer helemaal is opgeknapt. Balen van de melk! Was het nog koud? Anders ben ik bang dat het niet goed meer is. @ rozemarijke: Jeetje, dat zal wel ff pittig geweest zijn. Fijn dat het bijvoeden toen geholpen heeft en ze zo enthousiast ging eten. Ik denk dat ze het hier ook heel interressant gaat vinden. De lepel met vitamine D vindt ze al leuk. Ze is bijna 2 weken te laat geboren, dus soms kan ik de verleiding haast niet weerstaan om alvast te beginnen.
niet ijskoud, maar ook niet op kamertemperatuur. zodoende mijn twijfel. kan je het zien als het niet goed is?
Ik zou het ook niet weten. Misschien even proeven zelf? Ik werk niet dus kolf ook niet, dus durf het niet te zeggen. Hier ws het vele drinken niet klaar zijn voor bijvoeding. Dit bleef zo nl toen we met bijvoeding begonnen waren. Onze meid heeft echt extreem slecht geslapen. Van 3 mnd tot 6 mnd werd ze ongeveer iedere 25 minuten wakker snachts. Met behulp van KA (die heeft haar ook helemaal onderzocht, bloed ook etc) dat ritme eruit gekregen maar pas sinds ze ongeveer 9,5 maand is gaat het hier nu erg goed. Daarvoor werd ze vaak bijv om 01.00 wakker en sliep ze pas weer om 04.00 ofzo. Ik wilde echt dat het gewoon 1 of 2 nachtvoeidngen waren en daarna weer slapen haha. Maar helaas voeding wilde ze snachts vanaf een maand of 7 niet meer. Nu slaapt ze echt super, ben daar zo blij mee.
Even een hele grote *zwaai, zwaai* voor iedereen. Kom binnenkort wel weer even echt buurten hierzo, op het moment maar even niet . Alle nieuwe dames, tenminste, zag wat nieuwe namen verschijnen, welkom in dit topic, hopelijk veel schrijfplezier! Liefs Hanneke.
@ Brenda: Hmm..moeilijk. Ik denk, bij twijfel niet bewaren. Heb je nog voorraad? @ Duchess: Pff, wat een gebroken nachten joh! Heel fijn dat het nu zo goed gaat. @ Hanneke: Dankjewel!
Hoi DaphneenEstelle: Wat gezellig dat je ook mee komt kletsen, ik ben zelf ook nieuw hier. Goed zeg dat je dochtertje zo goed groeit! De haat-liefde verhouding met bv herken ik wel, vooral de eerste weken vond ik het helemaal niet zo fijn als ik me had voorgesteld. Volgens mij zitten hier een hoop ervaren borstvoedingsmama's, dus als je soms onzeker bent en vragen hebt, dan zit je hier denk ik wel goed.
Welkom Daphne!! Het begin vond ik ook erg zwaar, maar op een gegeven moment ging ik er echt van genieten!! En onzeker zijn is nergens voor nodig hoor, vertrouw op je melk!
Daphneenestelle ik denk dat iedereen met bv wel onzekere momentjes kent, maar daar leer je ook weer een hoop van! Trouwens je mag ook best zijn dat je estelle 8 maanden gevoed hebt! Hier een ziek mannetje, heel de dag alleen maar over geven. Hij weigerd de fles en beker met afgekolfde melk of water en drinkt alleen maar af en toe een paar slokjes uit de borst. Ik heb dan wel te weinig productie maar ben op dit moment super blij dat ik hem naast het kolven, toch elke dag even aanleg zodat meneertje het niet verleerd. Op dit moment plukken we daar weer de vruchten van, anders had ik weer naar de ha moeten gaan. Heb nu dus een trotsopmijnbvdag!
vervelend he ziek manneke, beterschap. ik herken de haat liefde verhouding, ik heb er veel voor moeten doen voor de kids aan de borst dronken. Vind ook wel zwaar... vooral omdat ik merk dat mijn melk te weinig is voor een nacht. Dit was bij de oudste niet. Maar daar had ik ook wat meer rust. Het is best pittig 2 kids die beide niet geweldig slapen. gr brenda