Stoppen, hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Flutterby, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn dochter is nu 9 dagen en het is al 9 dagen ellende met de borstvoeding. Spruw, vreselijke kloven en een beginnende borstontsteking die gelukkig niet heeft doorgezet door veel aanleggen. Het aanleggen gaat nu vaak goed, maar als ze 1x verkeerd aanhapt of loslaat en gelijk de tepel weer naar binnen slurpt springen alle wondjes en kloven weer open :(. Mijn tepel doet de hele dag pijn en aanleggen aan die kant doe ik met tranen in m'n ogen...

Ik ben er helemaal klaar mee, zit er echt doorheen en krijg al buikpijn bij het idee dat ik haar dalijk weer aan moet leggen. Ik voel me er doodongelukkig door en de rest van het gezin lijd hier ook onder, niet de bedoeling natuurlijk.
    Hoe kan ik het beste zo snel mogelijk stoppen met de borstvoeding??

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou eerst eens professionele hulp zoeken voor je beslissingen neemt die moeilijk terug te draaien zijn!

Bel morgen met een lactatiekundige, laat haar meekijken bij het drinken. Tepelpijn is toch meestal het gevolg van een aanlegprobleem, vooral als er ook sprake is van spruw (want dat doet bij je kind ook gewoon ontzettend pijn).

Als het maar aan één kant pijn doet kun je ook gewoon met de andere kant voeden en de pijnlijke kant afkolven.

Als je echt wilt stoppen moet je toch rustigaan afbouwen, vooral omdat je al bijna een borstontsteking gehad hebt, dus per voeding een week uittrekken, minimaal.

O, en de rest van het gezin staat in deze periode echt volledig, maar dan ook compleet volledig op het tweede plan. Je zit in je kraamperiode, het enige dat telt zijn je baby en jij!

3. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Helemaal eens met dirksmama! De omgeving moet JOU nu steunen om de BV goed op gang te krijgen! Er zijn maar heel weinig moeders die zonder blikken of bozen aan de borstvoeding zijn begonnen.
    Meid, het is het zo waard, ga ervoor, zijn de enige dingen die ik kan zeggen...

De tip van dirksmama (1 borst kolven) kan al heel veel verlichting geven! Goede klovenzalf (laten) halen en morgen een lactatiekundige laten komen. Echt doen, als je graag borstvoeding wilde geven is de kans groot dat je er spijt van krijgt als je nu stopt...

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Pittig meid, heel pittig, en rot dat het zo erg is dat je wilt stoppen :(

Ik heb geen tips over afbouwen, maar wel over spruw: kloven worden ook vaak veroorzaakt of verergerd door de spruw. Wordt die nu goed behandeld? Na elke voeding smeren met creme, kindje nystatine geven, katoenen bh dragen en die minimaal elk etmaal vervangen, spuugdoekjes, hydrofielen, bh's, handdoeken waar jij jezelf mee afdroogt, kortom ALLES dat in contact is met melk, borsten, of mondje direct vervangen en steeds wassen op minimaal 60 graden. Evt kolfspullen, flesjes, speentjes etc 10 minuten uitkoken. De spruw krijg je anders niet weg.

Voor de gevoeligheid van je tepels kun je ook na de myconazolcreme nog vaseline smeren, dat hielp mij goed. Voor de voeding met een warm washandje even goed aflappen zodat je kleintje niet alles binnenkrijgt.

En: laat je zvm bijstaan in deze periode! Je zit middenin je kraamtijd. Bewaar je energie voor je nieuwe schatje, doe even rustig aan met bezoek, en vooral: laat je verzorgen voor zover dat gaat!

Heel veel sterkte!

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Iedereen houdt rekening met me, maar mijn dochter van 2,5 snapt natuurlijk niet waarom mama alwéér verdrietig is. Het is zo erg dat ze het zelfs begint te linken aan de baby! Niet de bedoeling natuurlijk... En ik zat er zelf geestelijk ook ver doorheen. Ik twijfel al vanaf dag 1 en weet zeker dat ik geen spijt ga krijgen van deze beslissing! :) Toch bedankt voor jullie reacties!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verwar je nu niet een aantal dingen? En is je borstvoeding dan niet gewoon een heel gemakkelijke zondebok? Zoveel zal er op de punten die je noemt echt niet veranderen als je stopt met zelf voeden hoor.

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Het is jou eigen keuze, dus ik wil je best vertellen hoe ik het aan het afbouwen ben. (ik weet ook uit ervaring hoe vervelend het kan zijn) Wij zijn als eerste de laatste voeding voor de nacht gaan vervangen door de fles. De spanning kolfde ik met de hand af. (bij de eerste deed ik dat met een handkolf) De rest gaat vanzelf omdat de melkproductie heel snel minder wordt. (wij zijn twee weken geleden gestart met een flesje en zitten nu op2-3 flesjes per dag) Wat je misschien helpt tegen de pijn is een tepelhoedje. en wat ook gezegd wordt is de pijnlijkste borst 24 uur ontlasten door deze alleen te kolven en de tepel steeds in tesmeren met een zalfje (eerst miconazolcreme en dan purelan of bepanthen) Beterschap ermee.

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik begrijp jou opmerking niet zo goed. Zoals ik het interpreteer voelt ze zich juist doodongelukkig door de moeizame borstvoeding.

Deel Deze Pagina