vraag over afbouwen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door maaike pati, 13 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maaike pati

    29 mrt 2007
    56
    0
    0
    den haag
    Hallo,
    Ben sinds 6 december trotse moeder van onze zoon Jesse. Ben begonnen met bv en dit ging vanaf het begin meteen goed. Ben erg blij dat ik hem dit de eerste maanden kan/heb kunnen geven.
    Ivm mijn werk wil ik langzaam overgaan op flesvoeding. Nu geef ik steeds elke voeding een ander borst. L-R-L-R enz. Jesse zit nu op 7 voedingen op een dag.
    Nou is mijn vraag hoe moet ik dat straks gaan doen met afbouwen. Ik weet het schema wel, steeds een flesvoeding erbij doen na een aantal dagen maar ik vraag me af welke borst ik dan moet geven na de flesvoeding.
    Dus zo: (om en om blijven)
    L-R-L-F-R-L
    Of zo: (dat de fles ook de R borst vervangt)
    L-R-L-F-L-R

    En het is natuurlijk logisch dat je borsten voller worden tijdens het afbouwen omdat je voedingen overslaat, mag ik dan de ergste druk eraf halen zodat Jesse niet teveel melk ineens krijgt bij een volgende voeding?

    Alvast bedankt voor de reacties

    gr. Maaik
     
  2. maaike pati

    29 mrt 2007
    56
    0
    0
    den haag
  3. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eén borst per keer heb je meestal alleen de eerste weken. Je kindje heeft nu zo'n beetje de leeftijd waarop het handiger is om de eerste borst helemaal uit te laten drinken en daarna de 2e borst aan te bieden.

    Als je wilt afbouwen dan is het het handigste om als eerste voeding de voeding te nemen waarvan je zelf het idee hebt dat je op dat moment wat minder melk hebt. Bij de meeste vrouwen is dat een voeding ergens aan het einde van de middag. Het beste is om ruim te tijd te nemen per af te bouwen voeding. In veel internetschema's zie je staan dat 3-5 dagen per voeding genoeg is, maar voor veel vrouwen is dat een zeker recept voor een borstontsteking. 1 a 2 weken is vaak wat veiliger.

    Als je niet 24 uur per dag 7 dagen per week gaat werken hoef je natuurlijk alleen maar de voedingen die onder werktijd vallen af te bouwen. Daarnaast, als je het niet ziet zitten om op je werk af te kolven, kun je zolang je kind borstvoeding van je krijgt wel aanspraak maken op het voedrecht, dat 25% van je werkdag maximaal mag beslaan. Je hoeft die tijd niet te besteden aan kolven, je mag die tijd ook inzetten door later te beginnen en/of eerder weg te gaan. Bij een werkdag van 8 uur mag je 25%, dus 2 uur aan je kind besteden en heb je een werkdag van 6 uur over. In overleg met je werkgever kun je dus ook gewoon tot je kind 9 maanden is kortere werkdagen maken.
    Zo'n kortere werkdag betekent dat je kind minder voedingen zonder jou hoeft te overbruggen en voor jou betekent dat praktisch dat je i.p.v. 3 maar 2 voedingen hoeft af te bouwen.

    Maar goed, kolven kan ook, persoonlijk heb ik er goede ervaringen mee, al is het nooit mijn hobby geworden hoor.
     
  4. Wen26

    Wen26 VIP lid

    16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hoi,

    Als jouw zoontje genoeg heeft aan 1 borst dan zou ik het idd om en om blijven doen, dus zoals in de quote staat.

    Ik zou zo min mogelijk druk af gaan kolven, want dan blijft je lichaam denken dat die vraag er is en dus melk aanmaken... (vraag-aanbod principe)...

    Ik heb geen idee hoe snel afbouwen gaat tussen de 1 -2 mnd, heb zelf afgebouwd vanaf 7 mnd en was met 8 mnd volledig over op flesvoeding...

    Succes!
     
  5. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Mijn dochter drinkt ook altijd maar 1 kant hoor dus niet zo heel vreemd.
    Ik denk dat ik het ook zo zou doen als jij nu aangeeft.
    En inderdaad zo min mogelijk de kolf erbij pakken want dan schiet je afbouw erbij in.

    Is er een rede dat je niet wil kolven op je werk?
     
  6. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    mijn kinderen drinken ook altijd maar een kant, het is een kwestie van vraag en aanbod, dus daar heeft je lichaam zich nu op ingesteld. Ik zou het dus om en om houden.
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij het merendeel van de kinderen die de eerste 6-8 weken één borst drinken is het na die periode nodig om twee borsten aan te gaan bieden. Eén borst per keer komt namelijk meestal voor bij overproductie o.i.v. je zwangerschapshormonen. Na 4-8 weken zijn die uitgewerkt en hebben ze geen invloed meer op de melkaanmaak. De borstvoeding gaat dan functioneren op vraag en aanbod. Daarbij is het doorgaans nodig om 2 borsten per keer aan te bieden, omdat anders de melk heel snel terugloopt. Bouw je in die periode ook nog een voeding af dan is de kans dat je heel snel droog staat nogal groot.
     
  8. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ja das makkelijk dirksmama maar mijn dochter wil die andere kant niet.
    Ik snap het wel hoor maar ik krijg het er niet in.
     
  9. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ze het niet wil, dan hoeft het niet. Maar vaak zie je dat kinderen het wel willen (na boeren/verschonen evt.) of dat ze anders zich veel vaker melden.
    Maar het hangt heel erg af van mama's borsten en productie. De ene borst heeft voldoende opslagcapaciteit om om de 5-6 uur melk te geven, de andere kan maar 1-2 uur aan.
     
  10. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb het wel geprobeerd hoor maar dan heb ik een heel boos meisje aan de borst of ze maakt er een potje van.
    Ze zuigt haar mondje vol melk en doet dan PFFFFFFFFFFf zodat alles nat is en er weer uit loopt.
    Afijn dat vind ik zonde dus geef ik niet meer hahahaha.
     
  11. maaike pati

    29 mrt 2007
    56
    0
    0
    den haag
    hallo,
    Thanx voor alle reacties.
    Het afbouwen gaat in principe erg goed, ik geef nu nog steeds om en om de linker en de rechter borst. Ik heb geen last van stuwing,harde plekken enz.
    Maar nu het volgende:
    Ik heb sinds donderdagnacht last van buikgriep. Heb gister vrijwel niets gegeten. Vandaag kreeg Jesse bij zijn eerste voeding nog borstvoeding. Dit ging totaal niet, hij was heel wild en begon enorm te huilen. Ik heb het bij allebei de borsten geprobeerd maar er leek vrijwel niets uit te komen. Ik heb hem dus maar fv gegeven. Ook bij de derde voeding was dit het geval. Nu is mijn vraag: loopt mijn borstvoeding nu terug omdat ik me niet lekker voel of komt dit gewoon door het afbouwen?
    En kan ik dus gewoon op deze manier doorgaan? Zo gaat het afbouwen misschien te snel. Kan het dan zo zijn dat ik als ik me weer beter voel weer meer melk ga aanmaken (wat dan niet meer nodig is) en alsnog last van stuwing krijg

    gr. maaike
     
  12. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De terugloop zal met allebei te maken hebben.
    Ik zou toch blijven aanleggen, want inderdaad, als je beter wordt wordt je productie ook beter en kun je weer gewoon verder gaan met voeden op de tijdstippen dat je niet werkt.
     

Deel Deze Pagina