Wat voor pijn...? Kom ik weeeeeer met mn spruw verhaal maar ik had een paar weken terug weer spruw en deze keer was het verder echt niet rood en bij mn zoon zag je al helemaal niks. Het was echt dat ik het gevoel herkende... na gebruik van die zalf voor 2 week was het over. Weet je wat ik zo typisch vind... dat de bv bij mn dochter echt een opgave was. Het was bijna 10 maand lang gewoon strijd en we gingen van probleem naar probleem en nu bij mn zoon... het begin ging op zn zachts gezegt beroerd maar sinds die tijd. Heb gewoon amper dipjes en die ik heb mogen geen naam hebben en verder is het gewoon eigenlijk al 4 mnd genieten. Bizar he dat het zo per kind kan verschillen... ik zou het zo weer voor mn dochter doen hoor maar dit is veel fijner. Ik zag er toen ik van de 2de zwanger was zelfs afentoe een beetje tegenop omdat ik vreesde voor een herhaling maar nu wordt ik juist een beetje sentimenteel dat hij over een paar weken niet meer alleen groeit op mijn melk... vind die 6 mnd echt zo'n mijlpaal. Kleine babytjes worden groot..
Hahaha, als je vriend daar last van heeft dan mag ik wel helemaal ! @ Zeeuwsmeisje: fijn om te horen dat het zo'n verschil kan maken. Ik kan het nu al spaansbenauwd krijgen als ik aan een volgende denk... stel dat het weer niet lukt... kijk dan ga ik met alle liefde weer kolven hoor, maar liever niet... maar goed dat is nu nog totaal niet aan de orde . Kennen jullie trouwens de borstvoedingscurves op www.borstvoeding.com? Dat zijn groeicurves die uitsluitend op bv-kindjes gericht is en omdat die een andere groei hebben, kan de curve er weleens anders uitzien. Ik vind het leuk om die gegevens ook erbij te hebben. Volgens de cb-curves is Jarik bijvoorbeeld aan de lichte kant, maar volgens deze who-curves een stuk minder (nog wel onder het gemiddelde, maar daar zit hij niet tegen de onderlijn aan).
Ik volg idd ook die groeicurve. In mn fotoalbum staat die van mn zoon. Mooi idd dat dat er nu is. Die van mn zoon heeft een hele rare knik na de laatste meting, volgende week moeten we weer naar het cb. Ben benieuwd hoe het dan is. Op borstvoeding.com staat trouwens echt een helebole interessante dingen he... ik lees er graag eens een paar artikeltjes of colums.
Ik vul ook de curve op het internet in. Hebben jullie trouwens ook bij het cb gevraag waarom ze daar niet een bv en een kv curve hanteren ? Ik wel, het antwoord was het wordt wel ingecalculeerd als een kindje bv krijgt. En veel moeder geven maar even bv en gaan daarna over op kv dan heb je ook niets aan zo'n curve.
Ik had hier helemaal niet aangedacht maar werd 2 dagen geleden wel eraan geherinnerd. Ik was namelijk in het ziekenhuis geweest voor een controle en had een flesje afgekolfde melk bij me, was net buiten toen de kleine begon te huilen. Ik heb de fles uit de tas gehaald en buiten op een bankje gaan zitten om te laten drinken. Een vrouw die langskwam, zei: " makkelijk hè die flesvoedingen tegenwoordig". Ik wist even niet wat ik moest zeggen. Volgens mij heeft ze nooit van kolven gehoord
Ik heb het idd ook wel eens gevraagd... hu antw. was idd dat maar zo'n klein percentage bv geeft dat het de moeite niet is en alleemaal maar administratieve rompslomp. Tja das helemaal de juiste instelling.. NOT! Nog een mooie voorbeeld. Als je als fv hier problemen hebt dan plannen ze een extra afspraak waarbij ze ruim de tijd nemen om een schema te maken met tijden, hoeveel voeding, wat voor voeding, ed. Terwijl als je met bv problemen hebt je vaak fout advies krijgt of advies krijgt om dan maar eerder te beginnen met groente/fruit (natuurlijk een potje) of misschien dan maar 1 voeding te vervangen door fv. Dan kunnen ze nog beter gewoon toegeven dat ze er niks van weten en info meegeven waar je wel antw. kan vinden.
Bij ons kun je dag en nacht het CB bellen. Ons kereltje was net een dikke week en ik kreeg hem niet aangelegd 's nachts. Ik had (volgens mij) alles geprobeerd. Dus ik bellen met het CB. De mevrouw die ik aan de lijn kreeg zei eerst tig keer: eens even zien (volgens mij was ze wat aan het opzoeken in een boekje o.i.d.) en toen kwam het super advies: Geef maar een flesje ! Ik moest dus kolven en dat in een fles geven. Nou dat heb ik dus maar niet gedaan omdat ik het risico op tepel/speen verwarring te groot vond. Volgens haar was dat echter geen probleem. Ik heb dus maar net zolang gepielt totdat het aanhappen wel wou. Naja wat een advies.
Dat is toch ook de houding van het Voedingscentrum? Op de vraag waarom ze maar een gedeelte van het WHO-advies overgenomen hebben (namelijk 6 maanden bv, ipv het gehele advies 6 maanden exclusief bv, minimaal 2 jaar en daarna zolang moeder en kind willen) was het antwoord: in Nederland geven al zo weinig vrouwen bv en het is nog ongebruikelijk om langer te voeden dus kun je niet verwachten van Nederlandse vrouwen dat ze langer dan 6 maanden voeden. @ Nemo: hoeveel moeders zouden het wel opgevolgd hebben? Ik heb op een gegeven moment toch maar de fles gegeven hoewel ik hier bang voor was maar ik was op een punt beland dat ik het echt niet meer trok... Dan maar bv uit de fles dan helemaal geen bv dacht wij. Maar mooi wel die verwarring erbovenop en daarna is het helemaal niet meer goed gekomen...
@ Zeeuwsmeisje: mijn CB heeft me aan de lactatiekundige geholpen, meteen doorverwezen omdat ze vonden dat er meteen een professional naar moest kijken. Gelukkig kan het zo ook...
Patroeschka ben je nog naar de HA geweest om spruw uit te sluiten? Ik ben benieuwd, ik hoop het niet voor jullie, maar je kunt er beter vroeg achter zijn dan laat.
He dit komt bekend voor. Ik geef nu nog steeds bv, maar omdat ik iets tekort had hebben ze me geadviseerd 1 flesje te geven. Ik geef nu 1 flesje Nutramigen en de rest bv. Is dit ook een verkeerd advies? Ik luister nog netjes naar ze, het is mijn eerste kindje. Maar tips zijn welkom.
lieve dames, bedankt voor jullie adviezen! heb er helaas niks aan gehad want het is helaas gisteren tot een borstontsteking gekomen. nu mag ik ook geen bv meer geven omdat ik een allergie heb voor peniciline en nu medicijnen heb waardoor ik geen bv mag geven. vanochtend weer terug geweest naar de ha omdat een stuk tepel eraf was gevallen. door de te diepe kloven. dus nu moet ik gaan afbouwen... pfff zit niet mee hahaha
Auw, wat pijnlijk. Jammer Kim maar het is niet anders, je hebt er alles aan gedaan. Met Aidan wel alles goed? Suc6 verder in ieder geval. Nog een vraagje. De vk gaf aan dat met BV je ongi uitblijft. Is dit bij jullie allemaal het geval of zijn de bij jullie al gekomen. En wanneer was dit? Wat gebruiken jullie als voorbehoedsmiddel? Dat inpakken vind ik zo vervelen, kils the mood, zal ik maar zeggen? Lekker prive vraagjes.... Sorry! Nemo: Ik denk dat je beter iemand van de LLL of de VBN kunt bellen met bv problemen. Bij het cb zitten er ook mensen aan de telefoon die inderdaad niets van bv weten (die hebben weer andere specialiteiten) en dan krijg je inderdaad dat geblader in boekjes. De fles kan wel maar dan moet je wel een goede fles nemen, de lk heeft bij ons er een uitgezocht die duidelijk anders is dan andere flessen. (Een zeer brede speen) En van haar hebben we ook een spec. houding gekregen waaraan we onze zoon aan de fles moesten leggen, ter voorkoming van de verwarring. En dat weet een cb echt niet. (Onze zoon was nog geen 2 weken toen hij de eerste fles kreeg maar wel n.a.v. de tips en tricks van de lk.)
Bij mij kwam bij mn dochter na een maand of 3 mn eerst ongi, nu bij mn zoon na een week of 8. Ik heb inmiddels een spiraaltje, ook geen zin in creatief met rubber en ik heb altijd een flinke dip voor mn ongi, nu met spiraal geen ongi dus ook geen dip. Lientje, het is bijna nooit nodig om voeding anders dan bv bij te geven. Sinds waneer geef je dat flesjes. In principe is het de bedoeling met bv dat als je merkt dat je kind niet voldoende heeft je regeldagen krijgt/inlast, veel aanleggen (elke 2u), zelf extra drinken, veel rusten en dan moet het na een poosje (kan varieeren van een dag tot een week of langer) weer goed komen met de bv. Verder zijn er ook bekende dipjes die bijna alle bv moedrs merken, de 4 maanden dip is berucht en ook rond 6 maand zijn kindjes vaak onrustiger en dat wordt dan algauw geweten aan de bv. Kan zo niet zeggen of dat advies terecht was... Ikzelf heb er ook iets minder moeite mee als ze dat advies na 6 mnd geven (al is het ook dan vaak niet nodig om bij te voeden met fv) maar ik vind dat cb's meer moeten promoten dat 6 mnd uitsluitend bv het beste is.
@Harmless: idd je kunt beter een vrijwilliger bellen of een lk. Maar het was midden in de nacht. En die mensen bij het cb zaten er toch. Maar 1 ding is zeker ik ga nooit weer het cb bellen. Dan wel midden in de nacht beetje speuren op het bvforum ofzo. Hier nog geen ongi. En wij gebruiken condooms of niets. @Kimkivits: balen zeg ! Sterkte. @Lientje: ik ben het met zeeuwsmeisje eens vaak aanleggen, rust, veel drinken moet je productie weer kunnen opkrikken zodat je niet hoeft bij te voeden. Mischien een dagje met je meid het bed in duiken ?
@ Lientje: kolfde jij nou in verband met het bijten (meen uit een ander topic gehaald te hebben)? En waarom geef je eigenlijk bij? @ Harmless: ik ben nog steeds niet ongesteld geworden, ookal kolf ik nu nog maar 3x per dag... @ Kim: zeg, wat balen zeg! Hoe is het er nu mee? @ Patroeschka: en hoe is het met jou?
Zie net dat ik tepelkloven heb.. gadver.. ik smeer er nu p...... nogwat op (tube ligt benee) en ik hoop dat dit gaat werken. T doet best pijn en ik heb t idee dat mn bv hierdoor wel wat minder word omdat ik mezelf niet helemaal kan ontspannen op deze manier..
Ah bah Patroeschka! Logisch dat je je minder kan ontspannen, pijn is niet leuk! Bedoel je trouwens Purelan? Erg fijn spul! Heb ik gebruikt toen mijn tepel een beetje stuk was en wat bloedde. 1 dagje voor en na elke kolfbeurt ingesmeerd en het was genezen! Terwijl ik er daarvoor al dagen mee aan het modderen was omdat ik bij elke kolfbeurt het weer opentrok, hoe zacht ik de kolf ook zette...
Yep PureLan idd! Hoop dat t snel zn werk doet! argggh alleen al dat insmeren.. ale: en ik kolf handmatig..