Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    He meiden,

Ik kan het alweer niet opbrengen om op iedereen te reageren. Ik zit er even helemaal doorheen. Eva slaapt overdag gewoon echt niet, als ik geluk heb wel even bij mij. Ze is moe, maar slapen lukt gewoon echt niet, ze is helemaal hyper lijkt wel. Wil alleen maar rondkijken en brabbelen en aandacht van mij. Vanmiddag was ze aan het clusteren om vervolgens telkens weer te spugen, zoekt duidelijk troost, maar het is teveel dan. Nu is ze heftig op haar speen aan het sabbelen. Vanmiddag heb ik een uurtje geslapen, om daarna een nog drukker kind te hebben en vriendlief is nu weg. Gelukkig is ze nu wat rustiger. Inmiddels slaapt ze ook, maar ik moet niet proberen haar weg te leggen, dan is ze weer klaarwakker.
    En nu weer op het nieuws over die 2 vermoorde kinderen hier in Roosendaal :(. Pffffff heb echt mijn dag niet vandaag. Net tijdens het voeden aan het huilen, laat Eva opeens los om met grote ogen naar me te kijken en vervolgens breeduit te gaan lachen... het is ook zo'n schatje. Maar wel een schatje waar mama het nu een beetje moeilijk mee heeft ;).
    Vandaag dus gewogen en ze is precies 100 gram aangekomen :(. Da's wel wat anders dan de 200-250 die ik gewend ben. Ben nu bang dat ze vaak toch honger heeft, omdat ik haar een speen geef als ze onrustig wordt, maar ja, drinken gaat dan ook echt niet meer. Wat een zorgen toch weer, ik vind het even heel erg zwaar... :( En het gekke is, 's nachts slaapt (en drinkt) ze zo goed. Waarom lukt het overdag dan helemaal niet? Doordat ze zo onrustig is, is het moeilijk haar hongersignalen te herkennen. Ik probeer haar nu maar zo af en toe aan te leggen. Maar hoe moet dat als ik straks ga werken? Opgewarmde melk moet je na een uur weggooien, ik zie mijn voorraad al door de afvoer verdwijnen, of Eva honger hebben omdat vriendlief te lang wacht. Mijn hoofd loopt een beetje over met zorgen momenteel. Van het weekend wilde Eva trouwens de fles niet van mijn vriend, een half uur later heb ik het gegeven omdat het zo uitkwam, dat pikte ze wel. Maar ik weet niet of dat kwam doordat ze eerder nog geen honger had, of doordat ze het van mijn vriend niet wil... Ik heb wel zoiets van, als ik straks werk en ze drinkt overdag niet, dan zal ze het 's avonds en 's nachts wel inhalen.

Om even op borstvoeding terug te komen: Eva is na de controles bij mij aangelegd, na 22 minuten (even foto terug gekeken ;)). Maar ze was te misselijk om te drinken, had ook heel veel slijm in haar mond. Een paar uur later weer geprobeerd, niet echt gelukt. Toen ging de kraam weg en ik mocht haar 's nachts aanleggen (ja duh ;), maar zo stond het in het kraamplan). Dat lukte wel aardig, maar heb wel lekker kloven gekweekt toen ;). Maar niet zo'n last van gehad. Eigenlijk kwam het toen heel snel op gang.
    Ik weet nog dat ik in mijn hoofd had dat ik heel snel na de bevalling mijn kindje wilde aanleggen. Maar toen ze er was, heb ik er geen moment aan gedacht, ik was eigenlijk helemaal niet zo met haar bezig :oops: (waar dan wel mee weet ik ook niet ;)). Het is dat de kraamhulp 'opeens' met Eva bij me kwam om haar aan te leggen. Dus daar was ik wel erg blij mee! Wel heel raar en bijzonder zo'n eerste keer...

Liefs,
    Snoopy

2. Ready

Ready Actief lid

31 okt 2006
    265
    0
    0
    LOL, ja idd. Nou wilde ik er altijd wel 2. Eerste gehad, en ik zat plots deze week te denken dat ik nog MAAR een keer zwanger en babietje toch wel jammer zou vinden :confused: . Maar nooit meer bevallen helemaal niet. Dus wie weet de volgende maar een tweeling ;).

Nee serieus, wij wachten ook nog wel even met nr 2. Eerst promoveren en ik wil sowieso weer eerst even helemaal mezelf worden (qua lichaam vooral).

@ Nienke: Sterkte!

@ Allwoman. Bij ons is papa 's nachts niet echt druk. In het begin sliep hij nogal diep en ben ik van het eerste geluidje wakker (Mads slaapt bij ons op de kamer). Ik hoef dus ook alleen even naar het voeteneinde te kruipen om Mads te pakken, als ik manlief moet wakkermaken ben ik langer bezig. (voor duidelijkheid, wiegje staat aan voeteneind ;) hij ligt niet aan mijn voeteneind). Tegenwoordig word hij wel sneller wakker en pakt hij hem wel regelmatig op en legt hem naast mij neer. Heel lief, maar ik vind het niet echt nodig. Moet toch wakker worden.

In het begin was ik wel lang (vond ik dan, maar ik kan niet met fv vergelijken) bezig, ongeveer een uur, maar toen moest ik hem ook nog elke keer verschonen. Sinds hij 2,5 maand is poept hij nog maar een keer per dag (meestal overdag), drinkt hij binnen een kwartiertje en komt meestal maar een keer per nacht (dat is, rond 23 uur, 3 uur en dan weer om 7 uur). Ik vind het te doen en kan me soms niet eens echt herinneren of ik nu wakker ben geweest. Succes met het maken van je keuze!

@ Snoopy. Sinds Mads zijn handjes heeft gevonden vind ik het ook moeilijker hongersignalen te herkennen. Wat ik vaak doe is dat ik doorvoed in het ritme van de nacht. Als hij echt honger heeft dan duikt hij wel naar mijn borst als ik hem oppak (en dat deed en doe ik eigenlijk altijd als hij huilt, want dat doet hij niet zo vaak). Maar ik kan me herinneren (lijkt al weer zooo lang geleden) dat Mads ook zo'n periode had vlak voor ik weer moest gaan werken. Toen maakte ik me ook zorgen maar een week later was het gewoon over en had ik me voor niets druk gemaakt!

3. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Hier weer een serieuze dip. Paar weken geleden productiedip gehad, maar met extra kolven weer goed op peil gebracht.
    Vorig weekend ook weer extra gekolfd en gisteren ook, maar helaas zonder resultaat.
    Leander drinkt 's morgens nu ook weer erg slordig. De wereld rond hem is veel interessanter dan mama's borst. En krijg hem dus echt niet overtuigd om nog wat te gaan drinken, wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor de productie.

Ik ben er serieus over aan het nadenken om een punt te gaan zetten achter de bv. De laatste maand kost het me meer energie dan wat het opbrengt.

Zo weer even lekker geklaagd.

*klaagmodus uit*

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dames, ik kan alles niet meer onthouden hoor! (schaamt zich diep :oops: :oops: )

@ Snoopy, sterkte, en hoop dat eva snel weer wat beter slaapt zodat je ook wat uit kunt rusten.

@ Kathy, *knuf* lekker even komen klagen hoor! Zeker als dat oplucht! Ik hoop voor je dat leander snel weer beter gaat drinken.

Uhm denk denk denk. Er was iets over nachtvoedingen. In het begin was het heel verschillend wie wat deed. Maar de laatste maanden, ga ik de kleine die honger heeft halen, voed hem/haar bij ons in bed, en breng hem/haar weer terug naar het eigen bedje. Mijn vriend is dan ook eigenlijk altijd wakker, ligt heerlijk te genieten van ons. En gaat weer slapen als ik klaar ben. (soms vallen zn ogen al eerder dicht hoor, ssst, niet verder vertellen he :p ). Wanneer hij de volgende dag vrij is, heb ik 'roomservice'. Oftewel, de kleine die wakker is word bij me gebracht, met de mededeling roomservice! :) . Maar ik vind bv wat dat betreft echt veel makkelijker als flesjes. Wij hebben natuurlijk van alletwee 'geproefd', maar je borsten heb je bij de hand. Voor die flesjes moet je naar beneden, water warm maken, poeder afmeten, geven, fles schoonmaken weer beneden brengen. Nee, als het niet anders is dan is het niet anders, maar doe mij maar de borst.

@ Ready, ik zou er ook echt niet aan moeten denken dat je bijv al 2 kindjes heb en er nog wel 1 bij wil, en het er dan 2 blijken te zijn! Nee, ik vind 2 kindjes meeeer dan genoeg. ;)

5. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Snoopy en Kathy, gooi alle frustraties er maar uit hier. Zijn we voor ;)
    Snoopy, het is dan geen 200 gr, maar Eva is wel aangekomen op jouw melk. Dat is gewoon goed.
    Kathy, kan me heel goed voorstellen dat je er doorheen zit en de twijfels over doorgaan op komen zetten. Hopelijk vind je je rust en neem je een beslissing waar je met hart achterstaat. Sterkte!

Aanleggen na de bevalling; hier na ongeveer een uur. De vk was alweer bezig met de volgende bevalling (tja, stormnacht en 'dus' heel druk ;)). Ze kwam op een gegeven moment iets halen uit 'mijn' verloskamer en checkte even hoe het met ons ging. Op dat moment heb ik gevraagd of ze iemand kon sturen om te helpen met het eerste aanleggen, omdat ik had gelezen dat het beter is om het zo snel mogelijk na de bevalling te doen. Ze is - na even gemeld te hebben bij het andere team - gelijk bij mij gebleven om me te helpen. Hij pakte niet gelijk, maar uiteindelijk heeft hij een kwartiertje goed aan de borst gelegen. En dat ondanks zijn zwakke zuigreflex (hij is met 37 weken al geboren, dus net niet prematuur maar er wel tegenaan).

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    *Haakt hier even op in*
    Maakt dat ook nog verschil? Wanneer de kleine geboren is? Er gaat een wereld voor me open :D . Alleen ben ik er een maand of 5 te laat mee :rolleyes: .

7. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Dat is wel wat de LK en de VK aan mij vertelden. Heb dat eigenlijk zomaar aangenomen voor waar. Zal eens zoeken of ik er meer over kan vinden ;)

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Aha, hier geboren met 35 weken en 6 dagen, en eigenlijk nooit iets van gehoord :( .

9. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Zuigreflex

Een matige zuigreflex kan voedingsproblemen veroorzaken. Daarom krijgen premature baby's vaak via een sonde voedsel toegediend. De zuigreflex komt pas rond de 32-34 weken op gang. Drinken is sowieso een ingewikkelde bezigheid: je moet zuigen, de voeding in je mond moet de keel bereiken en dan moet je ook nog slikken. En tijdens dat hele proces moet je ook nog doorademen. Een kunstje dat een veel te vroeg geboren kind niet beheerst.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hmm :-k , thanx! Had ik nog nooit van gehoord. Maar dat is nu voorbij ;) en het is gelukkig allemaal goed gekomen.

11. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Te vroeg geboren baby's drinken vaak slecht aan de borst, omdat ze meestal de kracht en zuigreflex nog niet hebben

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nogmaals bedankt! ;)

13. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Ik zei het dus eigenlijk net verkeerd. De zuigreflex was er wel al (matig), maar hij miste de kracht nog. Dus die combi maakte het moeilijk aan de borst te drinken en er voldoende uit te krijgen. Mischien herken je het zo achteraf wel?

14. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Graag gedaan ;)

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd, er valt weer een kwartje op zn plek. Jammer alleen dat zelfs de lk er niks over gezegd heeft :( . Maar gelukkig is het zoals ik al zei toch goed gekomen. Waarschijnlijk hebben ze ook gewoon geen kracht genoeg gehad, maar blijft dat dan zo lang? :rolleyes: . Ach, maak me er maar niet te druk om, heb ik nu toch niks aan. Ben allang blij dat het nu SUPER gaat! :D

Wel bedankt voor de info! :thumup:

16. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    goedemorgen,
    allemaal bedankt voro jullie reacties hoor!
    Mijn gevoel zegt nog steeds het in ieder geval te willen proberen.

en idd dat snachts naar beneden en een flesje klaar maken,..lijkt me dit wel weer "makkelijk"
    bij de eerste stroomde het er letterlijk uit,dat zet je dan wel aan het denken :)

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zo is het, je kunt het altijd proberen. Als je het niet probeert zul je het nooit weten natuurlijk!
    Succes nog, en een fijne zwangerschap!

18. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    De LK zei dat het waarschijnlijk zo rond de periode van de uitgerekende datum zou verbeteren en in ons geval klopte dat ook. Ik meen me ter herinneren dat ook het gewicht van de baby ermee te maken heeft. Zo van hoe zwaarder, hoe krachtiger. Maar dat kan ik me niet meer precies herinneren :oops:

Mij hielp het mentaal toen best wel om te weten dat het 'vanzelf' beter zou worden, gewoon omdat hij ouder werd.

Precies wat je zegt: wees gelukkig met dat nu SUPER goed gaat met die 2 kanjers :D Druk maken erover heeft weinig zin meer, maar even terugkijken is altijd goed voor de verwerking van die heftige periode.

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, misschien wel goed voor de verwerking, ik heb het er gisteravond echt nog even met mn vriend over gehad. Hij kan het zich ook niet herinneren dat het door de lk verteld is maar hij wist het wel :( . Maar het kan best zijn dat de lk het wel verteld heeft hoor, ik ben wel meer dingen vergeten :oops: . Bij ons kreeg ik pas na een week of 6-7 het idee dat we het aanleggen en happen snapte, dus dat heeft er misschien ook nog mee te maken gehad. En hoe zwaarder het kindje hoe krachtiger het zuigt, daarmee hadden we dus ook nog wat pech ;) . Maar niet meer te veel terug kijken, word ik alleen verdrietig van, lekker vooruit kijken en in de box :D dan weten we weer waarvoor we het gedaan hebben!

Hoest trouwens met jullie daar?

20. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    ***klaagmodus***

Pfff...
    Ik heb vandaag een baaldag. Weet niet waarom, maar ik krijg niks voor elkaar en heb nergens energie voor. Ik zit er zo enorm doorheen. Blegh.

En toen ik op een website over borstvoeding las dat een voeding zo'n 20 tot 30 minuten per keer duurt, kon ik wel janken.
    Wij zijn namelijk zowat het dubbele kwijt aan tijd. Annabel drinkt inmiddels wel wat krachtiger dan in het begin, maar toch vind ik de voedingen erg lang duren. Nu heb ik er een limiet op gezet. Ze krijgt maximaal 20 minuten per borst en dan haal ik ze eraf.

***einde klaagmodus***

Sorry voor het geklaag...

Deel Deze Pagina