Dylan en Jopie: van harte met jullie 1-jarig jubeleum {|= ! Ik vraag me af wanneer jullie 's nachts aanleggen. Om even iets duidelijker te zijn, leggen jullie aan bij het eerste smakgeluidje, wacht je tot je kindje ook echt wakker is of laat het zelfs echt even aanslaan? Ik heb Julia gister om half 9 in bed gelegd (had van 19.45 tot 20.15 gevoed) en toen ik zelf om 22.30 naar bed ging lag Juul een beetje te prutten en te smakken. Na wat kleine pesterijen van mijn kant gingen haar oogjes open en heb ik haar uit bed geplukt om te voeden. Ze heeft toen een kleine 15 minuten gebronken, maar viel telkens in slaap. Daarna werd ik om 3u wakker van gesmak en heb haar weer gepakt en aangelegd. Ook nu dronk ze wel, maar na een kwartiertje hield ze het niet meer wakker. Vanochtend kwam ze om 7u en ook nu heeft ze niet echt de sterren van de hemel gedronken. Ik vraag me af of ik haar niet veel te vroeg uit bed haal, of ik haar niet beter echt luid en duidelijk om eten kan laten vragen. Ze is verder tevreden hoor en als ze wakker is is ze alert, maar echt een half uur gretig drinken is er niet meer bij. Ik ga haar straks wegen en vrees dat ze niet echt vreselijk gegroeid zal zijn.
Bij mij is dat ook zo Mrijn. Op het begin dronk hij 's nachts gretig en 2 borsten na verloop van tijd werd dit minder. Maak je geen zorgen, kindjes hebben 's nachts steeds minder nodig, dit is namelijk de voorbode van doorslapen! Kevin smakt niet, maar begint eigenlijk meteen te 'huilen'. Niet hard hoor, maar echt een 'ik-heb-honger'-jengeltje. Aanleggen doe ik dan vrijwel meteen, want dan drinkt hij het beste. Met een speen zou ik het misschien nog even kunnen rekken, maar mijn ervaring is dat we elkaar dan onnodig uit de slaap houden, want dan blijf je lopen en na het aanleggen en een paar slokken te hebben genomen is mijn kind tevreden en in dromenland.
Dylan en Jopie gefeliciteerd, 1 jaar alweer! Maak er een mooie dag van. Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat zo ongeveer je hele omgeving wil dat je FV gaat geven? Een paar opmerkingen die ik de laatste paar weken heb gehad: - "Ik zou haar toch maar eens flesvoeding laten geven" (bezorgde tante tegen mijn moeder over de nog niet florisante groei van Eliora) - "Bijvoeding geven is niet erg hoor en het is zelfs wel makkelijk, kan je man het ook een keer overnemen" - "Ik zou nu toch maar eens een flesje gaan kopen, je bent er tzt toch een nodig" (oja, waarvoor dan en dat kan dan ook nog wel) - "Hoelang denk je er nog mee door te gaan?" ( tot ze 1 jaar is in ieder geval. En dat is dan meestal van mensen die niet volledige BV of zelfs alleen maar FV hebben gegeven, vindt het soms wel heel ontmoedigend, maar ik wil doorgaan en Eliora minstens 1 jaar volledige BV blijven geven, natuurlijk wel vanaf 6 maanden bijvoeding in de vorm van fruit- en groentehapjes. Ik ben nu bezig om van 10 naar 9 voedingen te gaan, maar dat valt niet mee, het vergt nogal wat rekenwerk en dametje werkt niet altijd mee. Ik wens jullie allemaal vast goede paasdagen en tot gauw.
@Dylan en jopie: geweldig zeg! Een hele fijne dag he! @Pareltje: mijn ervaring is dat dit meestal komt door jaloezie en onwetendheid. Je weet waar je mee bezig bent, en niets zo erg als een jonge mama die achter haar borstvoedingsbeleid staat en weet wat ze doet
Sonja en Dylan, gefeliciteerd! Appeltje, fijn dat je de verklaring nu hebt waardoor je tsr soms op zich laat wachten. Klinkt wel logisch inderdaad. En wat betreft iets minder voeding, hij zal wel gaan regelen dan toch? Maar dat kan je zelf natuurlijk ook doen , ben je hem voor. Mrijn, het kan natuurlijk ook dat Julia korter gaat drinken omdat ze efficienter gaat drinken. Eva heeft echt nog nooit langer dan een kwartier gedronken en dat was in het begin. Nu is ze bijna altijd met 5 minuten klaar, soms 10. Ik vind het altijd weer raar te lezen als iemand een half uur bezig is... maar dat is natuurlijk normaal . Ik heb gewoon veel melk en Eva drinkt snel. Over het aanleggen 's nachts, bij de eerste smakjes slaap ik lekker door, ik kijk meestal wel hoe laat het is. Eva slaapt dan ook vaak weer. Daarna gaat Eva mopperend brabbelen (zo lief!) en als ze dat ongeveer een kwartiertje heeft gedaan leg ik haar aan. Soms wordt ze huilend wakker, als het al erg lang sinds de laatste voeding is en dan pak ik haar uiteraard meteen. Zo doe ik het overdag nu ook, al laat ze dus weinig hongersignalen merken, maar als verder niets meer goed is en het is ongeveer 3 uur of langer geleden, weet ik dat ze honger heeft. Te vroeg aanleggen leidt hier in ieder geval tot onrustig drinken, nu gaat het weer super! Pareltje, herkenbaar hoor. Of als ik ergens ben en mensen vragen of ik een flesje bij me heb ;?, nee dus, ik geef borstvoeding (terwijl ze dat weten, alsof ik ga afkolven omdat ik wegga) Tja, sommige mensen zijn jaloers en sommigen vinden borstvoeding maar raar. Hun probleem . Hier hebben we nu dus wel flesjes, aangezien ik vanaf 1 april ga werken en dan is het toch wel noodzakelijk. Het went ook wel gelukkig, de eerste keer vond ik zo erg! Mijn vriend vindt het ook erg leuk om de fles te geven, dat is wel leuk om te zien. Maar wel met mijn melk . Eva heeft gisteravond/vannacht/vanochtend voedingen gehad om 17:15, 23:30, 4:00 en 7:30 uur. Best netjes dus, ik geloof dat we hier heel tevreden mee mogen zijn en dat zijn we dan ook! Alleen had ik met haar afgesproken dat ze tot 7 uur door zou slapen, alleen heeft ze er nog een voeding om 4 uur tussen gepropt, de deugniet . Het is wel grappig, 's nachts kijk ik altijd eerst op de klok, ben zo benieuwd hoe laat het dan is. Terwijl het me helemaal niet uitmaakt als ze 's nachts nog 2x komt. Vandaag heeft mijn vriend een flesje gegeven, ik had 160ml en dacht dat dit wel teveel zou zijn, maar ze heeft 150ml op! Netjes in zo'n 20 minuten. Ik heb in de tussentijd gekolfd, het ging super, 120ml! Ook weer best snel. Als ik straks op mijn werk 2x kolf en 's avonds wat ik nu ook altijd doe, heb ik 2 voedingen totaal, dus dat komt goed uit. Vandaag naar de stad geweest, was al van plan om bij de V&D te gaan voeden. Had een hemdje aan en t-shirt, wel makkelijk, kan ik onder mijn t-shirt alles 'klaarmaken' en als ik Eva wil aanleggen alleen stukje t-shirt omhoog en niemand die iets ziet. Eva heeft ook lekker om zich heen gekeken en had het prima naar haar zin, maar zette het toch op een huilen toen we weggingen! Was een beetje teveel geworden. Maar na zo'n 5 minuten was het over, ze heeft nog lekker even in de wagen geslapen en thuis rustig wakker geworden en nog in de box gespeeld. Ze was gelukkig vrij rustig, daarna in bad gedaan en de laatste voeding en naar bed en nu slaapt ze lekker. Had ik niet verwacht zo snel na zo'n hectisch dagje, meestal is ze dan helemaal van slag. Maar nu dus lekker moet. Ze wordt natuurlijk ook ouder en kan er misschien langzamerhand wat beter tegen. Liefs, Snoopy
Dylan, van harte gefeliciteerd met je eerste verjaardag! En mama en papa, van harte gefeliciteerd met jullie zoontje en het jaar bv! Super gedaan hoor! Een pluim voor jullie! Snoopy, ja, sorry, was mn eerste idee, vond hem wel grappig. Ik wil ook wel komen zuigen hoor, ik heb er totaal geen hekel aan. Ben elke ochtend aan de slag met die stofzuiger . Lekker een dagje weggeweest vandaag? Lekker hoor! Die voedingstijden zijn idd mooi zo hoor. Mrijn, over de nachtvoedingen. Hier slapen Malou en Ruben al vanaf de geboorte op hun eigen kamertje (sinds een paar dagen hebben ze zelfs ieder hun eigen kamertje ) dus die eerste smakjes/hongergeluiden missen wij altijd. Maar ik (of mn vriend) ga er altijd heen zogauw er geluid komt. Ze worden wakker, liggen even geluidjes te maken en gaan dan jengelen, tegen die tijd zijn wij bij het bedje. Dus dat is niet bij smakgeluidjes maar ze zijn dan echt wakker. Pareltje, grrrrr vreselijk toch van die mensen. Als je zelf maar weet wat je doet en waarom je het zo doet dan is het goed. Heb niemand anders wat mee te maken! Hier vanmorgen weer vroeg dag (4 uur, was die kleine meid hier weer klaarwakker) en gisteravond pas laat thuis en naar bed gegaan dus de lucifer stokjes mogen aanrukken . Gister hadden we een verjaardagfeest van een kennis van ons, en ik heb mn ogen uitgekeken, maar niks gezegd. Er was een mama met een zoontje van tweeenhalve week oud. Kleine kreeg bv, had honger dus werd aangelegd en na zeg pak`m beet 10 minuten losgekoppeld. Kleine bleren, mama vond dat het tijd was voor een boertje. Kleine weer wat rustiger, ligt ondertussen bij papa, en als maar te smakken, vingertjes en handje in het mondje te stoppen, jengelen. Zegt papa, volgens mij heeft ie nog honger hij heeft toch pas even gedronken? Maar mama ging hem niet meer aanleggen omdat hij net gedroken had, had ie maar genoeg moeten drinken, eigen schuld. "ik ga hier echt niet steeds met mn borsten bloot zitten hoor" zegt ze. Nou moet ieder natuurlijk zelf weten hoe ze het doen, en ieder weet wat goed is bij zijn of haar kindje, maar ik had gewoon medeleiden met het jochie. Duidelijk honger maar mama vond dat ie maar eerder meer had moeten drinken. Sorry dat ik het hierneer zet, maar ik zat er gewoon mee in mn maag, moet er steeds weer aan denken. Zo een klein ukje voed je toch gewoon als ie honger heeft? Maarja vooruit, zal wel aan mij liggen . Hier is het inieder geval prima gegaan, ze hebben alletwee prima gedronken terwijl er toch zoveel herrie was en zoveel te zien was en erg druk was. Kortom super kinderen die wij hebben ! Ik ga weer stoppen, fijne pasen allemaal!
SNOOPY, hier ook vaak kalmeren aan de borst ... is ook al een keer gebeurd toen ik aan het werk was en pas rond 19u thuiskwam. Maar toen heeft mn man haar toch stil en in slaap gekregen (wiegen wiegen en nog eens wiegen) ... En vervelend hoor dat gemiep ... Ik kijk snachts ook altijd op de klok. En als het dan later is dan ik dacht dan ben ik heel trots (terwijl het ook mij niet uitmaakt ... dus waarom dan eigenlijk trots ) ... *** Mirre meldt zich na ongeveer anderhalf uur te hebben geslapen! *** Pfff ... het drinken leek weer (veel) beter te gaan ... nu net weer drama ... Ze hapt wel, maar laat ook direct weer los. Bij rechts tenminste ... links drinkt wel (soort van). Ze lijkt ook last te hebben van windjes (knalhard) ... Nu zit ze in de box naar dr handjes en mobiel te kijken en we hebben samen ook al enorm gelachen op de bank ... ze lijkt niet echt ergens last van te hebben (ook niet van honger trouwens) ... Zit wel op dr handjes te sabbelen ... zo nog maar een keertje aanleggen denk ik? Ik merk dat ik nog steeds erg onzeker ben ... Mirre is trouwens 120 gram aangekomen deze week. Best prima ... alleen had ik haar stiekem maandag al gewogen en toen was ze 4950 (wel na een voeding, maar ook na een behoorlijke plasluier) ... *** BOLBUIKJE, lekker metde luciferhoutjes ... En tja ... zo'n moeder ... pfff ... En heerlijk van die superkinderen JOPIE, gefeliciteerd met Dylan! APPELTJE, ook een productiedipje dus ... vervelend hoor en sterkte ermee ... en wat een leuke foto's! MRIJN, als ik Mirre hoor pruttelen dan wacht ik heeeeel even (soms is het namelijk alleen maar een 'hoi-daar-ben-ik-en-nu-ga-ik-weer-slapen'pruttel) en dan leg ik haar aan. Meestal drinkt ze enorm en soms wat minder ... PARELTJE, lekker laten kletsen hoor die mensen ... en hoe voed je Eliora nu dan? Ik zou vooral voeden op haar verzoek als zij vraagt om die 10 voedingen! Dan heeft ze dat gewoon nodig (al is het natuurlijk wel vermoeiend ja) ...
Bij mij hing het er vanaf hoe wakker ik zelf was. Eigenlijk voedde ik meestal (half)slapend en hoorde ik bij het opstaan van mijn man dat en hoe vaak ik gevoed had.
Ik laat mijn koppie ook weer even zien... (en Annabel ook in mijn album) Heb alleen maar de laatste pagina gelezen... Hier is het echte leven inmiddels weer begonnen... Mijn bevallingsverlof zit er op en afgelopen week moest ik dus weer aan de slag. Gelukkig kan ik de vier dagen gewoon live voeden in plaats van kolven. Het gaat wel goed, maar ik merk echt dat ik weer moet wennen aan het ritme. 's Avonds ben ik doodop! En om het nog leuker te maken, komt Annabel sinds een paar dagen ineens om 5 uur 's ochtends voor de eerste voeding in plaats van om 7 uur. Hopelijk is het een tijdelijke terugval... Het was wel zo prettig 5 voedingen, waarvan de eerste om 07.00u en de laatste rond 23.00u. Verder heb ik een "vies" vraagje. Voorheen had Annabel bij iedere verschoning een plasluier met vaak een mosterdkleurig poepje. Sinds een paar dagen heb ik alleen maar flinke plasluiers verschoond en toen mijn man haar gisteren verschoonde (heeft een blessure aan zijn knie, waardoor hij Annabel niet meer zo vaak kan verschonen) had ze hem op een flinke poepluier getrakteerd. Volgens mijn man zag het eruit als "pure" chocolademelk. Zou dat kwaad kunnen? Het is dan wel Pasen, maar zoveel chocola heb ik nu ook weer niet gegeten! @pareltje2212: ik word ook simpel van die mensen die het over fles- of bijvoeding hebben. Meestal zijn het opmerkingen van mijn moeder en schoonmoeder... Misschien zijn ze wel gewoon jaloers, want bij hen lukte het niet goed. Wel krijgt Annabel soms een flesje moedermelk van mijn man als ik ben sporten. @jopie: Gefeliciteerd met de eerste verjaardag van Dylan en je borstvoeding! =D> @Mrijn: Annabel heeft ook een "hongerhuiltje", want smakken horen we toch niet vanuit haar kamertje. Eerst wachten we even af wat voor prutteltje er uit haar kamertje komt. Soms is het zo'n huiltje van "Huh? Waar ben ik nou? O, op mijn kamertje. Weltrusten!" Als ze echt honger heeft, laat ze ons dat duidelijk weten. @bolbuikje: OMG! Een kleintje van 2,5 week oud die maar tien minuten voeding krijgt? Ocharm kindje... Zo krijgt het nooit de kans zijn/haar zuigreflex goed te ontwikkelen!
Moet net als Bolbuikje even mijn ei kwijt hoor (hoe toepasselijk met Pasen ): Bij mijn moeder op koor zit een vrouw die ook een jonge baby geeft en ze geeft ook borstvoeding. Nu heeft het cb haar verteld dat ze rust, ritme en regelmaat moet aanhouden en dat is natuurlijk heel goed, maar haar is dus verteld op vaste tijden te voeden. Ze had het er met mijn moeder over, want ze vond het zo lastig, want wat als de kleine eerder honger heeft en ze vroeg dus ook hoe haar dochter het doet. Dus mijn moeder zei dat ik op verzoek voedt. Ik heb gezegd dat ze maar mijn mailadres moet geven, ik vind het zo sneu dat iemand zo in de war wordt gebracht door mensen van wie je zou verwachten dat ze het wel weten. Gelukkig gaat ons cb beter met bv om, zij zit bij een cb in een andere wijk. Vandaag lekker bij mijn ouders geweest, mijn oma was er ook en kwam weer helemaal tot leven, heeft zich prima vermaakt met Eva, zo leuk! Nooit geweten dat oma zulke geluiden kon maken , echt schattig. Eva schrok wel eerst van de drukte, maar vond het daarna erg leuk allemaal. Ze zal wel weer goed slapen denk ik vannacht. Afgelopen nacht sliep ze uiteindelijk om 19:30 echt goed, daarvoor nog vaak wakker geworden, maar ze was wel rustig en viel meestal zelf weer in slaap. En vanochtend kwam ze pas om 5 uur! Dat is dus bijna 12 uur zonder voeding! Had ik lekker bij kunnen slapen, ware het niet dat ik tot laat beneden was en toen ik naar bed wilde nog even de was heb gedaan, wat opgeruimd enzo en zo was het alweer 2 uur. Maar goed, wel een hele rustige lange avond gehad en weer lekker 120ml gekolfd, het wordt steeds meer, in evenveel tijd! Bolbuikje, kan me voorstellen dat je nekharen dan overeind gaan staan hoor. Ik heb het in een hormoonoverstroming-bui ook wel gezegd ('ze heeft net gehad'), maar haar toen wel aangelegd. Ik hoop dat het bij haar ook haar hormonen waren die in de weg zaten en dat ze normaal niet zo doet . Oh, en wanneer heb je tijd om te komen stofzuigen? Helaas woon je niet in de buurt , ik denk dat je in de buurt van Nijmegen woont? Salapio, hier wordt ook erg onrustig gedronken als er windjes dwarszitten, dan heb ik ook zoiets van, wat is er dan en opeens hoor (en ruik ) ik het dan. Verder probeer ik minder onzeker te zijn en dat gaat goed, als ze honger heeft laat ze het wel weten. En dat gaat dus heel goed, ze drinkt super en is heel erg tevreden. Ik hoop dus dat het zo blijft gaan, maar er zullen ook wel weer regeldagen en sprongetjes komen. Is je productie weer helemaal goed? Nelly, kan me best voorstellen dat het vermoeiend is te werken, vooral 4 dagen. Die poepluier, ik weet niet of dat kwaad kan, maar ik vind het wel een vreemde kleur! Even kijken of het die kleur blijft en dan zou ik wat bewaren en ermee naar de dokter gaan. Tenzij iemand hier zegt dat het heel normaal is , maar ik heb zoiets liever te vaak naar de dokter dan te weinig. Enne, Eva 'kreeg' rond 2,5 week vaak ook maar 10 minuten voeding, maar was dan ook klaar en groeide ook 250 gram per week . Maar dat is dus heel anders dan wat BB beschreef. Liefs, Snoopy
bolbuikje, ik heb in het begin ook wel eens geroepen van "tja hoe kan dat nou hij heeft net nog gehad" maar als hij dan echt jengelde legde ik hem gewoon aan hoor! Beter stil aan de borst dan onrustig dacht ik dan. Enneh met je borsten bloot, tja jammer dan ik zit er niet mee... dan kijken ze maar de andere kant op (ik zorg altijd wel dat ik niet helemaal bloot hoef hoor ) Maar goed ieder zijn eigen, zo zie je maar weer. Snoopy, lekker geslapen dus? Heerlijk even bijtanken!(ookal is af en toe een nachtvoeding best gezellig) Thijs presteert ook om steeds langer door te slapen. Nu is het van 19 tot 6 uur! Trots ben ik hoor! Maar voor hoe lang dit zo blijft is maar weer de vraag natuurlijk. Nelly, borstvoedingspoep is toch mosterdkleurig normaal gesproken (of iets rodig of groenig na spinazie of bietjes )Zou gewoon even vragen aan de HA... Vanmiddag nog kraamvisite gehad van mijn moeders kant van de familie, met alle neefjes en nichtjes.. vol huis dus... Thijs had waarschijnlijk vanmorgen al zo'n vermoeden en heeft dus zowat de hele ochtend geslapen, zodat hij dus vanmiddag extra lief en erg gezellig was . Hij heeft zich dus voorbeeldig gedragen en is op vele vreemde armen geweest en vond dit allemaal wel prima. Eerst dacht ik dat we vanavond wel problemen zouden krijgen. Maar hij heeft zijn matras niet eens gevoeld volgens mij! Meteen gaan slapen! heerlijk knulletje hebben we toch zeg! Fijne pasen!
Hey Ladies, Nou, ik ben er ook weer hoor. Ik heb de laatste tijd wel af en toe meegelezen. Ik had ook een paar halve reakties klaar staan, maar elke keer kwam er wat tussendoor. Nu even tijd om goed te lezen en te reageren . Lekker terwijl ik met koppie thee zit, Mads net weer in bed en de kraamafdeling (TV) aan. Je moet toch wat op 2e paasdag. Vind ik altijd zo'n rare feestdag, met zijn allen naar de meubelboulevard. Voor ons niet, ik denk dat dit een lekkere bankhangdag wordt voor ons. @ Bolbuikje Oei, dubbele operatie dus. Vervelend, maar ik ga zo vast lezen dat je weer helemaal opgeknapt bent . In plaats daarvan lees ik over vroege ochtenden! Knijp ik mijn handjes weer dicht dat Mads op zijn vroegst om 6 uur echt wakker wordt. @ Snoopy Respect, met 2 handkolven! Ik heb dat ook geprobeerd, maar ik had er de coordinatie niet voor. Ik kneep of in de een, of in de ander. Als ik het tegelijk voor elkaar kreeg dan knoeide ik ontzettend. Met elektrische is het juist erg makkelijk, alleen voorzichtig met doekje in de buurt erafhalen. Lastig is dat he, die onzekerheid die komt bij bv af en toe? Bij mij dronk Mads ook een tijd onrustig, maar gelukkig deed hij hetzelfde met de fles op het KDV. Halverwege, bij 1e gestilde honger vond hij het wel goed en dan ging hij kletsen. Terwijl hij al niet enorm veel krijgt, 3 keer 100 en tegenwoordig zelfs maar 2 x 125. Maar meer drinkt hij echt niet. Als Mads trouwens niet goed aangeeft (of ik het niet zie) als hij honger heeft dan houd ik zijn nachtritme aan. Meestal om de 4 uur. Heb ik alles gemist, dan begint hij trouwens te huilen als ik hem neerleg. Wel makkelijk. @ Mrijn Mads sliep eerst ook vaak op mijn buik, soms in zijn wieg. Meestal legde ik hem slapend weg. Ik was bang hem patronen aan te leren, en tot nu toe is het zonder veel gedoe goedgekomen. Lukt vanzelf wel joh, als ze ouder worden komen ze ook makkelijker in slaap. Ik zit nu met de "verhuizing" van wiegje in onze kamer naar ledikant in eigen kamer (in ieder geval overdag). Lukt nog niet echt, volgens mij vind hij het open ledikantje een beetje eng na 5 maand in een beschutte wieg of kinderwagenbak te hebben geslapen. Hij past nog in de wieg, dus ik laat het voorlopig maar even gaan. Ik probeer regelmatig als ik gewoon rustig de tijd heb. Moet ik iets doen, dan leg ik hem in de wieg, is hij zo weg (wel met speen overdag). En een babytrainingsschool zou idd wel handig zijn . Super dat het nu (3 pagina's verder) beter gaat met R&R! En ik leg altijd aan bij de eerste geluidjes waar ik wakker van wordt. Anders wordt het maar maximaal 10 minuutjes later waarin ik toch niet weer slaap. @ Nynke. Vervelend die griep. Ik ben al een week half verkouden. Wordt ik ook helemaal gallisch van. LOL, beterschap, maar ik zie dat je berichtje van een week geleden is dus dat is hopelijk wel gelukt! Hoera, ik zie je alweer. En (ook) 5 maand! @ Salapio Ik lees wel eens op borstvoedings.com forum en daar staat dat een wijntje na 3 uur uit je voeding is verdwenen. Vlak na het voeden in de avond drinken dus (of als je weet dat beebs ff een paar uur gaat slapen). Maar er wordt ook wel door LK gezegd dat eigenlijk het percentage alcohol in de melk zo laag is, dat het te verwaarlozen is en dat je gewoon zou kunnen voeden (mits je niet de hele fles achterover slaat natuurlijk ). Hier ook een stieftietje trouwens, in ieder geval met kolven. Met live drinken merk ik niet echt verschil. @ Geke Ik hoop dat Mads zijn speen ook nog gaat vergeten, overdag heeft hij hem eigenlijk altijd wel nodig. Maar ik heb er hekel aan . Heerlijk, niet meer kolven. Ik ben er ook geen fan van, maar als ik nog even door wil voeden dan moet ik nog wel ff. Heb wel aan mezelf beloofd dat ik wat relaxter ga worden na 6 maand. Fijne vakantie! @ Paprika Tata zeggen, dat is pas een duidelijke vraag om voeding ! Moeten we hier nog even op wachten denk ik. @ Guppien en Jopie Gefeliciteerd met de beebs en 1 jaar borstvoeding! @ Appeltje Tjonge, vervelend al die verkoudheden achter elkaar. Dat RS virus heeft wel erg vervelend uitgepakt voor jullie. Ik werd helemaal suf van het aantal waarschuwingen dat ik de eerste week in het ziekenhuis gehad heb voor RS (als het aan de verpleegsters had gelegen mocht ik de eerste 6 maand nergens op bezoek waar ook kinderen waren) maar kennelijk was het niet voor niets. Gelukkig is het hier bij een paar fikse verkoudheden gebleven. Geen TSR tips hier. Ik voel m al een tijd niet meer, behalve bij een lange nachtpauze. Maar geen klachten van Mads. @ Pareltje Ik moet zeggen dat mijn omgeving nooit zoveel over de bv zegt. Misschien omdat ik er eigenlijk ook nooit over praat, behalve dat ik gewoon in publiek voedt enz. Ik heb wel een vriendin die BV wilde proberen maar bij wie het niet gelukt is, die elke keer heel verbaasd is dat ik nog nachtvoedingen geef (en daar daar dan ook niet over kan stoppen). Maar zij ging ook tegen het advies van het CB in al pap geven savonds met 4 maand om te zorgen dat haar (niet al te slanke) baby doorsliep. Niet mijn ding, maar daar houd ik dan (tegen haar) mijn mond over. Leven en laten leven is mijn motto . @ Nelly Hier verschilt de poep ook nog wel eens van kleur. Van middenbruin tot donkergroen . Aan mads nog nooit wat gemerkt. 3 maanden is wel de tijd waarin "poeppatroon" gaat veranderen. Nou, anderhalf uur en 10 pagina's verder eindelijk "klaar" . Nu nog even een update over hoe het hier gaat. Borstvoeding gaat nog steeds super. Een van de redenen (heus niet de enige!) waarom ik 6 maanden alleen maar bv wilde geven is allergie bij zowel papa als mama. Helaas heeft Mads nu toch de eerste tekenen van eczeem in zijn knieholte. Heb ik zelf als kind ook gehad. Ook een heel droge en gevoelige huid. We doen hem, als het haalbaar is (geen extreme poepluiers) ook maar max. 2 keer per week in bad. Over 2 weken mogen we gaan bijvoeden, toch maar extra voorzichtig beginnen. Moet wel zeggen dat Mads gisteren "stiekum" al aan een worteltje gezogen heeft. Hij kijkt ons altijd erg aandachtig aan als wij eten dus ik hield hem grappend een worteltje voor. Hapte hij er zo naar! Maar hij ging dus zuigen ipv kauwen LOL. Leek het niet vies te vinden overigens. Fijne 2e paasdag nog!
Trouwens, nu "we" het er toch over hebben, hebben jullie nog bijvoedingstips? Ik ben me er nu een beetje in aan het verdiepen, en weet eerlijk gezegd nog niet echt hoe/wat/waar te beginnen. Rapley, geprakt, gepureerd. Eerst groente, dan fruit of maakt dat niet uit? Voor of na de borstvoeding, of op een heel ander tijdstip. Wat zijn jullie ervaringen?
Ready, knap hoor dat je alles hebt teruggelezen en hebt gereageerd! Over bijvoeden.... ik verdiep me er nu ook een beetje in. Eerst wilde ik Raplyen, maar na de les 'verslikken en verstikken' van mijn ehbo-curcus voor jonge kinderen, wil ik voorlopig alles in de blender.... nee zonder gekheid, ik weet het ook niet. Heb het bij mijn zussen - langvoeders - nagevraagd hoe zij het deden. Eerst gaven zijn een fruithap na de borst.... na een tijdje eerst de ene borst, dan een fruithap en dan de tweede borst. Als dar goed ging, dan eerst een fruithap en daarna pas borstvoeding. Over groente hebben we het nog niet gehad.... eerst maar eens fruit proberen.
@ Nelly, ja zeker lijkt me ook hoor dat je weer helemaal in je/een nieuw ritme moet komen. Wel lekker trouwens dat je live kan voeden, is natuurlijk wel ideaal! Dat zullen trouwens zeker lekkere nachten geweest zijn, van 23 tot 7. Nu maar hopen dat ze snel weer op 7 komt ipv 5 he. haha. Hoe is het ondertussen met de poepluiers? Ze zeggen toch altijd dat het alle kleuren van de regenboog mag en kan hebben? En anders gewoon ff een belletje naar je huisarts, kan nooit geen kwaad natuurlijk. @ Snoopy, nijmegen neeej, haha. Wel waar het werk van mn vriend is, maar we wonen in "het rivierengebied". Is officieel gelderland zuid, maar we zitten tegen de grens van noord brabant aan. Haha even gekeken, 80 km van ons naar rosendaal! haha, beetje ver he. @ Het kleine ukje , ja tuurlijk, volgens mij hebben we allemaal weleens geroepen (tijdens een dipje of hormoonuitspatting) dat het nu toch echt afgelopen was, dat ze ermee stopte, dat het genoeg was. En dan uiteindelijk toch aangelegd, maar ze deed het dus echt niet. Vond het echt zielig hoor. Maar gelukkig ben ik dus niet de enige. @ appelsientje, ja, heerlijk he, van die voorbeeldige kinderen? Lekker genieten van jullie knulletje hoor! @ Ready, zo jij bent wel even bezig geweest met lezen dus! haha! Ja, hier hadden we idd dubbel pech. Ondertussen ben ik alweer een heel eind opgeknapt hoor, en donderdag zijn alle hechtingen verwijderd dus daar zijn we ook al vanaf. Ben alleen wel erg moe, maar dat kan dus ook komen door die vreselijk korte nachten dankzij ons prinsesje. haha! Over twee weken bijvoeden, wij moeten er ook bijna aan geloven 8) . Ach gewoon lekker rustig aan hoor. Maar de wortel viel dus in de smaak? Bijvoeden, wij gaan straks, over een week of 3 denk ik beginnen met wat geprakte/fijngemaakte groentes. Ik denk gewoon beginnen met wat milde groente, wortels/spreziebonen/ertjes/broccolie, en dan daarna beginnen met fruit. Ik heb gelezen (hier of ergens anders, dat weet ik niet meer ) dat je dan eerst de borst geeft, dan wat hapjes, en dan nogmaals aanlegt. Een tijdje later eerst de bijvoeding en dan daarna aanleggen. Maar ervaring heb ik er dus ook nog niet mee. Hier hebben ze het vannacht weer prima gedaan. Ruben is gewoon om 23.30-3.00-6.00 geweest en Malou om 00.00-4.30-7.30. Ja, ze heeft weer geslapen na de voeding van 4.30. Waar het door komt weet ik niet, maar we hebben ze dus vannacht weer samen op de 'babykamer' gelegd. Volgens mij vind ze haar nieuwe kamer gewoon niet mooi, of slaapt liever niet zonder haar broer. Hebben wij weer hoor..... ........ 2 mooie kamertjes gemaakt, willen ze er niet slapen . Nouja, over een weekje ofzo proberen we het wel weer opnieuw . Maar drinken doen ze prima. Malou lekker volgens haar eigen schema, en Ruben volgens ons schema.
Ik heb alles gelezen, maar reageer even niet ... sorry volgende keer weer ... Het gaat hier weer wat beter. Wel een drukke dag gehad (paasontbijt bij schoonfamilie) en dat had duidelijk zn weerslag op Mirre: wilde niet slapen in een vreemde omgeving (logisch) en wilde wel/niet drinken ... dus we zijn vrij vroeg weggegaan ... Schoonmoeder natuurlijk teleurgesteld *zucht* ... Daarna was Mirre helemaal van slag ... heeft in 3 uur iets van 4 keer willen drinken ... wel heel kort (viel in slaap). Als ik r in het bedje wilde leggen ... direct wakker en huilen. Gelukkig uiteindelijk lief gaan slapen Morgen weer werken en zit nu weer te puzzelen met hoeveel melk ik uit de vriezer moet halen pffff ... Hopelijk hebben jullie allemaal fijne paasdagen gehad!
Alles wat je weten wil over bijvoeding: www.borstvoeding.com, dan kijk je boven in rechts, en dan zie je het bijvoedingsforum. Alles wat je weten wil vind je daar. Eerste advies volgens de WHO: - 6 maanden exclusief borstvoeding - vanaf 6 maanden stapsgewijze introductie van voedsel, bij voorkeur starten met groente. - het eerste jaar blijft borstvoeding hoofdvoeding, vanaf het 2e jaar wordt borstvoeding bijvoeding maar voldoet nog voor tenminste 40% aan de algehele voedingsbehoefte van een zuigeling. IK heb gekozen voor rapley. Begonnen met + 6 maanden. Je hebt geduld nodig,maar je weet dat ze aan bv genoeg hebben het eerste jaar, dus blijven volhouden. Hier ging mijn zoontje met 9 maanden goed eten. De eerste 3 maanden had hij een khr, en dat werd heel langzaam minder. Nu verslikt hij zich nog zelden. Het voordeel van stukken aanbieden is: een betere hand-oog coordinatie, een betere smaak en geur beleving, een snellere ontwikkeling van de kauwtechniek ( bij bv-kindjes sowieso al beter), duidelijke voortborduring van voeden op verzoek ( er word duidelijk aangegeven wanneer er genoeg gegeten is)..... Ohja, altijd eerst borst,dan eten, dan weer borst (toetje), en in het begin vervangt het zeker geen voeding.Vanaf jaar 1, eerst voeding dan borst. -babyalarm-
Eventjes tussendoor, want ik wil eigenlijk naar bed, omdat ik niet zo fit ben... Annabel had vanochtend weer gewoon een mosterdkleurig poepje. Misschien vond ze wel dat bij Pasen en chocolade-eieren een chocoladekleurig poepje hoorde. Of, net als Ready zei, is ze aan het experimenteren met haar "poeppatroon". En vanochtend was ze gelukkig "pas" om 06.00 wakker. Hoop dat ze morgen ook niet te vroeg wakker wordt, anders kom ik niet helemaal uit met mijn ochtendritueel voor ik ga werken. Weltrusten!