Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik was echt overtuigd dat die 20cc niet veel was, maar zoveel te beter, is goed voor m'n voorraad dan.

Leander komt ook nog erg vaak 's nachts voor de bv, maar dat is normaal hé, hij is nog zo klein.

Gisteren was hij daar toch iedere twee uur voor een voeding, maar ik merk vandaag nu het weer wat frisser is, dat hij het toch weer wat langer kan rekken.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb een medela 2 fasen kolf (harmony=handkolf) hiermee kun je eerst een tsr opwekken en daarna "gewoon" kolven. Dit werkt voor mij super.
    Hier er meer info over.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Bij mij maakt het niks uit of ik electrisch kolf of handmatig. Vind zelf handmatig iets fijner maar ik doe het dan ook maar hooguit 1x per dag, als ik vaker moet kolven dan ga ik voor electrisch. Ligt er ook een beetje aan hoelang je kolft natuurlijk. Ik kolf altijd maar hooguit 10 min. en dat rond een uur of 22.30
    Als je net zoals lintjezuur een vast tijdstip neemt en dat strak herhaald elke dag werkt het het best is mijn ervaring.

Verder is het idd heel normaal dat jonge babys nog vaak komen, ook snachts. 2 of 3 nachtvoedingen zijn dan niet ongewoon, wij hadden dat ook wel 2 maand lang. Leuk is anders maar het kan eigenlijk alleen maar beter worden... inmiddels slaapt hij netjes het klokje rond.

4. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Zo bekijk ik het ook, het kan alleen maar beter worden, hoe vermoeiend het ook is allemaal.

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    lees veel over kolven hier. Dat lukt me dus echt niet he.
    Krijg er geen drup uit. Verschillende kolven geprobeerd. Electrisch en hand. Maar werkt niet.
    Nou werk ik niet dus dat scheelt enorm. Maar het zou wel eens fijn zijn om te kunnen kolven als ik bijvoorbeeld een middagje weg ga.
    Nu moet ik als ik weg ga binnen 3 uur terug zijn om te voede.
    Of we moeten flesvoeding geven maar dat wil Erik niet ( meer ).

Trouwens vraagje aan de dames die zo'n grote voorraad hebben in de vriezer.
    ik had gelezen dat je dat juist niet moet doen omdat de samenstelling na verloop van tijd veranderd van de borstvoeding. Daar zorgt de kleine voor.
    Dus met afgekolvde voeding van een maand geleden heeft de kleine misschien nu niet meer genoeg aan.
    Of merken jullie daar niks van?

Hier trouwens een goede cb die de borstvoedings groeicurve volgt ;)

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb zelf een elektrische 2-fase enkelzijdige kolf ( medela swing), en ik vind hem super. Ik kolf dus altijd om 23.00 een extra voeding, want Jelte slaapt vanaf 20.00 uur door tot 5.00-6.00 uur .
    Eerst liet ik hem in zijn slaap om 23.00 uur drinken, maar sinds 2 weken ben ik daarmee gestopt en die voeding gaan kolven, en hij slaapt dus redelijk door.
    Kolven vind ik helemaal geen gedoe,maar het duurt wel even voordat het lekker loopt. 's Avonds kolf ik tussen de 100 en 180 ml, die voeding gebruik ik voor de dagen dat ik werk, de rest gaat de vriezer in.

@Kiowa; volgens mij is een maand geen probleem. Drie maanden is alweer iets anders,maar is nog vele malen beter dan KV.
    Ik werk 2,5 dagen, dat is van de 6 voedingen 3 voedingen gegeven met de fles. Lijkt me op een week gezien heel acceptabel, denk dan ook niet dat mijn kind tekort komt, merk er in ieder geval niets van.

7. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Sven krijgt momenteel de april-voorraad (is nu bijna op). Dit elke woensdag drie voedingen. Donderdag krijgt hij de afgekolfde voedingen van de dag ervoor. De samenstelling veranderd wel iets maar dat is niet zo erg hoor. Zeker niet als het niet zo vaak is. Wat hij te weinig krijgt drinkt hij 's avond wel weer bij.

8. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ook ik heb de medela swing en ben erg tevreden. Ik werk 24 uur per week, onregelmatige diensten dus de ene week 2 en de andere week 4 dagen. Echt een fijne kolf, is heel stil wat ik erg prettig vind op m'n werk. Maar ik ben alleen drie kwartier bezig om er net iets meer dan 100 cc uit te halen. Dus heb er heel stiekum toch een beetje spijt van dat ik geen dubbele kolf heb gekocht, moet namelijk drie keer per dag kolven op m'n werk om genoeg melk voor de volgende dag te hebben. En dan is drie keer drie kwartier best een lange zit, heb ook zo'n hekel aan kolven. Respect voor de full-time kolvers onder ons!

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    ik kolf nu 3x per dag, 30, 20 en 20 minuten. Op deze manier is ft kolven wel vol te houden vind ik. Ik kolf met de Medela PIST, via Marktplaats gescoord. Mijn setje van de huurkolf erop en klaar. Scheelt veel geld.

@ Koiwa, Jarik krijgt nu in flesje eind-maart-melk en ik merk er niets van... Drinkt het even hard op haha. Wel ben ik het nu aan het verversen zeg maar, omdat het anders wel over datum raakt en dat vind ik zonde...

@ Kathy, volgens mij is 20cc juist hartstikke goed!

10. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    ik heb 2 keer mijn hele vrieskast vol gehad en vele liters weggegooid, ik kolfde eeerst 2 liter per dag
    en ben net over gegaan naar 3 keer kolven en kolf nu zon 1 a 1,2 l per dag kortom heb nog steeds meer dan genoeg, maar ik heb geen vriezer meer vol liggen, me zoontje wil het niet hebben en als ik kijk hoeveel melk ik al heb weggooid en hoe vaak ik aan het kolven was en het direkt kon weggooien zonde, maar ja
    ik heb de pisa, ik had eerst de mini electric plus, maar die was niet bestand tegen fultime kolven
    en kolf per keer ongeveer 15 minuutjes

11. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    MissGwen, jammerdat je het hebt weggegooid, je had het kunnen doneren aan het moedermelknetwerk...
    Hoe oud is je zoontje?

12. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    mijn zoontje is 8 maand, en heb er over na gedacht om het te doneren bij borstvoedingsnetwerk maar dat wil ik niet, komt ook nog wel wat bij kijken,

13. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Inderdaad dat doneren is niet zomaar gedaan vrees ik.

Ik kolf momenteel met de medela pump in style. Een dure kolf moet ik er even bij zeggen maar het is een super fijn ding geruisloos (ik had eerst de mini electric maar dat ding maakt een herrie en was niet afdoende voor de aantal keren kolven dat ik hem gebruikte en kolven duurde toen zo'n 45-50 min.) Nu duurt het nog geen tien minuten, het is een dubbele kolf echt super.

@Kiowa: Het klopt dat moedermelk met je baby mee veranderd, toch heeft het schijnbaar nog de voorkeur boven kv. Dus als er een oude voorraad is gebruiken!

14. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Wat fijn om al die tips even te lezen! Ik ga maar eens op marktplaza kijken naar zo'n electrische dubbel kolf! en daarna veel oefenen denk ik!

15. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik ben ook ingeschreven bij het moedermelk netwerk maar dan moet er wel iemand zijn voor wie je kan/moet kolven... hier is er geen vraag naar kennelijk want ik ben al zeker 4 maand opgegeven. (en het kan maar tot een bepaalde leeftijd van je eigen kind)

Hier ff een flinke regeldag. Elke anderhalf uur gevoed vandaag tot nu toe en de dag is nog lang niet om.

Ik moet binnekot ook heel wat weg flinkerren... zonde maar ben allang blij dat ik de voorraad niet echt nodig had... ik ververs wel maar ik kolf nu zo weinig in vergelijking wat er in de vriezer ligt.

Bij vos medici ofzo (heb wel een link voor de geinteresseerd hebben ze ook fijne kolven) een kennis van me heeft er daar 1 weg. Hele goeie service ook.

16. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    en ik dacht dat er wel gebruik van gemaakt zou worden (moedermelk netwerk)

het is inderdaad zonde dat je het moet weggooien, maar ja beter te veel dan te weinig dat lijkt me ook niks, vos medici ken ik niet
    hoop dat je regeldag snel voorbij is
    ben wel blij dat ik niet van dat soort dingen last van heb, mijn zoontje is op dit moment ook erg onrustig en wil alles behalve drinken want hij ziet zoveel om zich heen.
    medela heeft trouwens ook goeie service
    heb mijn kolf na 3 maanden om mogen ruilen tegen de pisa ik had hier voor de mini electric plus

17. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Er wordt ook wel gebruik van gemaakt hoor... ik lees wel eens succesverhalen ed. maar het gaat per regio. Ik woon nogal in een uithoek en kennelijk is het hier niet nodig of nog niet genoeg bekent. Verder vinden sommige moeders het ook geen fijn idee natuurlijk.

18. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    ik weet dat er ook wel gebruik van gemaakt wordt,ik heb er verhalen over gelezen, maar wat je zegt je woont in een uithoek, dan zullen vrouwen er minder snel gebruik van maken
    en er zullen inderdaad genoeg vrouwen zijn die dit niet willen

19. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Het moedermelknetwerk is ook vrij onbekend denk ik?

Als we verhuisd zijn wil ik me maar gaan opgeven, eens kijken wat erbij komt kijken.

En misgwen, je hebt gelijk hoor, ik zit ook liever met mijn luxeprobleem van melk teveel dan dat ik te weinig zou hebben!

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb een poosje geleden gemail naar het moedermelknetwerk of er in mijn omgeving ook behoefte is aan mm. Nooit iets van gehoord.

Net bij het CB geweest. Ons kereltje zit op 8 voedingen per dag en komt overdag meestal om de 2 uur. Zei die arts dat ik kon proberen te rekken naar de 3 uur. Niet dat ik dat van plan ben maar even doorgevraagd waarom ze dat adviseerde. Zei ze: omdat dat rustiger is voor jou :evil:
    Nou ja zeg wat een reden ! Nou ja nog meer gedoe bij het CB zie mijn topic: vies CB.
    Volgende keer zeg ik gewoon: ik voed op verzoek, geen idee hoe vaak hij komt. Klaar !

Deel Deze Pagina