Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb ook een dochter Lola... wat leuk.

    De eerste 6 weken zijn bijna altijd gewoon loodzwaar en juist in die periode heb je echt de steun van je man nodig. Overdag nog eens goed ovr praten. Mijn man kan nu niks meer doen (verschonen doen we snachts alleen bij poepluiers en dat doet hij niet meer) maar altijd als ik snachts voed gaat hij eruit en komt me dan een glaasje water brengen, de eerste weken/maanden hielp hij me met aanleggen, verschoonde mn kids, liet ze boeren, ed. Ik zou echt nog eens met hem babbellen, het is ook zijn kind he en vooral die eerste periode die is al zwaar genoeg, ook als je het met z'n tweeën doet, verder ben je na een bevalling ook niet opeens helemaal fit, daar gaan echt wel weken tot maanden overheen voor aleer je afweersysteem en vermoeidheid weer een beetje oke zijn.

    Vervelend dat het pijn doet. Ze is goed aangelegd? Hapt ze echt goed dus niet de tepel naar binnen laten slobberren. Vooral als je nog niet zolang bv geeft kan het zijn dat je soms echt een paar keer opnieuw moet aanleggen omdat het toch niet goed ligt. Verder bephanten smeren en regelamtig zonder bh/zoogcompressen lopen. Als je tepels vochtig blijven vanwege een klam compress ofzo dan herstellen ze minder snel en vaak zit er zo'n laagje in het compress waardoor de boel niet lekker kan ventilleren. Verder vind ikzelf 3 week wel erg jong om aan een fles te wennen (na een dochter met erge tepel/speenverwarring al na 1 fles ben ik nogal huiverig) Je zou misschien kunnen overwegen om evt. een keer via een cupje voeding te geven als je haar echt ff niet aan de borst kan verdragen.

    Kolven is opzich best netjes hoor.. het is iets waar je aan moet wennen. Ik kon het super maar nu doe ik het een enkele keer en dan krijg ik er ook veel minder uit dan er in zit. Verder heb je ook 2 maten tepelhoedjes je, maar ikzelf ben er niet zo'n voorstander van verder. Sommige kids wennen er zo aan dat zonder drinken weer problemen gaat geven.

    Vervelend van die darmkrampjes... hoort er op die leeftijd helaas ook bij maar rot is het wel. Cinababy van vsm al geprobeerd? Verder hielp een draagzak hier goed (mn dochter had het ook heel erg), verder op het buikje laten slapen helpt soms ook (wel in de buurt blijven, ik ben er niet gek op maar soms was dat het enige wat hielp om ff rust te krijgen)

    Spruw hebben jullie niet? Rode branderige tepels? Wiite aanslag op haar gehemelte/wangzakken? Dat kan voor beide ook pijn veroorzaken.
     
  2. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Mirelle, je zeurt helemaal niet! Het is ook heel vermoeiend, vooral die eerste weken.
    Je man moet een schop onder zijn kont hebben, voor niets gaat de zon op. Misschien kan je benadrukken, dat de BV iets van jullie 3-en is, en dat hij daar ook moeite voor moet doen.

    Ben je al eens op het Borstvoedingsforum geweest?
    Daar kan je al je vragen kwijt, en wordt je meteen geholpen.
    Geloof me, als je er door heen bent, dan is het echt genieten.

    Ik heb het idee dat Jelte met 9 weken grotendeel van de krampjes af is, en deze week merk ik er eigenlijk helemaal niets meer van ( 10e week).
     
  3. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    He hallo,

    Ook mijn dochter drinkt fijn aan de (.)(.)! We hebben een moeilijke start gehad, de eerste drie weken heb ik alles gekolfd want ze wilde niet aan de borst, raakte helemaal overstuur als ze al in de buurt kwam. We hebben toen alle afgekolfde melk met vingervoeden m.b.v. borstvoedingshulpset gegeven. En opeens pakte ze zomaar de borst weer! Wat ik alleen erg jammer vind is dat er geen week voorbij gaat waarin ik niet onzeker ben omdat ze slecht drinkt en/of plast. Maar ja, die onzekerheid heb je waarschijnlijk met kv ook ben dan ook helemaal niet van plan om ermee te stoppen, heeft me veel te veel moeite gekost ;). Geniet er ook echt van als het goed gaat, ze gaat nu alleen steeds korter drinken want ze wil alles zien, is snel afgeleid. Wel heel lief: tijdens het drinken komt er steeds een handje omhoog om over m'n gezicht te aaien, soms ook knijpen maar goed... Ik snap niet dat sommige vrouwen niet eens aan borstvoeding beginnen, het blijft het beste voor je kindje en waarom heb je anders tieten! ;)
     
  4. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Tja Paprika, het is een opgave, ik denk dat velen het er niet voor over hebben.
     
  5. Littlebird

    6 dec 2006
    55
    0
    0
    Studente en a.s. moeder
    Ik geef ook nog steeds bv en had echt nooit van mezelf verwacht dat ik het zo lang vol zou houden. Het heeft best wat moeite gekost in het begin (maar ik geloof dat dat bij iedereen zo is), maar het blijft wel heel bijzonder en soms ook gewoon heel makkelijk. Je hebt het altijd bij de hand, je geeft het nooit teveel en aangezien ik thuis een weegschaal heb staan (Abel groeide niet goed genoeg in het begin, dus ik moest dagelijks wegen en kopen was goedkoper dan huren) weet ik ook zeker dat hij goed blijft groeien.

    Het enige waar ik nu nog wel eens moeite mee heb is regelmaat. Ik zou zo graag vaste tijden hebben en af en toe wordt ik zo moe van zeven voedingen op een dag en dat terwijl met de fles ik volgende week naar 4 zou mogen. En doorslapen zou ook wel een nachtje heel fijn zijn.
     
  6. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Kan zomaar ineens vanzelf komen... 7 voedingen vind ik al hardstikke netjes... mijn zoon heeft pas sinds hij ong 5 maand is een soort van ritme en slaapt pas ook sinds die tijd door. Hij drinkt nu 5x per dag en slaapt van 19u tot 6 soms 8u

    enne die 4 voedingen die kids met fv geven dat is opzich heel onnatuurlijk. Een baby is zo geprogrameerd dat die eigenlijk het liefste regelmatig kleine beetjes eet omdat dat ook het beste is voor de spijsvertering en ontwikkeling ed. Apen baby´s eten drinken ook vaak kleine beetjes en bv op verzoek geven is daarom ook eigenlijk het meest natuurlijk. Tuurlijk is het voor vrouwen anno 2007 makkelijk als alles vastligt en je alles kan plannen maar baby´s werken van nature nog niet zo (wat ikzelf juist fijn vind), en fv is ook niet zaligmakend, als ik soms dat gedoe met schema's en tijden zie en hoeveelheden, met en zonder nutrix, papflessen, nachtvoedingen die perse afgebouwen moeten worden omdat ze anders op teveel flessen zitten ed. Dan vind ik dit toch makkelijker.
     
  7. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Hier nog een bv mama.
    Ik geef al 5 maanden volledige bv.
    Ook voor mij was het geen twijfel hoor. Het was wel even spannend of het ook kon met mijn medicijnen, maar gelukkig hoorde ik tijdens mijn zwangerschap dat het wel kon.
    Het gaat hier ook prima in het begin even wat pijn, maar dat kwam omdat ze niet goed was aangelegd in het ziekenhuis, maar daarna zonder problemen!
     
  8. Littlebird

    6 dec 2006
    55
    0
    0
    Studente en a.s. moeder
    Nou het ergste van die voedingen vind ik dat hij het al een aantal weken lekker regelmatig deed, oke, niet elke dag dezelfde tijden, maar wel een beetje voorspelbaar qua tijd ertussen. En toen zaten we op 5 a 6 voedingen. Maar ik ben geduldig en wacht het wel weer af.

    Voorlopig plaats ik dit berichtje en slaapt meneertje vanacht door van half negen tot half vijf, dus ik ben zeer tevreden. En we komen de tijd wel weer door...

    Maar begin september moet hij naar de oppas en daar zie ik wel tegenop. Kolven op school zie ik namelijk nog niet zo zitten, dus hoe we dat gaan doen...
     
  9. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi hier nog een bv mama :D Ik geef nu 7 weken BV en als ik jullie verhalen zo lees heb ikhet wel erg makkelijk gehad :rolleyes: Isa is 2,5 week te vroeg geboren maar hapte vanaf de eerste keer goed aan en dat blijft ze doen. Heb wel de 4e en 5e dag last gehad van erge stuweing waardoor ze niet wilde (kon) drinken, zo hard waren mijn borsten :oops: Maar na eenkeer kolven (wat meteen 100cc opleverde...) was dat ook weer over en dronk ze weer als vanouds.
    Ik kolf regelmatig eens tussendoor om wat voorraad op te bouwen en ook kreeg Isa al vanaf de 2e week af en toe afgekolfde melk uit de fles (mijn man gaf dan savonds de laatste fles en kon ik wat eerder naar bed) ook met de fles heeft ze totaal geen problemen, als er maar melk uit komt :)
    Daarbij is ze ook nog eens een erg snelle drinker dus de tijd dat ik zit te voeden is meestal bij elkaar maar 10/15 min. Wel verschoon ik haar altijd tussendoor omdat ze anders in slaap wil vallen (waarschijnlijk omdat ze zo fanatiek drinkt en daarvan erg moe wordt.)
    Verder kwam ze de eerste 2 weken maar 6 x per dag, daarna zo'n 7/8 keer per dag en nu sinds een week zit ze meestal weer op 6 voedingen per dag, waarvan 1 snachts. Ze laat dus tussendoor (dag en nacht) meestal 4 uur tussen de voedingen zitten maar als het langer wordt dan 4,5 uur ga ik haar wakker maken. (overdag dan he, snachts niet ;) maar dat is pas 1 x voorgekomen, toen zat er 5,5 uur tussen)

    Verder staat mijn mannetje er helemaal achter (vindt het ook wel makkelijk nu haha) maar in het begin heeft hij ze iedere nacht uit bed gehaald, tussendoor verschoon en later weer teruggebracht naar bed. En die hulp vond ik maar wat fijn!

    Ik voed trouwens ook overal, bij vrienden,opterras etc geen probleem, gewoon hydrofiel mee en daar dek ik de boel een beetje mee af ;)

    Ik ben van plan om minimaal 6 maanden BV te geven oa omdat ik zelf veel last heb van allergieën. Dat betekend dus wel dat ik moet gaan kolven op mijn werk, vindt dat wel wat minder (alhoewel het kolven best goed gaat) maar goed heb er wel alles voor over. Na die 6 maanden kijk ik wel weer, maar misschien dat ik dan de ochtend en avondvoeding wel zelf blijf geven. ach zie het tegen die tijd wel. :D
     
  10. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Heerlijk, positieve verhalen uiteindelijk mbt de BV.
    Hoor je niet zo vaak.
     
  11. Wen

    Wen Actief lid

    hoi hoi,

    Ik geef ook vanaf het begin bv. Fabio is nu 3 weken. Ik moet zeggen, ik vind het best zwaar hoor. Vooral als hij na een uur al weer komt. Het gaat gelukkig wel goed. vanaf het begin ging het aanleggen goed en hij hapt goed. Alleen twijfelde ik wel vanaf begin deze week over of hij nog wel voldoende binnenkrijgt. Hij bleef na 2 x een half uur aan beide borsten happen.... Dat vind ik wel moeilijk, want je weet bij bv niet hoeveel hij binnenkrijgt.

    Ik vind het erg mooi om hem in mijn armen te zien drinken, maar van de nachtvoeding kan ik echt niet genieten hoor. Knap van diegene die dat wel kunnen. Ik wil gewoon slapen dan! Ik heb nu al 2 nachten bijna niet geslapen :confused: omdat ons mannetje ook niet wilde slapen, dus een nachtje doorslapen zou ik niet afslaan :)

    Ik hoop dat ik het nog even vol kan houden. Als ik ga werken dan ga ik wel over op fv. Het kolven op het werk zie ik echt niet zitten. Maar tot die tijd probeer ik het wel vol te houden!

    groetjes wendy
     
  12. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    nee jammer genoeg niet maar er zijn er wel genoeg volgens mij hoor ;)
    ennuh petje af voor alle dames die nog steeds bv geven ondanks alle (start)problemen :thumup:
     
  13. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    na een uur alweer :confused: dat is wel erg snel, kan toch haast geen honger zijn als hij daarvoor goed gedronken heeft. kun je het huilen (ik neem aan dat hij dat dan doet) niet troosten door te knuffelen of evt een speentje of pink geven voor de zuigbehoefte?
    meestal raden ze toch ook aan minimiaal 2,5 uur tussen de voedingen te hebben?
     
  14. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Wen: ik vond het in het begin ook zwaar hoor. Het wordt vanzelf makkelijker/leuker. En in het begin vond ik de nachtvoedingen ook niet leuk. Maar ik moet zeggen ik vind het nu wel gezellig. Kindje zo lekker bij mij in bed (meestal blijft hij daarna bij mij in bed liggen :oops: )
    Mag ik vragen waarom je het kolven op je werk niet ziet zitten ?
    En weet je wat je rechten zijn m.b.t. kolven op het werk ?
    Ik zelf ga wel kolven op mijn werk. Zal wel eens passen en meten zijn maar moet wel te doen zijn. Gelukkig is mijn baas er wel erg voor dat ik bv geef.
     
  15. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik geef nu al meer dan een half jaar borstvoeding en daar ben ik trots op. Ze groeit heel goed en lust geen opvolgmelk, dus ik zal nog even door moeten. Ik ben heel blij dat ik het kan geven en dat ik genoeg heb. Verder vind ik het wel vervelend dat ze boven en onder tandjes heeft nu, want als ze bijt doet dat echt pijn. Ik probeer nu zoveel mogelijk te kolven.

    Op mijn werk kolven gaat heel goed. Hoewel ik recht heb op tijd om te kolven, kolf ik in eigen tijd. Niet omdat mijn baas dat wil, maar gewoon omdat ik dat zelf prettiger vind (dan voel ik me niet opgejaagd ofzo)
     
  16. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Lientje: AUW lijkt mij vervelend als je kindje gaat bijten. Is het niet af te leren ? En voed je helemaal niet meer live ?
     
  17. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Als ze zo klein zijn drinken ze vaak nog niet op de meest effectieve manier. Wat kan helpen is hem als je aan het voeden bent tussendoor te verschonen, vaak worden ze wat rozig en drinken dan minder goed dus ff weer fris maken en verder wil borstcompressie nog wel eens helpen? Ken je dat?

    Minimaal 2,5u tussen voedingen heb ik nog nooit van gehoord, vooral die eerste weken voedde ik practisch elke 2u. Echt het wordt beter hoor, ik weet dat deze periode voelt alsof je altijd moet voeden maar echt het wordt beter. Mijn zoon zit nu op 5 voedingen maar tijdens regeldagen of bij de 4 maandendip voedde ik ook weer ff elk uur. Die eerste 6 weken zijn echt berucht dat veel moeders dat niet trekken en opgeven maar meestal gaat het daarna echt beter en zul je jezelf ook al wat fitter voelen. Alleen die vermoeidheid... das hopeloos denk ik *zegt ze nadat ze bijna in slaap viel terwijl ze haar dochter nijntje voorlas*
     
  18. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik geef Sven zeven en een halve maand borstvoeding waarvan drie en een halve maand met plezier. Ik geniet er nu van. Stop voorlopig ook nog niet. Ik vind het veel te makkelijk, te leuk, te knus, te vertederend en nog veel meer om te stoppen.

    Het meest genieten ik 's avonds om een uur of zes-zeven. Dan gaan we op bed liggen en geef ik Sven voeding. Soms heeft hij dan nog hele 'gesprekken' tegen mijn borst en vaak valt hij ook lekker in slaap. Een rustmoment voor ons allebei zeker op mijn werkdagen.

    Ik werk vanaf 3 maanden weer en kolf op het werk. Vreselijk karwei. Ik kolf nu twee keer op een dag en neem me sinds een maand elke week voor om 1 x te gaan kolven om het uit te proberen maar ik durf het niet. Terwijl mijn productie nu toch aardig stabiel is. Ik ben nu wel gestopt met de ochtenden kolven. Ik heb nu een megagrote vriezervoorraad dus stress dat ik te weinig heb op werkdagen is er niet. Petje af voor mensen die full-time kolven hoor.

    Op een ander forum las ik eens:

    Het eerste half jaar is het knap
    daarna wordt het vreemd
    en na een jaar ben je gewoon te lui om te stoppen...
     
  19. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hahaha! Ben benieuwd of ik het ook zo ga ervaren ;)
     
  20. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoi Wen,
    Heel normaal hoor dat Fabio zo vaak komt. Met een week of 3 hebben ze ook vaak 1 of 2 regeldagen, en dan opeens slapen ze 4 uur 's nachts.... En dan met 6 weken krijg je het geregel weer... en met 3 maanden weer...... en zo is er elke keer wel wat. Maar je zal zien elke keer als je kindje op de weegschaal ligt en goed gegroeid is, dan groeit jouw trots op de borstvoeding ook. Het komt door jou dat je kindje zo goed groeit!

    Hou vol, je doet het prima! En als je kindje slaapt 's middags, ga dan zelf ook lekker ff slapen, doe ik af en toe ook.

    @Lintjezuur: en zo is het maar net ! ;)
     

Deel Deze Pagina