Ja, geloof het wel. Al kan ik niet echt specifiek op het borstvoedingsforum vinden wat het nu inhoud. Ze zeggen dat je dan bij zoekfunctie 4 maanden dip moet intypen en dan krijg je veel info. Maar die info is zo verspreid dat ik er geen wijs uit kom Maar Erik is dus de laatste tijd erg onrustig. Vaker drinken en dan aan de borst erg onrustig. Tepel bijten en trekken. Happen, loslaten en dan glimlachen naar me, om zich heen kijken. Hij heeft mijn melkproductie behoorlijk opgeschroefd want na een paar uur heb ik behoorlijke volle borsten! Echt stuwing. Dus weet niet of dit gedrag onder de 4 maanden dip valt?
Officieel is de 4 maanden dip (stukje gequote van het bv-forum) "In eerste instantie wordt met "vier maanden-dip" de afbuiging van de groei bedoeld, die zo rond deze leeftijd bij veel borstgevoede kinderen voorkomt. Maar eigenlijk is dit omgekeerd redeneren, want borstvoeding is de normale voeding voor een baby en de groei van een borstgevoede baby hoort dus eigenlijk ook de norm te zijn; het is normaal dat de curve rond de leeftijd van vier maanden iets minder gestaag gaat verlopen. In Nederland is de groei van baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen echter nog vaak de norm en daar wordt de groei van borstgevoede baby's dan tegen afgezet. En daaruit wordt dan weer de (eigenlijk niet juiste) conclusie getrokken dat veel borstgevoede baby's rond de vier maanden een dip in de groei vertonen... " Verder gaat het nu met de ontwikkeling van een baby heel snel wat ook zorgt voor een bepaalde onrust, dat niet mer alle aandacht voor het drinken hebben, snel afgeleid zijn enzo hoort er ook allemaal bij, net zoals de rest wat je opnoemt. Ook sommige kv babys hebben rond 4 maanden gewoon een mindere periode. Clusteren; is zo ong. hetzelfde als een huiluurtje. Baby wil veel mama-contact, extra dinken en knuffellen. Heeft soms ook te maken met onrust, alle indrukken die een baby heeft opgedaan moeten worden verwerkt. Verder leggen ze dan een kleine reserve aan voor de nacht zodat ze dan hopelijk wat langer slapen. Sommige babys doen het weinig anderen juist heel veel. Meestal wordt het na een paar maand minder. Is ook erg goed voor je productie trouwens... Dank jullie wel allemaal voor de felicitaties... zijn jullie ook zo enthousiast als ik vertel dat ik vandaag 6 maanden en 1 dag bv geeft... hahaha flauw, i know.
Nemo: ik laatst ook in de sauna geweest en inderdaad gewoon melk in bewaring gegeven is ideaal! Op de bruiloft van mijn broer heb ik 3x gekolfd! wil best feesten...maar niet met lekkende boobs.... Kiowa: ik merkte geen verschil als ik Nick voeding uit de vriezer gaf van een maand/twee maanden eerder. en aangezien hij toch nooit een hele dag vriezervoeding krijgt/ kreeg (mijn voorraad is op) kon hij de rest bij mij weer aanvullen. rekken van voedingen....heb ik ook nooit aan meegedaan...maar toch had ik met Nick al wel heel snel een bepaald ritme, wat toch verrekt veel op een schema leek.... emmetje: ik zou als ik jouw kleine was ook wel weten wat ik liever wilde! Overigens heb ik de eerste 7 maanden Nick nooit een fles zelf gegeven. Ik weet wel wat ik liever doe....Nu geef ik heb soms een klein flesje na als hij nog moppert na de voeding van rond half 8 in de avond, maar sinds vorige week hoeft hij dit ook niet echt meer. wat heerlijk dat mijn BV zich weer heeft aangepast... Nemo: ik ben met 6 maanden gaan bijvoeden. De eerste 2 weken was het hooguit 1 a 2 lepeltjes fruit, maar daarna dacht Nick: lekker! Hij is nu a.s. maandag 8 maanden en eet inmiddels zo'n 2 ons (ongeveer dan) fruit en groente en bijna een hele boterham en heeft ook nog 3 voedingen bij mij. zeeuwsmeisje: 6 maanden! heerlijk...en wij hebben ook pas de bijvoeding geintroduceerd toen we beiden thuis waren. Nick heeft toen lekker aan een peer gesabbeld en gedaan. Inmiddels combineer ik rapley ook een beetje met gewoon bijgeven via de lepel. Overigens blijft het eerste jaar bijvoeding naast BV dus als hij nog niet veel binnenkrijgt of je nog een maand wacht met voedselintroductie maakt eigenlijk niet uit. in mijn 4 maandendip zat ik met Nick in plaats van op de gebruikelijke 5 voedingen toen, ineens weer enkele dagen op wel 8 a 9 voedingen! Zo paste de productie zich weer aan, aan de toenemende vraag van mijn mannetje. Na een paar dagen was het bij mij weer over. Wat jij beschrijft klinkt mij heel bekend in de oren Kiowa.
Hoi zeewusmeisje ik ga even o.t. verder. Lola is ook een leuke naam maar past niet bij de namen van mijn meiden vind ik En Gobe had ik in mijn hoofd heel anders uitgesproken, grappig, ik zei Goobe zal ik maar zeggen. Ik blijf het hoe dan ook een mooie naam vinden maar hij is door manlief al van tafel geveegd helaas.
Ben ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe jou kids heten als jullie ook wel van apart maar niet te apart houden..
Tis wel niet helemaal over bv maar hoort er wel een beetje bij vind ik... Gobe heeft vanavond voor het eerst gerapleyd. Mn dochter was er niet meteen weg mee weet ik nog maar Gobe die zat te genieten van zn eerste banaan. Meteen goed naar zn mond brengen en flink sabbellen en zuigen, toen het wat te glad en glibberig werd heb ik meegeholpen met vasthouden en al met al heeft hij bijna een kwart banaan opgesabbelt en daarna nog 2 borsten leeg gedronken. Ben echt super trots op ´m!
@zeeuwsmeisje hihi een echte bootwerker vind de banaan trouwens wel lastig want die wordt zo ontzettend glibberig en als ik het met schil erbij omlaat dan gaat hij die opeten @kiowa dat klinkt als de 4 maanden dip ik hoop voor je dat het snel weer over is
@Zeeuwsmeisje: Van harte ik hoop dat ik het ook ga volmaken. Leuk hoor een eerste 'non boob' hapje. Een vraagje aan de bv mama's met kinderen met tandjes. -Hoe oud was jullie kindje toen hij/zij eerste tandje kreeg -Wat was het gevolg op de manier van drinken -En weet jullie kind er 'raad' mee. (Zodat hij/zij niet je tepel af bijt)
Mn dochter was 5 maand, mn zoon heeft nog niks maar ook zonder tandjes kunnen ze behoorlijk pijn doen. Onderschat nooit de kracht van babykaakjes. Had verder geen gevolgen voor het drinken, ging gewoon door zoals anders... toen ze 10 mnd was en ik stopte met de bv had ze er in totaal 5. De tandjes aan de onderkant heb je meestal het minste last van, daar gaat het tongetje overheen bij de bewegingen die je kind maakt om melk uit de borst te krijgen. De tandjes aan de bovenkant kunnen vervelend zijn... ik ben een paar keer gebeten maar dan gewoon meteen afkoppellen en duidelijk nee zeggen. Na een poosje hebben ze het meestal wel door dat bijten betekend geen eten.
vraagje: ik ga binnenkort weer werken en wil zoveel mogelijk afkolven zodat m'n meid als het even kan volledige BV krijgt, maar nu heeft het KDV geadviseerd altijd extra voedingen op voorraad mee te geven voor als ze een regeldag heeft of gewoon wat uit hhar doen is. Ik heb nu redelijke voorraad opgebouwd in de vriezer, maar denk dat ik straks niet meer de gelegenheid heb om voorraad op te bouwen. Ik heb daarom zo'n klein pakje nutrilon hypo allergeen alvast gehaald. Ik wil dit dan op termijn bij het KDV achterlaten als extra voeding. Maar dan is het wel handig als Emma al wel gewend is aan de andere smaak. Is het dan misschien verstandig het KDV te vragen haar te laten wennen aan de nutrilon door dit te mengen met afgekolfde melk ofzo? De darmflora verandert al na eenmalig gebruik van KV, dus ik wil het niet eerder gebruiken dan nodig is. Hebben jullie hier misschien ervaring mee?
@emmetje daar heb ik zelf geen ervaring mee, persoonlijk zou ik het niet gaan mengen door de bv (dat wil ook heel moeilijk want het pakt het niet goed) wat je vaak wel hoort, is omdat bv is zoet dat kinderen inderdaad moeten wennen aan de kunstvoeding, tot nu toe krijgt mijn zoontje als vocht alleen bv en niks anders, ik heb tegen kdv gezegd als blijkt het is niet genoeg, geef hem dan maar een beetje water ipv kunstvoeding, maar ik moet er bij zeggen ik heb genoeg voeding, dus dat dat zal voorkomen denk ik in principe niet
@emmetje: Misschien mag je een extra voeding (diepvries) achterlaten bij het KDV. Dan kunnen ze dat ontdooien als blijkt dat je te weinig meegeeft. Dat advies kreeg ik ook van het CB maar ik wilde het niet. Nu staat bij alle oppassen een bekertje extra voeding. @harmless: Sven kreeg zijn eerste tandje toen hij 6 maanden was, de tweede twee weken later. Het zijn zijn onderste tanden dus daar voel je niet veel van als hij goed hapt. Zijn tong ligt er overheen. Ben benieuwd hoe het gaat als hij bovenin ook tanden krijgt. Sven heeft mij wel een paar keer gebeten maar dan koppel ik hem gelijk af en zeg dat hij dat niet moet doen. (meestal begint hij dan te lachen, en moet ik me inhouden om ook niet te gaan lachen) Nu voel ik het al als hij wil bijten of niet goed hapt en koppel ik hem van te voren af.
@ lintjezuur: ik zal ook wel een diepvries voorraad meegeven, maar dat kan alleen zolang de voorraad strekt. Ik moet al 3 voedingen per dag afkolven dus ik denk dat ik met moeite daarnaast nog een voorraad kan opbouwen, zeker wanneer ik weer middenin de drukte van mijn werk zit. Kans is groot dat mijn productie als ik weer ga werken afneemt (ik werk 4 dagen per week), dus ik zal al blij zijn als ik die 3 voedingen kan blijven afkolven.
Dan zit er niets anders op om op een bepaald tijdstip van de dag een *voorraad* kolfvoeding in te passen. Dan bouw je voorraad op. Ik doe het altijd om 23.00 uur 's avonds. Op een gegeven moment sliep Jelte op dit tijdstip door, en toen ben ik gaan kolven. Maar dat moet je dan wel zo snel mogelijk invoeren zodat je borsten genoeg melk voordat tijdstip aan maken.
Ik kolf ook elke dag extra 1x. Op mijn werk kolf ik ook niet genoeg. Ik doe het in de ochtend. Op deze manier zit ik ook niet in de stress op mijn werk als ik wat minder kolf. Maar ik werk maar twee dagen en in december weer drie. Dan is mijn ouderschapsverlof afgelopen.