Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chiesa

chiesa Fanatiek lid

Mar 4, 2006
    2,533
    0
    0
    :D En of ik trots ben :) :)

Mijn kleine meid is enorm gegroeit van mijn borstvoeding, zie mn onderstaande tekst hihi.

Ik moest het effe kwijt hoor!

2. Emmetje75

Emmetje75 Fanatiek lid

Aug 26, 2006
    1,383
    0
    0
    @ missgwen: ik kolf nu nog niet dagelijks, maar als ik kolf dan is het 's ochtends, ongeveer een uurtje na de eerste voeding. Ik geef nu 5 of 6 voedingen per dag. Ik heb al wel uitgeprobeerd 's ochtends beide borsten 'leeg' te kolven, en dan krijg ik makkelijk 2 x 170 ml. 's Avonds zal ik straks nog 2 voedingen geven + 1 x afkolven voor het 3e flesje, alles wat ik dan méér afkolf kan ik gebruiken voor de reservevoorraad. Ik zal deze week wel beginnen met 's avonds rond 23.00u af te kolven om de productie op peil te houden.

Maar er is hier dus niemand die een van de voedingen vervangt door KV?

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Beste is om tot 6 mnd uitsluitend bv te geven... alles anders dan bv is eigenlijk bijvoeding (ook water als je het strikt neemt en kv en hapjes natuurlijk al helemaal)

Bv zorgt voor een beschermend laagje in de darmen van je kindje, gebruik je kv tussendoor dan tast je dat laagje aan. Ik heb er nog wel meer info over, mocht je geïnteresseerd zijn dan laat je het maar ff weten.

Fijn Chiesa dat ze zo goed groeit op jouw melk!

Ik probeer nu afentoe een flesje afgekolfde melk te geven savonds omdat ik eigenlijk binnekort een hele dag weg moet zonder hem (lukt het niet dan zeg ik die dag maar af) Het lukt tot nu toe alleen als ik hem voedt, snel afkoppel en dan gauw de fles erin stop, anders weigerd hij. Krijg er ook maar hooguit 40ml in. Ben benieuwd of hij het uiteindelijk gaat snappen.

Volgend weekend hebben we een soort familiedag. Ben erg benieuwd naar de reacties van mn nichtje dat ik nog bv geef, toen ik op kraamvisite bij hun was en vroeg of het met de bv lukte zij ze heel resoluut dat ze er niet aan ging beginnen want ze vond het een vies gezicht... helemaal als de baby niet meer pasgeboren is. Als ik volgende week een hele dag samen met haar ben zal ik toch echt een keer mijn reus moeten voeden (flinke vent van bijna 9 kilo en 70 cm) Kijk nu al uit naar haar reactie want ze is meestal niet erg subtiel... maar ik lust dr rauw.

4. missgwen

missgwen Bekend lid

Apr 23, 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    @zeeuwsmeisje
    ben benieuwd wat haar reactie zal zijn
    jammer dat mensen er zo op reageren, terwijl het moet juist andersom zijn, dat bv is iets gewoons
    en kunstvoeding moet uitzondering zijn
    en ik snap ook niet wat mensen er tegen hebben dat een ouder kind nog aan de borst drinkt

5. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

Nov 5, 2006
    430
    0
    0
    Het komt zo weinig voor dat mensen geen opmerking over de borstvoeding maken dat het byzonder is als iemand je een pluim geeft of er gewoon normaal over doet. Zou toch eigenlijk andersom moeten wezen. Ik ben benieuwd zeeuwsmeisje...

Trouwens vandaag precies 8 maanden borstvoeding :whistle:

6. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Gefeliciteerd Linda! Op naar de 9 maand :)

Wat ik me afvraag he. Jullie geven allemaal bewust bv en weten hoe belangrijk dat is ed. maar daarna... zijn jullie daarna ook nog zo bezig met wat je kids krijgen en of dat het beste is. Kortom zoeken jullie er daarna nog zelf dingen over uit of volgen jullie daarna wel het advies van het cb over eten?

7. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

Nov 5, 2006
    430
    0
    0
    Ik volg de voedselintroductielijst van het bijvoedingsforum. Deze lijst is opgesteld door Stefan Kleintjes. Zit heel veel variatie in en dan weet ik ook zeker dat het goed is wat mijn kleine man krijgt. Omdat Sven eet volgens de rapley-methode past dat er ook allemaal mooi bij. Het CB adviseerd bijvoorbeeld voor op brood smeerkaas en pate. Vind ik nu nog niet zo fijn geloof ik. Smeerkaas bevat heel veel zout en in pate zit lever.

8. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Nou Sara ben ook benieuwd naar de reactie van je nicht hoor, vind het zo raar dat mensen er zo over kunnen denken :confused: ! En mijn dochter is pas vierenhalve maand maar ben me al druk aan het verdiepen in de bijvoeding hoor! Heb het boek van Stefan Kleintjes al aangeschaft en lees ook af en toe mee op het bijvoedingsforum. Ik denk erover om niet alleen volgens Rapley eten te introduceren maar ook zelf wat te maken en geprakt/gepureerd te geven. Hoe doen jullie dat eigenlijk dames, de bijvoeding? En ik ben zelf allergisch voor een hoop fruit, moet ik hier dan ook even mee wachten of heeft dat niets met een eventuele gevoeligheid van m'n dochter te maken? En Linda, super van je hoor! =D> :thumup:

9. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    En oh ja, het advies van het cb volg ik echt niet klakkeloos op hoor. In m'n kraamtijd vonden hun ook dat ik ik minimaal drie uur tussen de voedingen moest laten zitten en kon makkelijk al een fles geven in plaats van vingervoeden met de borstvoedingshulpset ahum..... Moet er morgen weer heen voor haar prikjes, zet me alvast schrap voor het bijvoedings- en krijgt ze nog zoveel voedingen?!circus..

10. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

Nov 5, 2006
    430
    0
    0
    Ik doe alles volgens rapley, behalve bietjes. Zie ik niet zo zitten. Want dat krijg je zo moeilijk schoon. Sven vindt bietjes wel heel lekker dus die geef ik hem dan met een lepel. Wel zorg ik dat hij het in eigen hand houdt dus hij steekt zelf de lepel in zijn mond als hij weer een hap wil.

Ik kreeg bij het CB met vier maanden al de lijst voor bijvoeding. Met als mededeling: We geven hem voor de zekerheid toch maar mee want het kan zijn dat hij eerder behoefte heeft aan vast voedsel. Ik heb er verder niks mee gedaan.

Dank jullie wel :D Wat ik zo apart vind is dat ik zo in de borstvoeding gegroeid ben. Tijdens mijn zwangerschap dacht ik. Als het lukt lukt het. Zo niet jammer dan. Toen ben ik mij er meer in gaan verdiepen en was er geen andere optie voor mij (en Sven 8) ) en dacht ik die zes maanden ga ik zeker vol maken. Nu is hij acht maanden en ik denk, ik zie wel wanneer hij er genoeg van heeft...

11. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Ja super hoor Linda, en waarom ook niet? Als je er allebei nog blij van wordt moet je het zeker blijven doen hoor! Ik heb nu ook al zoiets van ik zie wel wanneer ze niet meer wilt! En wat betreft bijvoeding, ik word soms simpel van iedereen om me heen hoor, ze weten het blijkbaar allemaal beter. M'n schoonmoeder zat laatst tegen me dochter terwijl ik ernaast stond: jij wilt wel een fruithapje maar je mag niet van mama he! M'n dochter bijt op alles wat ze kan vinden omdat ze nota bene een tandje krijgt. Verder zat ze ook tegen m'n meisje: jij wilt wel koffie proeven maar je mag niet van mama he! Vind het echt belachelijk hoor! Kweet wel dat ik m'n meisje heeel goed in de gaten hou als zij in de buurt is... Bij de andere kleinkinderen (13 totaal) werd er binnen no-time ook een speen in de martini gedoopt namelijk, en dat maakte niet uit hoe oud ze waren hoor van een paar weken oud deed ze het ook. Echt ongelofelijk, maar ik heb al tegen m'n man gezegd hoef het maar 1 keer te zien en ik kom er nooit meer.

12. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    :confused: Speen gedoopt in de matrini? Ik zou zo flippen dat ze niet zou weten wat hun zou overkomen... ongelooflijk. In mijn familie gedragen ze zich allemaal verder braaf... heb ook eigenlijk alleen met mn moeder van doen en die is wel nieuwsgierig naar dingen als Rapley maar ook wel wat huiverig maar met wat uitleg van mij en een demonstratie komt dat wel goed. Mn stief schoonmoeder heeft haar zoons heel lang bv gegeven vertelt ook wel hoe het destijds ging, altijd wel mooie verhalen.

Linda, ik doe het qua bijvoeding zo ong. als jij. Ook qua broodbeleg, hier is het vooral vegetarische smeerworst (vanaf 1jr ong want zit wel wat zout in) verder smeer ik wel eens een fruithapje op brood (komen die proefpotjes die ik kreeg ook nog eens van pas), geplette banaan, kipfilet, aarbeien, appelstroop, perenstroop, jam (home-made). Verder ben ik idd ook erg gegroeid in de bv. Ruim 2 jaar geleden was ik zo groen als gras, wel een curcus gevolgd ten tijde van de eerste maar de praktijk is toch wel wat heftiger... voor mij is het een soort van verslaving lijtk het wel. Die eerste 6 mnd moet ik gewoon van mezelf en na die tijd is het gewoon kijken tot hoelang het gaat lukken. Toen mn dochter stopte heb ik gejankt joh.. merkte toen pas hoe diep het echt zat. Heel vaag want ben verder nogal nuchter.

Paprika ik zou gewoon vanaf 6 mnd voorzichtig beginnen, dan 3 dagen lang hetzelfde fruit dan kan je goed zien of ze allergisch ergens voor is en zo uitproberen. Dingen als aarbei voorzichtig mee zijn want die zijn hoog allergeen maar dat weet S. Kleintjes ook wel te vertellen. Ik prak heel afentoe iets, zoals gisteren als hij dan perzik eet heeft hij een halve voor zich liggen in partjes en dan heb ik 1 partje met een vork ff geplet omdat hij zo gefrustreerd dat het uit zn handen glibberde maar dan zijn het nog wel stukjes want met een vrok krijg je het nooit glad. Keukenmachien heb ik bij beide nooit gebruikt. Ik heb het boek van Kleintjes ooit eens gewonnen, best leuk om eens te lezen maar afentoe wel iets te veel naar de alternatieve sfeer voor mij... ik pik eruit wat voor ons werkt. Dingen als rozebottel en linzen gebruiken we zelf eigenlijk nooit dus dat krijgen mn kids ook niet.

Ik blijf tikken in dit topic... nu echt ff wat in huis doen :oops:

13. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    S. Kleintjes, dat is wss een nederlandse auteur? Heb er nog nooit van gehoord, mss toch even wat verder kijken, ben wel benieuwd naar die receptjes enzo.

Bij Serjenka heb ik de rapley methode nooit toegepast en we zijn ook al behoorlijk vlug met bijvoeding begonnen.
    Nu wil ik zo lang mogelijk wachten met bijvoeding en hoe we het gaan doen zien we straks wel.

14. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
  15. Nemo

Nemo Niet meer actief

Stefan Kleintjes is een dietiste.

Vanavond op ned 3 21.25 uur Keuringsdienst van Waarde gaat over suiker, schijnt ook een stukje over babyvoeding te gaan. Ik ga het zeker even kijken. Verder gaan wij straks Rapleyen en ik ga mijn kindje zo weinig mogelijk vlees geven (ben zelf ook vegetarisch).
    En een speen in Martini ? Ik zou link worden denk ik !
    Ik wil gewoon mijn kindje gezond leren eten. Vrienden zie ik hun kindje van 8 maanden als slagroom geven. Ik zou dat niet doen, zie er het nut niet van in. Die zoute en zoete troep leren ze vanzelf eten.

Nog een vraagje aan jullie. Hoeveel voedingen zijn "normaal" voor een kindje van 3 maanden en een paar dagen ? Ik zit er nog op 8, en meestal overdag om de 2 uur. Ik vind dit wel snel op elkaar, zeker als je anders ook nog eens wat wilt doen. Eigenlijk wil ik niet rekken maar zou toch wel willen dat er wat meer tijd tussen zat. Iemand tips ?

16. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor je reactie Sara. Vind het zo eng want als ik allergisch reageer krijg ik hele dikke lippen en dikke tong enz. lijkt me zo erg als ze dat krijgt. Maar ja, ik krijg er vaak al etende last van dus zal het bij haar dan ook wel snel zien denk ik. Alleen het fruit waar je volgens Stefan Kleintjes mee kan beginnen zijn vooral de dingen waar ik zelf op reageer.

En ik haal ook uit het boek wat ik denk te kunnen gebruiken, zo hoort het ook vind ik hoor, je heb toch altijd je eigen ideeén over dingen. En lekker joh linzen met aardappels en spekjes mmmm!

17. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Ja belachelijk he, ze geven Martini omdat het kindje dan zo'n leuk zuur gezicht trekt en omdat ze dat volgens hen lekker vinden. Echt onbegrijpelijk, maak me er al boos over als ik er alleen maar aan denk!

Ik zit zelf ook vaak zat nog op 8 voedingen. Scheelt dat ze tegenwoordig wel erg snel drinkt overdag dus ben er niet veel tijd aan kwijt. Denk dat gezien de leeftijd jij ook wel snel op het punt van korter drinken gaat komen, ze zijn dan veel te nieuwsgierig om nog lang te drinken. En het wordt vanzelf minder hoor, je zal er straks ook dagen van 6 of misschien zelf 5 bij krijgen. Nog even doorzetten ben ik bang, succes hoor!

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik merk nu al dat de omgeving interessant is.
    Wat het vooral is: hij komt voor een voeding, je bent een uur bezig want je doet hem niet gelijk na het voeden weer op bed. Dus even spelen, schone broek enz en dan na een uur weer op bed. Dan na een uur is hij er alweer. Ik vind het trouwens ook moeilijk om zijn hongersignalen te herkennen, dus mischien heeft hij wel niet eens echt honger maar is hij gewoon uitgeslapen. Als ik moet voeden als hij op zijn handje sabbelt dan is dat zowaar de hele dag. Vaak sabbelt hij na het voeden ook op zijn handje als ik hem dan weer aanleg en ik voel de melk toeschieten dan wordt hij boos. Volgens mij heeft hij dan alleen sabbelzin en geen zin in melk. Moeilijk som he.

19. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @Linda: gefeliciteerd, ik hoop dat het bij mij ook zo lang lukt!

Dat Martini -verhaal vind ik echt walgelijk, net zoals opa's en oma's die hun kleinkinderen een slokje *drank* geven.... Waar zit hun verstand?

Ik wil ook gaan rapley-en maar moet me er nog wel helemaal in verdiepen.

@Nemo: ik denk dat je kindje er gewoon nog niet aan toe is. Bovendien misschien clustert hij overdag wel voor de nacht wie zal het zeggen...

20. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Nemo,

Als ik het zo lees hebben wij dezelfde regelmaat, ik voed ook altijd meteen als ik haar uit bed haal. En ze sabbelt ook constant op haar handjes en sinds kort op haar voetjes, ook hier erg lastig om hongersignalen te herkennen. Wat ik alleen bij m'n dohcter zie als ze honger heeft is dat ze humeurig word, gaat zoeken met haar hoofdje en als ik een vinger op haar wang leg draait ze meteen haar hoofd naar die kant. Dan weet ik dat ze honger heeft. Hier hoef ik ook niet voor het slapen gaan nogmaals aan te leggen hoor, dat wordt steevast brullen want daar is ze niet van gedient! Denk dat je mannetje gewoon wilt sabbelen, krijgt hij niet al tanden? je denk misschien dat het vroeg is maar er is hier ook al een maand een tand aan het doorkomen. Begon met veel sabbelen en enorm kwijlen. Voel en zie een scherp wit puntje op haar onderkaak maar hij is nog niet helemaal door.

Share This Page