Succes ermee. Misschien wel een nieuwsjaarkindje dus... elk jaar vuurwerk op zijn/haar verjaardag. Hoe gaat het nu Jingels? Ik vergeet steeds vaker savonds te kolven, dan denk ik er pas aan als ik al de trap op loop dus dan denk ik laat dan maar met als resultaat dat ik snachts wakker wordt van een nat bed... mn zoontje is tegenwoordig ook wat aan het spoken. Normaal sliep hij van 19.30 tot minimaal 7u maar nu wordt hij snachts minimaal 1x wakker omdat hij naar boven is geschoven en niet lekker ligt, als ik er dan uit ga en hem goed wil leggen ruikt hij me en draait het altijd uit op een nachtvoeding terwijl als mn man 'm terug legt we allemaal weer gauw verder slapen. Frustrerend aangezien ik m man eigenlijk wil laten liggen aangezien hij al zo weinig slaap heeft de laatste tijd maar die nachtvoedingen vind ik ook niet echt super. Krijg echt de neiging om dubbezijdige tape op zn kont te plakken... :-# Verder is er van het aantal voedingen echt niks te zeggen... zat van de week op maar 4 voedingen (vind ik eigenlijk echt te weinig maar het kwam zo uit) en gisteren weer 8, excl. zn appeltje sochtends en zn brocolli savonds.
Wees er blij mee. Ook al doe ik vaak aanleggen/ ben ik goed uitgerust en drink ik genoeg als ik mijn avond kolf niet doe heb ik in de ochtend hele volle borsten en zijn de "padjes" erg nat, maar mijn bed wordt niet nat. Ik moet er moeite voor doen om gewoon voldoende melk te produceren. Als ik dus ook 2 avonden zou skippen zou ik de 3'de dag waarschijnlijk niet echt meer iets kunnen afkolven. Trouwens mijn beide zoons doen dat ook, gewoon door de nacht heen naar boven klimmen. Had ik nooit gehoord/gezien. We deden bij mijn oudste zoon een hele lichte kussen boven zijn hoofdeinde en dat ging altijd goed. Nu deden we dat ook bij de jongste, maar die grijpt alles om zich heen over zich, dus ook het kussen. Zijn doekje onder zijn hoofd laat hij ook niet echt liggen .
Hoi allemaal, Ik lees al wel een poosje mee met dit topic, maar heb nog weinig gereageerd. Ik vroeg me af of jullie ook weten wanneer het normaal is om te stoppen met BV. Ik geef nu 7,5 maand en mensen beginnen me raar aan te kijken, ben ik te lang doorgegaan, en zo niet, hoe lang gaan jullie door?
Leander zit nu nog op 10 à 12 voedingen per dag, vanaf wanneer ging dit minderen bij jullie kindjes, gewoon uit nieuwsgierigheid hoor? Pffff, die nachten beginnen me wel wat zuur op te breken. Ben doodop momenteel. Leander komt steeds rond de 2u30 voor een voeding 's nachts, met een beetje geluk eens om de 3 uur, maar dat is zelden. Stiekem verlang ik wel naar het moment dat hij wat meer tijd tussen laat, zodat ik ook weer wat op m'n plooi kan komen. Overdag ben ik dan ook bijna niks waard en blijft het huishouden dan ook maar wat liggen. Wat ik me ook afvroeg; zijn jullie allemaal thuis blijf mama's of gaan jullie ook werken? Als jullie uit werken gaan, hoe doen jullie dat dan met de borstvoeding? Ik moet in november terug gaan werken, dan is onze kleine man ongeveer 3 maandjes. Ik ben benieuwd op hoeveel voedingen hij dan zal zitten. Ik probeer dagelijks ook minstens 1x te kolven, zodat ik toch een beetje voorraad kan opbouwen. Maar doordat Leander al zoveel komt om te eten, zie ik het vaak niet meer zitten om tussendoor nog eens te gaan kolven. Af en toe kolf ik nog eens na een voeding, maar de opbrengst is dan natuurlijk ook niet schitterend. Ik hoop gewoon dat ik voldoende voorraad kan opbouwen, zodat hij volledige bv kan blijven krijgen. Dat is alweer een heel verhaal geworden zie ik. Maar het doet toch eens goed om alles op te schrijven ook. Kathy
Ik ben nu 2 weken aan het werk. Dus met 3,5 maanden ben ik begonnen met werken. Ik kolf op mijn werk. En op dit moment is dus mijn dagplanning. 7 uur voeding 2 a 3 flessen geef ik mee (rond de 150 cc) en om 18.30 krijgt hij bij mij zijn volgende voeding. En dan nog een paar keer voeding oppotten (dus 3 a 4 keer komt hij dan ff) en dan rond 21.30 gaat hij slapen. Om 23.30 doe ik nog ff kolven (voor de voorraad en om mijn bv op peil te houden). Nadeel is nu dat ik het liefst verse melk aan de kdv wil meegeven (daar leven nog alle dingen, die moeten leven), maar dan blijft die voorraad die ik heb opgebouwd de eerste 3 maanden steeds in de vriezer liggen. Kathy je moet nog een paar weekjes volhouden en dan wordt het vanzelf beter. Lientje, ik heb bij mijn eerste zoon tot 10 maanden bv gegeven. En nu wil ik tot 6 maanden volledige bv volhouden. Daarna wordt het voor mij heel erg lastig omdat ik dus een drukke baan heb. en mijn oudste zoon wel tot 22.00 op blijf en met de winter in zicht ik het niet echt vol zou kunnen houden. Met mijn voorraad in de vriezer denk ik dat hij wel tot 7 maanden bv krijgt en dan mag hij over op de fles. Maar je moet je niets aantrekken van raar aankijkende mensen. Mijn oudste zoon heeft koemelkallergie en ik weet dat ik mezelf heel erg kwalijk had genomen als ik geen bv had gegeven. Want je weet niet of hij geen kma had gehad als je bv had gegeven. Er zijn heleboel studies waarin wordt gekeken wat de voordelen van bv zijn. Een aantal dingen zijn bijvoorbeeld : op latere leeftijd minder kans op zwaarlijvigheid. Minder kans op allergien. krijgt meer antistoffen mee (bv voor de griep).... Ik heb trouwens hier gelezen dat ze 2 jaar willen geven en dat vind ik knap.
Ik ben dolgelukkig! Ik kan eindelijk zeggen dat de borstvoeding goed loopt. Had ik voorheen altijd het gevoel dat mijn productie krap aan was voor Mika's behoefte, nu lijkt het dan eindelijk prima op peil te zijn. Ook laat hij tegenwoordig minstens 3 uur tussen de voedingen, soms 4, maar 's avonds clustert hij nog wel. 's Nachts komt hij meestal nog 2 keer en soms maar 1 keer. Ik heb ook eindelijk de mogelijkheid om tussendoor te kolven, en dus wat melk in de vriezer te hebben. Zit nu op 3/4 voeding op een dag wat ik kan kolven, dus kan nu toch een beetje een voorraadje op gaan proberen te bouwen. Wel handig voor als ik straks weer naar school ga. Ik vind het echt heerlijk dat ik wat meer tijd heb voor andere dingen dan alleen voeden, met om de 2 uur voeden kom je bijna nergens aan toe. Het huis is weer spik en span en mama zit een stuk beter in haar vel. Ik ben zo blij en trots dat we door hebben gezet, nu kan ik er nóg meer van genieten. @Lientje; Tsja wat is normaal? Voor een kind is het normaal en het meest natuurlijk om pas af te bouwen wanneer hij/zij daaraan toe is, het zogenaamde spenen. Dat zou vanzelf moeten gebeuren ergens tussen het 2e en 7e levensjaar. ' Wat tegenwoordig de norm schijnt te zijn in onze samenleving is 6 maanden, wat ik persoonlijk wat kort vindt als je weet dat minimaal 2 jaar borstvoeding wordt aanbevolen. Je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt, ik denk absoluut niet dat jij te lang aan het doorgaan bent. Je dochter wil toch nog? Ik ben van plan door te gaan zolang Mika wil, nadat hij een jaar is geworden wil ik het wel beperken tot 3 voedingen op een dag. Ochtend, Avond en voor het middagslaapje. Mocht hij 's nachts dan nog willen krijgt hij dat ook.
@Lientje: idd gewon doen waar jij en je kindje je goed bij voelen ! Aan mij wordt nu al eens gevraagd of ik "nog" borstvoeding geef. @Kathy: ik ga straks weer aan het werk maar voor 6 weken en dan 2 dagen. Mijn contract wordt n.m. niet verlengd ik hoop wel weer wat anders te vinden en ben dan ook druk aan het solliciteren. Ik weet dus niet precies hoe het straks komt. Ik ga gewoon kolven op mijn werk. Ik denk zo'n 3 keer per werkdag.
@ Lientje, Wat normaal is bepaal je lekker zelf Ik zou me vooral niks van de buitenwereld aan trekken en lekker doen waar jij en je kindje je goed bij voelen. Hier in Nederland is het veelal gebruikelijk om na de 6 maanden te stoppen. De WHO raardt 2 jaar bv aan. Kijk je naar de natuurlijke speenleeftijd van het kind (dat is de leeftijd waarom een kind zelf stopt met drinken bij de moeder) dan ligt deze tussen de 2,5 en 7 jaar. Dus ja wat is normaal... Misschien heb je gelezen dat ik mijn jongste van 2 jaar en 4 maandne nog voed. Geen idee waar het einde is, geen idee wanneer. In mijn omgeving zijn er verschillende mensen die er van weten dat ik dat nog doe en ik moet zeggen de reacties zijn niet negatief, misschien verklaren ze me wel voor gek maar dat hoor ik dan niet hahaha. Ik terk me er niet zoveel van aan wat anderen vinden ik doe lekker wat me zelf goed dunkt. En dat wil ik jou ook adviseren.
Ik heb wel eens gelezen dat we het eigenlijk anders om zouden moeten zeggen. Omdat we het de voordelen van bv noemen. Eigenlijk zou je moeten zeggen de nadelen van kv. Omdat BV het natuurlijke is zal ik maar zeggen en KV het nagemaakte. En dan zou je moeten zeggen kv geeft meer kans op allergieen, meer kans op zwaarlijvigheid, meer kans op weet ik veel welke ziekte. Ik weet niet of het slim is om dat zo te zeggen, ik denk dat als de overheid bv bijv zo zou gaan promoten het veel weerstand zou oproepen, aan de andere kant komt de boodschap dan misschien wel duidelijker over.
Gul als jij 2 mnd verder ben kan het heel anders zijn he... hoe langer je voedt hoe stabieler je productie is. Als ik nu een voeding oversla dan merk ik niks van een terug loopt erwijl ik een paar maand geleden er ook veel stipter in moest zijn. Verder genoeg drinken, gezond eten en je rust pakken zo afentoe (hoe moeilijk ook als je er 2 hebt, en dan wacht het huishouden maar ff) Kathy op die leeftijd is zoveel voedingen nog heel normaal... de eerste 6 wk zijn echt het zwaarste en ff doorbijten. Mijn zoon was ook echt zo en zat tot 4 mnd op 2 nachtvoedingen, en binnen 2 weken waren we er compleet van af en ging hij doorslapen. Langzaam aan zal het wel beter worden, je kindje groeit, wordt sterker en krijgt meer kracht om uit de borst te drinken waardoor bij beter drinkt en dus minder vaak kleinere beetje nodig heeft. Als hij dan minder vaak komt voor een voeding heb je ook wat meer tijd om te kolven. Ik kolfde alles en wat ik overhield deed ik in de vrieser, darna nog een poosje nagekolfd (na elke voeding overdag) en al die beetjes vroor ik savonds samen in. Ikzelf werk thuis en ben thuisblijfmama. Mn man heeft een eigen zaak (verkeersschool) Ik doe de planning, telefoontjes,e-mails, examens inkopen, website onderhouden ed. Ben daar ong 3u per dag mee bezig en daarnaast ben ik net begonnen met een studie. waaraan ik per dag 1 tot 2u werk. veelal sochtends vroeg, tijdens hun slaapjes en savonds. En verder de rest van het huishouden ed aangezien mn man 50 tot 70u werkt. Ook best intensief dus. Ik voed dus altijd gewoon zelf maar op de leeftijd van 3 mnd zat hij zo tussen de 6 en 10 voedingen per dag... ff voor een idee voor jou. Inmiddels is het gemiddelde ong. 6 voedingen (meestal 5 maar ter zijn dagen van 8 voedingen dus gemiddeld ong 6 voedingen per dag) Ikzelf wil zo lang mogelijk bv geven. Ik wordt ook nu al raar aangekeken omdat mn zoon best flink is en daardoor ouder wordt geschat (tot ze hem beter leren kennen, hij heeft een ontwikkelingsachterstand dus ziet eruit als bijna 8 maand en gedraagt zich als 4 mnd). Ik trek me er niks van aan. Nu ga ik minimaal voor een jaar (eerste doel was 6 mnd en dat heb ik gehaald) en zo verleg ik de grens steeds een beetje. In principe zolang als hij wil. Bv wordt steeds minder belangrijk omdat ze ook andere dingen eten dus het wordt ook steeds minder belastend, dat merk ik nu al. Die eerste maanden vond ik weer loeizwaar en nu... gewoon lekker makkelijk. Bv kan je zolang geven als je wilt er zit geen maximum aan. Wel is hoe langr je voedt hoe meer reacties je krijgt meestal omdat we in NL niet gewend zijn dat er lang bv wordt gegeven. De meeste stoppen vrij snel volgens mij... in andere landen (niet alleen ontwikkelingslanden, ook westerse landen, denk aan zweden ed.) is het veel normaler om lang bv te geven.
@ kathy des te langer je voedst des te beter een ritme je hebt in alles, en het heeft tijd nodig je hebt tijd nodig om te herstellen en een partoon er in te krijgen ikzelf ga naar school en kolf fultime en eerst was ik een wrak, de eerste 5 weken bij mij bestonden uit mijn zoon de fles geven waar die gemiddeld 3 kwartier over deed, kolven en hem proberen aan te leggen aan de borst, wat niet is gelukt dus door gegaan met fultime kolven sinds ik de 6 maand ben gepasseerd, krijg ik echt een beter ritme in alles merk ik en begin nu echt weer een beter in mijn vel te zitten @lientje vaak word je raar aangekeken als je bv geeft en ook nog langer dan 6 maand ik heb de stomste reacties al gehad en ik trek me er nisk van aan zelfs de dokter adviseerde me maar om er mee te stoppen, daar moet je het van hebben
en ik wil net zolang bv geven, tot er niks meer in zit kortom heel lang dus aangezien bv niet zomaar stopt uitzondering daar gelaten dan en wat bumbaloe zegt advies 2 jaar lang minimaal en maximaal tot 7 jaar ik ga net zolang door tot ik er helemaal zat van ben en kolven op mijn stage hoef ik niet meer gelukkig sowieso waar ik nu stage ga lopen waren ze er al nie tblij mee, maar wanneer ik 3 dagen met hun op kamp moet, moet ik wel kolven en als dat niet kan of ik moet op de wc kolven ofzo, dan ga ik niet mee
Zeeuwmeisje: Ik zou graag langer als de 6 maanden wilen voeden, alleen ik kan niet echt tegen een condoom en dan kom je toch snel in de hormonale anticonceptie middelen en ik heb geen zin dat hij hormonen binnen krijgt (ook al is het miniem). Dus ik hou er niet mee op omdat ik het zat ben of niet meer zie zitten, maar om andere redenen. Bij de eerste ben ik trouwens met 10 maanden gestopt omdat mijn kleine het leuk vond om in mijn tepels te bijten en ik vond het wel welletjes toen ze begonnen te bloeden. En ik kon hem het niet afleren om niet te bijten (afkeuren hielp niet negeren hielp niet en ook niet om iedere keer eraf te halen).
@Gul: je hebt ook het koperhoudendspiraal daar zitten geen hormonen in. Mischien is dat iets voor jou ?
Nemo: Ik heb een paar vriendinnen / kenissen gehad die problemen hebben gehad met die koperspiraal (heel veel elende), dus vandaar dat ik het niet durf die te gebruiken. Ik ben nog niet naar mijn HA geweest dus mss heb ik geen andere keus en dan ga ik wel gewoon verder met bv. Want de pil kan/wil ik niet meer gebruiken en de rest zie ik nog niet echt zitten. Het is die spiraal met hormonen of voorlopig nog niets.
Ik heb het spiraal met hormoon. Mirena. Helemaal geen last van. Tijdens de bv periode van mn dochter cerazette geprobeerd maar dat was 1 doffe ellende. Terugloop productie, niet lekker in mn vel etc. Met het spiraal gaat het super, grootste nadeel is dat ik de eerste 6 weken steeds bloedinkjes had ed maar sindsdien nergens meer last van, ook nooit meer ongi dus dat was die 6 wk bloedingen wel waard vind ik. Het zetten viel me ook reuze mee, was niet eens tijdens een ongi en ben nooit vaginaal bevallen. Verder heb je ook condooms voor mensen met latex allergie ed. misschien dat dat wat is. Ik vind cd's gewoon niks, dan nog liever geen sex eigenlijk dus hier is 8wk na de ks de mirena geplaatst.
@Zeeuwsmeisje: ik blijf op 80 ml zitten 's avonds om 23.00 uur. Jelte clustert wel fanatiek 's avonds tussen 17.00 en 20.00 uur dan drinkt hij tenminste 2x een 20 minuten aan beide borsten. Als ik om 23.00 uur dan kolf heb ik ook niet het idee dat ze goed vol zitten zoals 's ochtends...maarja dat zegt natuurlijk helemaal niets. De laatste 2 dagen komt hij 's ochtend ook weer rond 04.30 dat is toch zo'n anderhalf uur eerder. Ik hou het nog even in de gaten anders ga ik langzaam de productie iets opschroeven. @Kathy: je doet het prima hoor qua voedingen,is heel normaal. Tot 6-8 weken kwam Jelte 3x 's nachts en ook overdag standaard om de 3 uur. Ik had toen zeker 8 voedingen per dag, waarvan zeker 20 minuten aan 1 borst en vaak ook de 2e 20 minuten. Ik weet hoe vermoeiend het is, alles blijft thuis liggen, je komt nergens aan toe... Geloof me het wordt echt beter. Rond een week of 10 ging Jelte doorslapen tot 05.00 en dan maak jezelf ook weer een behoorlijke nacht en dat een paar dagen achter elkaar maakt je weer een ander mens. Je moet er gewoon echt doorheen, die eerste maanden is echt een breekpunt waarbij de meesten *breken* maar kom je er doorheen dan kan je het gewoon heel lang volhouden. Ik geniet nog steeds van die BV, vind het echt heerlijk, ook 'smorgens vroeg... Ik zit er nu zo in, ik weet gewoon niet beter. Ik ben nu 3 maanden bezig, en wil zo lang mogelijk doorgaan ,ben er echt in gegroeid en sta er voor de volle 100% achter.
Ik geef vandaag precies 3 maanden borstvoeding Op dit moment maken we een moeilijke periode mee. Hij is nog steeds de borst aan het weigeren. Lactatiekundige heeft mij aangeraden om hem halfslaperig aan te leggen en wij gebruiken sinds één week Daktarin voor zijn mondje voor het geval dat hij onzichtbare spruw heeft, en ik heb ook een zalfje gekregen voor mijn tepels. Als hij wakker is lukt het aanleggen nog steeds niet Ik mis het heel erg. Nu gaan wij proberen om erachter te komen of hij KMA heeft, want hij huilt de laatste tijd heel vaak/lang en poept groen en slijmerig. Ik ga aankomende weken geen melkproducten nuttigen, hoop dat het lukt. (koffie zonder melk lijkt me niet te drinken). Ik weet niet of het koemelkallergie is. Hij heeft verder geen last van eczeem of zo. Maar dit hoefde ook niet volgens de LK. Zij vond vooral het slijmerig poepen wel een aanleiding om verder te onderzoeken. Ik hoop dat ik binnenkort weer normaal kan aanleggen. [-o<
@ eko Balen joh dat het live drinken niet lekker loopt. Het zou idd kunnen dat er een allergie in het spel is met die groenige slijmerige ontlasting. Succes met het dieet. Ik heb het ook gedaan, het valt niet altijd mee, maar het is te doen.
Hoi, Gefeliciteerd met je 3 maanden! Jelte heeft ook met 10 weken dunne groene poep gehad, echter geen slijm. Met week 13 was het weer over, het rook ook heel zurig. Geen idee wat het geweest is, hij heeft ook geen eczeem ( dubbelop). Daarna had hij opeens mosterdgele poep wat opeens vladikte had en wat 1x per 3 dagen nu komt. Ben benieuwd of het echt koemelkallergie is.