Ik ben ook moe. Maar ik geloof niet dat het door de borstvoeding komt. Ik denk eerder doordat het toch allemaal drukker is met een kindje. 's ochtends toch eerder wakker en als je dan een keer een feestje of iets dergelijk hebt gehad kan je dat niet bijslapen en blijft dat een hele tijd een beetje hangen. Mijn vriend is ook moe (en die geeft geen borstvoeding ) Wel merk ik inderdaad dat ik meer moet eten en dat ik anders echt flauw word.
@Boney: hier een fervente Rapley-aanhangers. Ik ben erg trots op het feit, dat mijn kind geen potje heeft gezien. Hij weet niet eens wat een potje is. Als ik met hem door de supermarkt loop en we komen langs de fruit afdeling, dan hoor ik alleen maar: hmmmmmmmmmmmmm, mama, die, dit, deze,mama hmmmmmmm. En dat vanaf dat hij een jaar is. Dus ja, wij zijn enorm blij met Gill. Voor mijn zwangerschap heb ik zelfs nog nooit van Rapley gehoord,maar was altijd al van plan alles zelf te maken, en niets uit een potje te geven. Persoonlijk staat het mij tegen, ik vind het niet natuurlijk. Daarnaast vind ik een potje geen logisch vervolg op een natuurlijk proces als bv. Ook het hele *voeren*-idee ( ook dat is persoonlijk,dus dames voel je niet aangevallen) vind ik echt niets . Ik vind dat een kind zelf moet bepalen hoe en hoeveel het eet ( en niet dat ene laatste hapje nog even door de strot duwen). Het enige wat ik op een lepel doe, en hem ermee help, dat is yoghurt. Maar leuk vind ik het niet.Hij probeert de laatste tijd ook zelf yoghurt te lepen en dat gaat steeds beter. Ook is het heel leuk om met 10 maanden met een vork te oefenen. De laatste maand gaat dat eigenlijk hartstikke goed. Ik sta er verbaasd van hoeveel kinderen met 15 maanden, nog potjes krijgen. ( Ook dat is een constatering,geen aanval).
Boni001/Yvonne, welkom! Wat fijn dat de bv nu zo goed gaat! Super! Ntombi/Ingeborg, welkom! Super dat alles met de bv goed gaat. Ik denk dat je met dat om en om aanleggen al zeker goed bezig bent. Evt kan je na dat de kleine gedronken heeft nog even wat warme doeken op je borsten leggen, een kopje thee/glaasje drinken drinken en dan even kolven. (doe ik op het moment ook, alleen dan smorgens en smiddags) Nathalie, haha, bedankt voor de fotos, dat was nou ook weer niet nodig! Keek gewoon uit nieuwsgierigheid in je album. Mijn buikje dat gaat prima, alleen wat opgezette darmen klein buikje te zien, maar zeker wel iets te zien, komt ook omdat ik de laatste tijd behoorlijk afgevallen ben zegmaar. Maar ik wil je even zeggen dat ik het echt super vind van je dat je het zolang volhoud! En heel veel beterschap voor jullie alledrie! Boney, dat reageren op iedereen geeft niet hoor! Kijk maar mooi de kat uit de boom! (of is ie er ondertussen al uit? Haha) En ook voor jou, wat een prachtig meisje! En super dat je, je er steeds toe kan zetten om toch kolven op het werk! Lotte, owjee eenkennig, gelukkig hier niet, maar hoe gaat het nu? Sembo, hoe is het nu met de plasluiers? En weer ongesteld? Misschien heeft dat ermee te maken? (weet niet hoor). Nynke, je haakt maar weer lekker in hoor! Sterkte hoor! Hoe gaat het ondertussen? Zowel met jouw als met de borstvoeding en de kinders? Esther, uhm DIka Duka? Nog nooit van gehoord, wat is het voor iets? Klinkt als een leuk winkeltje met tierelantijntjes en leuke kleertjes! Haha! Maar weet het dus niet. Whaha een vreetbeertje, nou lekker toch dat ie het lekker en leuk vind. Eten moet leuk zijn en geen verplichting dus hij heeft helemaal door hoe het hoort! Super! Maarja idd dat van de bv, kan me voorstellen dat dat idd wat dubbel voelt voor je. Appeltje, hoe gaat het nu met die pap? Ik hoop dat het beter gaat en dat jullie weer wat tot rust gekomen zijn! Snoopy, wauw mama! Super! Leuk hoor! Verder nogmaals een hele dikke vette knuffel en beterschap met de kleine meid! En weetje, ik denk niet dat het door je meegenomen fruit gekomen is hoor. Nemo, nogmaals van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Jingels, mooi hoor nog 5 voedingen. Fijn dat alles zo goed gaat. Moe van de bv? Tja ik denk niet dat ik ooit echt moe ben geweest van het voeden, maar eerder gewoon van de kindjes. Hoewel de tijd dat ik elk uur een kindje voedde, toen was ik echt wel moe door het voeden, maar vooral omdat ik door het voeden zoveel wakker moest zijn en geen dutje kon doen. Dus nee ik denk niet dat je door de bv meer moe word als dat je kv geeft. (maar ik weet niet of ik dat goed denk) Overigens ben ik nooit meer gaan eten omdat ik zwanger was of omdat ik bv gaf. Wel drink ik meer water sinds ik bv geef, waarom? Omdat de kraamverzorgsters het me aangeraden hebben en ik ben dat eigenlijk altijd blijven doen (proberen tenminste) Niet meer ongesteld, ik ben nu *gaat even terug tellen* vanaf 14 januari 2007 niet meer geweest dus dat is dan, 19 maanden en is dus 1 jaar en 7 maanden! Poeh en er komen nog wat maandjes bij hoop ik! En dat vind ik helemaaaaaal niet erg want als ik 1 ding niet mis is het dat wel! (sorry snoopy, ik verafschuw het en jij zou het zo graag hebben ) En hier even een klein vreugde dansje, het gaat hier al een paar dagen echt goed, gewoon goed met mij zegmaar. En 4 dagen kindjes en vriend thuis gehad dus dat is ook heel fijn. En het kolven gaat ook geweldig (al zeg ik het zelf ) vanmorgen gekolfd 130ml en vanmiddag gekolfd 70ml! En ja daar ben ik helemaal blij mee, en trots op! Dat heb ik mooi voor elkaar! Vanmorgen heeft Malou die gekolfde 130ml op en is daarna 2 uur gaan slapen, dus blijkbaar was het gewoon ook genoeg voor haar. En dames met kleintjes rond de 10 maanden, hoeveel voedingen geven jullie nog? (tja ik ben aan het vergelijken geslagen geloof ik, ben ook helemaal in de ban van de milliliters, vrees dat dat door de flesjes komt, grrrrr! Haha!) Ik weet niet of ik iedereen gehad heb, maar dan sorry! Ik doe mn best! Haha! En geloof dat ik wel weer genoeg gekwekt heb! haha! Liefs, Hanneke!
Nathalie: Jeetje meid, klinkt niet lekker. Sterkte ermee. Hoop dat jullie snel opknappen. Jingels: Wat fijn om te horen dat je zo positief bent over Rapley. Ik had ook nooit eerder van Gill gehoord. Ik weet niet eens meer hoe of waar ik het tegen kwam. Maar ik dacht gelijk: Dit is wat voor ons. Heb gelijk het boek gekocht en we zijn ons er in gaan verdiepen. Ben het helemaal met je eens: een half jaar lang bv op verzoek gekregen. Dus drinken wanneer je wil en ook hoeveel je wil. Als je vol zit laat je los. Dus waarom niet in die lijn doorgaan? Gewoon wat geven en zien wat er van komt. Ik wil beginnen met een wortel of broccoli. Wilde eerst een banaan proberen, maar ik hoor van de febr. mama's dat kindjes sneller zuur krijgen van fruit. En Tessa is nogal een spuger en heeft ook veel last van maagzuur (gehad). Vandaar eerst groente. Is het dan ook zo dat je ook eerst een paar dagen het zelfde moet geven? Dus 3 dagen een wortel en dan weer 3 dagen broccoli of zo? En hoe doe jij het op het kdv en als je weg gaat? Doe je dan ook stukken of neem je dan wel gepureerd mee? Toevallig aten wij zelf vanavond worteltjes. Ik zei tegen Peter: Zullen we het proberen? De verleiding was groot maar toch maar niet gedaan. Wil echt tot het halve jaar wachten. Dan kan ik echt zeggen dat ze een half jaar 100% van mij heeft geleeft. En daar ben ik trots op! Ben heel benieuwd hoe ze gaat reageren als ze wat anders in dr mondje krijgt en proeft. Haha. Camera in de aanslag. We gaan as. zaterdag een kinderstoel kopen. Kan ze iig vast bij ons aan tafel zitten en meekijken. Het rollen heeft ze nu echt helemaal ondekt. Haar arm krijgt ze er ook vanonder. Ben vandaag de hele dag bezig geweest om een hard kreunend en steunend meisje weer op haar rug te leggen. En dat meisje ging dan vervolgens weer net zo snel op haar buik liggen. Haha Ik hoop dat ze snel terug kan draaien.
Hanneke, zie dat je weer zwanger bent. Gefeliciteerd. Maar ben jij echt zo lang niet ongi geweest? Ook niet voor deze zwangerschap? Dan is het wel toeval of niet?
Boney, idd ik ben in de tussentijd niet ongesteld geweest. En dus ook soort van per toeval ontdekt dat ik weer zwanger ben! Owja Rapley dat vroeg jij he? Hier doen we het eten vanaf het begin snijden, dus klein snijden en dan geven en wat van de groente los in de hand (wat vaak overal beland als in de mondjes) maar ik vind dat wel leuk zodat ze het eten ook kennen zoals het is zegmaar! Ow en Jingels wat leuk! Mag ik niet een keer met die kleine van jou naar de winkel? haha! Super lijkt me dat! Liefs, Hanneke!
@Appelsientje: terecht dat je trots bent! @ Boney: ik heb het boek, van b orst to Boterham van Stefan Kleintjes aangeschaft. Hij is volgens mij de enige in Nederland die er echt wat vanaf weet. Ik heb hem echt als leidraad aangehouden, ook qua tijdstip (met hoeveel maanden) van aanbieden van de voedingsmiddelen. Tot een jaar heb ik dit heel consequent en strak gedaan,nu laat ik het wat meer los. Daarmee bedoel ik dat hij van mij best wel eens een evergreen of sultana mag, ipv dat rijstwafeltje. Maar zoals gezegd, tot een jaar strictly Stefan. Wij zijn begonnen met groente, idd 3 dagen hetzelfde aanbieden. Ik ben ruim na de 6 maanden begonnen. En dan valt het me ook op hoe simpel bv eigenlijk is. Mijn zoontje kreeg voor het eerst broccoli, rond hetzelfde tijsstip als dat wij aten. Die eerste keer zal ik nooit vergeten ( heb het gelukkig op film), zo'n geweldige kauwtechniek, echt ongelooflijk. Hij wist niet wat hij er daarna mee moest doen,maar daar gaat het uiteraard niet om. Na 2 weken zijn we fruit erbij gaan aanbieden. Die eerste maand heeft hij nagenoeg niets binnen gehad, alleen maar geproeft,gespeeld,gekliederd, echt geweldig. Hij leerde het eten kennen... echt zo leuk. Met 7 maand gaf ik 's ochtends een broodkorstje erbij, in de loop van de ochtend/middag fruit, en eind van de middag groente. Zo heel langzaam uitgebouwd. Geen ander drinken dan bv, ook niet die 2 dagen dat hij naar de oma's gaat. Op die dagen werd er niet gerapley-ed, tot hij het thuis goed onder de knie had, en met de pot mee at, das was rond de 9,5 maand. Hij krijgt tot nu toe nog steeds geen vlees, en dingen waarvan ik vind dat het niet nodig is, voor de rest eet hij alles. Qua drinken, is het nog steeds bv op verzoek, water, karnemelk, en 's ochtends een paar slokjes vers sap ( want dat doet mama ook, en dus wil hij ook). Je merkt ik ben super enthousiast. In het begin moet je geduld hebben, want het is een leerproces, het leren eten. Dit kost tijd, weet dat je bv meer dan voldoende is het eerste jaar, dat hield ik ook in mijn achterhoofd. Niet schrikken van de khr, in de loop van maand 8 wordt dat steeds minder,met maand 9 is het over. In ieder geval: camera klaar, en geniet ervan.
@Bolbuikje: je bent welkom hoor, ik weet zeker dat je in een deuk ligt. Vanmiddag ook bij de groente-enfruit afdeling: mama, die,die DIEEEEEEEEE , ( wijst hij meloen en peer aan), ga ik expres een appel oppakken, nou dat werd niet geaccepteerd hoor, alle mensen kijken, zo van: wat is dat nou voor een kind, hahaha. Ja die is van mij JA. En hij is dol op fruit. Je had sommige moeders eens moeten zien kijken joh, een kind wat dol is op fruit, zo konden het gewoon niet aanzien, zo leek het hahaha.
Hoi Jingels, sorry meiden, dat ik hier zo inbreek , maar ik wilde Jingels wat vragen over Rapley.... Vorige week maandag zijn we begonnen met bijvoeding en het gaat eigenlijk best wel goed. In ieder geval groente, fruit vindt ze nu nog een beetje vreemd. Daar wacht ik nog even mee. Een rijstwafeltje eet Camila zo op, geen enkel probleem. Afgelopen zaterdag gaf ik haar banaan a la Rapley. De eerste minuten gingen goed, totdat er toch een te groot stuk in haar mond kwam en ze dus alles overgaf (ook alle melk van anderhalf uur daarvoor kwam eruit). Ik vind het dus eng. Zou het ook een mogelijkheid zijn het eerst een beetje rustig op te voeren? Dus eerst geprakt/gepureerd, af en toe een rijstwafeltje en dan streven naar alles a la Rapley? Nogmaals, sorry voor het inbreken.... Groetjes van Jacq
Je moet doen waar jij het beste bijvoelt. In het begin is die khr ook eng,maar ze moeten leren eten, het hoort erbij. In feite is het zo dat het terughalen van grote stukken veel veiliger is voor babies dan gepureerd voedsel, dit kunnen ze namelijk niet terug kokken( en dan zie je dus wel een stikbeweging) Het allerbelangrijkste is dat je goed naar je kind kijkt,en uiteraard oefenen. Alles over rapley vind je op het bijvoedingsforum van borstvoeding.com. Daar staan ook hele leuke filmpjes op,over rapley. p.s. je breekt helemaal niet in, klets lekker mee!
Even een ego berichtje! Joehoe! Net gekolfd en moet het toch even melden.. Een paar weken terug merkte ik dat de opbrengst links achterbleef, zo'n 40 tot 50 cc maar per kolfbeurt. Omdat rechts de productie wel hoog was had ik uiteindelijk wel genoeg voor een fles. Moest dan wel beide kanten kolven terwijl ze bij het live drinken aan 1 borst genoeg heeft. En bij de volgende "live" voeding moest ze dan ook vaak 2 borsten... Nu een tijdje eens per dag/2 dagen gekolfd op een moment dat ik links zou moeten voeden. Heb vakantie dus kan het makkelijk plannen; Jasmijn kreeg dan een fles. Net was de opbrengst links al opgelopen naar 120 cc! Ben blij dat het zo oploopt, heb er nu meer vertrouwen in dat het straks als ik weer werk allemaal gaat lukken. Hebben jullie ook zo'n verschil in opbrengst?
Ja, heb ook zo'n verschil! Mijn hoeveelheid is sowieso minder dan wat jij hebt Boni, maar mijn zoontje is kleiner dan gemiddeld. Links komt er maar 50 cc uit en rechts 90. Probeer bij het kolven op mijn werk maar wat langer op de lege li borst te kolven. Als ik hem ophaal na werk drinkt hij altijd gelijk bij mij en behoorlijk lang, ondanks dat hij soms net een voeding heeft gehad. Gelukkig regelt hij dat hij zelf de schade inhaalt, maar misschien is het ook mamahonger...
Jingels ik stap meteen in de auto en kom eraan! haha! Nee maar echt geweldig lijkt me dat. En ook nog roepen dat je het helemaal verkeerd doet haha! Appelsientje, goed hoor al 7 maanden en 1 dag (aangezien ik te laat ben met mijn reactie) borstvoeding voor die kleine! SUPERRRR! Kolven heb ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt keek (en nu ook kijk) wat er per borst komt, eerder wat ik met 2 borsten had en dat dat dan genoeg was/is.
Hier gaat het gelukkig al wat beter. Morgen moet ik met Max en Justin weer voor controle naar de huisarts. Justin is gelukkig koortsvrij,alleen spuugt hij bijna iedere voeding er met een boog uit. Mischien van de antibiotica? Weet jij dat mischien Jingels? Hij krijgt Amoxicilline. Heeft ook ineens groene luiers.
Wilde jullie trouwens laten weten dat er een heeeeeeeeeel goed gesprek is geweest met mijn moeder en mijn stiefvader en met ons en mijn zusje en haar man. Mijn moeder en mijn stiefvader gaan het weer proberen samen. Er zijn goede afspraken gemaakt. Mijn stiefvader is in (zware)therapie en ik hoop mijn mijn hand op mijn hart dat ze weer gelukkig kunnen worden samen Heb zitten huilen toen mijn stiefvader hier binnen kwam,Max stormde op hem af en begon zo erg te huilen. "Nooit meer weggaan opa,jij bent mijn vriend"
Meestal hoor je van mensen die met gemak 200 cc kolven in een paar minuten maar dat haal ik echt niet. Fijn om eens te horen dat mijn hoeveelheden toch wel normaal zijn, vooral bij een klein kindje. Jasmijn is namelijk ook vrij klein. Bij de geboorte woog ze 2970 gram en ik was bijna twee weken over tijd! Met drie maanden was ze 4870 gram. Dinsdag moeten we weer naar het buro en ik ben benieuwd hoeveel het dan is! Wel is ze heel wat in de lengte gegroeid, bij de geboorte was ze 48 centimeter en nu bij drie maanden 58,5. Als ik dat invul bij de groeicurves op die borstvoedingssite is dat echt steil omhoog..