Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Sem al weer 9 maanden! gefeliciteerd :D

2. Sembo

Sembo Actief lid

Dec 28, 2007
    403
    0
    0
    He bedankt Salapio, ik had het helemaal niet door. Mijn vriend stuurde een sms met gefeliciteerd haha.
    Dus precies op de dag dat Sem 9 maanden is trekt hij zichzelf helemaal zelf op in de box en blijft zo een poos staan, was errug leuk om te zien!

Hoe is met de rest van de mama's?

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sembo,
    Idd gefeliciteerd met deze mijlpaal zeg! Super! Ga nog lekker even zo door!

Salapio,
    Lekker nachtje gehad zo te lezen! Das wel fijn hoor!

Nathalie,
    Hmmmm, das met recht een K*T dag! Was je uit eindelijk nog wel op tijd op de school? Of dat ook niet meer?

4. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Ja ik was gelukkig net op tijd Hanneke.....

Bah ik heb buikpijn en ben aan het vloeien(lichtelijk).
    Dwars door de pil heen :(

5. pareltje2212

pareltje2212 Fanatiek lid

May 17, 2007
    1,538
    299
    83
    Female
    huismoeder
    Leusden
    @Nathalie, dat was inderdaad een rotdag.

@Salapio, wat fijn voor je dat Mirre zo lekker t\heeft doorgeslapen, kom jij ook lekker van bij.
    Hier is het weer pet. 3/4 nachten kwam Eliora 2x en nu sinds dinsdagnacht weer 4-6x. Wordt er een beetje tureluurs van.

Eliora kan nu een tijdje loszitten op de grond en dan kan ze zichzelf redelijk in evenwicht houden. Echt leuk om te zien. Het tijgeren vindt ze geweldig, ze is het hele huis aan het verkennen. (we wonen in een flat, dus alles gelijkvloers).

Zo, dat was het weer voor eventjes. Allemaal alvast een prettig weekend toegewenst.

6. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Mijn bloeduitslagen waren goed gelukkig!

Alleen.........de oudste zit vandaag aan de AB en Justin sinds vandaag ook.

Heb vanmiddag om half 2 zijn urine weg gebracht omdat zijn luiers zo sterk roken.

De arts op het CB bevestigde(vanmorgen)ook dat zijn luier sterk rook.

De dokter heeft me zelf opgebeld :idea: niet goed!Justin heeft een blaasontsteking en er is direct een kuur gestart.
    Mocht hij koorts krijgen dit weekend moet ik direct naar de HAP en volgende week een kweek van zijn urine.

Hij word nu goed in de gaten gehouden,Max heeft namelijk als baby een bloedvergiftiging en hersenvliesontsteking gehad door een niet goed sluitende urineklep.

Ben best over mijn toeren nu :cry:

7. Delilah

Delilah Niet meer actief

Hey meiden, hier zitten vast een paar experts, misschien hebben jullie tips!

Ik wilde ook graag borstvoeding geven maar heb het toch (deels) opgegeven. Ik had ook een 3-avondse cursus gevolgd en dacht van te voren ik wil er zoveel mogelijk over weten want straks krijg je zoveel info van iedereen, dus ik dacht wel dat ik me goed had voorbereid. Ook mijn man is mee gegaan omdat hij helemaal voor bv was/is.

Mijn zoontje is met de vacuum gehaald en had een beetje hulp nodig in het begin dus ik ben op advies van de vk al vanaf dag 2 gaan kolven na elke voeding zodat de boel wat sneller op gang zou komen en hij daar iets minder moeite voor hoefde te doen.

Op zich leek het allemaal wel goed te gaan in het begin, ik kreeg 'm heel moeilijk aangelegd zonder hulp maar dacht dat moet te oefenen zijn. Overdag was hij best tevreden maar 'savonds en 'snachts huilde hij alleen maar van de honger. Ik heb uren op gezeten en 'm steeds weer opnieuw aangelegd maar hij bleef huilen. Zo zijn we een aantal nachten doorgekomen en toen lukte het aanleggen na de stuwingsdag helemaal niet meer, ik had van mezelf al niet zo'n goede tepel maar toen had ik geen tepel meer. Toen ben ik nog met tepelhoedjes aan de gang gegaan en weer ging dat overdag goed maar daarna was het weer een drama. Hij pakte 'm niet meer met hoedje en ook niet zonder en hij bleef maar huilen van de honger. Toen ben ik midden in de nacht gaan kolven om 'm dat te geven omdat hij zo onrustig was en dacht dat ik 'm daardoor moeilijk aan mijn borst kreeg maar er kwam veel te weinig voor 'm. Ik de vk gebeld en die zei dat ik een beetje water in een eierdopje moest doen en 'm dat als een poesje eruit moest laten likken :( Nou een kind dat onrustig is en al uren schreeuwd van de honger doet dat echt niet, de mijne niet in ieder geval. Dus toen is mijn man 'snachts naar het ziekenhuis gereden om een flesje kunstvoeding te halen en toen waren we het eigenlijk al zat!

In overleg met de kraamhulp hebben we gezegd de volgende dag eens te beginnen met 24 uur lang alles te kolven iedere 3 uur en dat heb ik gedaan en doe ik sindsdien. Alleen had ik zelf vanaf het begin al niet voldoende melk. ' S morgens hield ik altijd wat over na het kolven en dan gebruikte ik dat gedurende de dag om steeds aan een volledige voeding te komen maar dan kwam ik voor de avond/nacht altijd 1 of 2 voedingen te kort dus moest dat met kunstvoeding opvangen.

Nu een paar weekjes verder en nu hij 150cc drinkt per voeding krijg ik het helemaal niet meer bij elkaar gekolfd en krijgt hij steeds meer kunstvoeding. Op het moment is het zo dat hij van de 6 flesjes 2 of 3 bv krijgt maar dan ben ik wel de hele dag bezig met het bij elkaar sprokkelen voor een volle fles. Soms moet ik 3 keer kolven om 1 voeding te krijgen.

Weten jullie hoe ik nog kan proberen om iets meer gekolfd te krijgen? Ik hoor dat rust en goed drinken belangrijk is maar toch zie ik het alleen maar teruglopen. Ik heb 'm nog wel geprobeerd aan te leggen een tijdje terug en hij dronk ook nog wel want hij had de melk op z'n wangetjes maar na 3 sec. dacht hij, dit is me teveel werk ;) ook wel logisch natuurlijk hij had inmiddels al zoveel verschillende dingen in z'n mond gehad, borst/tepelhoedje/lepeltje/speen en de fles heeft 'm toch verwend!

Als ik jullie positieve verhalen lees vind ik het wel jammer, het is inderdaad wel bijzonder om je kindje zelf te kunnen voeden. Geniet er maar van!

Als jullie nog dingen weten die mij kunnen helpen om de bv iets op te krikken hoor ik het graag!

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Deliah: als ik het goed begrijp kolf je alles en wil je zo de productie ook verhogen ? Zou je dan nog wat vragen voor me willen beantwoorden ?
    Hoe vaak kolf je ? En ook 's nachts ? Met wat voor kolf ? Voel je een tsr (toeschietreflex) ?

En een knuffel voor je.

9. Delilah

Delilah Niet meer actief

@ Nemo, inderdaad ik heb vanaf het begin af aan geprobeerd om alles te kolven alleen lukte dat eigenlijk al vanaf het begin niet, kwam ik steeds 1/2 voedingen tekort. Nu de kleine steeds meer krijgt kom ik steeds meer tekort en ik vraag me af wat ik kan doen om de productie te verhogen idd!

Antwoorden op je vragen:

Ik kolf vanaf het begin om de 3 uur, tegenwoordig heb ik er wel eens wat meer tijd tussen zitten als Wesley iets meer van m'n aandacht vraagt of als ik de deur uit ben maar in principe probeer ik het om de 3 uur te doen en ik kolf niet 'snachts. 's avonds na de laatste fles en voor ik ga slapen voor het laatst dat is meestal tegen 23.30 uur en dan 'smorgens weer na de eerst ochtend fles dat is meestal tussen 06.30 en 07.30 uur.

Ik heb een kolf gehuurd bij de thuiszorg, een medela. Het is zo'n electrisch ding, een dubbele. Hij heeft een programma waar ie eerst de eerste 2 minuten (als ik het goed begrepen heb) die toeschietreflex stimuleert en dan gaat ie over op het zuigen/melken. Ik kolf dan per keer een kwartier. Ik weet niet wat ik zou moeten voelen bij die toeschietreflex waar je naar vraagt?

Alles is dus op advies en in overleg met de kraamhulp en vk gegaan. Ik heb zojuist gekolfd en kreeg 80 cc dus met het gekolfde van de keer ervoor heb ik net 1 voeding. Mijn man had laatst overigens een voeding weg gegooid, hij dacht dat het niet meer goed was maar ik had dat diezelfde dag nog gekolfd, misschien weet iemand dat ook wel. Die bv lijkt soms zo dun, net water met wat melk-schilfers boven op. Als je dan de fles schudt ziet het er wel uit als melk maar als het even heeft gestaan ziet het er niet zo voedzaam uit?

Volgens mij vindt Wesley mijn melk ook lekkerder :)

10. Delilah

Delilah Niet meer actief

Btw, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Delilah: je hebt in elk geval een goede kolf. En minder dan om de 3 uur kolven zou ik toch proberen om niet te doen. Wat je nog zou kunnen doen is om ook 's nachts een keer te kolven. Je prolactinehormoonniveau is dan hoger en dan maak je meer melk. Nachtvoedingen zijn vaak niet leuk ;) maar wel super voor je productie. Wat je ook zou kunnen doen is een regeldag(en) inlassen dus die dag(en) extra kolven en kijken wat dat doet. Of clusterkolven elk uur even kolven. Je gaat dan niet gelijk meer kolven maar het is wel een flinke boost voor je productie.
    Tsr hoef je niet te voelen je kunt het ook zien. De melk komt dan ineens met stralen tegeljk uit je borst.

Als je moedermelk laat staan dan lijkt het idd of het gaat schiften. Geen enkel probleem ! Ook de kleur is wel eens anders: groen,roze, blauw, waterig allemaal prima. Mits je natuurlijk hygienisch werkt: handen wassen, kolf/flesjes afspoelen met koud en daarna heet water, dagelijks soppen en daarna uitkoken/steriliseren. En de melk achterin de koelkast bewaren. Moedemelk moet je trouwens niet schudden maar rustig zwenken.

Ook zou je natuurlijk nog eens contact kunnen opnemen met een vrijwilliger van de VBN/LLL of een lactatiekundige IBCLC.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

12. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Knuf voor jou en veel beterschap voor je kids!

13. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Delilah, ik zou idd een consult aanvragen bij een goede lactatiekundige. Misschien kan zij je wel helpen met je kindje weer 'gewoon' aan de borst te krijgen. En dat is ook beter voor je productie. Verder heeft Nemo al supergoeie tips gegeven :D

Cijfertjes bij bureau waren weer goed. Mirre volgt mooi dr lijntje :D.

Heeft gisteren bij dr papa vrijwel niets gegeten/gedronken. Moeilijk hoor ... fles zit ze een beetje op te knagen (ik denk door doorkomende tandjes), maar drinken doet ze niet. Misschien een paar slokjes water in de tuitbeker. En dus 140+70cc mamamelk weggegooid :rolleyes:. We gaan volle melk in huis halen en daarmee het 'weggooien' opvangen. Uiteraard kolf ik op mn werk gewoon :D

14. Shyness

Shyness Bekend lid

Aug 17, 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Wanneer het me (ooit)lukt om zwanger te worden wil ik heeeeeeeeel zeker borstvoeding geven, zolang mogenlijk!

Ik vraag me nu af... wat als je terug gaat werken? Ik weet dat je kan kolven, maar hoeveel keer doe je dat dan zo?

Als je na 6maanden weer aan het werk gaat, hoeveel keer moet je kindje dan nog melk krijgen?

bedankt

x

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Shyness: jij bent er vroeg bij ;) Heel goed dat je nu al verdiept in bv.
    In de arbeidstijdenwet staat dat je een kwart van je werktijd mag besteden aan het kolven of aan het live voeden van je kind tot je kind 9 maanden oud is. Je baas moet zorgen voor een goede ruimte hiervoor.

Ik kolfde in het begin 2x onder werktijd en ging eerder weg om thuis te kunnen voeden, daarna over gegaan op 2x kolven per dag, daarna 1x per dag en nu kolf ik niet meer op mijn werk. Ik denk dat je t.z.t even moet kijken hoe lang je weg bent naar je werk en wat jouw het beste uitkomt.
    Bvkindjes drinken vaak op verzoek dus het is nu nog niet te zeggen hoe vaak je kindje "moet" drinken.

16. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Shyness, ik sluit me helemaal aan bij Nemo ;). Maar om een voorbeeld te geven. Mirre drinkt nu nog 2-3x overdag, 2x savond en soms een nachtvoeding (of een vroege ochtend) ... Op een hele werkdag kolf ik 2x :D

Pfff ... Mirre wil niet eten :rolleyes:. Ik weet: tisunfase. Maar wel lastig hoor. Gelukkig drinkt ze wel redelijk goed bij mij. Misschien heeft ze ook wel last van dr tandjes.

Verder gaat alles enorm goed. Als je tegen Mirre zegt: ga maar zwaaien. Dan gaat ze zwaaien. En 'bal' snapt ze ook :D

17. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    (mama niet, papa lijkt ze wel te snappen ... boehoehoe!)

;)

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hallo!

Ben hier de laatste tijd niet veel geweest, beetje druk gehad, vooral weer in mijn hoofd ;). Gisteren de bruiloft gehad van zwager, het is helemaal goed gegaan, ik heb de hele avond geswingd op de dansvloer en was helemaal kapot om 2 uur. Tussendoor nog af en toe een half uurtje weggeweest naar de kamer om te kolven. Ging ook helemaal super, heb 5 voedingen gekolfd, bijna een liter. Met Eva ging het helemaal goed thuis, maar ik was weer heel blij haar te zien!
    Morgen gaan we op vakantie, we gaan toch maar overdag rijden. Ik ben bang dat ze misschien toch niet in de maxicosi wil slapen en wat moet je dan 's nachts... ik vind het dan toch een beetje eng. Dus morgenochtend rond 9 uur gaan we weg voor 2 weekjes!
    Verder alles goed hier, Eva heeft de afgelopen anderhalve week haar 4 tanden boven gekregen! :confused: Maar gelukkig helemaal geen last van gehad. Ziet er wel schattig uit, die lach met die witte streepjes!

Ik hoop het na de vakantie beter bij te kunnen houden! Heb dan hoop ik minder stress... ben blij dat die bruiloft achter de rug is en dat het allemaal is meegevallen!

Liefs,
    Snoopy

19. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Hallo allemaal,
    Volgens mij gat het met iedereen naar wens, als ik alles zo'n beetje gelezen heb.
    De borstvoeding gaat hier nog steeds naar wens.
    Jelte drinkt 's ochtends 2 of 3x en 's middags en 's avonds 3x. Ongeveer 6x per dag dus.
    Ik kolf nu al een maand niet meer op mijn werk en thuis ook niet meer. Gelukkig is mijn productie naar mijn idee dan ook niet verminderd.
    Jelte zit nu in maat 92, en we gaan binnenkort de eerste schoentjes kopen.

Tot gauw.

20. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Snoopy, fijne vakantie! Lekker uitrusten en genieten van heel veel rust en hopelijk heel mooi weer met zn 3tjes!

Jingels, jeetje, nog 6x! Dorstig ventje :D. Wel lekker dat je niet meer hoeft te kolven. En een mijlpaal: de eerste echte schoentjes -> shopse!

**

Mirre heeft vannacht weer doorgeslapen! Na een niet veel goeds belovende avond: ze wilde maar niet slapen, was wel moe (werd steeds wakker in dr bedje en dan dus krijsen). Volgens mij heeft ze soms best veel last van dr tandjes (boven).

Verder is ze echt een doerak aan t worden. Als ze naar bed gebracht gaat worden en ze ligt bij mij aan de borst, gaat ze tegenwoordig onwijs naar me lachen/de slappe lach krijgen. Ze is me dan echt aan het uitlokken om mee te doen (handje naar mn mond enzo). Hilarisch. Ik geef er altijd 1x eventjes aan toe (het vlees is zwak :)) en dan hou ik mn gezicht weer in de plooi (moeilijk!).

hihi ... Nu zit ze in de box te kletsen en nu ze me ziet kijken, zwaait ze als de koningin :)

*trots*

**verliefd**

***gelukkig***

;)

Share This Page