Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    @Nemo; dat dacht ik begrepen te hebben. En dat is idd heel jammer. Om meteen een soort schelden ervan te maken.

Ik heb die term ook wel eens in de mond genomen maar dat was omdat ik tijdens dat ik FV gaf nog steeds pro bv werd aangesproken. Daar was ik dan meer dan dwars van. Ten eerste had ik de keuze gemaakt en was die weloverwogen. Ten tweede, ik gaf FV , waarom dan nog proberen een schuldgevoel aan te praten. Ik was het dan spuugzat gehoord.

Ik gaf in het andere topic al aan dat jullie net zo min maffia genoemd willen worden als ik lid van de KV industrie dus ik begrijp het wel een beetje.

2. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik word hier een beetje moe van geloof ik.

*zucht*

Brenda, wat wil je nu eigenlijk bereiken? Ik zie dit eerlijk gezegd als een soort dreigement ... aasgieren die rondcirkelen? Dus wij zijn melkkoeien, maffioos én nu ook nog aasgieren? :cry:

Miez, er reageren hier met enige regelmaat mama's die FV geven. Mag best ... maar jammer dat het zo vaak zo boos moet zijn :(

Ik geloof dat hier al meerdere keren is geschreven dat er respect is voor FV mama's en dat iedereen hun eigen keuze moet maken, maar dat er ook veel onwaarheden worden verkondigd ... Als ik in mijn omgeving kijk, kan ik zo een aantal voorbeelden noemen van hoe het gebrek aan goede kennis over BV (van zogenaamde professionals) ervoor hebben gezorgd dat de BV niet is geslaagd. En ik denk dat dat voor sommige/veel (?) mama's pijnlijk en vervelend is. En ik denk dat sommige mama's die BV geven graag die onwaarheden uit de wereld helpen zodat meer mama's 'trots kunnen zijn op BV' / zich niet rottig hoeven voelen omdat de BV niet is gelukt etc. Kennis is macht ;)

Aan de andere kant gaat het onderwerp in het FV topic over 'vervelende opmerkingen mbt FV'. En die zijn niet enkel voorbehouden aan mama's die FV geven ... dus dan lijkt het me logisch dat mama'die BV geven daarop reageren.

Ik vind het erg jammer dat er zo duidelijk twee kampen zijn. Misschien moeten 'wij' ook wel een hand in eigen boezem steken ... zijn we 'te' duidelijk in wat we vinden, 'te' goed geïnformeerd, hebben we 'te' veel kennis en weten we dat niet goed over te brengen. Of is het gewoon een verloren zaak om in dit soort discussies met goede en redelijke argumenten te komen.

Maar verdrietig is het wel om steeds weer maffioos / melkkoe / en nu sinds kort ook aasgier genoemd te worden.

3. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hanneke, wat een lijp mens in dat ziekenhuis ... natúúrlijk mag jij je melkje in dat koelkastje zetten.

Euhm ... *is een beetje van dr apropos*

Nou ja ... ik ben het kwijt.

Hier alles prima. Mirre slaapt weer 'gewoon' door :D. Lijkt bij de eerste avondvoeding steeds minder te drinken ... hmmm ... liever dat ze de late langzaam laat vervallen :rolleyes:

4. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Hoeveel drinkt ze dan nog Salapio, zo ongeveer?

5. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Salapino, komt Mirre zelf voor de laatste voeding? Of maak je ze wakker.

Goedemorgen trouwens.

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Even over die eeuwige fv / bv discussie. Ergens hebben ze wel een punt. Zij worden wel harder aangevallen dan moeders die bv geven. Ik heb zelf ook weleens getwijfeld of ik moest doorzetten, want ik heb de eerste 9 weken echt met heel veel pijn gevoed. Gelukkig is het in mijn laatste pogingen van de spruw /raynaud af te komen toch gelukt, maar voor hetzelfde geld niet en was ik misschien wel (deels) gaan afbouwen. Had ik me dan ook zo moeten verantwoorden? Was mij dan ook (tussen de regels door) verweten dat ik me niet genoeg had ingespannen om van mijn ongemakken af te komen? Of dat ik ondanks de pijn best had kunnen doorzetten, want het gat tenslotte om de gezondheid van mijn kind? Toevallig sta ik nu aan 'deze kant', maar voor hetzelfde geld stond ik aan de andere kant mijzelf te 'verdedigen'.

Dat soort vragen schieten weleens door mijn hoofd als ik zo'n discussie lees. Ja, ik heb ook gereageerd op een posting in dat topic waarin zo vreselijk veel onzin werd verteld over bv, dus heb zelf ook bijgedragen aan de discussie. Maar ik heb voor mijzelf wel besloten in het vervolg niet meer meteen vanuit de 'zie-je-wel-zij-had-er-gewoon-geen-zin-in'-modus een reactie typen als ik lees dat iemand gaat afbouwen om welke reden dan ook.

Maar jullie zijn me allemaal nog even lief hoor, wilde dit alleen wel even delen. :)

7. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Grappig ... ik stond net onder de douche exact hetzelfde te bedenken :D

Hier ook veel pijn in het begin, heb het toen een maand gegeven om beter te worden ... werd niet beter, maar wilde niet stoppen (gewoon stomme koppigheid zat verder geen ideaal achter) ... voor hetzelfde was het anders gelopen. Of dat Mirre in de eerste weken niet heel langszaam uit dr gewichtdipje was gekomen, maar af bleef vallen ... dan was ik waarschijnlijk ook overgestapt op de fles.

En ik ben die eerste pijnlijke weken ook heel erg boos geweest op de BVfolders en voorlichtingen. Allemaal blije dikke baby's met blije mama's en aanleggen is geen punt, gewoon 'dit' en 'dat' doen ... dan gaat de pijn wel over etc. Als ik vanuit die worsteling was overgestapt op de fles, had ik misschien ook wel het M-woord gebruikt ;)

Dus ik begrijp het ook wel dat sommige meiden niet zitten te wachten op rationele argumenten, cijfertjes en dingen als 'te weinig voeding bestaat niet'/ 'iedereen kan BV geven', etc.

Zo ... ben weer helemaal Zen ;) ...

*neemt zich voor niet meer te reageren*

**gaat moeilijk worden, want kan nooit bek houden/vingers tegenhouden**

8. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland

BV bedoel je denk ik?

7u - 2 borsten flink (ik denk 150ml)
    11u - paar stevige slokken tot 1 borst (dus 50-100ml)
    19u - wisselt, soms paar slokken, soms 2 borsten flink (idem)
    23u - meestal 2 borsten flink (150ml)

De hoeveelheden zijn echt uit de lucht komen vallen hoor, dat is wat ik denk, kan zo maar (veel) meer of minder zijn ;) En ik denk dat ze daarnaast zeker 200 ml water drinkt.

Als ze snachts komt, drinkt ze meestal goed maar dan slaat ze de ochtendvoeding over (die weigert ze dan ook echt), hoewel ... niet altijd.

9. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland

Hihihi ... Salapino :) ;) (ik ook met die rare naam)

Ennuh ... Goedemorgen!

Mirre komt vrijwel altijd zelf voor die voeding. Als ze niet komt als ik ga slapen, dan maak ik haar wakker (maar eigenlijk wordt ze altijd wakker van ons als we het licht aan doen/tanden poetsen enz). Ook wel geprobeerd om haar te laten slapen en dan komt ze als ik net lig te slapen ...

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ook hier nog even een opmerking.

Misschien dat we vanaf NU het onderwerp BV versus FV kunnen laten rusten?
    Laten we blij zijn dat de kindjes fijn groot worden op zowel Bv als Fv!

Kwebbel Moderator

11. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Whahaha SalaPINO! Hihi, zie het nu pas. Heb ik vast al eerder fout gedaan. :oops:

Ok, dat is duidelijk. Ander zou ik zeggen probeer of ze dan wel doorslaapt als je ze laat slapen. Dat helpt dus niet. Maar goed. Als ze nou de 1na laatste voeding steeds minder drinkt, dan zal ze het denk ik ook niet echt nodig hebben. Ze wil gewoon om 23u nog even een volle maag voor de nacht.

12. wondertje27

Apr 25, 2008
    76
    0
    0
    Nooit gedacht..
    Als onzekere prille moeder een dochter aan de borst. Al heel snel had ik kloven of beter gezegd een megawond op mijn linkerborst. Dit al vanaf week 3. Iedereen raadde mij aan om te stoppen, ik had van alles geprobeerd om om te gaan met deze wond en te zoeken naar manieren dat de wond snel zou genezen. Ook de wijkverpleegkundige adviseerde om te stoppen; zoveel pijn en zovaak aanleggen zou de wond niet doen genezen..
    Stoppen wilde ik niet, dus ik eigenwijs verder gevoed. Het heeft precies 2.5 mnd geduurd dat de wond weer geneesde en ik (bijna) pijnloos kon voeden..
    Mijn kleine meid weigerde vaak de borst en met allerlei trucjes toch proberen aan de borst te houden, want mijn doel van 6 maanden voeden wilde ik wel halen..En ja hoor, die haalden we.. ..
    Vervolgens werd het een jaar, toen 1.5 en nu zou ik graag willen tandemen.. Veel negatieve reacies gehad en nog steeds hoor. "Een kind van 1.5 leg je toch niet meer aan de borst.."
    Nooit gedacht dat we samen ooit ontspannen konden genieten van de voedingsmomenten.. Nooit gedacht dat we het samen zo lang zouden volhouden..!

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Dat is met recht een succesverhaal. Een hele fijne zwangerschap nog verder!

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Wondertje: zo wat een verhaal ! Jij bent vast een pittige tante :) Als iedereen zegt stoppen en met zo'n pijnlijke tepel en dan nog doorgaan.
    En leuk straks nog een tandemvoedster.

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hmmm, ik dacht dat ik redelijk vaak hier was, maar dat mis ik dan blijkbaar steeds....En mi kost borstvoeding echt niet meer tijd als kunstvoeding. Maar das mijn mening, op vraag van kwebbel, geen verdere reactie van mij hierop.

Salapio,
    Denk je aan je hart meid? ;). En melkkoeien, tja ik ben er wel een, toevallig vorige week nog een bel gekregen voor om mn nek :). (Heb meteen aan mn vriend gevraagd of ik dan echt een koe ben? Ik geef melk en nu krijg ik nog een bel om mn nek ook :D). Maarja dat was niet als scheldwoord, gewoon voor de grap, dan is het niet :cry: maar :). Lekker dat Mirre ‘gewoon’ doorslaapt! Hier net twee ukkies naar bed gebracht. Ben benieuwd, sinds ze wat vroeger naar bed gaan komt Malou snachts weer… maarja dat zullen we straks wel zien. En dat mens in het ziekenhuis tja :cry::cry: maarja vooruit tis gebeurd, wilde alleen gewoon even zekerheid dat ik mn melk niet voor niks weggegooid had en wellicht dus wel had kunnen bewaren. Maar idd, waarom niet in dat koelkastje, in dichte flesjes (natuurlijk) en nog extra in een koeltasje zodat ze er niet naar hoeven te kijken zegmaar. De vroege avond voeding meer en dan de late avond voeding eraf bedoel je? Misschien dat het lukt om die vroege iets later te doen. Maarja of ze dan nog doorslaapt………..Haha! ;). En jouw naam? Ach ik heb in het begin Barbabintje (Esther) structureel Barbarintje genoemd. Haha!

Appeltje,
    Weetje, ik voel me ook weleens dubbel, waar hoor ik? Hoor ik bij ‘jullie’ of hoor ik bij de ‘andere’. En tja dat is gewoon moeilijk. Maar zolang ik nog voed en nog kolf vind ik me hier horen. En tja je krijgt op deze manier echt twee kampen zegmaar, en dat voelt gewoon heel moeilijk. Tenminste voor mij wel, wij gebruiken natuurlijk relatief meer kunstvoeding als borstvoeding. Hoe is het met Kevin? Is ie alweer aan de beterende hand?

Kwebbel,
    Excuses, ik zie je bericht nu pas, en ik heb het toch ook over kunstvoeding gehad., en over een melkkoe, mag dat ook niet meer? Of dat nog wel gewoon? Als ik namelijk bij al die dingen na moet gaan denken of ik het hier wel mag zeggen zegmaar, weet ik niet of ik wel hier wil kletsen :(, als dat wat ik scheef al te veel is, dan haal het maar weg! (hoor/zie het dan wel, oke?)

Wondertje27,
    Super hoor! Lijkt met echt pijnlijk….wat een doorzettingsvermogen. Verder fijne zwangerschap en heel veel succes en plezier met het voeden!

16. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
  17. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nathalie, leuk, alleen heb ik geen hyves.....goh wat loop ik weer achter ;).
    Hahahahahaha! Hoop dat je snel veel vriendjes hebt ;) krabbelse!

18. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Heb me net aangemeld en foto's geplaatst

19. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Er staan foto's in m'n album van Tessa die zittend aan het drinken is. Zooo schattig. Doet ze niet zo vaak zo, op den duur word ze slaperig en wil ze dr hoofdje neerleggen.
    Ik laat ze er niet lang in staan hoor. ;)

Ow ja, en let vooral niet op mij... Het is zondag morgen en heb nog niet gedoucht en m'n huispakkie nog aan :oops:

20. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Leuk zo'n hyves, alleen is hij voor iedereen zichtbaar en dat wil ik liever niet...

Share This Page