Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    hoi

@patroeska
    jammer dat je er mee bent gestopt, maar je hebt hem al een tijd wat gegeven

@angeline
    welkom hiero
    ik heb ook gestemd op het spotje zag je topic er over staan

@kathy gelukkig gaat het goed en heb je geen ontsteking

effe irritatie kwijt
    veel mensen zeggen dat bv word gepromoot en flesvoeding niet, maar in mijn omgeving merk ik er niks van, is het tegen overgestelde
    en hoor veel zeggen, een kind van 3 jaar nog aan de borst is geen gezicht blabla
    ik kolf fultime dus zal dat sowieso neit hebben
    maar wat ik dan niet snap is
    mensen hebben er zoveel moeite mee dat een kind van een jaar of 2 jaar aan de borst drinkt
    maar waar ze dan weer geen moeite mee hebben
    is dat hun eigen vent er aan zit te (beetje grof gezegds maar sorry) zuigen en mee te spelen etc.
    maar dat hoor ik dan weer niemand over dat kan allemaal
    terwijl zo ver ik weet, zitten mijn borsten er altijd nog voor mijn kind
    en als bv zo wordt gepromoot waarom geven veel dan kunstvoeding
    had vandaag weer van dat gezeur aan me hoofd
    en ben er zo zat van aan het worden :evil:

oja nog 3 dagen ( ben het aan het aftellen :oops: )
    en dan is mijn kereltje alweer 9 maand en geef ik 9 maand afgekolfd melk :D
    moest het alvast kwijt :rolleyes: :D

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @missgwenn; ben het met je eens hoor,maar het lijkt wel vechten tegen de bierkaai. Vanochtend een vrouwtje van Felictas op bezoek. Een hoop bla bla natuurlijk. Opeen gegeven moment: wat voor voeding geef je.... Ik: BV. Zij: oh, nu nog?
    Ik: jazeker! Zij: oh.... Nou voor straks hier 3 proefjes Nan hypoallergeen voeding. Ik zeg: hou die maar, geef maar aan iemand die het gebruiken kan. Ze keek me zo vreemd aan, ik keek gewoon vreemd terug.
    Ik moest wel ff besmuikt lachen, wie wordt er nu in de maling genomen?

Heel goed van je dat je het zolang volhoudt!
    Ik ben onderweg naar de 6 maanden, en het gaat nog steeds hartstikke goed.

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Officieel mag er geen reclame gemaakt worden voor babyvoeding tot 6 maanden, maar zeker de fruithapjes e.d. worden je door de strot geduwd heb ik het idee. Ik wil zeker 9 maanden volledige BV geven (dan vervalt het recht om te kolven op mijn werk) daarna zie ik wel weer.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Loeki, ik zit met hetzelfde. Maar tegen die tijd wil ik met mijn werkgever praten of ik niet in de pauzes kan doorkolven, ik ben nu namelijk ook van plan dat te doen , om een beetje goede wil te kweken. Desnoods kom ik eerder en later zodat ik toch kan kolven . Ik ga over anderhalve week 2x per dag kolven, misschien tegen die tijd dat ik het met 1x af kan. Ik zie wel.

5. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    @loeki

je bent dan alweer even verder
    je kan proberen of je dan een dag zonder kan
    dat heb ik nu ook
    ik kolf overdag niet meer omdat ik over een halve week weer moet beginnen, maar het is me gelukt, om het kolven overdag te laten vallen zodat ik op school en stage niet meer hoef te kolven
    aangezien je borsten dan ook flexibeler zijn
    en ik heb nog steeds genoeg zit tussen de 1 a 1,2 l

6. Yvon

Yvon Actief lid

25 okt 2006
    319
    0
    0
    Missgwen: 9 maanden gekolfd! Super zeg! :thumup:

7. Angelina

Angelina Niet meer actief

Missgwen; Echt heel knap!

Er mag inderdaad geen reclame gemaakt worden voor KV voor baby's tot 6 maanden, maar vanaf 6 maanden dus wel. Je kunt geen babytijdschrift openslaan of je komt ze weer tegen: "De eerste 6 maanden is BV het allerbeste voor uw baby, daarna..... Bladiebladiebla.
    Kijk, en daar gaat het al fout :rolleyes: . DAARNA is BV ook het allerbeste.

We leven zo in een KV-tijdperk, dat KV gewoon als de norm genomen wordt. Eigenlijk zou BV de norm moeten zijn, en wanneer dat om welke reden dan ook niet mocht lukken, dan is KV een goed alternatief.

Als ik op een terras mijn kind de BV geef, voel ik me toch bezwaard. Ondanks dat ik een die hard BVster ben. Ik krijg best vaak blikken of mensen die elkaar aanstoten en dergelijke. Als een moeder haar kind de fles geeft op een terras gebeurd dat niet.
    Belachelijk gewoonweg. KV is de norm geworden terwijl BV de normaalste en meest natuurlijke en BESTE voeding is voor je baby.

En er is zoveel onbegrip, ook op dit forum, en ik erger me daar soms vreselijk aan.

KV is de norm, en als je maar iets durft te zeggen over de voordelen van BV, valt direct iedereen over je heen: Iedereen moet doen waar ie zich het beste bij voelt, KV is niet voor niks uitgevonden, ik ben ook groot geworden op KV, een kind van 2 jaar aan de borst staat raar, Ja, we weten nu wel dat BV het beste is, etc, etc.

En ja, ook ik weet dat het vechten tegen de bierkaai is.... Maar soms vecht ik graag tegen molens ;)
    En er moet gewoon een landelijke campagne komen, die alle voordelen en vooroordelen van BV laat zien. Niet alleen voor de zwangeren onder ons, maar voor IEDEREEN. Zodat BV moeders zich niet bezwaard voelen wanneer ze heel lang willen voeden, of willen voeden in het openbaar, of kolven op het werk.

Borstvoeding moet de norm worden. En KV is een goed alternatief.

Pffffffffffffffff zo, eindelijk mijn ei kwijt. :D Sorry 8-[

Zo en verder gaat alles goed hier vandaag. Mijn zoon was om 06.00 uur al wakker, en ik had dus tijd zat om na te denken ;) . Ik vind 06.00 uur toch wel erg vroeg hoor, zeker als je ook nog zwanger bent en heeeeeel moe dus. Maar goed. Om 07.00 uur sliep hij weer en kon mama de andere kinders verzorgen en klaarmaken voor school.

En nu ga ik boodschappen doen.

Later!

Angelina

8. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    wat een leuk topic!

Dat heb ik in het begin wel gemist hoor.

mijn eerste dochter heeft een jaar bv gehad, de tweede ook een jaar(allebei gestopt omdat het terugliep door een volgende zwangerschap)
    En de derde nu al bijna 2 jaar, en nu begint het zo te worden dat ze het niet meer perse wil.

Ik ga allee bladzijden eens even teruglezen.

Ben ik wel even bezig ;)

9. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Nieuwe dames welkom!

@Sara: nou ben benieuwd wat er aan de hand is met je zoontje, hopelijk heb je snel duidelijkheid. Geweldig dat compliment van de ka! Daar kan het cb nog een puntje aan zuigen idd....

@Angelina: kan niet anders zeggen als dat ik het helemaal, maar dan ook helemaal met je eens ben :D !

10. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hallo dames,
    Ik ben niet actief in dit topic, maar ik lees wel met jullie mee.
    Het valt me op dat hier veel ervaren BV-mama's zitten :D .
    Vandaar dat ik even een vraagje wil stellen.

Ik heb sinds eergisteren een pijnlijke, rode plek op mijn tepel. Het lijkt een soort bloeduitstorting. Als mijn zoontje aan die borst drinkt, schieten de pijnscheuten erdoorheen.
    Heeft iemand dit ook eens gehad?
    En hoe kom ik ervan af?
    Ik baal er flink van, want het is ook nog eens de borst die het voor mijn gevoel het minst 'doet' (vreemd, maar ik heb het idee dat mijn linkerborst meer melk bevat...). Ik wil hem daar dus gewoon zoveel als nodig aan laten drinken.

Ik hoop dat iemand raad weet,
    alvast bedankt.

Groetjes, Anakin.

11. Angelina

Is het een harde rode plek?

Dan is het een verstopt melkkanaaltje wat je kunt proberen weg te masseren onder een warme douche. Let op dat het geen borstontsteking wordt. Zo vaak mogelijk aan die kant proberen te laten drinken, en zodra je gaat voeden aan die kant beginnen met aanleggen.
    ( En ja, dat doet zéér! Ieuw :confused: )

Het kan ook nog spruw zijn. Je baby kan last hebben van witte vlekjes in de mond maar dat hoeft dus niet altijd!

Succes Anakin!

12. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Heb ook zo'n soort kleine rode bloedstorting, zit precies op het puntje van mijn tepel. In de kraamweek problemen gehad met aanleggen, toen is dat plekje er gekomen en het is eigenlijk niet meer weggegaan. Heb er alleen geen pijn aan moet ik zeggen, behalve dan in kraamweek :( . Steken in m'n borsten heb ik ook wel eens, maar ja dat had ik ook al toen nog geen bv gaf.

13. Angelina

Geen idee Paprika :-k

Wat ik wel ooit gehad heb, is een jeukende rode plek op mijn tepel.
    En dat duurde heel lang voordat dat over was. Eigenlijk pas toen mijn dochter van de borst af was. Sindsdien nooit meer terug gekomen, ook niet nu ik mijn zoon voed.

Verstopte melkkanaaltjes kan ik een boek over schrijven 8-[ .
    Vreselijk irritant en pijnlijk. Ik ehb er gelukkig al heel lang geen last meer van gehad.

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ah, ik ben zo blij dat dit topic goed loopt ( even schouderklopje voor mezelf), en het is fijn dat je elkaar kan steunen betreffende de BV. Ik vind het ook jammer dat het een ondergeschoven kindje is....maar die stroming is er nu eenmaal in Nederland, geen idee hoe dat komt.

@Paprika: ik het ook gehad. Voordat ik aan ging leggen een warm/heet washandje erop een paar minuten. En dan meteen aanleggen, na een paar dagen was het over.

15. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    @Paprika: Ik denk inderdaad dat het een kleine 'verstopping' is. Wel een super vervelende plek.. Net voor het voeden iets verwarmen. Na een paar keer moet het al een stuk minder zijn. Pobeer anders voorzichting mee te aaien/duwen. Niet te hard, rustig naar je tepel. (Probeer hierbij de vorm van je borst niet te veel te veranderen anders kun je opnieuw gaan aanleggen) Suc6

16. Angelina

Door de KV indusrie in de jaren 60 en 70, misschien nog wel eerder.
    De propagandamachine die toen in ieder geval op gang kwam heeft voor een grote ommekeer gezorgd:

Als je het beste voor je kind wilde, dan betaalde je geld en gaf je het KV, want KV was het beste, zo werd er gezegd. En laten we eerlijk zijn: Velen van ons zijn groot geworden op KV, en in die tijd was je gewoon raar als je besloot het anders te doen: Tijden waren anders, je deed gewoon wat iedereen deed, want dat was het beste.
    Neem bijv. kind laten huilen, want dat zou goed voor de longetjes zijn. Hoe vaak hoor je dat tegenwoordig de oudere generatie nog wel niet roepen :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: .

Nu mag er geen reclame meer gemaakt worden voor KV, onder de 6 maanden dan hé 8) . Maar het tij keren lijkt een onmogelijke opgaaf.
    Iedereen zit nog met KV in zijn hoofd, want de meesten hebben vroeger KV gehad, dus automatisch...... Zie het zoiets als: Wat de boer niet kent, vreet ie niet.

Daarom moet er gewoon een grote landelijke campagne komen van de overheid. MOET gewoon.

Jingels, inderdaad. Het is goed van je om zo'n topic te beginnen. Ik denk dat nog veel zwangeren en beginnende BV er iets aan kunnen hebben.
    Jammer dat je goed moet zoeken voordat je het topic gevonden hebt.
    Van mij zou het prominent een eigen plek binnen het forum mogen krijgen. ;)

Angelina

17. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Nou idd, ook een schouderklopje van mij :D !

En kan je ook een verstopt melkkanaaltje hebben zonder dat het pijn doet dan? Het ziet er namelijk bij mij echt uit als een kleine bloeduitstorting, als ze net van de borst afkomt lijkt het een beetje paarsig en met een paar seconden is het weer een rood plekje. Onder de douche lijkt het ook altijd wat vuriger.

18. Angelina

Paprika: Nee dat kan niet. Ik zou me er geen zorgen over maken als jij en je baby er geen last van hebben.

Een verstopt melkkanaaltje is echt auwie hoor ;)

19. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ok bedankt Angelina!

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wat mij betreft mag er naast voeding een apart hoofdstuk Bv komen.

Deel Deze Pagina