Je kan bijvoorbeeld even je borsten masseren, dan 7 minuten kolven. Even stoppen, wat slokjes drinken, weer even wat masseren, dan weer ong 5 minuten kolven. Dan weer stoppen. Weer wat drinken, even rusten en masseren en dan nogmaals 3 minuten kolven. Evt kan je tussendoor nog wat warme doeken gebruiken voor op je borsten te leggen zodat de melkkanaaltjes makkelijker open gaan staan/wijder worden. Kolf je dubbel of enkel? Ik doe/deed het altijd enkel en hield me vaak aan bovenstaand 'schema'. Maar omdat ik enkel kolfde deed ik links 7 minuten, rechts 7 minuten, links 5 minuten, rechts 5 minuten, links 3 minuten, rechts 3 minuten. Kolf je dubbel dan doe je dus links+rechts 7 minuten, links+rechts 5 minuten, links+rechts 3 minuten ! En tussendoor dus ff rusten, wat drinken en masseren ! Weet alleen niet meer waar ik dat schema'tje vandaan had ! En wat ik hier boven schreef, 60 minuten bezig zijn met kolven is gewoon belachelijk, maarja eigenwijs ! Daarom nu ook samen besloten dat ik niet meer zo belachelijk moet doen en dus max 20-30 minuten bezig 'mag' zijn met het kolven. Dat is incl even rusten enzo, dat was bij die 60 minuten ook incl !
ieder zn ding natuurlijk, maarja ik heb het altijd zo gedaan dus eigenlijk nooit echt een gedoe gevonden. Op die manier had ik gewoon het snelste het meeste melk ! Maar ik bedacht me gister ineens dat ik dat eigenlijk zo deed toen ik hele voedingen kolfde, dus op het werk kolfde ! Eerder heb ik ook gekolfd gewoon voor een voeding om die uit een flesje te geven zodat we zagen wat ze binnen kregen, toen deed ik vaak 8 minuten links, 8 minuten rechts, 4 minuten links, 4 minuten rechts. Maar ik moet zeggen dat ik toen minder melk kolfde als met dat langere kolf schema ! Jij wil gaan kolven, gewoon voor wat vriezer voorraad toch? Dus voor erbij, dat heb ik nog nooit gedaan. Ik heb altijd alleen gekolfd ipv een voeding. Dus misschien dat er andere mama's zijn die je nog wat tips kunnen geven ! Ik kan je dus ook echt niet verder helpen dan met wat ik je nu (en hiervoor) verteld heb. Sorry! Liefs, Hanneke!
Toen Leander nog bv kreeg, kolfde ik ook ongeveer 10 à 15 minuten, maar dat was dan ook gewoon om extra te hebben om in te vriezen. In die tijd had ik meestal aan beide kanten een toeschietreflex gehad en ik kon het niet opbrengen om nog langer door te gaan en te wachten op eventueel nog een toeschietreflex (werd ik toch alleen maar nerveus van.)
Hier idem dito ... als het stopt ben ik klaar. Heb een paar keer geprobeerd met oxytocine spray een tweede TSR te krijgen, werkte niet. Kolven ging wel steeds beter en makkelijker ...
Je kunt beter vaker kolven, dan langer kolven. Dus liever een paar keer achter elkaar steeds maar een paar minuutjes, dan 10 minuten lang kolven. Daar gaan ze idd pijn van doen en krijg je minder melk. Door vaker te kolven, maak je meer melk aan.
Thanks meiden. Ik kolf inderdaad voor in de vriezer en om te oefenen met een flesje. Maar dan ook even een vraag over het tsr. Is dat als ze melk begint? Ik voel er nl. echt niets van. Met kolven (medela swing) gaat ie eerst heel snel, als ik dan melk zie druk ik op het knopje dat ie langzamer gaat. Maar ik gebruik ook wel de neusspray, maar dan merk ik eigenlijk geen verschil? Als Nadine drinkt denk ik soms dat er geen melk meer komt en dan ineens 'klokt' ze weer. Is er dan weer een tsr?
TSR is als de melk gaat stromen/spuiten. In het begin voelde ik t ook niet, nu soms wel, soms niet (voelt soms kriebelig soms ook echt als een kramp). Dat opnieuw klokken kan idd een 2e tsr zijn (Mirre snapt weer dat doorslapen van 23-7 heel fijn is en wordt dan sochtends ook heel gezellig wakker ... vermaakt zich dan ook echt nog een kwartier ofzo in bed ... )
Salapio wat fijn dat Mirre doorslaapt! Heerlijk! Hier is het helaas weer over. Maar hoor wel vaker dat kindjes dat opeens niet meer doen.... TZM ik kolf ook totdat mijn borsten leeg zijn. Doe ik zo'n 20 minuutjes over. Wat bolbuikje beschrijft wordt heel vaak aangeraden als je vaak kolft en je productie wil verhogen of op peil wil houden. Ik voel hier de TSR altijd erg goed. Echt kramp. Hij komt niet direct met de melk...eerst komt er een klein beetje uit en wanneer het echt in straaltjes er uit komt dan is de TSR geweest. Ik heb vaak meerdere TSR, maar de 1e is het krachtigst. Ach bolbuikje ik noem mezelf ook wel eens Bertha 23 hoor...vooral als ik moet kolven beetje zelfspot kan geen kwaad. Maar ik vind het idd geweldig dat onze kindjes zo goed groeien op iets wat ons lichaam maakt. Het is zo bijzonder. Lynn is weer opgeknapt dankzij de AB kuur. Nog wel erg moe en hoesterig, dus moet nog wel even herstellen, maar niet zo doodziek Vandaag bij mijn zwager en schoonzus geweest. Die zijn dinsdag voor het eerst ouders geworden. De BV wil alleen niet. De kraamverzorgster heeft waarschijnlijk teveel geforceerd (tegen het hoofd aanduwen) Er is vandaag een LK geweest. Ik hoop zo dat het goed gaat komen. Ze is nu aan het kolven en bezig met een BV-hulpset.
20 minuten kolven is denk ik als je een hele voeding kolft? Als ik bv een uur na de voeding kolf ben ik echt wel binnen de 10 min. klaar, maar dat is wel logisch dan hè?
Ja dat is een hele voeding, beide borsten. Logisch dat als je tussen de voedingen door kolft, dat je dan wat sneller klaar bent.
Ik heb nog geen hele voeding gekolft. Moet even bedenken hoe ik dat ga doen. Weet van te voren niet wanneer ze wakker wordt (de laatste dagen drinkt ze bijna elke 2 uur) dus ook niet wanneer ik moet beginnen met kolven. Zit te denken om een flesje uit de vriezer te halen (van mijn armoedige voorraad) en dat mijn man te laten geven, zodat ik een hele voeding kan kolven. Maar ja, ik ben dan weer 'bang' dat ik geen hele voeding bij elkaar krijg en dan loop ik weer 'achter'. Moet me er denk ik maar niet zo druk over maken en gewoon doen! Heb een medela swing, maar ook 2 handkolven. Ga daar ook eens mee oefenen.
Waarom wil je een hele voeding kolven dan? Ik moet het ivm werk. Maar als het niet nodig is....ik heb liever Mila aan de borst dan die kolf (ben ik ook nog sneller klaar ook) kleine beetjes bij elkaar geven uiteindelijk ook een volledige voeding. Zo ben ik ook begonnen om een voorraadje op te bouwen. En om te oefenen is 30 cc ruim voldoende.
Geen idee waarom ik dat wil...het gevoel een voorraadje in de vriezer te hebben lijkt me fijn denk ik. Bij Tim had ik dat niet en moest ik de voedingen aanvullen met kv toen ik ging werken. Nu wil ik kijken of het zonder lukt. Ik kan inderdaad gewoon maar met 30 cc oefenen en de rest invriezen inderdaad. Dankje. Nadine is al een paar dagen aan het spoken. Alsmaar om de 2 uur drinken (soms 2,5) en dan slaapt ze de nacht wel goed. Hoe lang duren regeldagen? Ik denk dat het echt al sinds donderdag is. Vandaag komt ze zelfs nog eerder...9.20u 11.30u en nu wil ze alweer...
In het begin had ik het gevoel dat ik er geen regeldagen waren, maar dat het een regelmáánd was. Pas na ruim 3 maanden kwam er voor mijn gevoel wat meer rust/regelmaat/voorspelbaarheid in. Toen ik ging werken had ik maar een beetje voorraad. Alleen de extra cc-tjes van het nakolven of tussendoor kolven. Ik maakte me toen zorgen of het wel goed zou komen, maar toen ik eenmaal vervangend ging kolven op het werk, bleek dat ik meer cc's kolfde dan Vincent op een dag dronk. Er was dus altijd genoeg en zelfs meer dan dat. Toen ik met 9 maanden stopte met kolven, had ik nog ruim een maand bv uit de vriezer voor tussen de middag als ik aan het werk was. Ik gooi er nog eens een gouwe ouwe van mijn omaatje uit: De Mensch (met -sch ) lijdt het meescht onder het onder het lijden dat hij vreescht. Met andere woorden; doe wat je kunt nu en relax...het komt vast goed. Que sera que sera
Het is zo fijn dat het allemaal niet alleen bij mij zo gaat! Herkenbaarheid steunt enorm. Bij Tim kolfte ik zeker geen hele voedingen bij elkaar toen ik aan het werk was....Met 7 maanden was ik blij met 80 cc en hij dronk geloof ik meer dan 200 weg...Dan lukte met toen echt niet. Maar ja, misschien is het nu wel anders. En inderdaad, ik ga doen wat ik kan en maak me niet druk (tenminste, probeer ik...hihi) Meiden, echt bedankt voor de steun hoor! Nadine is trouwens alweer klaar met drinken, nog niet eens een kwartiertje denk ik, dus ach, het kost ook eigenlijk geen moeite. Ook heb ik het idee dat ze wel iets heeft overgelaten, dus ik ga als ze zo naar bed is nog maar eens kolven. Hoeveel zal ze eigenlijk nu ongeveer drinken uit een flesje?
Dat had ik ook ... en op een gegeven moment wilde Mirre geen fles meer en dat is tot op de dag van vandaag eigenlijk moeilijk. Late avond en nachtvoedingen wil ze niet uit de fles. Bij een eventueel volgend kindje zullen we dus strenger voor onszelf zijn: iedere dag een flesje ... De eerste flesjes nam Mirre trouwens echt probleemloos. Vanaf een maand of 3 (ja toen ik moest werken) werd het problematisch. Ik zou dus altijd aanraden om vanaf 4/6weken heel regelmatig een fles te geven en dan dus het liefst een hele voeding ... (Mja dit geldt natuurlijk niet voor alle beebjes )
Hallo meiden, ik kom ook weer even aanwaaien. Hoop dat het met iedereen goed gaat? Borstvoeding gaat hier nog steeds crescendo, ong. 4x per dag. Het in- slapen gaat al maanden niet zo goed, voorheen kon ik hem wakker in zijn eigen bedje leggen,maar de laatste 3-4 maanden is het brullen als we dat doen. Hij valt dus in ons bed in slaap, en dan leggen we hem later in zijn eigen bedje. Op zich vind ik het niet zo'n punt ( mijn man iets meer ), maar als er tips zijn, naast een vast bedritueel, dan hoor ik het graag. Hij slaapt trouwens wel goed in zijn bed, wordt niet wakker, en slaapt door tot een uur op 7 's morgens.
Hmmm ik heb geen tips voor het bedritueel. Ik neem tenminste aan dat je al een soort ritueeltje hebt? Bij ons is het vrij kort, maar hij weet al wanneer ik het eerste onderdeel ga doen (samen de gordijnen dichtdoen) dat het bedtijd is en dan wordt hij al rustiger. Ik bedoel maar, is het duidelijk voor hem dat het bedtijd is? Zelf zit ik met een dilemma voor vanavond. Vincent drinkt al 2 maanden alleen maar in de ochtend en vanmorgen weigerde hij ineens. Echt brullen alsof ik hem wilde vergiftigen. Ook na zijn tukje wilde hij de borst niet. Nu gaan wij vanavond uit eten en Vincent gaat naar mijn schoonmams. Ze vroeg of hij mocht blijven slapen. Ik heb terughoudend gereageerd, want het liefste leg ik hem 's ochtends aan. Maar als hij morgen weer weigert, dan had hij net zo goed kunnen blijven slapen. Ik twijfel met name omdat het even erg nodig is om samen met manlief wat te ondernemen en wat uit te rusten. We komen amper tot elkaar de laatste tijd en daar is vanavond een uitgelezen mogelijkheid toe....