@Barbabintje: ja het is super duidelijk voor hem; tandenpoetsen, knuffelen, borst, slapen. Van begin af aan dit ook altijd gedaan, dus daar ligt het niet aan.
Hallo! Ben ik ook weer even, niet veel tijd gehad de laatste tijd. Druk geweest met niets eigenlijk . Nathalie, nog gefeliciteerd met de 9 maanden! En toch wel even schrikken van Max, al had je het wel een beetje zien aankomen. En hoe is het verder met de kinderen? Hoe is het afgelopen met Michelle en haar buikpijn? (of heb ik daar overheen gelezen ). Mooi filmpje/foto's trouwens! Chacha, Lynn is gelukkig weer een beetje aan het opknappen, gelukkig maar. Zo ontzettend zielig als ze ziek zijn en zeker als ze zo ziek zijn als dat Lynn is geweest. Ik vond de nachtvoedingen juist heerlijk toen ik weer ging werken. Nog even Eva en extra keertje bij me voordat ik ging werken. Eva begon juist met 3 maanden door te gaan slapen, toen ik dus net begon met werken. Vond ik juist heel jammer dus . Dat naieve herken ik wel trouwens, ik ben ook zo'n goedgelovig type. Altijd leuk om geintjes met me uit te halen . En volgens mij lach ik dan altijd het hardst om m'n 'dommigheid'. Kathy, we zien jou over een paar maandjes hier wel weer meeschrijven dan! Dan ben ik er hoogstwaarschijnlijk niet meer, raar idee. Hopelijk wil dit kindje lekker lang bij je drinken, ik weet nog dat Leander eigenlijk redelijk vroeg zelf stopte. Tzm, ik snap wel dat je een voorraadje wil kolven, wilde ik ook. Ik kolfde soms 's ochtends, maar meestal 's avonds. Maar pas toen Eva 9 of 10 weken was ofzo. Ze sliep dan altijd wel 6 uur achter elkaar en dan kolfde ik 3 uur na de laatste voeding. Geen idee meer hoeveel ik dan kolfde eigenlijk, maar het ging altijd wel goed. Nu heb ik nog steeds een hele groter vriezervoorraad die ik eigenlijk nooit heb nodig gehad . Ik voelde mijn tsr altijd wel en merkte dan ook dat het ging stromen. De eerste maanden was het echt teveel, Eva verslikte zich vaak en werd erg onrustig daardoor aan de borst. Niet leuk. Maar na een maand of 3/4 ging het gelukkig beter. Sinds ik op 2 voedingen zit voel ik de tsr haast niet meer, of maar heel licht. Daarvoor voelde ik altijd een erge kramp, kon niet missen . Haha, Hanneke, je hebt wel lekker verwarring gezaaid met je koe! Ik moest ook even 2 keer lezen voor ik begreep wat je bedoelde hoor . Vlinder, wat fijn dat de bv nu zo goed loopt! Fijn he dat het doorzetten beloond is! Echt genieten nu dus, heerlijk! Cossy, super dat je de bv hebt doorgezet! Mag je met recht trots op zijn! Ga lekker door met genieten! Salapio, wat heerlijk dat Mirre het doorslapen weer door lijkt te hebben! Lekker he als ze zich ook nog even zelf in bed kan vermaken... kan je zelf ook lekker rustig wakker worden . Jingles, ik heb geen tips voor je helaas, alleen een vast ritueel, maar dat doe je al . En misschien om de paar minuten troosten? Misschien weer een nieuwe fase van verlatingsangst? Ik zou het gewoon zo laten als het nu gaat, maar ook wel proberen hem in zijn eigen bed te leggen. Hier gaat het weer helemaal super! Nog 2 voedingen dus en ik was wel bang dat de bv toch zou teruglopen, maar soms heb ik 's ochtends opeens stuwing en lek ik zelfs, dus dat zit wel goed . Eva gaat 's avonds steeds minder drinken. Ze krijgt na het (weinige) avondeten yoghurt en dat eet ze heel goed (doe er nog wel een heel klein scheutje diksap in). Dus 's avonds meestal maar 1 borst en ook niet helemaal leeg naar mijn idee. Is meer een slaapmutsje. En dat is ook een beetje het 'probleem', ik wil gaan afbouwen maar de ochtend en avondvoeding die we nu hebben zijn me zo kostbaar! En Eva gaat volgens mij niet of heel moeilijk slapen zonder avondvoeding, ze verheugt zich er ook zo op! Iemand tips? Verder vind ik het allemaal erg lastig. Ben 2 keer ongesteld geweest, heb een cyclus van 8 weken gehad en waarschijnlijk (denk ik/hoop ik) gisteren een eisprong gehad en daarmee dan een cyclus van bijna 8 weken. Als ik zwanger ben, wil ik graag doorgaan met de bv. Als mijn cyclus regelmatig (maar dus wel om de 8 weken) blijft (of korter wordt), ook wel denk ik. Laat me nou maar gewoon zwanger zijn, dan is dat dilemma opgelost en ben ik heel blij! Verder kan Eva nu wel stukjes los lopen, maar ze durft het niet zelf. Zelfde met los staan, vanochtend liet ik haar los en stond ze gewoon 10 seconden helemaal los en heel stevig. Maar ze laat zich met staan en lopen op de grond zakken als ze het doorheeft. Het is ook heeeeeeel eng natuurlijk . Verder is ze zo supervrolijk! En zo makkelijk! Ze heeft nu ook echt een fase van 'dag' zwaaien en ook dag zeggen. Zaten we zaterdag bij de V&D wat te eten, ging ze iedereen gedag zwaaien die weg ging. Ook zwaait en zegt ze haar speelgoed en bed gedag. En ze klapt voor zichzelf in haar handjes als ze een hapje op heeft. En smakt met haar mond als ik dat ook doe. Ze imiteert echt alles, zo leuk! De laatste dagen is Eva trouwens echt aan het uitslapen. Vanochtend om 6 uur werd ze wakker en wilde ik eigenlijk dat mijn vriend haar eruit ging halen, maar hij sliep nog (niet aardig van mij ). Toen hij wakker was en naar de wc was geweest, sliep Eva alweer . Vanochtend heb ik haar om 8:30 uit bed geplukt! Zelf was ik om 8 uur al compleet uitgeslapen, heerlijk! We doen haar nu wel vroeger naar bed, het werd telkens bijna 8 uur, maar nu toch om 18:30 lekker naar boven. En ze lijkt zo veel beter te slapen (alsof ze zo slecht sliep.... maar ze slaapt nu gewoon lekkerder en is 's ochtends uitgeruster). Daarentegen slaapt ze vaak overdag maar een uurtje. Nu al bijna anderhalf uur, maar ze heeft vanochtend lekker gedouched en gebadderd. En was daardoor al heel snel weer moe. Liefs, Snoopy
Hoi Snoopy,durf het bijna niet te zeggen Michelle is weer beter,geen buikpijn meer gelukkig Jamie zit aan de AB ivm een fikse keelontsteking En Justin heeft momenteel koorts en veel pijn. Ik vermoed weer zijn oren en moet om 15.30 uur bij de huisarts zijn
Fijn dat het met Michelle nu in ieder geval weer goed gaat.... heel erg balen dat het met Jamie en Justin niet zo goed gaat . Veel beterschap! Alles met jou wel ok?
Beetje moe Kindjes gaan nu weer naar school. Justin is net in slaap gevallen en ik ga ook maar ff liggen nu. Al is het maar een half uurtje,even bijtanken pfffff.
Snoopy, ik kan inderdaad ook in de avond gaan kolven als ze een beetje door gaat slapen. Ik ben van plan haar na 19.30u niet meer te geven en dan kijken hoe laat ze komt, dan kan ik voordat ik naar bed ga mooi nog kolven. Dat zal pas over een paar weken kunnen denk ik, nu zit ze meestal nog voor half 8 en maak ik haar toch nog een keertje wakker voor ik naar bed ga.
Zo daar ben ik ook weer eens een keer. Ik heb een stukje bijgelezen, niet alles daar ben ik te lang niet voorop het forum geweest. Snoopy, laten we met zijn allen hopen dat je dit keer zwanger bent, dat zou je nog gelukkiger maken geloof ik. Fijn om te lezen dat het goed gaat met Eva. Is ze ook zo van het zwaaien, leuk! Sem zwaait naar alles en iedereen. Hij zegt alleen geen ´dag´. Maar zo leuk om te zien iedere keer weer. En lekker uitslapne, heerlijk toch..... Hanneke, alles goed met je? Barbabintje, ik hoop voor jou en je man dat jullie heerlijk er even samen uit kunnen. Is ook erg belangrijk hoor, lekker samen zijn zonder kind, hond, vrienden etc. Jullie hebben het zo druk gehad de laatste tijd en je leeft dan zo makkelijk op een bepaalde manier langs elkaar heen. Wat geef je Vincent ´s ochtends als hij geen BV krijgt/weigert? Sem weigert namelijk ook wel eens, of drinkt zo ontzettend kort, en dan de keer erop drinkt hij weer wel 's ochtends, zou echt niet weten waar het aan ligt. Die kleintjes houden het iedere keer weer spannend haha. Jingels, ik heb eigenlijk ook geen andere tips voor je. Ik zou het persoonlijk op deze manier doorgaan, als hij eenmaal in zijn eigen bedje ligt dan slaapt hij toch goed? Ik denk dat het vanzelf een keer overgaat, maar dat weet je zelf geloof ik ook wel. Geduld is een schone zaak haha. Natalie, wat een verhaal joh schreef je een aantal pagina's terug. Kreeg er gewoon kippevel van. Petje af hoe je het nu allemaal doet met al je kinderen! Salapio, ik hoop zo voor jullie dat Mirre dit ritme blijft aanhouden, wat een genot he als ze doorslaapt. Hoe gaat het met jou verder? Tascha, gefeliciteerd! Is ook wel iets groots om trots op te zijn. Chacha, een beginnende longontsteking.....dat is niet best bah. Wat verwschrikkelijk om je kindje zo te horen huilen en te zien dat ze pijn heeft. Heel veel beterschap in ieder geval. Sem drinkt eigenlijk nog maar twee keer op een dag: 's ochtends en voor zijn middagslaapje. Voor de rest geef ik geen BV meer en dat is aan de ene kant heel vreemd en aan de andere kant is het ook wel goed zo. Ik zal het heel raar vinden als ik niets meer zou geven, maar ik denk toch dat dat snel gaat gebeuren. Hij vind het wel best zo, en daarbij hapt hijnu iedere keer erg hard in mijn tepel. Noem het maar gerust bijten, en dat doet verrekt veel pijn. Hij doet het niet iedere keer, maar wel te vaak! Voor de rest gaat het erg goed. Hij had een flinke griep te pakken, waar hij echt dik een week ziek van is geweest, hij at ook bijna niet en hij was een stuk dunner geworden. Maar dat zal allemaal wel bijtrekken, nu eet hij weer als een bootwerker. Hij loopt het hele huis rond en dat blijf zo mooi om te zien. Hij lijkt wel een pinquin haha. Praten doet hij nog niet, alleen maar papa en mama. Hij is erg ondernememd en zeer nieuwsgierig , hij is gewoon errug leuk! genoeg gezwijmel. Ik hoop dat ik niet iemand ben vergeten, bij deze sollie.....
Ik had dus te lang niet geoefent met een flesje en ze snapte er niets meer van! Gelukkig uiteindelijk wel. Vanaf vandaag dus weer elke, of zeker om de dag oefenen! Als het goed is komt ze vanavond niet meer voor een voeding, dus kan ik mooi rond 21.30u nog even kolven!
Jeetje wat is er veel gekletst Salapio hier hebben we ook gestuntel met de fles. Eigenlijk gelijk vanaf het begin. We zijn vanaf 5 weken begonnen met oefenen en dat om de dag. Helaas mocht het niet baten. Nu pakt ze de fles gelukkig redelijk. Maar het moet wel in een rustige omgeving. Ik ben juist met kleine beetjes gaan oefenen, omdat ik het zonde vond om elke keer gekolfde melk weg te moeten gooien. Zo zonde. Straks ben ik een aantal dagen vrij met kerst, maar we zullen dus dan ook nog een flesje moeten geven. Jingels, onze oudste maakte ook vaak een probleem van het inslapen. Ze was dan zo overstuur, dus de 5 minutenregel o.i.d. werkte hier niet.Wat hier goed hielp was haar deur op een kier en dan ging ik bijvoorbeeld strijken op de overloop. Of een nachtlampje. Sterkte! Snoopy jij dus ook zo veel last gehad van veel melk? Hier ook, ik merk nu eindelijk dat het beter gaat en dat Mila stukken rustiger is aan de borst. De TSR blijft wel een heel sterk gevoel. Wat goed dat Eva al los kan lopen! Dat durven komt vanzelf! En heerlijk dat het zo'n vrolijk kind is! Meid ik hoop voor je dat je snel zwanger bent! Nathalie sterkte met de ziekenboeg. Gelukkig gaat het met Michelle beter. Nu Jamie en Justin nog! Barbabintje Hoop dat je een gezellige avond hebt! Sembo ik kan me goed voorstellen dat het raar is om nog maar zo weinig BV te geven. Als ik kijk naar mezelf...ik geef nog zo'n 6 a 7 voedingen en het is zo gewoon nu om het te doen. Het hoort er helemaal bij. Ik vind het raar om me voor te stellen dat het straks weer over is Jouw mannetje dus ook al ziek geweest. Gelukkig is hij weer opgeknapt. TZM gelukkig dat ze het flesje uiteindelijk nog wel pakte. Mila heeft vandaag dat ze halve voedingen neemt. Ik denk dat ze honger heeft, leg haar aan en ze hapt ook wel toe. Maar na een paar slokken laat ze los en gaat ze vrolijk om zich heen kijken. Beetje verwarrend want daarna verdwijnen er weer hele handen in haar mond en gaat ze heftig zitten zuigen. Net heeft ze gelukkig wel heel goed gedronken. Fijne avond iedereen!
Het was heerlijk vanavond Echt even gek...dit is de eerste keer dat we echt helemaal zonder kind weg zijn geweest. In die zin dan dat we ook niet op de klok hoefden te letten voor de oppas oid. Heb uiteindelijk besloten dat het voor Vincent prettiger is om niet overlegd te worden en laat hem lekker bij oma slapen. Wel heb ik de BV 'situatie' uitgelegd en ze zou me bellen als ze denkt dat er behoefte aan mama (lees: borst) is. Dan rij ik langs. Ben er met een kwartier. Sembo, vanmorgen heb ik gewoon een boterham met een bekerte thee aangeboden toen hij de borst weigerde. Denk dat het nu echt het begin van het einde is. Hij zal nu waarschijnlijk onregelmatig gaan drinken in de ochtend bij me. Gezien de eerdere afbouwmomenten van hem, denk ik nog een week of 2 a 3. Maar ja, kindjes kunnen je altijd verrassen. Voor mezelf hoop ik dat hij nog langer doorgaat, maar als hij het zelf regelt heb ik er wel vrede mee. En op zich kan je het natuurlijk niet mooier hebben dan dat het stopt omdat hij er zelf klaar mee is. Ik hoor manlief weer thuiskomen van de hond uitlaten (daar hadden we voor het mooie ook even oppas voor moeten regelen )...dusse....zwaahaaaaaaiiiiii!
Dames, het is maanden geleden dat ik hier meegekletst heb, dus mijn excuses, dat ik nu ineens mijn frustraties bij jullie drop... Mijn dochter van net een jaar (12-12-07) geef ik nog twee tot drie keer borstvoeding op een dag. Inmiddels ben ik ruim 16 weken zwanger en krijg ik steeds vaker negatieve of verbaasde reacties op het feit dat ik nog steeds borstvoeding geef. "Dat mag dan toch niet?" is een vaak gehoorde reactie van onze grootouders. Dat kan ik wel hebben, da's een heel andere generatie. Maar nu krijg ik dat soort reactie ook meer van mensen van mijn moeders leeftijd... Ook vaak van, "zou je niet stoppen dan?". Ik durf dus ook niet meer te klagen over schrale en jeukende borsten en dat het aanhappen af en toe erg pijnlijk is. Ik heb eigenlijk ook wel het idee dat mijn voeding aan het teruglopen is, maar dat durf ik al helemaal niet te zeggen. Ik bied mijn dochter telkens de borst aan, maar ik merk aan haar dat ze er niet voldoende aan heeft, dus krijgt ze 's middags een klein flesje gewone melk na en 's avonds een klein flesje avondpapje. De ochtendvoeding gaat gelukkig nog zonder extra (kunst)voeding. Eigenlijk wil ik gewoon borstvoeding blijven geven, maar al die kritiek heeft me toch een beetje aan het twijfelen gebracht. Pfff... Wat moeilijk zeg. Het liefst laat ik het afbouwen aan mijn meisje over. Ze geeft zelf wel aan als ze er genoeg van heeft. Maar van de andere kant... Mijn lichaam heeft de energie ook nodig. Ik ben deze zwangerschap alleen nog maar een paar kilo afgevallen en heb een flinke buikgriep gehad. Misschien moet ik het volgende week maar eens tips aan de verloskundige vragen. In ieder geval bedankt voor jullie luisterend/meelezend oor! Groetjes, Nelly
Ben vanmiddag Mila wezen wegen. Ze weegt nu 7150 gram. Op het CB zeiden ze dat ik best mocht proberen om de tijd tussen voedingen te rekken (bijvoorbeeld door eerst nog een half uur te gaan wandelen). Zo zou ik misschien op minder voedingen uitkomen. Voeden op vezoek zou alleen de eerste tijd heel goed zijn om de productie op peil te krijgen...... Vond het een beetje kind-onvriendelijk. Mila is zo tevreden, dus waarom zou ik tijd gaan rekken?
Allemachtig meiden, wat is er toch een hoop onbegrip voor lang borstvoeden. Punt 1: de WHO adviseert tenminste 2 jaar, waarvan de eerste 6 maanden exclusief, en daarna zolang moeder en kind nog willen. Het feit dat anderen vallen over lang BV heeft met henzelf te maken, en met onwetendheid. Je borsten kunnen ondergevig aan zwangerschapshormonen idd anders aanvoelen, reageren,maar dat heeft niets met de BV te maken. Waarom zou je moeten stoppen, het is voor je dreumes alleen maar goed die extra anti-stoffen. Het 2e levensjaar voldoet BV voor zo'n 40% aan de voedingsbehoefte, geen gezeur over pre-biotische vezels DHA e.d. Dit zit namelijk al van nature in BV. Waarom niet het natuurlijke geven. Je gaat toch niet betalen voor iets wat jezelf al maakt voor je kind? Ik raad je aan een goede multivitamine te slikken voor je zwangerschap op organische basis bijv. Prena Fem van Orthica, te koop bij je apotheek/natuurvoedingswinkel. Van die 1/2x Bv die je nog geeft worden geen honderden calorien gebruikt. Het beste is gewoon je eigen plan te trekken, en je van de omgeving niets aan te trekken. Laat je dochter zelf afbouwen, en stop met de KV, die heeft ze echt niet nodig. 300 Ml per dag aan zuivel is genoeg. @Chacha; wat een dom advies van het CB, voeden op verzoek is heel belangrijk op die leeftijd, aangezien BV ten eerste heel wat meer is dan alleen maar voeding. Ten tweede beinvloed je de productie, deze is met ruim 2 maanden echt nog niet stabiel. Het is zeker kindonvriendelijk. Maar wat nog erger is, ze zadelen een BV-kind op met een KV-advies. Als jij dorst hebt, ga je het toch ook niet een half uur uitstellen? Als je troost nodig hebt ga je toch ook niet een half uur wachten? Weer slechte reclame voor het CB.
Jingels -> Amen ! En zo is het! Verder nog niet bijgelezen meiden, sorry! Kom ik snel doen! Maar wij leven dus nog altijd hoor ! Liefs, Hanneke!
Jingles, jij verdient nu eigenlijk de gouden tip voor jouw 'probleem' omdat je altijd van die goede adviezen hebt ... maar ... helaas ... geen idee eigenlijk. Gewoon blijven proberen in zn eigen bedje te leggen (steeds eerder uit jullie bed etc ... afbouwen dus). Denk ik Nelly, vervelend al die opmerkingen ... ik krijg ze nu ook al en reageer ook niet meer leuk er op en ben niet eens zwanger. Verder sluit ik me aan bij Jingles. Komt uit onwetendheid en vooral doen waar jij je goed bij voelt. Klagen over pijnlijke tepels kan hier natuurlijk ook . En overdag zou ik persoonlijk geen flesje geven, maar eventueel gewone volle melk of karnemelk in een beker aanbieden. Savonds alleen als ze echt niet slaapt zonder het extra flesje. Snoopy, ik snap je twijfels rondom de bv erg goed. Ik zie het eerlijk gezegd zo. Ook als je een superregelmatige cyclus van 28 dagen met eisprong hebt en een zeer vruchtbare man en iedere of om te dag seks hebt ... kan het zo maar 1 jaar duren voordat je zwanger bent ... Dus ik zou persoonlijk niet stoppen met BV omdat ik zwanger zou willen worden ... stel het duurt dan een jaar ... hoe voel je je dan ... En ik neem aan dat er geen redenen zijn als leeftijd? Maar goed, dat is mijn persoonlijk en rationele overweging (emotioneel zou ik er al heel anders in staan ... ben ook nogal ongeduldig dus ... ) rest, zwaaaaaai
breekt in... Hallo! Dit blijft toch een beetje mijn "hoekje" dus ik lees regelmatig even mee. Dat weigeren van de voeding is zo herkenbaar! Maar Thijs was een beetje vlug met weigeren. Nu krijgt hij alleen s ochtends een fles (ja, echt een fles sinds deze week drinkt hij weer uit de fles.. , is hij bijna een jaar en dan gaat hij toch nog uit de fles drinken, gekkie) en voor de rest halfvolle melk bij de boterham en yoghurt. Snoopy, ik ben het eens met salapio, maar ik snap jou ook wel. Je hoopt gewoon dat je meer kans hebt op een eisprong als je stopt. Maar zoveel drinkt ze niet meer dus ik denk niet dat het veel uitmaakt. Jingels, Thijs wilde eerst ook niet gaan slapen zonder borst toen hij 6 maanden was. Dat was nogal lastig voor mij omdat ik weer avonddiensten moest gaan draaien. Wij hebben toen het volgende gedaan. In bad, borst, tandenpoetsen en boekje lezen. Hij wordt van het boekje rustig en gaat dan lekker slapen. Hij wordt nu tegenwoordig s avonds na een uurtje wakker, maar dat is een beetje verlatingsangst denk ik. Dus even knuffelen en dan valt hij weer in slaap. liefs
He meiden, Over het stoppen met bv/zwanger worden: ik wil niet zozeer stoppen met de bv om dan meer kans te hebben, maar meer omdat als ik naar het ziekenhuis wil voor hormonen, ik 3 maanden met de bv gestopt moet zijn... Maar goed, ik ben er voor mezelf wel een beetje uit. Ik ben er nu bijna voor 100% zeker van dat ik weer een eisprong heb gehad. Dus een cyclus van 8 weken en van bijna 8 weken. Daar kan ik wel mee leven, daar wil ik niet de bv voor opgeven. 's Ochtends ga ik na Eva's verjaardag wel eraf halen, dan wordt m'n cyclus misschien wat korter. Maar 's avonds houden we er dan nog in zolang Eva wil, of we stoppen ermee als mijn cyclus toch opeens wegblijft, denk ik. Ik wil geen verdrietige Eva omdat we perse snel een broertje of zusje voor haar willen maken . Maar het is dat ik nu een cyclus heb, anders weet ik echt niet wat ik had gedaan. Sorry, beetje ego, moest ik even kwijt . Ga nu ff eten maken. Liefs, Snoopy
Hai lieverds, Even een teken van leven hier. Gelukkig beland in een wat rustiger vaarwater Kindjes knappen gelukkig op,op het hoesten na. Justin is niet meer koortsig meer en tand nr 1 is erdoor De andere 3 zie ik er ook al aan komen. "Oef",na maar hopen dat hij mama's tepel niet als een lekker plakje leverworst ziet Met de borstvoeding gaat het ook weer goed. Mede door het doorkomen van de tand en oorpijn heeft hij de hele week slecht gedronken en zelfs dagen geweigerd. Desondanks toch afgekolfd en dat in een flesje gegeven. Sinds 2 dagen drinkt hij weer volop aan de borst zo'n 4 á 5 keer per dag. \/ \/ \/ \/
Snoopy, nogmaals, ik begrijp je heel erg goed ... weet ook niet wat ik zou doen als ik in jouw schoenen zou staan. Maar super dat je ws wel een eisprong hebt gehad