Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. essepes

essepes Actief lid

18 aug 2006
    198
    0
    0
    Nou inderdaad....Oh wat was het goed van me dat ik borstvoeding gaf die eerste maanden!
    Maar nu is het enige wat ik hoor; Geef je nou nog steeds borstvoeding, met blikken op me geworpen alsof ze horen dat ik mijn kind mishandel.En dat terwijl Mika nog maar net 6 maanden is geweest, zo 'raar' is dat toch niet. Ben benieuwd wat ze zeggen als hij een jaar is :)
    Ach, ik gooi het maar op hun onwetendheid, dan erger ik me er ook niet zo verschrikkelijk aan.

@ Wen; Ik weet precies hoe je je voelt, het enige wat ik kan zeggen is dat het echt beter wordt! Hier ook een ventje dat bijna de eerste 6 weken om het uur kwam ('s nachts om de 2,3 uur). Ik werd er op dat moment helemaal gestoord van! Ik ben nu wel blij dat ik het toen niet opgegeven heb. Van het genieten van de nachtvoedingen was die eerste maanden bij mij ook absoluut geen sprake hoor. Het enige wat ik wou was slapen, maar nu is het heel knus en gezellig zo met dat babylijfje tegen me aan. Ben blij met die momentjes 's nachts want overdag is hij veel te druk met de wereld verkennen en heeft hij geen tijd voor knuffelige momentjes met mama . Ik hoop dat het voor jou ook snel beter mag worden.
    Wanneer ga je weer beginnen met werken? Het zou wel zonde zijn als dan net de borstvoeding goed begint te lopen...

@spijkervrouwtje; Heerlijk hoor, fijn om zo'n positief borstvoedingsverhaal te lezen.

@Littlebird; Als ik jou was zou ik proberen de klok wat meer los te laten. Ik snap dat dat lastig is en dat het fijn is om regelmaat te hebben, maar de 7 voedingen waar jou zoontje het mee doet zijn al heel goed hoor! En ja, met de fles zou je volgende week naar slechts 4 voedingen mogen. Maar die 3 voedingsmomenten minder zouden voor mij niet kunnen opwegen tegen de voordelen van borstvoeding.

@Bloem31; Nog zo'n succesverhaal! Fijn dat borstvoeding mogelijk bleek in combinatie met je medicijnen.

@ Lientje; Wat een slimme meid dat ze geen opvolgmelk lust ;) Zo kan ze lekker bij mama blijven drinken.
    En dat ze bijt is wel heel vervelend, hier nog geen tandjes gelukkig. Kun je het niet voorkomen, of aan zien komen? Vaak doen ze dat aan het eind van de voeding als ze trager gaan drinken. Hard AUW of NEE roepen zodat ze schrikt/loslaat en snapt dat dat niet de bedoeling is schijnt ook weleens te helpen. Maar misschien is ze daar nog net wat te jong voor.

Liefs esther

2. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi meiden

Even een vraagje, ik geef Isa af en toe dus wat afgekolfde melk ik houd hiervoor 150 cc per kilo lichaamsgewicht aan per 24 uur. Dus ze weegt nu ongeveer 4 kilo, dat is dus 4 x 150 is 600 cc end at verdeelt over 6 voedingen zou ze dus ongeveer 100cc moeten drinken als ik haar een keer de fles geef. Rekenen jullie ook zo? :(

Oja en nog een vraagje (ben nu toch bezig :) ) ik hoorde van iemand dat het neit goed is om veel afgekolfde melk op voorraad te houden omdat je kindje met het ouder worden steeds andere voedingswaardes/stoffen nodig heeft. Als je dan afgekolfde melk van 2 maanden oud zou geven zou je kindje niet de juiste stoffen binnen krijgen, klopt dit? Ik heb nu zo'n 4 voediggen in de diepvries maar als dit dus waar is denk ik dat ik mijn voorraadje dus ook maar niet groter maak. :(

3. Yvon

Yvon Actief lid

25 okt 2006
    319
    0
    0
    Ik reken helemaal niks... Ik voed op verzoek, dus wanneer zij wil en hoeveel zij wil. Ik zou dus gewoon de fles aanbieden en kijken hoeveel Isa wil drinken.

4. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    je kunt je kind dat gewoon geven hoor ookal is het 2 maanden oudt

ik geef nu 8 maanden volledig bv maar doordat het niet via de borst lukt
    kolf ik volledig af
    en ga net zolang door tot ik er helemaal zat van ben (wat ik nog lang neit ben integendeel) of dat er niks meer in zit en daar hoef ik me helemaal niet druk over te maken 8) 8)
    wil sowieso langer dan een jaar bv geven en ga aardig die richting op :D
    en als ik dat gehaald heb ga ik voor 1,5 jaar en etc

5. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    en inderdaad yvon ik reken ook niks hij meld zich vanzelf wel en hij bepaalt zelf ook wel hoe veel hij wil drinken

6. Yvon

Yvon Actief lid

25 okt 2006
    319
    0
    0
    wauw al 8 maanden kolven :thumup: Super!

7. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    ben er ook trots op 8)
    ondanks de vele negatieve reacties uit de omgeving ook van vriendinnen die net een kind hadden gekregen ( eentje had me in recht in het gezicht uitgelachen en voor gek verklaard, omdat ik nog steeds kolf en zij was na 6 week ermee gestopt omdat ze er geen zin meer in had.
    weekje terug kwam ze naar me toe, ik vind het goed dat je bv geeft blabla en het is duur kv daar was ze even achtergekomen :( :x )
    mijn eigen vriend stond er eerst ook niet achter, en sinds kort waarom weet ik niet, loopt hij aan iedereen trots te vertellen dat ik nog steeds bv geef en dat ik het afkolf :D

8. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Sven krijgt nu voorraad die ik in april gekolfd heb. Je kunt het een half jaar bewaren in een grote vriezer. Voedingsstoffen zijn wel iets anders maar het scheelt niet zo heel veel. Op het borstvoedingsforum bij artikelen en links staat heel veel info daar over.

9. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Eslem is nu 10 maanden en ik geef dus al tien maanden borstvoeding..
    Voor mij is borstvoeding iets vanzelfsprekends..heb er nooit een seconde over nagedacht. Het is iets natuurlijks net als zwanger raken bevallen..en daarna komt de borstvoeding. Ik heb nooit nagedacht over een flesje geven.

En net als wat velen hier zeggen..ik begrijp mensen niet die het niet eens proberen en gewoon meteen flesvoeding geven. Respecteren doe ik wel het is immers ieder zijn eigen keus. Maar waarom ´nep´ voedsel geven als God je twee borsten heeft gegeven waar gratis melk uit komt. Het kost je en een vermogen om flesvoeding te kopen en het is niet te vergelijken met borstvoeding.
    De borst is er nu eenmaal voor je kindje..niet als siersel aan het vrouwen lichaam maar het heeft zijn nut.
    het is wat anders als iets echt niet lukt natuurlijk of een vrouw geen melk heeft.

Ik heb het wel heel zwaar gehad de eerste maand..ik heb heel veel pijn gehad wat echt heel veel stres gaf waardoor ik toch niet echt heb kunnen genieten van mijn kindje. Maar ik heb doorgezet en nu gaat het prima.
    Ik geef nu nog 3 a 4 keer per dag bv en wil het nadat ze een jaar is houden op sochtends en savonds voor het slapen.
    Dat wil ik inprincipe nog wel een jaar volhouden dus totdat ze twee jaar is..maar ik weet niet zeker of dat gaat lukken.

10. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Hier ook een mamma die bv geeft.
    Onze meid is gehaald met een ks na 38.3 wk en had een prima zuigreflex. Ik had alleen geen melk :( Dus nadat ze flink was afgevallen is uit noodzaak/gemak vh ziekhuis kv gegeven. Hierdoor kwam ze gelukkig weer aan. Ondertussen kolfde ik en probeerde zo de productie omhoog te schroeven. Dat wat ik kolfde kreeg ze eerst en daarna nog kv na.
    Na thuiskomst viel ze weer erg af, ik kolfde te weinig en ze kreeg continu kv erbij. Vriendlief was erg onzeker omdat ze niet aankwam en je niet kunt zien hoeveel de kleine krijgt. Toch wilde ik doorzetten. Ik maakte een 'wedstrijd' van het kolven. Zo blij als ik 10cc meer kolfde dan daarvoor!
    De eerste tijd bestond uit eerst aanleggen, ik-kolven/ vriend-bv uit fles geven, nog kv uit fles nageven.
    Na 2 weken hebben we de kv afgebouwd en het alleen op bv geprobeerd (aanleggen en daarna uit fles). Mijn productie ging omhoog en zij dronk steeds meer uit de borst zelf. Hierdoor konden we ook stoppen met de fles nageven.
    Ze doet het nu prima op bv-op-verzoek alleen, vriend heeft er meer vertrouwen in en we genieten er allemaal van. Ik kolf nu 1x per dag zodat vriendlief ook mee kan genieten en 's avonds haar een flesje geeft. Ze krijgt nu 5 voedingen per dag en slaapt de nachten al een mooi tijdje door. Ze heeft een geweldige interne klok: 8-12-16-20-24 uur!

11. Yvon

Yvon Actief lid

25 okt 2006
    319
    0
    0
    Wat goed dat je hebt doorgezet Assepoester! En fijn dat het toch gelukt is :thumup: Wel fijn zo'n klok :p

Gulay al weer 10 maanden! Super!

Ik vraag me af hoe jij dat doet Zeeuwsmeisje, zo met 2 kinderen. Lijkt me best lastig!

12. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja dat wel hoor, als ik op bed kan liggen om te voeden, voed ik nog wel zelf. Om de een of andere reden bijt ze niet als ik liggend voed, alleen als ik zit. In het begin hielp het om heel hard nee te roepen en gewoon even niet meer geven. Nu lacht ze gewoon naar me als ik dat doe, dus dat schiet ook niet op.

13. essepes

essepes Actief lid

18 aug 2006
    198
    0
    0
    @ spijkervrouwtje; Ik zou eerst eens 100 cc proberen, als ze dan nog wat meer wil kun je dat altijd bijmaken. Maar als je teveel verwarmt en ze drinkt het niet op kun je het daarna weggooien.

De samenstelling van borstvoeding verandert inderdaad met de behoeftes van je kindje mee, maar wat 'oudere' melk is nog steeds prima voeding voor je kindje hoor. Je kan rustig een voorraadje proberen aan te leggen als je denkt dat dat nodig is.

14. essepes

essepes Actief lid

18 aug 2006
    198
    0
    0
    @ Assepoester; Super dat je zo door hebt gezet de eerste tijd! En kijk nou wat een heerlijk schema jouw dametje al heeft..echt geweldig.

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    De aanhouder wint, zo zie je maar.

16. essepes

essepes Actief lid

18 aug 2006
    198
    0
    0
    Echt wel, borstvoeding is ook in veel gevallen echt wel een kwestie van doorzetten!

17. Wen

Wen Actief lid

Ja tegen mij is ook gezegd dat het beter is om 2 uur tussen de bv te laten, maar hij is soms na een uur echt ontroostbaar. niets helpt dan behalve de borst.. dan twijfel je toch of hij de vorige keer niet te weinig gedronken heeft. nu probeer ik inderdaad eerst de ene borst dan verschonen en dan de andere borst te geven...dat moet dan toch genoeg zijn he....

inderdaad die vermoeidheid...dat maakt het allemaal nog zwaarder..tenminste ik ben echt errug moe en zou het liefste nu eerst even 24 slapen en dan weer vrolijk verder gaan....

18. Wen

Wen Actief lid

hoi hoi,

ik kan denk ik nog niet genieten van de voedingen 's nachts omdat ik zo moe ben....wil gewoon slapen... :rolleyes:

En ik zie het kolven niet zo zitten omdat het op mijn werk zo hectisch is dat ik bang ben dat ik er niet aan toe ga komen. weet niet....misschien denk ik er over een maandje anders over...als ik over de ergste vermoeidheid en onzekerheid heen ben...
    Ik moet pas 1 oktober weer gaan werken, dus ik heb nog even ;)

19. Wen

Wen Actief lid

hoi hoi,

ik kan denk ik nog niet genieten van de voedingen 's nachts omdat ik zo moe ben....wil gewoon slapen... :rolleyes:

En ik zie het kolven niet zo zitten omdat het op mijn werk zo hectisch is dat ik bang ben dat ik er niet aan toe ga komen. weet niet....misschien denk ik er over een maandje anders over...als ik over de ergste vermoeidheid en onzekerheid heen ben...
    Ik moet pas 1 oktober weer gaan werken, dus ik heb nog even ;)

20. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Gaat vanzelf hoor... de eerste maandne was idd lastig. De eerste 4 weken overdag elke 2u voeden en dan een dreumes van net anderhalf die natuurlijk aandacht nodig heeft maar nu gaat het super. Lola leest een boekje, of speelt gewoon en ik voed ondertussen. Tuurlijk wordt het wel eens onderbroken omdat ze moet worden getroost of van de tafel moet worden gehaald :( maar ze weten beide wel dat ze soms op elkaar moeten wachten.

Als je het eenmaal doet valt het best mee vind ik maar toen ik zwanger was was dat wel 1 van mn zorgen maar het gaat gewoon in 1 moeite door 2 van die kleintjes... ik zit ook nog niet met halen en brengen naar school enzo en mn dochter slaapt smiddags ook nog 2u dus dan krijgt mn ventje extra knuffeltijd die als ze wakker is er wel eens bij in schiet. Maar aan het eind van de dag ben ik wel compleet afgedraaid... ik vind het wel een heel stuk drukker maar het is ook zo gezellig.

Deel Deze Pagina