@ Mupkuh, dat het door stress komt zou heel goed kunnen hoor ik maak me waarschijnlijk veeeelste druk om het niet hebben van genoeg melk (zegt mijn partner ook 30x per dag ) maar goed erg lastig om dat "uit" te zetten. Ik probeer me er niet druk over te maken maar doe het onbewust toch... De eerste 3 maanden paste ik eigenlijk alleen goed op met heel pittig eten buiten dat at ik eigenlijk alles en na die 3 maanden ben ik ook weer pittig gaan eten. Moet wel zeggen dat Jamila nooit echt last heeft gehad van krampjes dus had ook niet echt een "reden" om dingen te laten staan.
Probeer maar gewoon lekker relaxe te doen. Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je doet het hartstikke goed geeft al 11 maanden bv. Ben jaloers hoor hoop je achterna te komen. Volgens mij heeft Vanisha er ook niet erg last van. Maar heeft ze gewoon last van een sprongejte ofzo.
o my god! wat heb jij het druk zeg! ik dacht dat ik het druk had, maar het kan dus nog erger. succes! kolf trouwens sinds drie dagen 4 keer per dag en nogsteeds een mooie productie van 600 per dag. zo houd ik het wel wat beter vol.
@B en N: alle trucjes al geprobeerd ? Borsten masseren voor het kolven, warmte op de borst voor het voeden, ontspannen/ontspanningsoefeningen voor het kolven, in een warme ruimte zitten evt. met een kopje warme thee, foto/geluidjes/knuffel van je kindje bij het kolven. Meemasseren tijdens het kolven. Ik weet niet of jou kolf enkel of dubbelzijdig is maar als je enkelzijdig kolft kun je per kolfbeurt meerdere keren van borst wisselen. Dubbelzijdig kolven levert vaak meer op. Tevens is het zo dat vaker maar korter vaak meer oplevert dan minder vaak maar langer kolven. En ik weet niet hoe erg je er mee zit dat je (te) weinig kolft maar stress/negatieve gedachten hebben een negatieve invloed op je tsr en dus het aantal ml's wat je kolft. Hopelijk kun je hier iets mee ? @Mupkuh: m.b.t. krampjes eet ik alles. Pas wel op met veel caffeine en alcohol. Saliethee is ook niet aan te raden omdat dat je productie erg remt. Ook zo'n boter voor het verlagen van het cholesterol mag je niet nemen (dit werkt door in je melk en cholestrol is er belangrijk voor je kindje). Verder kun je alles nemen (toch andere dames ?) @Bolbuikje; fijn dat je meisje nu bij jullie thuis is. Hopelijk heb je haar straks "gewoon" aan de borst en kan de kolf weer heel ver achterin de kast. HIer gaat alles prima. Onze dochter was flink gegroeid (gisteren bij het cb geweest). Volgens de cb arts was ze heel weinig afgevallen na de geboorte. Ik heb maar niet uitgelegd hoe ik denk dat dat komt (productie was al wat op gang door tandemvoeden) want volgens mij heeft ze het niet op tandemvoeden en ik had geen zin in disdussie.
B en N, Tja hier nu al vanaf dat de kleine geboren is buikpijn, eerst dacht ik nog das mn baarmoeder, das alles wat weer op zn plek aan het gaan is. Maarja, nu bijna 3 weken later is het er nog steeds en ik word er ondertussen gek van ! Dus ik heb het wel gedaan ! Maar vooruit, jij twee gebroken armen? Auw! Hoe krijg je dat voor elkaar zeg! En de hoeveelheid, het lijkt zo weinig die 60cc, maar aan de andere kant is er ook maar zo weinig nodig misschien. En tjonge! Ik weet het ook echt niet! Misschien is die kolf huren een idee idd, maarja echt zeker weten doe ik het ook niet natuurlijk ! Borsten masseren, warme doeken, niet stressen, maarja das ouwe koek denk ik voor je ! Mupkuh, Ik eet en heb altijd alles gegeten waar ik zin in had ! Nooit wat laten staan, gewoon omdat ik nooit iets van krampjes gemerkt heb bij Malou en Ruben. Onskleintje, Fijn dat je nu met 4 keer kolven toch nog op 600cc per dag zit! Super! Volhouden zo! En tja tis hier idd erg druk toen ik het zo achter elkaar opschreef. Persoonlijk vind ik het wat minder druk voelen. Maarja soms ook zo een gevoel van daar gaan we weer! Nemo, Was het maar zo meid! Ze mag binnenkort misschien mee idd, maar ze is nog niet thuis ! Fijn dat jullie meisje het goed doet! Ik denk idd dat de productie die al op gang was zeker mee zal helpen met niet/weinig afvallen! En tja over tandemvoeden maar niet hebben dan idd! Haha! Liefs, Hanneke!
B&N, ik ben rond 11m de mamamelk gaan mengen met volle melk. Zodat Mirre aan de smaak zou wennen en zodat ik wat langer met de mamamelk zou doen. Toen Mirre 1 jaar was, ben ik gestopt met kolven (feest). We hebben nog even gemengde melk gegeven, maar inmiddels 'gewoon' volle melk ... Dus dat zou ik doen . Vooral niet stressen om verminderde kolfopbrengst ...
Hey meid niet zo gek doen hoor, hier hoef je je echt niet te schamen omdat je even naar je eigen lichaam hebt geluisterd, mag ook wel eens!! Maar gaat het nu wel iets beter met de buikpijn, lijkt me geen pretje in deze drukke periode. En ja twee armen breken, ach daar moet je echt een kneus voor zijn . Struikelen de val willen breken met je armen maar ipv de val te breken je armen . Was heel handig zo met kerst en een kindje van 8 maanden . En 60 cc lijkt misschien weinig (wellicht omdat je nu de hoeveelheden van Malou en Ruben gewend bent?) maar Benthe is ook nog maar een klein meisje met een klein maagje . Hoi meiden bedankt allemaal voor jullie lieve reacties! De hele truken doos mbt productie heb ik zo ongeveer wel over hoop gehaald maar helaas niet met al te veel succes. Ik weet ook wel dat de grote boosdoener stress is maar dat is zooo lastig om uit te zetten. Daarbij komt dat ik sinds 2 maanden geen kolf recht meer heb, het kolfkantoor weer gewoon kantoor is geworden en ik dus op de toilet moet kolfen wat natuurlijk niet echt de ideale kolfruimte is! Ik probeer me nu zo relaxed mogelijk in te stellen en te denken "ik doe wat ik kan, als mijn lichaam niet meer wil moet ik me daar bij neer leggen" maar dat is toch knap lastig... Gisteren opzich wel redelijk goed gekolfd met dank aan partner, hij heeft een flesje afgeplakt (de gek ) zodat ik niet steeds ga kijken hoeveel cc ik al heb en op die manier wat relaxter kan doen en ondertussen hebben we samen de 3d echo gekeken van Jamila was wel weer heel bijzonder om te zien en ook wel goed voor mijn tsr. 90 cc gekolfd, ik was zo blij als een kind . Vandaag de hele dag met mijn meisje dus alle koffie/winkel afspraken afgezegd om er een lekker "kangeroo" dagje van te maken. Met het huren van een dubbele kolf wacht ik nog even als het volgende week nog steeds niet beter gaat kan ik hem alsnog huren. Ik kolf nu trouwens elektische enkel, ik kolf meestal 8 min ene kant 8 min andere kant en dan weer 5 min de ene en 5 min de andere kant. Aan de tip van Salapio heb ik ook nog zitten denken om dit te doen en gewone melk vind Jamila opzich heerlijk (hebben haar al een keer een klein bekertje gegeven om uit te proberen) maar omdat we eind Juni 3 weken op vakantie gaan vond ik het een fijn idee dat ik haar dan nog gewoon mama melk kon geven. Je weet tenslotte nooit wat voor melk ze in een ander land verkopen en of ze dat wel lekker vind. Vandaar eigenlijk de wens om nog minimaal 3maanden bv te geven.
Maar je kunt toch nog gewoon live voeden als jullie samen zijn? En dan kolf je wel gewoon door om te productie steeds een oppepper te geven, maar stress vanwege weinig kolven = niet nodig ... en met 11m is je productie als het goed is wel stabiel hoor ...
Hallo borstvoedende dames, Ik kom nooit op dit topic, maar wilde even een reactie plaatsen. Ik ben namelijk ook trots dat ik nog borstvoeding geef! Heb een paar keer op het punt gestaan om te stoppen vanwege het feit dat mijn zoontje vaak erg slecht drinkt en ook regelmatig weer alles uit spuugt. Maar ik ben blij dat ik toch heb doorgezet! Hij drinkt nog steeds vaak erg slecht, maar ik ga er maar gewoon vanuit dat hij dan waarschijnlijk niet zo erg veel nodig heeft. Hij is wel tevreden namelijk, en als hij meer wil drinken, dan laat hij dat vanzelf wel merken, toch? Ik ben in ieder geval van plan om een jaar borstvoeding te blijven geven (als het goed blijft gaan) en na dat jaar kan ik altijd nog beslissen om langer ermee dolor te gaan. Nou jullie hebben niks aan mijn verhaal, maar ik vond het wel prettig om het even hier neer te zetten. Groeten Miez
Nemo, Geeft niet hoor! Kan allemaal gebeuren! B en N, Tjonge! Dan heb je wel echt pech zeg! Wel grappig omschreven, ipv de val, je armen breken Sorry! Haha! Verder vind ik je vraag lastig! Eigenlijk denk ik ook wel wat Salapio zegt. Als je nu nog voedt wanneer je bij haar bent, dan blijft er wel borstvoeding zijn. Dus dan straks op vakantie drinkt ze gewoon weer wat vaker en dan is dat 'in je borsten' zo weer aangepast. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het kolven :c: is nu! Misschien gewoon echt even niet meer druk om maken (dus als je al gaat kolven, geen negatieve gedachtes) misschien dat het dan toch nog wat meer opbrengst geeft. Kan je trouwens niet ipv op het toilet gewoon op je kantoor blijven zitten? Gewoon schijt hebben aan collega manier bedoel ik ? Of is dat echt geen optie? Die buikpijn hier is helaas nog steeds niet weg. Heb nu van iemand advies gehad om 3x per dag een glas melk te drinken en collodiaal zilver druppels te nemen, merk nu (na 1 dagje) nog geen verschil eigenlijk, maar valt te proberen natuurlijk! Miez, Lekker door blijven voeden dus! Succes hoor!
Nee de gyn er nog niet over gesproken. Wacht het nog even af tot na het weekend heb ik besloten. Vandaag is het al een stukje minder als gister namelijk, en dat zonder pillen vandaag !
He meiden, nou, was ik van plan mooi de 6 mnd volledige BV te gaan geven... trekt Thirza ondertussen haar eigen plan, tutje hola. Ik had al zo'n vermoeden dat ze niet helemaak genoeg meer had aan de BV, meer wilde, maar dan denk je: nee, in principe is het eerste jaar BV gewoon genoeg, wat een onzin, enz. Maar toen was ze gisteren bij de gastouder en daar kregen de twee andere baby's (beide 7 mnd, Thirza is 5 mnd, maar wel 2 weken te laat geboren) een liga eerste stap. Thirza lag er naar te kijken en zette het op een brulen, grijpen met haar handjes in die richting. Gastouder dus eerst haar geprobeerd af te leiden, (want hadden het net gisteren nog gehad dat ik ivm allergien en de heftige krampjes die ze gehad heeft, de 6 mnd vol wilde maken en dat we gisteren op precies 5 mnd zaten). Niks hielp, ze wilde die liga. Uiteindelijk heeft de gastouder toch maar een half stuk gegeven en wat denk je? Het ging er in als koek! Niks niet onderzoeken, meer dan de helft knoeien of wat ook: binnen no time had ze dat heel stuk naar binnen gewerkt, alsof ze nooit anders gedaan had! Toen mijn man haar ophaalde, is ze in de kinderwagen in slaap gevallen en hij kon haar zo slapend in bed leggen, (was kwart over 6). Heeft geslapen tot half 8 en werd al brabbelend wakker... voor het eerst rond die tijd weer eens dat ze gewoon voldaan wakker werd. Vervolgens toen ze aangaf dat ze wilde drinken, had ze 3-4 keer nodig om bij mij om en om steeds m'n borsten leeg te drinken, voordat ze genoeg had en wilde gaan slapen... Wat zouden jullie nou doen? Toch wat gaan bijvoeden alvast? Ik moet zeggen dat dat eigenlijk wel m'n eerste gevoel is: toch maar doen. Blijkbaar heeft ze het nodig, en na het moeizame kolven en voeden van de afgelopen dagen... Opvallende is namelijk ook dat ze, als ze 's middags flesjes heeft gehad, minder wakker is 's avonds en beter gaat slapen, terwijl als ze bij mij live krijgt, ze toch niet voldaan lijkt en steeds wil drinken en dan is het toch niet genoeg, enz. Meer die dit hebben gehad, en wat deden jullie dan? @bolbuikje: nou, hopelijk verdwijnt de buikpijn dan het weekend... Vervelednd zeg! @Miez: in groningen hebben ze een gezegde: spijers bin dijers. Oftewel: spugende kindjes zijn de groeiers, groeien het hardst, @B en N: sjonge, twee armen breken met een kleintje in huis... Pfff, dat zal heftig geweest zijn!
@ Bolbuikje; Haha ja ach ik probeerde er ook maar de grap van in te zien Zo heb ik de hele tijd moeten horen "Kan nie gamen nie" want ja hoor net toen ik met 2 gipsen armen zat kwam die reclame op tv. En wat denk je dat ik als kerst cadeau krijg een wii en mijn vriend uiterst grappig "Oh ja sorry ik breng m wel terug want ja jij kan nie gamen nie" . En kolven haha ja inderdaad dat is toch wel het stomste wat ik ooit heb gedaan maarja het hoort erbij en heb het er met veel liefde voor over hoor alleen als er niets uitkomt is het nogal frustrerend. En op kantoor blijven zitten, haha, zie het al voor me nee dat is echt geen optie we zitten hier met 8 personen waaronder ook mannen en mensen die steeds binnen (kunnen) lopen dus ik denk niet dat dit een betere omgeving dan het toilet. Het kantoor wat eerst kolf ruimte was is nu ingenomen door de vice president van het bedrijf en om daar nu naast te gaan zitten lijkt me ook niet de oplossing Maar inderdaad zodra ik bij mijn meisje ben drinkt ze gelukkig nog heerlijk live (vooral sochtends kan ze zo een halfuur lekker drinken, overdag is dat vaak maar 5 min want dan heeft ze het te druk met de wereld ontdekken) en ik leg haar nu gewoon veel vaker aan. Ik probeer haar elk uur iniedergeval aan te leggen al is het maar voor 3 slokken. Ik stop iniedergeval met me druk maken want dat heeft toch geen zin (werkt alleen maar de verkeerde kant op) en we zien wel "waar het schip strand". Het jaar gaan we zeker halen daar zorg ik wel voor . En inderdaad bolbuikje zoals Salapio al zegt wel even je buikpijn goed in de gaten houden en anders echt even langs de gyn/vk je hebt het al zo druk en dan nog eens buikpijn erbij is natuurlijk niet de bedoeling!! Hoe gaat het met Benthe? Drinkt ze al beter/meer? Ik hoop zo dat jullie je meisje snel mee mogen nemen naar huis toe!!! Ik blijf duimen voor jullie [-o<
Rozemarijke, ik zou zelf nog even wachten met bijvoeden (en heel pissig worden op de gastouder) ... maar ik snap je dilemma ook wel hoor. En ik denk ook dat je dit soort dingen als mama het beste aanvoelt: ik ken Thirza niet . Dus als jouw gevoel zegt dat je 'moet' beginnen met hapjes ... Ik zou dan wel beginnen met groenten en dus echt niet met liga's ... mja ... that's only me (ik denk dat als je babietjes van 2 weken een lepeltje honing geeft dat ze dat ook erg lekker vinden, maar das nog geen reden om het te doen ... soms moet je dingen niet doen/verbieden die je kindje eigenlijk wel wil/lekker vindt etc ... dus dat zou mijn overweging zijn ...)
Hanneke, moet ik weer heel streng kijken ... goed voor jezelf zorgen hoor meid! En als je ook maar een ienieminiebeetje buikpijn hebt, wel gyn bellen hoor! Volgens mij ben jij zo'n type die gewoon vrolijk doorloopt als je been er half afligt 'Nee joh, dat gaat best ... het is slechts een schrammetje' ...
Ik sluit me bij beide berichten van Salapio volledig aan. (ik heb inderdaad zo een exact zelfde beeld bij Bolbuikje )
@ Rozemarijke: Ik zou in die situatie wel beginnen met bijvoeden. Maar ieder zijn keuze natuurlijk. Maar omdat je ook al wat problemen hebt met de nachtvoedingen enzo, en ze niet tevreden meer lijkt met alleen bv, zou ik het wel doen. Wie weet lost het een heleboel op.
Rozemarijke, Ik weet niet of je dit wil horen maar eigenlijk ben ik het ook eens met wat Salapio over je vraag zegt. Ik zal trouwens nog eens gaan zoeken of ik nog ergens een papier heb liggen met de hoeveelheden die Malou en Ruben met 6mnd dronken (als ik werkte tenminste dan ). Was ook best veel toen, tot we ze gewoon niet meer gaven. Salapio en B en N, Is dat echt? Ik heb juist altijd het gevoel dat ik zo een zeikerd ben met mijn buikpijn. Heb bijna altijd buikpijn, maar dit is gewoon anders. Nu heb ik vanmorgen (tja lekker fris verhaaltje, sorry) heel veel allemaal grote stolsels verloren en een waterval aan bloed...hoop eigenlijk dat het dus daardoor kwam en het nu weg gaat. We hebben wel voor maandag even een afspraak gemaakt bij de gyn. Dus helamaal naar jullie geluisterd, al wist ik dat nog niet! Haha! B en N, Ow tjee zeg! Idd die reclame! Vreselijk! Daar zul je idd wel helemaal gestoord van geworden zijn! Maar wel grappig (sorry ) en heel flauw! Gelukkig ist allemaal overgegaan en nu maar niet meer vallen ! Salapio, Hmm die strenge juffen blik maar niet nogmaals doen! Die is erg angstaanjagend en krijg ik misschien nog meer buikpijn van ! Met Benthe gaat het best goed, is weer wakkerder en hapt echt een beetje na de borst! Super dus! Ik denk niet dat we haar nog heel lang in het ziekenhuis laten. Ik zie gewoon echt weer vooruitgang en zie het helemaal zitten om ons kleine popje mee naar huis te nemen ! Net weer een paar slokjes aan de borst gedaan en ook nog een beetje uit een flesje gedronken, toen nog 60cc door de sonde, dus voorlopig zal dr buikje wel vol zitten ! Met Malou en Ruben gaat het allemaal prima! En Ruben is niet eens jaloers op zn zusje denk ik. Gisteren waren ze mee en ik probeerde toch even Benthe aan de tiet te doen, en hij keek gewoon en ging weer verder met spelen. (had al nachtmerries over een kleine Ruben die ook tiet ging eisen !) Liefs, Hanneke!