Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gwendo76

gwendo76 Lid

28 dec 2007
    72
    0
    0
    zuid-holland
    @ Hanneke; Oh, handjes in truitje tijdens drinken!:$ Wat een "oplossing" hihihi. Denk dat ik niet eens haar handjes in haar truitje krijg! Ze heeft echt een willetje hoor, een echte meid. Mijn zoontje was veel meegaander (is nu 6 jaar en nog steeds heel lief :))
    Heb het idee dat ze last van haar buik heeft. Heb eens opgelet en elke keer als ze flink vast wilde pakken liet ze even later een scheet!
    Ze zal wel moeten wennen aan alle lekkere borrelhapjes en meer chocolade in de BV nu het vakantie is ;)
    Hoop wel dat het overgaat!

Hebben jullie kleintjes naast de BV behoefte aan meer vocht? Nu het zo warm is en ze maar 4 x drinkt zijn haar luiers zo leeg.... Maakte me een beetje zorgen. En hoe ziet je eigenlijk als een kindje uit droogd? Waar moet je dan op letten?
    Heb nl geen flauw benul hoeveel Fee per voeding binnenkrijgt (ik kolf nooit..)

Ze ligt nu te krijsen in haar bedje;), later meer, groetjes Gwen

2. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    @ Gwendo, vanisha wil dan soms wat vaker bv. Maar denk dat het ook wel per leeftijd verschilt.

3. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hoi meiden,

even een kort berichtje hier (tis al laat ;) )

Fijn dat het bij de meeste zo goed gaat met de bv.

Rozemarijke, balen dat het bij jou nog zo bagger is :( Hoop echt voor je dat de homeopaat wat voor jullie kan betekenen en het beter gaat.

chacha, ik voed idd ook meestal zittend en laat ze dan op haar rug liggen. Gaat redelijk tot goed. Zie nu idd meestal aankomen als ze wil gaan bijten en koppel dan los! Hopelijk is het over als dat tandje door is. Want ze heeft echt veel last vh aankomende tandje, zo zielig.

gwen: hier ook weleens vastpakken en knijpen, soms zo pijnlijk met die nageltjes. pak meestal dan haar handje met mijn vinger vast. Met warmere weer wil ze vaak vaker drinken.

pip: jij ook hier gezellig :)

hanneke: wat heb je toch n leuke verhalen, jammer dat het zwemmen zo koud was.

@ alle meiden die hier nieuw zijn (ik ben er ook nog maar net, voel me ook nieuw hier ;) ) WELKOM!

hier gaat het wel oke. Beetje dram met het bijna doorkomende tandje, wat bijten en veel huilen (krijsen eigenlijk) als gevolg heeft. Hoop maar dat het snel doorkomt.
    Zit nu vaak op maar 4 voedingen per dag. Vind ikzelf nogal weinig lijken, hoe was dat bij jullie met een half jaar?
    Ik kolf normaal 3 dagen per week op het werk maar kolf eigenlijk nooit genoeg (uit flesje drinkt ze meer) Nu tijdens de vakantie kolf ik af en toe zodat vriendlief een felsje kan geven. Ben als de dood dat ze anders dadelijk weer niet meer uit een flesje wil drinken.
    Iemand nog tip om beter te kolven? Nu kolf ik thuis extra om toch genoeg mee te kunnen geven, maar ben niet zo gek op kolven.

nou sorry voor t lange (ego) verhaal. (zet ik nog wel neer: kort berichtje hihihi)

liefs emmalotte

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Over warmte en BV, als je kind extra dorst heeft, gewoon aanleggen.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Rozemarijke,
    Hoe is het bij de homeopaat geweest? En hoe gaat het ondertussen!

Pippelina,
    Welkom! En al ruim 10 maanden bv is natuurlijk super!

Gwendo,
    Aha, dat maakt het natuurlijk een stuk duidelijker ;) denk idd dat de kleine het daarom doet! En tja dat van die handjes zou ook niet mijn ding zijn hoor ;). Maar met een ruim truitje zou het kunnen, ik dacht namelijk dat je bedoelde dat er heel de voeding geknepen werd ;)! En extra vocht, zie het bericht van Jingels ;)! Helemaal mee eens!

Emmalotte,
    Met Malou en Ruben zaten wij met een half jaar nog op ong 8 voedingen overdag + Malou 1 voeding in de nacht en Ruben 1-2 voeding(en) in de nacht. Nu zitten we met Benthe op 8 voedingen per 24 uur ;)! Dus ja ik vind 4 wel erg weinig. Zou toch zeker proberen haar 1x extra te laten drinken.

Zo niet zo heel lang vandaag! Andere keer misschien wel weer :D!
    Liefs, Hanneke!

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

He meiden,

nou, hier na daaaaaagen weer een aardige nacht... en het kan toeval zijn, maar gisteravond heeft ze dus de korreltjes gehad die we gisteren van de homeopaat hebben meegekregen. MOest haar om 8 uur nog in slaap helpen, (volgens mij heeft ze krampjes van de antibiotica: kuurtje van de huisarts gekregen woensdag omdat de oortjes inmiddels ontstoken waren), en toen heeft ze zich enkel nog om 12 uur en 4 uur gemeld. WHAAAAHHHH! :D Ik kon m'n ogen niet geloven toen ik om 4 uur op de wekker keek, ;) Benieuwd of dit blijft, of dat het een toevalstreffer was.
    Gisteren trouwens de peek-a-blocks-kar en giraffe binnengekregen en ze is er helemaal wijs mee. Erg leuk!

We hebben bij de homeopaat trouwens nu dus een algemeen middel gekregen dat ze eerst moest hebben, gebaseerd op haar karakter en klachten, en over een week gaan we dan beginnen met behandeling gericht op de vaccinaties (ze krijgt dan een sterk verdund stofje dat hetzelfde is als wat ze met de vaccinaties binnenkrijgen). Ik ben erg benieuwd iig, zeker na vannacht. Loop steeds tegen mezelf te zeggen dat dit een toevalstreffer moet zijn, maar gisteravond was ze bepaald nog niet lekker en moest ik haar echt nog in slaap helpen: toen heb ik haar dus dat middeltje gegeven en haar in slaap geholpen, dus ergens zit er ook een stemmetje dat zegt: dit is geen toeval...
    Nouja, we gaan het merken de komende dagen ;)

@Emmalotte: je zou op je niet-werkdagen eens een keertje extra kunnen kolven, zodat je wel aan de hoeveelheid komt. Verder borstcompressie tijdens het kolven, (ik doe dat altijd aan het eind: door op een bepaalde manier druk uit te oefenen, oogst je toch mooi even een cc of 10-20-30 meer ;) Kun je wel eea over lezen op www.borstvoeding.com

Nou, ga hier even genieten van het weer, met m'n uitgeruste hoofd ;)

7. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hey rozemarijke,

klinkt hoopvol, maar kan me voorstellen dat je niet te vroeg wilt juichen. Ik hoop dat het zich zo doorzet.
    Bedankt voor de tip, maar dat doe ik al ;) en dat scheelt idd. Ik kolf nu als ik moet werken tussendoor idd extra als ik thuisben en zo heb ik toch genoeg. Was alleen leuk geweest als ik niet extra zou hoeven kolven...achja zo gaat t ook!

JIPPIE !!! vandaag geef ik precies een halfjaar borstvoeding :)
    Ben echt trots op mezelf dat ik het heb gehaald! En wil er echt nog niet mee stoppen...

8. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    rozemarijke wat een heerlijke nacht. Hopelijk zet dit voort....Ben benieuwd of het middeltje van de homeopaat helpt

Haha...mijn excuus voor Leander:D
    Heb trouwens diverse broodsoorten geprobeerd. Krentenbol wil redelijk...en tja de knabbelstengels van bakker bart gaan er heeeeeel snel in....kleine draak

Hanneke niks aantrekken van dat volproppen...sommige mensen zijn nog een beetje hormonaal hier;)

Pipelina welkom hier. Ook al 10 maanden! Goed hoor. Zeker als verpleegkundige met al die wisselende diensten is dat niet makkelijk.

Emmalotte gefeliciteerd met je half jaar. Een mijlpaal!

Sorrie ben nu de rest al weer vergeten...tis laat, hersenen slapen al een beetje;)

Hanneke je vroeg of ik iets al aan de ontwikkeling van Mila merkte. Nou ze "kruipt". Tja met de benen wijd...heel maf gezicht, maar ze gaat snel. En natuurlijk heeft dit weer gevolgen voor de BV. Ze vindt het zo geweldig dat ze de rust niet kan vinden om even rustig te drinken. Hieperdepieper. Hopelijk een fase....

9. raspberry

He meiden,

ff een ego-berichtje hoor :)
    We hebben hier inmiddels DRIE goeie nachten achter de rug:
    van do-vrij dus 8 uur op bed, gevoed om 12 uur en 4 uur, wakker om kwart voor 8
    van vrij-za 7 uur op bed, gevoed om 21.45, 23.15, 00.30, 4 uur en wakker om kwart voor 8
    en gisteren.... na haar middagslaapje man en kids opgehaald bij de dierentuin en samen met opa en oma wezen eten in een druk pannenkoekenrestaurant, waar ze bijna niet gegeten heeft. Ze had om half 2 nog gedronken bij mij, wilde om 3 uur niet, heeft daar een paar hapjes yoghurt en twee keer een paar slokjes BV gehad en vervolgens thuis om half 9 gedronken bij mij, (mijn ubervolle borst helemaal leeg ;)). Toen lekker een uurtje bij ons op de bank alle prikkels eruit gespeeld (lekker vrolijk), weer gedronken om kwart voor 10 (weer een ubervolle borst leeg :)), en toen om 10 uur probleemloos gaan slapen!!!! Vervolgens heeft ze zich gemeld om half 2 en om 6 uur!!!! Wakker om kwart over 8.
    Whaaah, ik ga hier helemaal uit m'n dak: dit is -zeker met de drukte van gisteren, wat ik 's nachts steeds mocht bezuren- geen toeval meer!
    *viert feestje* :D

10. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Hey meiden,

Alles goed hier?

Vanisha was afgelopen week (anderhalf) niets aangekomen. Hoop dat het aan het tandje ligt. Die heeft ze sinds een paar dagen 1tje :D Als ze komende tijd nog niets of te weinig aankomt moeten we een voeding vervangen door rijstebloem. Maar denk het niet hoor want het eten gaat best goed vind ik.

11. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    @ chacha: hopelijk is Mila snel rustiger aan de borst!

@ rozemarijke: JIPPIE!!! Ben helemaal blij voor je! :D

@ mupkuh: GEfeliciteerd met het 1e tandje. Hopelijk komt ze nu weer aan!

Wij zijn eergisteren begonnen met groentehapje: worteltjes! Lachen hoor. Ze hapt al best goed naar de lepel en krijgt best iets binnen. Natuurlijk ook genoeg op het hele gezicht etc.
    Gaven jullie altijd op een vast tijdstip de groenten? Zij lag nml nu te slapen tijdens avondeten-tijd en ga ze er niet voor wakker maken. Verder voed ik op verzoek en daar zit nog totaal geen rimte in. Meestal 4x, maar soms ook veel vaker op een dag.

gr emmalotte

12. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    hier is lang niet gekletst. Joehoe ....*echo*

Rozemarijke wat fijn van die goede nachten. Gaan ze nog steeds goed?

Emmalotte ik gaf Mila meestal eten wanneer wij ook aten. Maar als ze sliep maakte ik haar er niet wakker voor hoor. Dan maar wat later eten.

Mupkuh ik snap de redenatie van het CB niet...waarom rijstebloem als ze niet is aangekomen? Rijstebloem bevat bijna geen calorieen dus daar gaat ze echt niet meer van aankomen. Een extra BV bevat veel meer calorieen

Hier wil Mila de vroege avondborst niet meer. Al 4 dagen niet:(
    de late avondborst drinkt ze slapend, dus dat merkt ze niet. En 's ochtends gaat het nog wel.
    Beetje vreemd hoor dat ze niet meer wil. Voor mij dan....
    Is dit normaal? Op deze leeftijd dat ze zelf afbouwen?
    Ik ben ook niet aan het kolven (heb daar zo'n gruwelijke hekel aan gekregen sinds het niet meer hoeft voor mijn werk)
    Heb een beetje het gevoel dat dit het begin van het einde is.....:(
    Nou ja het jaar gaan we in ieder geval wel redden en dat was ook mijn streven.

13. raspberry

Ja, dat dacht ik gisteren ook al Chacha :)

Maar hier gaat het goed. Thirza heeft de afgelopen dagen eigenlijk niet zelf in slaap kunnen komen, niet overdag en niet 's avonds. Dat is eigenlijk pas net een kwartier geleden weer gelukt, (thanks to het feit dat manlief met de twee kids vandaag in een pretpark zit en het hier thuis dus lekker rustig is, denk ik). Morgen gaan de kids weer naar huis en voor Thirza vind ik dat wel even fijn... ze hangen voortdurend om haar heen, omdat ze d'r heel schattig vinden, wat natuurlijk erg fijn is, maar Thirza wordt er we een beetje horenddol van en wij lopen voortdurend te roepen: OK, nu Thirza weer even zelf laten spelen, ga even wat anders doen, enz. We proberen ze maar steeds duidelijk te maken dat ze zelf ook knettergestoord zouden worden als andere kindjes voortdurend aan hen zouden plukken, trekken en voor hun hoofd hangen en dan zeggen ze wel weer: Oja... :)
    Dus Thirza zal morgenmiddag ws een zucht van verlichting slaken ;)

Maar... de nachten gaan echt goed! Ze heeft zich al 3 nachten maar 1 keer gemeld. Vannacht kwam ze om half elf voor de avondvoeding en toen pas om 3 uur weer. En om 7 uur wakker. Netjes! :)
    Verder drinkt ze met deze warmte wat extra en desondanks eet ze de laatste dagen ook steeds 100 gram fruit en 100 gram groente, plus tijdens het avondeten nog een beetje yoghurt, dus ze gaat lekker! :)
    Levert mij nog niet heel veel extra slaap op: ik lag vannacht ds ook weer wakker van half 2 tot half 5. Zucht... Mama moet nog even wennen aan het nieuwe ritme :) Nouja, als het wat minder warm wordt, zal dat ook wel wat beter gaan, die hitte nu helpt niet echt mee :(

@Mupkuh: met de tandjes at Thirza hier ook slecht! Behalve nu trouwens: ze krijgt tand nummer 5 en 6 geloof ik binnenkort, maar het enige wat ze er last van lijkt te hebben, is dat ik niet aan haar bovenlipje mag komen (lastig met poetsen na het eten) en dat ze steeds met haar tongetje langs haar bovenkaak gaat... Ook dat is dus echt wonderbaarlijk :)

@Emmalotte: Ik had niet echt vaste tijden, wel vaste momenten voor de hapjes. Maar klinkt helemaal goed zeg, de wortel! leuk he? Een tip: als je van de winter eens zuurkool gaat eten, moet je de camera bij de hand houden! Ik was een tijdje terug aan het mee-eten op een van de woongroepen waar ik werk (die bestaan uit een aantal vrijwilligers (gezinnen en alleenstaanden) en een aantal jongeren die dan van mij begeleiding krijgen. Op een van de woongroepen twee kids die 2 mnd en 5 mnd ouder zijn dan Thirza en eentje kreeg toen zuurkool. Geweldig, de gezichten die dat opleverde!!!! Gelukkig had iemand een telefoon met camera bij de hand toen, :D

@Chacha: hihi, ik zit hier er juist om te springen dat Thirza het zelf niet meer zo hoeft, die avondvoedingen... Maar is dan vanwege mijn werk en flesweigerdrama's ook wel zo prettig natuurlijk. Maar goed, wel lekker dat ze het lekker in haar eigen tempo doet en het gewoon zelf aan geeft: is het allemaal lekker veilig blijkbaar :D
    Het lijkt mij trouwens prima normaal hoor! ZE kan nu natuurlijk voldoende binnenkrijgen met haar avondeten, dus ik zou zeggen: alleen maar een teken dat ze lekker gezond is!

14. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Rozemarijke wat fijn dat ze Thirza zo lekker slaapt 's nachts! Nu nog zelf in slaap vallen, dat zal ook wel heel fijn zijn he...
    En allemaal speelkameraadjes voor haar...haha het zal best druk zijn voor haar.

Hier lijkt er een eind te komen aan de BV...ze wil niet echt meer. 's avonds is over en uit. De late avondvoeding drinkt ze slapend en beseft ze dus niet dat ze aan de borst hangt...'s ochtends wil ze maar 1 borst en daarna kruipt ze ook zo snel mogelijk weg.Ze is veel te druk met de wereld om haar heen.
    Morgen is ze een jaar....en hebben we de mijlpaal van een jaar BV. Mijn streven. En we hebben het gehaald. Het is eigenlijk goed zo...ze heeft een jaar BV gehad en ze beslist zelf niet meer te willen. Maar voor mams is het wat dubbel hoor.

15. raspberry

@Chacha: ik kan me er nu nog niet zo'n voorstelling bij maken dat ik het jammer zou vinden als de BV afgelopen is, maar wie weet wat ik er straks zelf bij voel als de laatste keer is gekomen ;)
    Maar wel super dat ze het zelf lekker aangeeft en ze het zo goed doet! En dat ondanks gedoe met het spreidbroekje enzo. Dat heb je dan toch goed gedaan! ;)
    Maar super, 1 jaar alweer! Daar tel ik hier naar af :) Maak er een leuke dag van morgen! Nog extra leuke dingen gepland, op de kadootjes en verjaarsvisite na?

Hier gaat het de afgelopen nachten goed! Steeds maar 1 voeding, zo rond 3/4 uur, beetje afhankelijk van hoe laat ze slaapt en hoe laat ze de avondvoeding pakt. Maar echt lekker zo. Vannacht ben ik maar kort wakker geweest buiten de voeding om, dus mij biologische klokje begint er wat aan te wennen. Moet zeggen dat ik nu ook pas goed voel hoe ongelovelijk moe ik wel niet ben :(
    Nu de kids van m'n man weer naar huis zijn, komt Thirza weer helemaal tot rust. Gaat ineens weer redelijk normaal slapen 's avonds... dat was de afgelopen week steeds drama, dat het haar niet zelf lukte om in slaap te komen. Nu dus wel weer...
    Nou zal het ook wel meespelen dat ze sinds gisteren weer een tandje door heeft, maar het verschil was wel opmerkelijk: huis weer voor zichzelf en hoppa, ook overdag weer lekker slapen.
    En ze gaat als een speer! Doet nu stapjes aan onze hand en lachen dan! Ze vindt het helemaal geweldig!
    Gisteren ook begonnen met de vaccinatiekuur van de homeopaat, dus benieuwd of we de komende weken nog meer verschil gaan merken :) Nu eerst een kuur van 4 dagen, dan 10 dagen rust en dan door met een tweede kuur van weer 4 dagen. We shall see... :)

16. raspberry

En oja: ze heeft de cd-kast ontdekt hier... en wij zijn tot de ontdekking dat open kastjes niet zo handig zijn met zo'n dreumes in huis :D Ze trekt ze -als ze de kans krijgt- netjes een voor een uit de kast, om ze aan alle kanten te bekijken (interessant al die plaatjes en kleurtjes) en te besabbelen :D

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    #6957 Hanneke, 22 aug 2009
    Laatst bewerkt: 22 aug 2009
    Chacha,
    Lastig, lastig, lastig ;)! Kan me voorstellen dat het erg dubbel is. Hier was het wel anders met het stoppen maar alsnog een dubbel gevoel. En idd wat je zegt, ze heeft een jaar gehad, wat echt super is! Toppie! En ze vind het blijkbaar zelf gewoon klaar. Fijn dat een kindje dat gewoon zelf duidelijk kan maken. Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen nu daar. In ieder geval vast een heel fijne dag morgen meid!

Rozemarijke,
    Echt super om van jou te lezen dat het zo goed gaat! Ben echt blij voor jullie! En vooral ook dat Thirza nu zelf ook beter in dr vel blijkt te gaan zitten. Fijn dat het bezoekje aan de homeopaat al zulk resultaat opleverd meid! Hoop dat het blijvend is!

Owja en sorry dat ik niet eerder reageerde ;)! Lees wel steeds hoor meiden. Maar ging gewoon even niet ;)! Heb ik weleens...
    Liefs, Hanneke!

18. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Normaal gesproken schrijf ik niet mee, maar ik wilde jullie het volgende verhaal niet onthouden.

Een paar dagen geleden zat ik de columns van borstvoeding.com nog eens door te lezen. Ik las toen over een vrouw die moedermelk gebruikte voor muggenbulten. Later die avond wilde Kyra een voeding en wat ontdekte ik... een muggenbult op haar gezichtje!

Ik had geen zin om de kolf te pakken, dus probeerde ik het zelf met de hand. Na een aantal frustrerende minuten riep ik mijn man: schaaaaaat, kun je even helpen? De uitdrukking op zijn gezicht toen ik vroeg of hij mij even kon kolven was geweldig.

Ik moest best wel grinniken toen ik voorstelde hoe we eruit zagen. Kyra aan de ene borst en mijn man die de andere borst probeerde te kolven. Maar waar ik helemaal om moest lachen is toen er pardoes een straal melk de kamer in schoot. Natuurlijk moest ik even een opmerking maken over dat mannen toch gewend moeten zijn om te mikken. ;)

Uiteindelijk kreeg hij de slag te pakken en konden we Kyra's gezichtje insmeren. En de volgende ochtend was er alleen nog maar een klein rood vlekje te zien. Het helpt dus echt!

19. raspberry

@Hanneke: lekker komen krabbelen als jij er zin in hebt hoor :) Vind het wel gezellig als je veel krabbelt overigens, daar niet van ;)

@Devy: haha, dat zal een gzicht zijn geweest :) Hier van die spuitscenario's de eerste 2 mnd als Thirza de borst losliet. Die hoefde bij mij bijna niet te zuigen: werd zo d'r mondje in gelanceerd... Enneh, idd: bv is goed voor echt een heeeeeleboel :)

Hier is Thirza sinds gisteren weer niet zo lekker. Ben er niet helemaal zeker van of het tand nummer 6 is, of dat ze reageert op de kuur van de homeopaat. Ik denk toch eigenlijk het eerste, mag ook niet zo aan haar mondje zitten en ze wilde niet graag liggen (in slaap komen zelf ging dus vanochtend ook helemaal niet en lukte pas half rechtop tegen mij aan uiteindelijk).
    Maar goed, ik begin wat meer te kunnen hebben met de betere nachten, (die blijven onverdeeld goed gaan. Vannacht was ze een uur na de avondvoeding wel even waker, maar na een minuutje naast mij gelegen te hebben, sliep ze weer als een os (troosten naast bedje ging weer niet: we hebben we een dame met een eigen willetje ;)), en kon ik haar terugleggen. Heeft toen tot 4 uur geslapen, zoals eigenlijk steeds de afgelopen dagen, dus netjes :)
    Ze moeten binnen de reguliere geneeskunde trouwens eens afkijken hoe homeopaten medicijnen maken :) Thirza vindt de korreltjes helemaal best, sabbelt er lekker op enzo. Wel even wat anders dan de drama's met de antibiotica laatst... :(

20. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Even inbreken hoor meiden!

Chacha gefeliciteerd met Mila en vooral ook met het behalen van 1 jaar bv!

Ik ben trots op je(en een beetje jaloers maar dat weet je wel ;))

dikke zoen!

zo.. ben weer weg maar dit wilde ik even kwijt!:D

Deel Deze Pagina