Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jingels,
    Het schiet dus al wel op, maar idd kleine mag nog best even blijven zitten, zeker als mama nog een hoop te doen heeft :D! En als jullie dat samen gewoon even afspreken dan komt het helemaal goed ;)! Geniet nu nog maar eventjes van dat leven in je buik.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Hanneke: hahaha, dat denk ik dus over tandjes. Wanneer ontdekken ze nu eens waar dat knopje zit om de echte tandjes uit te zetten en de optie "kunstgebitje" aan te kruisen... :(

@Jingels: nou, hopelijk komt de kleine krummel gewoon precies op tijd :)

Hier dus nog steeds baggernachten, maar ga me zo voor onbepaalde tijd ziek melden en dan maar eens een afspraak bij de huisarts maken, want ik slaap gewoon vrijwel niet meer (ok niet als het dus wel kan, heb gewon anderhalf tot 2 uur nodig om in slaap te komen). M'n lijf staat gewoon zwaar in de alarm-stand :(
    En dan vanmiddag een begrafenis, een goeie vriendin is nu voor de tweede keer achter elkaar haar kindje tijdens de zwangerschap verloren. Als ik dat dan zo hoor en zie wat dat met haar doet, denk ik wel weer: Uiteindelijk heb ik ook niet zoveel te klagen. Mijn problemen zijn op te lossen (deels dan) door me maar gewoon ziek te melden...

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Rozemarijke: Jeetje, wat erg voor je vriendin... :( Echt verschrikkelijk... Veel sterkte!

En wat vervelend voor je van die nachten... Het houd maar niet op hè? Ik hoop dat je je beter gaat voelen als je even niet meer hoeft te werken. Het scheelt in elk geval wat stress...

@Jingels: Spannend hoor! Doe het ondanks dat je nog zoveel moet doen wel rustig aan hè? Geniet nog lekker even van een baby in je buik... ;)

@Hanneke: Hoe is het met Ruben? Al weer een beetje beter? Goed spul hè, die borstvoeding.. :D Dan blijkt maar weer dat gewone melk toch veel zwaarder op de maag ligt dan bv...

@Alle nieuwe dames: Welkom! Gezellig dat jullie er zijn...

Hier gaat het redelijk... Ben ook een beetje moe na een weekend van vroege diensten en een klein meisje dat prompt niet meer wilde slapen na de avondvoeding... Maar de oorzaak is gevonden... Gisteren had ze ineens 2 tandjes.... :D Dus voor vandaag kan ik een tandenborstel op het boodschappen lijstje zetten...

Voor de rest gaat het ook goed met de bv. De pijn die ik van de week had, kwam denk ik door de tandjes die eraan kwamen. Het is nu in elk geval over... Al merk ik wel dat na een paar dagen werken mijn productie niet meer helemaal op peil is. Vandaag maar weer extra aanleggen.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gecondoleerd Rozemarijke, dat is echt heel erg wat je vriendin en haar man doormaken......

Succes bij de huisarts. Heb je al eens accupunctuur geprobeerd?

Nou, hier komen de tandjes eraan hoor! Zoonlief moet en zou wat te kauwen hebben, hij heeft er rode konen van! Te zien krijg ik niks, want hij doet steeds zijn tong ervoor. Maar ik voel twee scherpe randjes op zijn onderkaak. Als ik die masseer met mijn vinger, ligt hij helemaal in trance met halfgesloten oogjes, zo lekker vindt hij dat!

Oh ja; baby wordt groot, het is al een hele vent! En ik vind dat helemaal niet erg dat het zo hard gaat, want dit is zo'n leuke periode! Hij is zich zo bewust van alles; van zijn papa en mama en zijn omgeving en andere mensen en van wat hij allemaal al niet kan.
    Hij kan rustig wakker zijn, wat hij tot 4 maanden niet kon. Nee, ik ben juist blij dat hij over dat kleine-baby met alle ongemakken heen is, want wat hebben we een ellende meegemaakt!
    Eigenlijk gaat alles goed nu. Hij heeft soms nog last van zuuraanvallen met de bijbehorende huilbuien, maar hij is vrolijk wakker, slaapt goed (in) en drinkt goed. Meer kan ik me niet wensen.
    En dan haal ik straks mijn lachende ventje uit bed, hij steekt z'n armpjes al uit. Ik vind dat echt genieten hoor!;)

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Zo gelukkig: Het valt me nu pas op dat Jitte en jouw zoon maar 2 dagen schelen... Leuk!

EN ik ben het met je eens, hoor... Ik ben blij dat Jitte al weer wat groter is en niet meer zo super afhankelijk... Ook al heb ik aan JItte een redelijke modelbaby gehad, toch vind ik de periode die er nu aankomt, leuker dan het babyzijn...

6. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

zo, ik ben wat druk geweest dus niet zoveel tijd gehad. ik kan heel erg slecht slapen de laatste tijd. zo vervelend, liggen de kinderen lekker te slapen lig ik wakker. echt de halve nacht...en uitslapen is er natuurlijk niet bij met de kleintjes...

rozemarijke, ik voel echt helemaal met je mee dus... Ik had dit weekend twee vriendinnen op bezoek die allebei met hetzelfde zaten trouwens. ook allebei met kleintjes, het schijnt dus heel veel voor te komen. maar ja, dat helpt ook verder niet, weten dat anderen het ook hebben. wat doe je eraan?
    ik heb het idee dat ik gewoon te moe ben om te slapen. het schijnt energie te kosten om in slaap te vallen.
    mijn moeder gebruikt de laatste tijd melatonine pilletjes, dat is heel natuurlijk en ze zweert erbij. het mag met bv dus misschien dat ik eens bij de natuurwinkel ga kijken. ook iets voor jou?

bluesky/zogelukkig, ik heb ook meer met iets grotere kindjes. ik kan zooo genieten van mijn peuter! hij is nu helemaal gek op puzzelen, zo leuk. maar mijn meisje begint ook erg leuk te worden langzamerhand! ze gaat nu bewust met speeltjes spelen, heel leuk. ze grijpt alles binnen bereik. een paar maanden kruipen ze! mijn zoon al met 6 maanden maar ik denk dat het met haar iets langer duurt. ze toont nog geen interesse en rolt nauwelijks ik denk dat ze wel eerder zal zitten, hij pas met 9 maanden...

ik ben erg blij dat ik met bijvoeding ben begonnen. ze huilt nu bijna nooit meer en slaapt overdag ook beter. verder krijgtze nog 5 voedingen. heerlijk om even die tijd voor haar te hebben, verder slokt haar broer zo veel op..

7. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    @ Rozemarijke, sterkte en doe rustig aan.

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Sterkte Rozemarijke, hopelijk snel weer een postieve spriaal omhoog. Het zit je gewoon niet mee.

9. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Sterkte Rozemarijke, het zit je echt niet mee, bah!

10. raspberry

He meiden,

nou, vanochtend bij de huisarts geweest. Die had zo 1-2-3 niet een middeltje voor me. Melatonine mag ook tijdens BV niet gegeven worden, en moet bovendien in behoorlijke hoeveelheden geslikt worden, wil je daar wat van merken.
    Haar advies was dus vooral gewoon even een time-out nemen om mezelf uit de paraatstand te krijgen. Dat dus met mijn baas overlegd en eind van de week gaan we eens kijken hoe ik er dan bijzit. Afhankelijk daarvan gaan we dan kijken hoe verder.
    Ondertussen mag ik Thirza voor de nacht een grotere zetpil geven (groter qua dosering dan). Die ga ik geven rond 22-23 heb ik besloten, om zelf zoveel mogelijk van het effect daarvan mee te pikken.
    En verder morgen even naar de apotheek om te kijken of er op homeopatische basis iets is wat kan helpen om te ontspannen/tot rust te komen, was haar advies. Dat kan wel tijdens de BV gebruikt worden. (@jingels: ik zal letten op de hoeveelheid alcohol per dosering ;)).

@Bluesky: ook tandjes dus. Blijkbaar is het elke keer wel weer even wennen dat ze die dingen dan in hun mond hebben, want hier na net weer tandjes door ook steeds wel even wat schrale tepels :(

En ook hier idd meer met wat oudere kindjes. Ik vind het toch naarmate Thirza ouder wordt, gewoon steeds leuker worden: de interactie die er met je kind komt, het feit dat ze zelfstandig steeds meer dingen kan en zelf sturing kan geven aan wat ze doet: heerlijk! :) Kan niet wachten totdat ze gaat praten ook :)

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Kaatje K: MAg ik vragen wat jouw motivatie was om eerder dan de 6 maanden te beginnen met bijvoeding?

Ik zit er namelijk ook aan te denken om met bijvoeding te gaan beginnen... Jitte slaapt overdag bijna niet, 's ochtends een uurtje en 's middags een half uur, en ze is doodmoe.... Ze heeft echt rode koontjes en rode oogjes van vermoeidheid. Voorheen sliep ze overdag wel heel goed, juist meer dan gemiddeld.

Ze gunt zichzelf ook geen tijd om aan de borst te drinken... Ze is echt met 5 minuten klaar... Dan heeft ze beide kanten gehad! Ze lijkt wel voldaan dan... Ik meen ooit gelezen te hebben dat ze op deze leeftijd veel effectiever gaan drinken, klopt dat? Ze drinkt een kwartier korter dan 2 weken geleden...

Misschien dat het beter gaat met bijvoeding, dat is in elk geval wel interessanter. Ze is nu ook wat "vervelender" overdag, maar ja, dat kunnen ook weer 100 andere dingen zijn... Zoals tandjes... :D

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

bluesky, eigenlijk precies wat jij omschrijft, overdag bijna niet slapen, heel vaak willen eten en een uur na de voeding weer hongerig. ook 's nachts weer vaak wakker worden terwijl ze daarvoor doorsliep sinds 2 maanden. sinds ik bijvoed slaapt ze overdag veel meer, huilt ze veel minder en ziet er algemeen veel vrolijker uit. Ik geloof zelf niet zo in een strikte richtlijn van 6 maanden ofzo. ik denk dat het per kind verschilt, de ene heeft het eerder nodig dan de ander. als je aan je kind ziet dat het niet meer gelukkig is op melk alleen denk ik dat het tijd is voor bijvoeden. zeker na een maand of 5. ze is bijna 6 maanden toch?
    je kunt ook voorzichtig beginnen met rijstepap met gekolfde melk, dat is heel licht verteerbaar. pas als dat goed gaat groente en fruit.

zij drinkt trouwens ook heel snel nu, soms is ze in 5 minuten klaar en wel voldaan. ik denk dat ze idd zeer efficient zijn.

rozemarijke, raar dat melatonine niet mag. ik heb het hier gevraagd en het mocht wel. is niet de eerste keer dat het verschilt! ik heb het even gegoogled net, en de meningen zijn idd verdeeld.... ik heb gelukkig redelijk geslapen vannacht dus ik kijk het voorlopig aan... bij twijfel liever niet als het niet hoeft.

heb een lichte borstonsteking denk ik, rode plek en pijn... ben gestopt met kolven 's avonds omdat ik te moe was. daardoor sta ik 's ochtends op knappen... even flink aan de echinacea en masseren enzo, gaat het hopelijk weg!

13. zogelukkig

Melatonine is een hormoon. Er is onvoldoende onderzocht wat de effecten zijn van extra/chemische melatonine die de baby via de bv binnenkrijgt. Melatonine maak je zelf aan en zit ook in de bv, maar in veel mindere mate dan in chemische melatonine.
    Melatonine wordt vaak gegeven aan ouderen die 's nachts licht en kort slapen en slecht inslapen omdat ze 's middags liggen te dutten.
    Mijn man heeft 10 jaar geleden regelmatig melatonine geslikt omdat hij dacht dat dat een natuurlijk goedje was. Ja, je maakt het zelf, maar in zo'n chemische pil zit veel meer! Hij nam het op de terugreis uit Amerika in (om de 3 weken), ging dan slapen en dacht dat als hij dan wakker zou worden geen jetlag zou hebben. Verkeerd gedacht; zijn hele systeem raakte in disbalans: hij kon 's nachts niet meer slapen en raakte enorm geprikkeld en gestresst daardoor. Toen is hij bij de neuroloog terecht gekomen en heeft het nog wel enige tijd gekost om weer in een normaal dag- en nachtritme te komen. Na een overzeese vlucht (dus de nacht overgeslagen) mocht hij niet meer gaan slapen, maar actief blijven en op tijd naar bed.

Goed idee. Kan je niet op vakantie gaan? Wanneer ben je voor het laatst er echt even goed tussenuit geweest?
    Misschien heb ik het gemist hoor, maar is de reden dat je haar goed/door wilt laten slapen op een zetpil een goede reden om die te geven? Om zo zelf aan je nachtrust te komen? Ik begrijp dat weinig slaap je vreselijk kan opbreken, maar ik zou je meisje alleen een zetpil geven als ze echt heel veel pijn en/of langdurig hoge koorts heeft. Om haar daarmee onder zeil te krijgen en zo zelf te kunnen slapen, dat zou ik persoonlijk nooit doen.
    Ik dacht dat jij juist tegen reguliere en/of teveel medicijnen geven was, dat je het juist zocht in de alternatieve/homeopatische hoek?
    Je liep toch bij de homeopaat met Thirza? Kom je daar niet meer?
    Die had toch ook wat gegeven waar ze meteen beter op sliep?
    Ik weet niet of je aan het antroposofische middel Chamomilla Complex van Weleda kan komen?
    En je man? Kan je niet kolven voordat je de nacht in gaat en je man een fles laten geven, zodat jij een keer door kunt slapen?
    Die hoeveelheid alcohol in homeopatische middelen die jij neemt is voor de bv verwaarloosbaar, zeker voor een baby van 9/10 maand. Er zijn genoeg homeopatische middelen die slaapbevorderend werken van het welbekende valeriaan tot Dormeasan (oid) van Vogel. Ga maar eens naar de natuurdrogist, keus zat!

En denk eens aan yoga, meditatie op de uurtjes dat Thirza wel slaapt, dat kan je iig tot rust brengen. En als je je ziek hebt gemeld/vrij hebt genomen, ga dan heerlijk de buitenlucht in; dit is echt goed weer om te wandelen; het is nu prachtig buiten!
    Ik moet wel met de honden, maar als ik een dag niet buiten en actief ben geweest (op woensdagmiddag heb ik honden-hulpjes) dan voel ik me duf in mijn kop en kan dan ook moeilijker in slaap komen.

Succes meis, ik probeer echt met je mee te denken hoor!;)

14. raspberry

@Zogelukkig: thanks :)
    De paracetamol klrijgt Thirza omdat ze anders alles bij elkaar brult van de tand/kiespijn (2 tanden en 4 kiezen aan het doorkomen). Maar ondanks de 120 mg paracetamol wordt ze dan toch steeds weer wakker 's nachts, dus ik hoopte dat een iets grotere dosering wat meer rust zou geven, in de eerste plaats voor Thirza, maar daarbij ook voor mezelf natuurlijk. Maar niet dus, op 120 mg slaapt ze een uur of 3 's nachts, op 240 vannacht ook. Ik ga komende nacht dus even proberen of ze wat beter slaapt als ik haar gewoon 120 mg geef om 22-23, en als ze dan na 3 uur weer wakker wordt, nog een keer 120. Kijken of ze dan even gewoon 2 keer 3 uur kan slapen, want de dame is zelf ook behoorlijk uitgeteld :(
    Ik ben verder niet principieel tegen reguliere geneesmiddelen, maar ben er wel voorzichtig mee. Gebruik liever natuurlijke middelen die je lichaam minder belasten, want ja... de meeste reguliere middelen hebben een behoorlijke lijst bijwerkingen :(
    We lopen idd bij een homeopaat met Thirza. Die moet ik ook weer even bellen, we hebben laatst hetzelfde middel meegekregen als waar ze de eerste keer zo goed op ging slapen, maar dat doet nu helemaal niks. Geen verbetering, geen verslechtering en ook geen neutrale veranderingen... Maar omdat ze zo'n last van krampjes had ben ik daarvoor eerst maar eens naar de osteopaat geweest met 'r (2 weken geleden) en dat hielp toen heel goed. Ging ze ineens op 1 nachtvoeding slapen. Totdat er 3 dagen later die rottige tandjes gingen spelen :( Waartegen dus ook bijna niks helpt: dentinox niet, chamodent niet, een zetpilletje een beetje en gengigel ook een beetje. Tja, afwachten tot die tandjes en kiezen door zijn maar en hopen dat het niet weer anderhalve maand duurt voor ze echt doorkomen...

Vakantie is niet echt een optie, ga ik mezelf ook niet aandoen: Thirza slaapt op andere plekken nog slechter dan thuis, en weg zonder haar is gewoon geen optie. Bij mijn man brult ze 's avonds en 's nachts alles bij elkaar. Speelt waarschijnlijk een stuk innerlijke onrust bij mijn man in mee, (hij heeft deze week een onderzoek naar ADD), en de fles weigert ze 's nachts pertinent. Aangezien ze dan alles bij elkaar brult, zet dat niet echt zoden aan de dijk voor mij om beter te slapen.... dan ben ik alsnog wakker :(

Dat van melatonine is wel handig om te weten idd. Toch weer een chemisch goedje dus. Tja, nouja, deze week dus eerst maar ff lekker uitrusten enzo. Beetje aanrommelen in huis en een paar klussen doen die al erg lang liggen te wachten, (en ja: dat werkt voor mij erg ontspannend :) Nu geeft het steeds stress dat het zo'n chaos is thuis (en manlief met z'n waarschijnlijke ADD ziet dat allemaal volkomen over het hoofd :()).
    En dan verder m'n boek lekker uit lezen idd, gewoon lekker ontspannen :)

15. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Jeetje Rozemarijke, wat lastig zeg. Ik vind het al zwaar met mijn makkelijk slapende kinderen. Die sleep ik overal mee naar toe, die slapen wel. Bij mij gaat het alleen om mij, ik kan zelf niet slapen... Ik hoop dat het beter gaat als ik weer ga werken, heb ik veel meer afleiding. En ik denk dat voor mij zo'n vakantie ideaal zou zijn. We zijn hard aan het plannen voor het voorjaar!

Ik heb bij mijn zoon nooit iets gemerkt van dat hij tandjes kreeg, hooguit heel af en toe even wakker. Dus helaas geen tips...

16. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Wat gaat dit topic ineens snel zeg! ;)

@ Rozemarijke, lastig joh dat vakantie ook geen optie is. Vind het sowieso erg knap van je hoe je het allemaal doet en wat je allemaal probeert. Respect! (heb je alleen verder weinig aan helaas)

@ efficient drinken, mijn zoontje is tegenwoordig ook snel klaar met drinken, 5 minuten borst 1 en soms nog een minuutje of 2 borst 2, maar that's it.

@ ouder wordende kindjes, idd erg leuk! Heb mijn zoontje van de week voor het eerst in het zitje van het AH winkelwagentje gehad, zo leuk, wat een ventje is het dan al!

@ Kaatje, sterkte met je borstontsteking!

Hadden jullie dit al gelezen?: http://www.zwangerschapspagina.nl/films-televisie-nieuws/169945-druk-leven-gaat-ten-koste-borstvoeding.html

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hoi meiden,

Ik wil hier ook graag meeschrijven als jullie dat goed vinden. Mijn dochtertje is nu 5,5 week oud en krijgt volledige bv. Wel nog met tepelhoedjes, maar gezien de moeilijke start ben ik al heel blij dat ik nog borstvoeding geef.

Vanmorgen op het cb geweest. Ze is ruim 1300 gram aangekomen sinds haar geboorte en weegt nu 6330 gram. (heb een kleine joekeltje haha) en is 60,5 cm.

Wel adviseerde de arts om af te bouwen naar 6 voedingen... Gelukkig voed ik op verzoek en dat gaat goed, dus dat blijf ik mooi doen. Ze zit op zo'n 7 a 8 voedingen en dat vond ik al aan de weinige kant eerlijk gezegd. Lekker toch zo'n arts.

18. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Suus, gefeliciteerd! En idd, lekker zo'n arts ;) Altijd fijn als er iemand verstand heeft van BV, ahum...

19. raspberry

@Suus: welkom en idd... lekker zo'n arts :( Pfff, zullen we die arts vertellen dat hij/zij zelf af mag gaan bouwen naar twee voedingen? ;)

@ikke: een boel respect helpt wel hoor :) Iig om de moed er wat in te houden :D

@kaatje; ik had tijdens mijn verlof vooral dat ik gek werd van het thuis zitten. Na de bevalling had ik geen seconde meer voor mezelf, werd ik daar gek van (en idd wel weer meer energie toen ik aan het werk ging).

20. zogelukkig

:) Oeps... overheen gelezen dus.

Maar serieus: probeer eens aan Chamomilla Complex van Weleda te komen. Is een antroposofische zetpil (homeopatisch dan wel fytologisch). Kan iedere apotheek op recept voor je bestellen bij de Weleda-apotheek. Als je aanvullend verzekerd bent, vergoeden de meeste verzekeraars het en zo duur is het niet!

Oei, lastig dat Thirza zo slecht ergens anders slaapt en dat dat met je man niet werkt. Dat moet ook wel rottig zijn voor hem!
    Ik voed nog 1x per nacht en het hele ritueel duurt toch zeker wel 45 min. Ik ben ook vaak moe (ook de naweeen van de zw.vergiftiging waar ik toch nog veel last van blijk te hebben), maar ik denk niet zo moe als jij! Mijn man zou met alle liefde een fles willen geven 's nachts, maar ja; een kolf en een fles komen er hier nu eenmaal niet in. In het begin bracht hij ons zoontje bij me en bracht hem weer naar bed, maar hij is momenteel zo druk en moe (60-urige werkweek minimaal) dat ik hem lekker laat slapen.

Soms denk ik weleens dat er meer aan de hand is met Thirza. Het is toch niet normaal dat ze al zo lang onrustig is en slecht slaapt?
    Hoe gaat dat nu met je km-vrije dieet? Heb je het idee dat dat wel helpt?

Deel Deze Pagina