Hier begonnen met prakjes, want stukjes dat werkte totaal niet. Thirza snapte niet wat ze ermee moest en had wel echt die extra voeding nodig. Ik had dus ook een hongerig kind als ik het 'r zelf liet doen. Inmiddels doen we het wel zo dat Thirza rond 5 uur eet en als wij dan rond kwart over 6/half 7 eten, krijgt ze wat losse stukjes van ons mee. Aardappel, penne, broccoli, boontjes, wortel... Vanmiddag heeft ze trouwens zitten smikkelen van een koemelk- en ei-vrij american pancake Ze vond het helemaal lekker, hahaha. Niet dat ze er veel van gegeten heeft, 't zal in totaal ongeveer binnen hebben gekregen wat ik in 1 hap binnenkrijg, maar ze vond het wel erg leuk en lekker
hoe zit dat met de gluten? Zou haar ook zo al die leuke dingen willen laten proeven. Ze geniet zo van het meedoen met stukjes. Ze krijgt meestal dus eerst eten en daarna lekkere stukjes om mee te kliederen. Al een idee voor pap rozemarijke?
Wij willen ook een combinatie doen van Rapley en prakjes. Al wil Jitte tot nu toe nog niet echt meewerken.... Alles, ècht alles verdwijnt in dat ienieminiemondje, maar als ik met een lepel met iets erop aan kom, houd ze hem stijf dicht! Van de week peer en wortel geprobeerd, maar geen van beide en succes. Van de wortel heeft ze wel iets binnen gehad, ze had gisteren oranje poep.... Ik heb haar van de week een stuk aardappek gegeven, maar daar was ze duidelijk nog niet aan toe. Ze stopte het keurig in haar mond, daar niet van, maar ze begon meteen te kokhalzen en te spugen... Doodeng, ook al weet ik van verschillende fora dat dat heel normaal is. Ik ga het nu maar gewoon doen zoals we het bij Jelle gedaan hebben. Eerst prakjes en spelenderwijs over naar stukjes. (net zoals Rozemarijke, zeg maar) Voor mijn gemoedsrust is dat veeeeeeel beter... Al greep ze wel snel papa's kom erwtensoep vanavond, toen ze even bij hem op schoot zat... Zou ze dat dan wel lekker vinden?????
Zogelukkig, Super van je man dat ie je verplichtte tot het kopen van die bh ! Mamas mogen ook af en toe weleens een cadeautje voor zichzelf kopen ! Veel plezier ermee ! Kaatje, Gelukkig dat de koorts weer weg is gegaan en persoonlijk zou ik idd gewoon lekker gaan kijken. Zieke kindjes is nooit fijn! En dat van geen goede bh dragen, tja ik moet zeggen dat ik thuis vaak zonder bh zit en denk idd weleens zouden ze daar nou niet van gaan hangen ofzo, maar nog niks van die zwaartekracht gemerkt gelukkig ! Sweetlakecity, Wij deden bij Malou en Ruben altijd grof gesneden en daarbij meestal een stukje on-gesneden in het handje. Bij Benthe doen we nu alleen grof gesneden, dat stukje in haar handje wel geprobeerd maar daar doet ze echt helemaal niks mee, laat het er gewoon weer uitvallen en taalt er niet meer na. Hier dus om het extra ingewikkeld te maken geen rapley, maar ook niet gepureerd. Overigens hebben wij nooit verschil gemerkt na het beginnen met de bijvoeding en de hoeveelheid nachtvoedingen. Bij Benthe nu gewoon 1 gebleven en bij Malou en Ruben bleven het gewoon bij 1-2 per nacht per kindje. Rozemarijke, Lekker zitten knoeien, spelen en smullen met het eten dus. Leuk toch ! Thirza kan dus lekker 2x eten als ze wil, das ook wel een goed idee eigenlijk (slaat het op in vergiet, ownee geheugen ) Bluesky, Hmm die aardappel viel dus wat minder in de smaak bij de kleine meid! Nouja andere keer maar weer proberen dan he en nu eerst een beetje anders ! Hmm erwtensoep, misschien had ze het wel gelust idd, maar denk toch niet zo lekker voor zo een kleintje (geen idee hoor, alleen de lucht kan ik al niet tegen, heb het dus ook nog nooit geproefd). Wij hebben morgen afspraak met de kinderarts, ben best wel benieuwd na het gewicht van de kleine meid. Maar rustig afwachten, verder weinig te melden eigenlijk. Liefs, Hanneke!
@Hanneke: nou, benieuwd wat de kinderarts zegt Thirza kan dus idd twee keer eten als ze wil De ene keer taalt ze tijdens onze maaltijd niet meer naar stukjes (en wel naar wat er op ons bord ligt, hahaha), maar zoals vrijdag heeft ze nog rustig een halve aardappel en twee dikke plakken courgette weggegeten... Toch weer een grammetje of 30 extra aan eten dan. En dat merk ik wel aan de hoeveelheid nachtvoedingen @Sweetlake: tja, die american pancake, daar zit dus zelfrijzend bakmeel in. Verder niet zoveel (wat kwaad kan dan). Maar ze heeft er geen last van gehad, dus ik denk dat haar reactie op brood een paar weken geleden toch een gevolg was van nog overgevoelige darmen. Binnenkort maar weer eens proberen Moet nog even een afspraak krijgen bij de dietist, dus nog geen alternatief voor pap Ga je trouwens zo direct die lijst ff mailen... vergeet het steeds. Ik heb hier ook geen geheugen meer. Is ook een vergiet voor in de plaats gekomen, (net als bij Hanneke ). @Bluesky: dan zit echt je hart in je keel he, als ze zo raar kokken? Maar het wordt minder hoor. Alhoewel ze je soms echt de stuipen op het lijf kunnen jagen. Thirza had van het weekend blijkbaar een stukje plastic verpakking van een tijdschrift ofzo te pakken gekregen. Stond ik in de winkel, keek ze ineens vanuit de wandelwagen omhoog met roodomrande oogjes. Dus ik troosten, (dacht dat ze zich net een beetje verslikt had). Was ze nog keihard bezog zch vreselijk te verslikken. Ze bleef er zo'n beetje in en zat uiteindelijk er helemaal van over te geven. Zoooo zielig! En zoooooooo eng! Dan sta je het daar echt te besterven van: ik heb hier straks een levenloos kind in handen... Gelukkig werkte mijn rug-timmer-techniek en was de dame zelf het zo vergeten. Mama niet, die staat nog bijna te trillen...
rozemarijke> ik heb morgen de afspraak. Zal het eens vragen. Succes bij de ka! hanneke> heb dus geen nachtvoedingen....vandaar dat ik weinig durf te veranderen. Ik pureer nu ook zo min mogelijk. Liefst prakken. bluesky> Ik vond dat ze bij 6 mnd het meer doorhad hoe om te gaan met stukjes. Ja kokken hoort erbij al moet ik zeggen dat ze dat hier amper deed. Gisteren met een stukje gekookt appel. Maar de appel kwam er door t reflex weer netjes uit. Tja meid je moet kauwen.
Sweetlakecity/ rozemarijke, als jullie tips willen over glutenvrij eten, zeg het maar. Ik eet al 10 jaar glutenvrij.... Volgens mij verkopen ze de Holle glutenvrije pap wel in natuurwinkels in Nederland. Die is heel lekker, op basis van 4 glutenvrije granen. Pannenkoeken kun je heel goed en lekker maken van boekweitmeel. Mijn zoon was heel maf met stukjes. Iets uit het vuistje eten deed hij wel, maar zo gauw het op een lepel zat mocht er geen klontje inzitten. Tot ruim een jaar wilde hij alles glad gepureerd, of helemaal vast. Ik gaf een mengsel toen. Gepureerd kreeg hij meer binnen, dus dat deed ik vaak met groente. Losse gekookte groente at hij niet graag. Wel kleine worstjes, vissticks, brood, gebakken aardappeltjes. Hij was/ is trouwens gek op erwtensoep! Toen hij klein was deed ik even de staafmixer erin, nu eet hij het zo. Mijn meisje is toch nog steeds ziekjes, ze heeft steeds rond de 37,5 tot 38,5 graden koorts. Verder lijkt ze niet heel ziek. Ik denk een griepje ofzo? Ze slaapt veel, en huilt niet echt heel veel. Wel had ze nogal een snotneus. Ik heb nu weer oorontsteking, bleh. Het lijkt wel of mijn hoofd in een vissenkom zit! Ik hoop dat het vanzef overgaat want ik houd niet van ab bij bv. In dat geval zou ik een week gaan kolven en kv geven denk ik. Ik weet dat het officieel niet hoeft maar ik ben daar nogal panisch in ivm mijn eigen verleden. Alhoewel misschien oordruppels minder erg zijn? Ik weet niet hoeveel ze daarvan binnenkrijgen in de melk? Officieel mag je ze wel, maar dat zeggen ze van orale ab ook en dat doe ik liever niet..
Tja, met hoe Thirza hier reageerde op de AB die ze zelf toen kreeg, zou ik dus ook absoluut niet aan de AB gaan nu... Bedankt voor de tip trouwens, vanmiddag maar even doorfietsen naar de natuurwinkel, voordat ik m'n bed induik als ik Thirza heb weggebracht naar de gastouder Beterschap trouwens ook. Bah, ik heb dus een tijdje geleden ook oor en keelontsteking gehad. *#$^*#@ wat deed dat zeer zeg! Wist ik wel gelijk ff waarom Thirza steeds zo hard huilde en niet alleen wilde zijn
Hmm lees al dat ik niet de enige ben met een ziek kindje. Dochterlief heeft vannacht alles eruit gespuugd en vanochtend weer een beetje. Zo sneu. Probeer goed in de gaten te houden dat ze wel wat binnenhoudt en zal als ze wakker is haar temp eens opmeten. Kon ook niet uitblijven. Manlief was zaterdag de l*l en ik gisteren. Maar voel me vandaag gelukkig alweer een heel stuk beter en kan weer wat eten binnenhouden, dus hopelijk gaat het bij haar ook zo snel voorbij. @rapley/gepureerd: mijn dochtertje is er nog lang niet aan toe, maar mijn zoontje kreeg het gepureerd. Stukjes vertikte hij eigenlijk gewoon en de enige keer dat hij dat at stikte hij bijna. Geen kokhalsreflex, maar echt stikken. Ik ga dus gewoon voor de gepureerde hapjes. Om heel eerlijk te zijn zie ik persoonlijk ook niet zoveel voordelen van de rapley methode. Bij ons werkte gepureerd beter.
Had ik al verteld dat ik een echt Gill-aanhangster ben? Ik zal geen pleidooi houden,maar bij ons werkte het heel goed, en zag/zie alleen maar voordelen.
ben ook benieuwd wat gill is... of bedoel je daarmee rapley? Ik zie ook niet heel goed wat de voordelen zijn. ze krijgen in het begin veel minder binnen, ik ben bang dat dat tot frustraties kan leiden bij hongerige babies. ik vond het bij de eerste een mooi idee, en wilde het graag proberen. nu ik het een keer heb meegemaakt bij de eerste zie ik er veel minder in... het kan ook zijn dat het aan je kind ligt. dat het bij sommige kinderen beter aanslaat dan anderen. bij wat geduldiger en minder hongerige types. wat ook meespeelt, ik heb het idee dat ze amper kauwen en dat een groot deel weer onverteerd naar buiten komt. zelfs bij mijn peuter vind ik nog regelmatig hele maiskorrels, of rozijnen etc. als je niet pureert is het dan niet nog moeilijker te verteren? ze zeggen dat je kind er een makkelijker eter door wordt, nou, mijn zoon eet echt alles, geen enkel probleem. ook ddat is denk ik voor een groot deel karakter... maar, nogmaals ik vind het idee mooi en respect voor iedereen die het wil proberen. maar ik zie het niet zo.
Meiden, even een snel een vraagje, mijn dochtertje spuugt nu alles uit en heeft al sinds vannacht dus geen plasluier meer gehad. Gezien ze nog maar 6 weken is maak ik me zorgen. Ik kan vanmiddag bij de ha terecht, maar hebben jullie nog tips? Ze drinkt bijna niet, dus sowieso zelf maar gaan kolven?
tja, zoveel moegelijk aanleggen, maar als ze niet drinkt idd beter kolven. misschien is het makkelijker drinken uit een flesje voor haar? hoeft ze mider hard voor te werken. dingen als ORS zou ik op deze leeftijd pas geven op aanraden van de arts. gelukkig kun je al snel terecht!
Ja, ze drinkt nog niet uit een flesje, dus wordt moeilijk. Blijf haar idd maar gewoon aanleggen. Dank je!