Die is zeker wel 100% melk- en dus lactosevrij!!! Da's het mooie van Solgar; zo min mogelijk troep en allergenen!
Heb je enig idee waardoor het komt? Tandjes? Is ze verkouden? Je kan de koorts ook zelf goed begeleiden door vaak aan te leggen, veel te laten slapen en goed warm te houden. 4 dagen 38 is natuurlijk niet niks. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wanneer ik moest bellen. Als je bloemkool, aardappel en rundvlees glad pureert tot een homogene massa en het kind houdt niet van bloemkool, dan lust het dat hele potje niet. Redelijk grof pureren kan ik nog wel begrijpen. Maar wel jammer dat ze het dan nog niet zelf kunnen pakken en in hun mond kunnen stoppen. Mijn zoontje went nu al aan wat ik eet: bv smaakt naar wat jij gegeten hebt! Hier ook weer kruiden hoor sinds de darmellende over is, we eten nu "gewoon" weer Indiaas, Mexicaans, Indonesisch, maar wel milder dan voorheen, gaat goed. Ik had laatst een heftige pizza met van die scherpe salami en gorgonzola en dat was iets te heftig voor mijn zoontje; weer krampen en winden. Kool kan hij vooralsnog goed tegen. Ik had laatst roerbakschotel gemaakt met een heel bakje tauge en die topjes kwamen er in z'n geheel met een groen slijm omhuld weer uit, was echt vreselijk! Ik snapte daar niks van; tauge smaakt toch mild? Teveel fruit of fruit met veel vezels als sinaasappels, mandarijnen en kiwi's kunnen laxerend werken. Maar als er iets laxeert is het wel vet! (Hier spreekt iemand die een vetvrij dieet had vanwege PDS anders liep ik helemaal leeg). Fruit is gezond, ik zou wel twee keer fruit blijven geven. Anders maar even wat minder mandarijntjes en wat meer appels en banaan? Trouwens; ik lust ook niet alles hoor! Gekookte aardappel vind ik ook vies! Als kind hoefde ik ze niet op te scheppen. Toen ik op kamers ging, nam ik rijst. Nu lust ik wel gebakken aardappels, stamppot en krieltjes in de schil. Wat ik ook van moest kokken was alles met bonen: bruine bonensoep, chili, erwtensoep, tuinbonen, snijbonen, puke! Ik ben alleen wel gek van sperziebonen, gek he? Nu maak ik chili met kidneybonen, die lust ik wel. Ik eet van het seizoen en dus ook kool, maar ben er geen fan van. Wat ik echt niet eet zijn bieten en koolraap!
zogelukkig, wat ik begrepen heb is dat het bij peuterdiaree zo werkt dat ze teveel fruitsuikers (fructose) binnenkrijgen, dus het ligt niet aan de vezels. het gaat ook niet zozeer om citrusfruit maar juist fruit dat hoog in fructose is als appels zijn de boosdoeners. en dan al helemaal vruchtensappen omdat ze dan ook nog eens minder vezels krijgen (m.n. helder appelsap), maar die krijgt hij niet zoveel. vezelrijk eten isnatuurlijk goed voor ze. maar ik geef altjd al bruin brood. en waarom ze nou speciaal meer dierlijk vet moeten weet ik eigenlijk ook niet maar dat schijnt wel de belangrijkste remedie tegen peuterdiarree te zijn. het heeft te maken met een gebalanceerde voeding. ze hebben natuurlijk nog niet geheel ontwikkelde darmpjes, dus het zal net anders werken dan bij volwassenen... ik merk overigens nog niet echt effect van het dieet...
Oh, dat van die fructose wist ik niet, weer wat geleerd! Ik bedenk me opeens: kan hij niet net als zijn moeder Coeliakie hebben of had hij dan al eerder klachten moeten hebben? Hoe is 't nou met je meisje> Nog steeds koorts?
ik ga er voorlopig vanuit dat hij geen coeliakie heeft. hij groeit namelijk heel goed, en lijkt verder namelijk helemaal in orde. en dat wat ze 'peuterdiarree' noemen komt heel veel voor op zijn leeftijd, dus dat ligt meer voor de hand. ze had vanmorgen 37.5, na wat paracetamol nog maar 37. nu ligt ze te slapen dus ik denk dat ze de goede kant op gaat!
@suus: ach BV is ook veel beter op die leeftijd ;D Fijn dat ze weer thuis is. @kaatje: gelukkig, ze knapt weer op.
hmmm, net weer 38 en niet zo happy. maar weer in bed gelegd. ik kijk het nog en dagje aan denk ik en dan de huisarts....
@ Kaatje K Hier ook een ziek kindje In de nacht van zo op ma lag hij te spoken en na tempen bleek ie 39,6 te hebben, arm schaap. Gister schommelde zijn temperatuur heel erg, soms maar 36,9, maar vanochtend toch weer 38,1. Ben al bij de huisarts geweest, maar die denkt aan een gewoon virusje, oortjes en longen waren schoon. Sterkte, ze kunnen zo zielig zijn dan he!
Rozemarijke, Hoe gaat het bij jullie eigenlijk? Ben je nu vrij of toch nog aan het werk (sorry, vergiet...) en hoe is het met de nachten? Nee, Benthe drinkt uit een flesje gekolfde melk altijd maar rond de 100cc-130cc. Dan stopt ze gewoon met drinken en gaat ze verder slapen (een enkele keer dat ze wakker blijft dan). Doen we er die poeder bij drinkt ze ook rond de 100cc-130cc per voeding, maar krijgt ze toch stiekem iets extras binnen. Aan de borst drinkt ze altijd aan de eerste ong 15 min, dan even rust, dan de andere waar ze ong 10 minuten drinkt. Als ik kolf kolf ik beide borsten om de beurt en beide ong 9-10 minuten, na dat kolven heb ik dan dus 200cc-250cc. Mijn aanbod is dus rond de 200cc-250cc denk ik dan, dus dat zal ook wel de vraag zijn die Benthe afneemt bij het drinken. Sweetlakecity, Idd zo is het! Vervelend idd van die cbs, en had me nog zo voorgenomen me niet over de zeik te laten helpen door hun, maar is ze na 6mnd eindelijk weer gelukt ! Fijn dat het met Pauline prima gaat! En goede ontlasting is ook fijn idd! Kaatje, Getsie, nog steeds ziekjes dus. Zal als ik jou was gewoon een keer de huisarts bellen als het zo blijft. Vragen kan altijd toch? En jij dus ook geen aardappel , tja ik lust het echt niet, nouja een paar jaar geleden eens op met HEEL VEEL appelmoes erdoor (zodat ik het niet proefde) maar toch krampen later. Mengen van eten doe ik overigens ook niet hoor, hier krijgen ze de rijst/pasta/groente gewoon los van elkaar op het bord. Maar eten we iets van macaroni of kip tandori ofzo, dan zit alles natuurlijk wel door elkaar. Suus, Heerlijk dat jullie weer thuis zijn! En idd best lastig zo een flesje dan met vieze troep erin ! Gelukkig heeft jouw borstvoeding ook super geholpen! Toch nog beterschap! Hoop dat het goed blijft gaan! Zogelukkig, Soort van slechte eter dus ! Ik zelf ben een hele slechte eter, zoveel dingen die ik niet lust. Das ook de rede dat wij savonds eigenlijk altijd 2 groentes gekookt hebben staan. En tja spersiebonen smaken toch ook gewoon heel anders dan die andere bonen allemaal, tenminste vind ik echt wel dus kan best begrijpen dat je het een niet lust en het ander wel. En wat ik niet lust, tja, uhm, zuurkool, andijvie, bloemkool, spruiten, courgette, tomaat, witlof, snijbonen, boerenkool, hutspot, zo een beetje alle soepen, hmm verder kan ik het even niet bedenken ! MG, Beterschap! En idd wel hoge temp ook daar! Gelukkig eigenlijk dat de huisarts niets ernstigs kon vinden. Nu maar lekker veel knuffelen dus! Sterkte! Liefs, Hanneke!
@suus: fijn dat jullie weer thuis zijn! @kaatje en MG: pff, hopelijk snel weer beter, jullie kleintjes! Hier gaat het echt baggerslecht Heb er geen andere woorden voor. De doorkomende kiezen en tanden zitten behoorlijk dwars en dat merken we vooral aan het slapen. Overdag maar weer 1 slaapje, 's nachts voortdurend wakker, (gisternacht 6 keer eruit geweest, waarvan 2 keer ook echt lang bezig. Vannacht ben ik maar opgehouden met tellen). Zit momenteel in de ziektewet, vorige week ook al, en had gehoopt volgende week weer aan het werk te kunnen, maar als dit zo nog een aantal nachten doorgaat... Nouja, als ik volgende week nog niet aan het werk kan, moet ik iig een gesprek met de arbo hebben. Ik hoop dan maar dat die eea voor me in gang kunnen zetten ofzo... extra hulp hier in huis, dat soort dingen... Verder trekt ze rechts bij het drinken steeds mijn tepel kapot/voortandjes komen in de rand van tepel/tepelhof te staan tijdens het drinken, dus ik zit steeds weer opnieuw met een kloof. Die kant kolf ik dus af (kon er ook nog wel bij), en dat werkt 's nachts niet echt bevorderend, want dan is links na een paar keer drinken toch minder vol en valt ze dus minder makkelijk weer in slaap Wat weer niet bevorderend werkt voor m'n productie, enz, enz. En dan ben ik gisteravond ook nog eens weer ongesteld geworden, wat ook niet bevorderlijk werkt voor m'n productie, maar ook niet voor m'n humeur en emoties, dus ik loop hier momenteel een beetje op het randje van instorten. Stomme ^%^%$%$%^^&tanden en kiezen!!!! Waarom moet dat hier in vredesnaam elke keer weken en weken en weken duren?!? Ik vertoon iig alle symptomen van mensen met ernstig slaaptekort: vergeetachtig, de simpelste dingen lukken niet meer, voel me hardstikke lusteloos, heb nergens meer zin in en de dingen waar ik wel zin in heb, die lukken me gewoon niet om te organiseren... Nouja, volgende week maar eens op gesprek bij de arbo-arts dan...
Och arme Rozemarijke, heb echt met je te doen hoor! Mijn ventje komt momenteel weer 2x 's nachts en dat vind ik al veel! Ik denk nu dat hij wel honger heeft. Van het weekend gaan we voor het eerst bijvoeden. Hij poept ook zo weinig, doen die van jullie dat ook? Vanochtend na een week een klont stopverf, meer niet, dat is toch weinig he? Zal hij dan alles opnemen? Kaatje en MG: hoe is 't nou met jullie kindjes? Beterschap hoor!
och rozemarijke, het lijkt je wel aan alle kanten tegen te zitten zeg! ik voel met je mee.... kun je niet proberen op een of andere manier een nachtje te slapen. Thirza naar opa en oma ofzo? Als je tenminste wat gekolfde voorraad hebt. Of Thirza bij papa en jij naar Opa en oma? en dan 's avonds een lekker lang bad nemen met lavendelolie en daarna een kop slaapthee en je bedje in? Haha, Hanneke, die aardappels. Het was altijd een grap bij ons thuis, ik kreeg met SInterklaas altijd allemaal ingepakte aardappels. Ik kan ze nu wel een beetje eten, als stamppot, puree (zonder klontjes) en frietjes. Het is vooral de textuur die me tegenstaat. Gelukkig woonden wij in het verre/midden oosten en aten we meestal rijst! MG: ook al een ziek kindje, veel beterschap! Suus, hoe is het nu? Hier lijkt het beter te gaan. Ik heb vanmorgen geen temp gemeten, maar ze voelde niet erg heet. Mijn oor is nog wel flink ontstoken helaas. Het wordt wel iets minder, dus ik heb nog hoop dat het zonder ab over gaat...
zogelukkig, niet of weinig poepen is en teken dat ze (bijna) toe zijn aan bijvoeden. het betekent dat ze alles uit de bv halen wat erin zit. ze hebben er dus nog net genoeg aan, maar dat kan snel overggan in niet genoeg. hij is ook al bijna 6 maanden natuurlijk!
Kijk; dat wou ik horen, haha! Van het weekend precies 6 maanden uitsluitend bv gegeven; hij is er nu echt aan toe dus! Dat vele drinken komt daardoor ook denk ik. En als ik nu een boterham eet, grist hij deze zowat uit mijn handen! 'k Heb er zin in joh! Hopelijk je meisje geen koorts meer, maar jij wel oorontsteking; autch, nooit fijn he!
Sorry maar waar haal je die wijsheid vandaan? Heb nog nooit zoiets raars gehoord. Mijn dochter poepte ook altijd heel weinig, is alleen maar een teken dat je voeding zo goed op je kindje afgestemd is dat alles gebruikt wordt en er vrijwel geen afvalstoffen zijn. Toen mijn dochter zo'n 3,5 maand was heeft ze een keer 21 dagen niet gepoept, zou ze dan toe zijn geweest aan bijvoeding??? Ik denk van niet.
deze wijsheid heb ik uit meerdere boeken over bv.... het is zo dat bv kinderen niet vaak hoeven te poepen. maar eenkind dat altijd regelmatig poept en rond de 5-6 manden opeens een week niet en daarbij vaker wil eten is vaak een teken dat het toe is aan vast eten.
Zoals je het de tweede keer verteld, klinkt het mij logischer in de oren, al heb ik er persoonlijk nog nooit van gehoord. Maar dat wil natuurlijk ook niet alles zeggen.. Weinig poepen betekend alleen maar dat je kindje alles uit de bv haalt en er dus geen restanten zijn. Dan zijn jij en je kindje dus perfect op elkaar afgestemd! Alleen maar goed dus... Je eerste post was wat kort door de bocht, denk ik, want dat zou betekenen dat Jitte al vanaf 6 weken toe was aan bijvoeding... Ze heeft echt een maand of 3 maar 1x per week/10 dagen gepoept...
ja, maar ik ken zogelukkig en mijn verhaal was specifiek op haar geval gericht. als je elk berichtje helemaal moet uitleggen is het zoveel schrijfwerk... maar ik zal mijn best doen... dochterlief was koorstvrij, joechei!