Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isis75

    Isis75 Fanatiek lid

    7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Dat is zo herkenbaar voor de eerste periode. Gelukkig heb je tot 1 okt om lekker om je gemak alles te doen. Voor die tijd weet je oo echt wel wat je met je werk wil en wat voor jou fijn voelt.

    De start vond ik best even vermoeiend. Toch heb ik nooit een seconde getwijfeld over het geven van bv. Alle begin is moeilijk en zoals de topic startster ook schreef ik had mij daar wel op voorbereid.
    Nu vind ik het super. Ik voed op verzoek, maakt mij niet uit ergens tussen de 6 en 10 keer :)

    Ik wil even een dik compliment geven aan de meiden die echt hebben moeten doorzetten zoals Assepoester. Ik las ook een aantal die al een tijd kolven, knap hoor!

    Tessa moet nu erg wennen aan een flesje en ik aan de kolf :( . Nog een paar weken en dan ga ik weer werken en dan moet ze goed gewend zijn. Ik geef trouwens wel eens per dag een flesje kv en kolf dan voor een voorraad bv. Daarbij weet ik nog niet of ik bv mee geef naar kdv. Ze heeft daar maar 6 voedingen per week, rest thuis krijgt ze bv.
     
  2. Assepoester

    Assepoester Bekend lid

    24 jul 2006
    927
    0
    0
    Leeuwarden
    Dank je :oops:
     
  3. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Jelte klustert ook tussen 17.00 en 19.00 uur, maar ik wek hem nog wel 23.00 uur voor een slokje ( 15 min.), dan slaapt hij door tot 03.00/04.00 uur.
    Ik kolf dan nog om 21.30 ( 130 ml) ivm productie en voorraadaanleg.
     
  4. missyb

    missyb Niet meer actief

    Benthe krijgt ook borstvoeding.
    Nu 3 maanden en een dag.
    mijn streven wat in de zwangerschap 3 maanden.
    maar ik heb besloten om door te gaan tot het half jaar.
    ook omdat ik veel last van alergien heb het bv de kans kan verkleinen is dit een extra zet om door te gaan.
    En het is zo heerlijk om te zien dat ze geniet van mijn melk ze maakt er zelf geluidjes bij.
    Ze zit nu op 5/6 voedingen per dag.
    snachts slaapt ze gelukkig door.

    Ik heb ook diep respect voor de fultime kolvers als ik straks ga werken (ben opzoek) moet ik ook gaan kolven dus hoop dat het me lukt,
    ik kolf zo nu en dan wel eens om een drankje te kunen drinken..

    Ik kan wel zeggen dat ik trots op me zelf ben.
    ook omdat ik graag drank lust :D
    en met bv moet je dar een beetje mee opassen.

    Nog een vraagje:
    mijn schoonmoeder had het erover dat ze een wijntje dronk terwijl haar kinderen aan de borst droken.
    en ze zegt dat het best wel kan want tegenwoordig word je overal bang door gepraat en het alchol word niet in de mate die jij drinkt aan het kindje gegeven
    wat vinden jullie hier nou van?
     
  5. eko

    eko Actief lid

    22 jul 2007
    244
    1
    0
    Gelderland
    Hier ook een mama die borstvoeding geeft.

    Soms kolf ik het af en geef het met de fles maar hij wil met de fles niet meer dan 80 cc drinken. Hij komt ongeveer 3 uur later weer. Is het wel genoeg voor een baby van 2 maanden om met 80 cc drie uur over te doen?

    Laaste voeding is meestal om 22.00 uur en rond 4 uur komt hij weer. Dit vind ik ook best lang, want mijn borsten voelen zo hard en pijnlijk dat ik er niet van kan slapen. Rond 1 of 2 uur word ik wakker om te kolven en dat lucht op :)

    Zoals jullie kunnen lezen ben ik nog steeds aan het klungelen met borstvoeding :rolleyes:
     
  6. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik geef ook borstvoeding. Vandaag alweer 4 maanden! Wat gaat de tijd toch hard. Ik had nooit gedacht dat het me zoveel voldoening zou geven, en dat ik zo trots zou zijn, dat m'n mannetje groeit van mĆ­jn melk.

    Ik heb nu nog 3,5 week vakantie en dan ga ik voor 2 dagen in de week weer werken. Ik wil zeker bv blijven geven tot Dylan een half jaar is, maar ik denk niet dat ik dan al stop.

    Ik wil straks de Rapley methode gaan toepassen, en een heleboel stellen dat ik dan toch wel stop met bv.... Blijkbaar is het in mijn omgeving toch wel raar om langer bv te geven.

    Dylan krijgt ongeveer 7 voedingen per dag. Hij slaapt van 20.00 tot 5.00. Ik zit nu even in een dipje qua productie, maar ik kolf nu een paar keer extra 's avonds, dus ik hoop het straks weer op pijl te hebben.
     
  7. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    als hij vrolijk reageert heeft volle luiers is het niet erg.
    mijn zoontje dronk heel erg wisselend maar hij had altijd goeie luiers,
    en ondanks dat cb zei dat hij meer moest drinken heb ik het zo gelaten uit de borst kan je ook niet zien wat hij drinkt.
    en het is niet erg dat hij 6 uurtjes slaapt achter elkaar, dat is ook wel lekker voor jou, en zou toch proberen om snachts te kolven achterwege te laten. en hem alleen eventueel laten drinken als hij wil en desnoods beha met pads aan slapen, op den duur wennen je borsten daar ook aan en is de stuwing minder, ikzelf sliep altijd met handdoeken in bed want ik dreef eruit,
    en nu ik bij de 8maanden ben beland, zijn mijn borsten flexibeler geworden? weet niet hoe ik het moet zeggen, de stuwing is minder erg ,maar er zit wel heel veel melk in, ookal lijkt het niet zo, en kan ik een paar uu later kolven dan normaal, zonder dat ik lek. :D
     
  8. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    babylover@ als ik een wijntje dringt is dat maar een heel klein glaasje en na de laatste voeding. Dan komt ze pas na 5 uurjtes weer en dan is het al af gebroken in je lichaam. Maar dat doe ik maar 1 keer per 2 weken of zo. Dus niet vaak.
     
  9. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Babylover: ik heb 2x 1 biertje gehad. Ik voed de drie uren daarna niet. Maar het zit me toch niet echt lekker drinken en bv ik denk dat ik het niet vaak zal doen.
    Hier wat informatie voor je.

    @Eko: ook ik zou je willen adviseren om 's nachts niet meer te kolven. Je borst gaan dan vanzelf minder melk maken en dan kun jij lekker doorslapen.

    @Jopie: ik hoor vaker mensen roepen dat ze een dipje hebben. Hoe weet je dit dan ? Omdat je kindje vaker komt ?
     
  10. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    babylover,inderdaad kun je het beste meteen een glaasje alcohol drinken na de voeding want dan heeft je lichaal genog tijd om de alcohol weer af te breken voordat je je baby weerkomt voor de volgende voeding.

    Heeft er iemand tips? Isa slaapt nog niet door en op zich vindt ik dat ook niet erg maar ze gaat sinds een paar dagen een lange slaapperiode creeren vĆ³Ć³r de nacht. :rolleyes:
    Gisteren ook bijv kwam ze om 18.00 uur voor haar voeding ipv om 19.00 uur, nog even geprobeerd te rekken maar daar was geen houden meer aan Dus om 18.15 uur gevoed. Dacht dat ze dan nu ook wel rond 22 uur zou komen ipv 23 uur (want normaal komt ze 6 x per dag met telkens 4 uur er tussen) maar mevrouw meldde zich pas om 23.30 uur. 5,5 uur dus. Heb haar toen een keer afgekolfde melk gegeven (doe ik min 1 x per week zodat ze de fles ook blijft accepteren) Normaal gaf ik dan 100 cc maar had er nu 110 ingedaan. Die was binnen no-time leeg. Had nog 40 cc in de koelkast staan dus die er ook maar bij gegeven en die dronk ze ook gewoon op 150 cc dus in totaal. (ze weegt nu ongveer 4 kilo denk ik)
    Had even de hoop dat ze daarop wel mooi door kon slapen maar ze meldde zich om 4.00 uur. Gevoed en teruggelegd om 04.30. Alleen toen riep ze al weer om 05.30 Speentje gegeven, aai over haar bolletje maar om 06.00 uur had ze weer echt honger en lag te happen in de lucht. Dus maar even gevoed (paar min) totdat ze in slaap viel en meteen weer teruggelegd. Helaas van korte duur want om 07.00 uur ben ik weer een speen gaan geven (ze was klaarwakker ) en om half 8 maar weer gevoed.
    Pff de avond was gisteren wel fijn maar heb liever dat ze die langere slaapperiode opschuift naar de nacht. Heb het idee dat ze nu gistereavond en in het eerste gedeelte van de nacht al zoveel geslapen heeft dat ze daarom dus vanaf 05.30 niet goed meer geslapen heeft, ze was gewoon niet moe genoeg meer denk ik :(
    Wil nu vanavond kijken of we de laatste avondvoeding al eerder op de avond kunnen geven zodat ze nog niet in zo'n diepe slaap valt maar meestal werkt wakker maken en dan drinken niet echt bij haar. Ze valt nl altijd al aan de borst in slaap, dus als ze al moe is... :rolleyes: Alle tips zijn dus welkom :)
     
  11. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Spijkervrouwtje: jouw verhaal is mijn verhaal. Na 8 voedingen gaat meneer zijn lange slaap doen (5 uren of langer) soms is dat om 6 uur 's middags ! En dan 's nachts netjes om de 3 uur komen :( . Rekken wil ik eigenlijk niet, als hij honger heeft dan krijgt hij wat van mij.

    @Jingels: je zegt dat je aan het kolven bent voor een voorraad. Heb je wel getest of Jelte wel melk uit de diepvries lust ?
    Hier wil dat n.m. niet altijd. Laatst was ik weggeweest had hem voor het laatst gevoed om 11.45 uur en kwam om 17.30 uur thuis en meneer had maar 30 cc uit de fles gehad (diepvriesmelk). Maar een andere keer drinkt hij het wel op :confused:
     
  12. Wen

    Wen Actief lid

    @spijkervrouwtje: Wij proberen Fabio overdag en 's avonds niet langer dan 4 uur te laten slapen. Wij hebben dit als advies gekregen omdat ze zeggen dat als hij overdag te lang slaapt, 's nachts komt om de voedingen in te halen. Fabio slaapt vaak aan het eind van de middag, begin avond erg lang. Wij maken hem 4 uur na het begin van de laatste voeding wakker. Inderdaad wel lastig om hem dan goed wakker te krijgen om goed te drinken.....
     
  13. essepes

    essepes Actief lid

    18 aug 2006
    198
    0
    0
    @Nemo; Bij een dip(je) in de productie komt je kindje inderdaad vaker dan normaal en kun je het gevoel hebben dat je borsten zo goed als leeg zijn. Vaak een reden om te stoppen onder het mom van 'de melk was op'. Een beruchte dip is de '4maanden-dip', hier was dat ook een behoorlijke opgave, heeft uiteindelijk wel 2 weken geduurt voor het eindelijk weer wat beter werd. Ook als ik ongesteld moet worden loopt de borstvoeding wat minder lekker als normaal, dit duurt bij mij een paar dagen.

    @ spijkervrouwtje; Mika heeft dit ook een tijdje gedaan. Het enige wat je kan proberen is haar inderdaad eerder wakker maken voor de laatste voeding. Maar ook dat is niet een garantie op doorslapen, hier bleek het achteraf niet zoveel uit te maken of ik hem nou wakker maakte voor een voeding of wachtte tot hij zelf kwam. Als ik hem liet slapen na de voeding van 20.30 kwam hij om 1 uur. En als ik hem om 23.00 wakker maakte voor een voeding (na die van 20.30) kwam hij evengoed daarna alweer om 1,2 uur.
    Maar je kan het altijd even proberen.
     
  14. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Nemo: ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat nog niet geprobeerd heb. Maar aanstaande vrijdag is Jelte een hele dag bij mijn schoonouders dan kan ik het meteen uitproberen. Ik ga de flessen merken, en zo kan ik achteraf vaststellen of er eventueel problemen geweest zijn met een bepaalde fles.

    Wat het doorslapen betreft. Jelte is sinds een week of 2 aan het klusteren in de namiddag/vroege avond. Opeens begon 'ie ermee. Twee weken daarvoor sliep ie' van 21.00 tot 02.00 en toen weer om de drie uur, dus ik denk dat ze het zelf regelen, kost alleen even tijd.

    Ik drink ,nu ik Bv geef, helemaal geen alcohol, het staat me gewoon tegen.
     
  15. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Essepes: oke dan snap ik het. Maar ik vind het wel moeilijk. Mijn kindje komt ook wel eens vaker. Dan denk ik heb je echt honger (en ik dus wat minder melk) of wil je gewoon even bij mem (=fries voor mama) zijn, of ligt het aan het hete weer enz.
    Volgens mij heeft drinken aan de borst meer functie's dan alleen voeden.
    N.m. ook lekker dicht bij mama zijn, troosten, enz.
     
  16. essepes

    essepes Actief lid

    18 aug 2006
    198
    0
    0
    Ja dat is ook zo, ik denk er net zo over. Ook als ik vermoed dat het slechts 'mamahonger' is laat ik hem lekker zijn gang gaan hoor. Dat is naar mijn mening net zo belangrijk als de echte honger.

    Ik denk dat als er een echte dip aanbreekt in de productie je dat wel merkt. Maar misschien blijft het je ook wel bespaard.
     
  17. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Wat een goed topic. Ik geef ook borstvoeding en zit af en toe toch wel met wat vragen.

    Marleen komt meestal netjes om de 4 uur. Soms zijn er van die dagen dat ze om de 2 uur komt. Ik vraag me dan ook af of je voorraad melk dan al is aangevuld in je boobs.

    Ze mag nu ook lekker doorslapen s'nachts. Is natuurlijk lekker voor ons, maar voor mijn boobs wat minder. Las net dat je dan dus niet moet afkolven. Weer wat geleerd. :D
     
  18. essepes

    essepes Actief lid

    18 aug 2006
    198
    0
    0
    Je mag wel even de druk eraf kolven hoor Adine, als de stuwing te pijnlijk wordt. Maar geen complete voeding kolven want zo hou je die nachtvoeding juist in stand, terwijl je je borsten moet laten wennen aan het feit dat er geen nachtvoeding meer nodig is.

    2 uur na een voeding is de voorraad melk al wel weer voor het grootste deel (of helemaal?) aangevuld.
     
  19. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Dat gaat dan best wel snel.
     
  20. ik geef ook bv. Sinds dat ze (bijna) 6 maanden is, krijgt Liene ook ander voedsel aangeboden via de rapleymethode. Maar dat is echt 'bij'voeding.

    Ik geniet er ook zo van, van de bv. Ik vind het zo super. Ik wil nog heel lang verder gaan, en hopelijk straks tandemvoeden.
     

Deel Deze Pagina